Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Problemen op werk door sociale media


Ik wist niet of dit bij pubers hoort of alles digitaal. Maar ik wil bij deze ouders wel waarschuwen zodat hun kinderen niet de problemen van mijn zoon krijgen.


Verleden week kreeg mijn zoon van 17 op maandagmiddag telefoon van zijn Albert Heijn. Hij moest even langskomen. Daar kreeg hij te horen dat hij niet mee terug hoeft te komen omdat er een klacht is ingediend over dat hij op Facebook iets over een bevolkingsgroep heeft geschreven. Mijn zoon kwam laaiend thuis, hij werkte hier net iets langer dan een jaar zonder problemen. 
Ik vertrouwde dit niet en ben toen zelf naar de AH gegaan om te vragen wat de echte reden is van ontslag. Maar mijn zoon bleek wel de waarheid te hebben verteld. Een vrouw, waarschijnlijk de manager, liet mij een papieren screenshot van Facebook zien en een envelop aan de AH. Op de screenshot stond een Facebookaccount onder zijn naam en een bericht van 16 juli 2017 over Ajax. 

Ik heb mijn zoon gedwongen om dit Facebookaccount weg te halen. Dit kan niet omdat het account op school gemaakt is op de schoolmail en hij niet meer op deze school zit. Het zou een Facebookaccount zijn die gemaakt is tijdens informatica lessen om te leren hoe je op sociale media kan zitten... 
Wij gaan uiteraard zorgen dat dit Facebookaccount toch verwijderd wordt. Op advies van het Juridisch Loket heb ik mijn zoon een WW-uitkering laten aanvragen omdat zij twijfelen aan of dit ontslag op staande voet wel mag en het UWV zich er nu mee gaat bemoeien. 
Maar mijn zoon zit nu wel met dat zolang dat Facebookaccount er nog is hij weer ontslagen kan worden. (Hij heeft nog geen nieuwe baan gevonden) 

Ik wil hiermee eigenlijk dus andere ouders waarschuwen voor dat kinderen zonder onze medeweet accounts aanmaken op sociale media. En hier doordat het een opdracht was op school, waar we helemaal niets vanaf wisten. Nu zitten wij met dat het account niet meer door een login verwijderd kan worden en zijn werkgever hem heeft ontslagen door een uitlating van 4 jaar geleden...


kan je geen contact opnemen met de school om op die manier zijn wachtwoorden weer te weten en het account op te heffen?

Ik zou mij denk ik meer, of in ieder geval ook, zorgen maken over wie de screenshot naar zijn baas gestuurd heeft, en waarom....

Ik vind het wel heel erg belachelijk dat je zoon op staande voet ontslagen wordt om iets wat hij als 13-jarige in een onbezonnen bui heeft gepost. Het heeft ook echt niks met zijn werk te maken en het is niet op werk gebeurt. Die cancel culture neemt wel heftige vormen aan zeg. Ik denk niet dat dit ontslag terecht is. Sowieso heeft degene die die klacht heeft ingediend wel echt veel te veel tijd over want ik heb echt nog nooit medewerkers van de supermarkt opgezocht op facebook om klachten over hen in te dienen.

Informaticalessen waar ze 13- jarigen aanmelden op facebook? 🤔

Hier een opdracht van Engels in 3 havo waarbij per se een facebook pagina moest worden gemaakt om daarmee het boekverhaal uit te beelden (tijdlijn maken, namaak berichten typen etc). Je moest dan doen alsof je de hoofdpersoon was, dus het was niet de bedoeling dat je facebook met je eigen naam aanmaakte, zo goed was de instructie toen wel. Ik heb het wachtwoord daarvan heel goed bewaard (kind had geen facebook, nu nog steeds niet) en vraag me af of ik het al verwijderd heb of niet . .

gr Angela

Even los van de ww: hij moet dat ontslag aanvechten. Bij het juridisch loket kunnen ze hem vertellen hoe.

Bij ontslag op staande voet krijg je meestal geen ww. Want of het ontslag is terecht, dan was het je eigen schuld en ben je verwijtbaar werkloos en krijg je geen ww, of het ontslag is niet terecht en dan kan je het terugdraaien en ben je niet werkloos en krijg je geen ww. 

Groeten, 

Temet

Ik heb mijn kinderen altijd verboden om op school onder eigen naam dit soort dingen te doen. Internet bewaart alles. Je kunt het zien als een nepaccount en Facebook vragen het account te verwijderen. Hiervoor is een formulier. 

Het gevaar voor je leven gevolgd te worden is voor mij een reden om geen accounts op sociale media te hebben. Als iemand mij volgen wil kan hij of zij het beste achter me aan lopen. 

Ik mis eigenlijk iets in dit verhaal.

Is het okee dat hij op 13 jarige leeftijd dingen over Ajax op FB zet die kwetsend zijn voor een bepaalde bevolkingsgroep? Of heeft hij een goeie les geleerd?
Moet de boodschap dus niet zijn: bespreek met je kinderen wat je wel en niet online moet zetten? Want het kan je nog jaren achtervolgen!

Overigens: je kunt FB vragen om dit account te verwijderen.

Precies Ginny ik ook. Ik kan wel raden wat de strekking is van zijn posting. Kennelijk was het zo heftig dat het reden was voor ontslag. Heb je daar al met je zoon over gesproken Marielle? 


MamaE schreef op 19-04-2021 om 14:06:

Ik vind het wel heel erg belachelijk dat je zoon op staande voet ontslagen wordt om iets wat hij als 13-jarige in een onbezonnen bui heeft gepost. Het heeft ook echt niks met zijn werk te maken en het is niet op werk gebeurt. Die cancel culture neemt wel heftige vormen aan zeg. Ik denk niet dat dit ontslag terecht is. Sowieso heeft degene die die klacht heeft ingediend wel echt veel te veel tijd over want ik heb echt nog nooit medewerkers van de supermarkt opgezocht op facebook om klachten over hen in te dienen.

dat vind ik dus ook,

ik vind het belachelijk voor woorden dat ze een 13 jarige jongen hierom ontslaan en dat er dus iemand is die zoveel moeite doet om zover op onderzoek te gaan over iemand. En al zouden ze dat doen het gaat om een kind van 13.

totaal onbegrip hier

GinnyT schreef op 19-04-2021 om 21:12:

Ik mis eigenlijk iets in dit verhaal.

Is het okee dat hij op 13 jarige leeftijd dingen over Ajax op FB zet die kwetsend zijn voor een bepaalde bevolkingsgroep? Of heeft hij een goeie les geleerd?
Moet de boodschap dus niet zijn: bespreek met je kinderen wat je wel en niet online moet zetten? Want het kan je nog jaren achtervolgen!

Overigens: je kunt FB vragen om dit account te verwijderen.

hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens want ik vind dat het tegenwoordig gevaarlijk is om bepaalde dingen te posten,

op wat voor gebied dan ook 

Social Media kan mensen helemaal slachten je word tegenwoordig gewoon gepest, bedreigd, uitgescholden,(soms zelfs nog ergere scenario's) en blijkbaar ook ontslagen worden door bepaalde onderwerpen te plaatsen 

hier kan je zelfs al mee te maken krijgen door bepaalde foto's te plaatsen.

we moeten onze kinderen dit echt leren want tegenwoordig kan het je op alle gebieden de kop kosten.

mensen kijken me altijd raar aan dat ik niet aan instagram of Facebook doe omdat ik 25 ben en ze vinden dat ik achterloop en dat mijn generatie dit doet. 

hier weer een voorbeeld dat het maar goed is dat ik daar niet aan doe. Hooguit forums zoals deze WhatsApp en youtube zo nu en dan.

Tja, als hij onder zijn eigen naam dingen heeft gepost die dusdanig kwetsend of ongepast zijn dan begrijp ik wel dat ontslag volgt. Een bedrijf wil geen werknemers die dergelijke uitlatingen doen. Heel vervelend maar ook een 13 jarige zou moeten weten dat je bepaaldedingenniet kan zeggen en al helemaal niet op Social Media. Kinderen een Facebook account aan laten maken is wellicht niet echt handig van school maar zoon is zelf verantwoordelijk voor de uitspraken die hij doet. Helaas is dit een hele harde les. Ik begrijp dat je je zoon helpt om de Facebook pagina verwijderd te krijgen en misschien kan je hem ook helpen hoe hij het gesprek nog eens aan kan gaan met AH in de hoop dat hij zijn baan toch nog terug kan krijgen of kan je helpen met zoeken naar een nieuwe baan maar verder is het denk ik aan zoon. Een WW uitkering aanvragen kan denk ik niet omdat hij ontslagen is maar zou ik ook niet terecht vinden. 

Ik praat niet goed dat er foute dingen op fb zijn gezet door de zoon. Maar het was 4 jaar geleden en hij was 13. Het is niet fair om hem er dan nu voor te straffen en al zeker niet met ontslag, aangezien dit niks met zijn werk of niet functioneren te maken heeft.
En natuurlijk moeten kinderen leren omgaan met sociale media en wat zet je wel en niet erop. Maar TS wist niet eens dat de zoon fb had en de zoon had het ook al lange tijd niet gebruikt want hij kon niet eens meer inloggen. 
Stel dat je op je 13e een docent of medeleerling uitscheldt op school. Niet netjes, maar daar kan je dan op school voor gestraft worden. Maar het zou absurd zijn als die docent of medeleerling vier jaar later bij de supermarktmanager komt klagen dat de kassamedewerker hem/haar eens heeft uitgescholden en dat je dan ontslagen wordt. Scheldt je tijdens je werk die persoon uit, dan is het een ander verhaal.
Mensen moeten de kans krijgen om dingen bij te leren, zeker jongeren. Daarin mogen we als samenleving best wat vergevingsgezinder zijn. 

Helemaal eens met MamaE. Daarnaast heel vreemd om meteen te ontslaan, i.p.v. het gesprek aan te gaan. Hij werkte er immers al langer, dan heeft hij wel wat krediet opgebouwd lijkt mij.

Klinkt als ontslag voor de bühne, om een statement te maken.

Slofje schreef op 19-04-2021 om 14:40:

Informaticalessen waar ze 13- jarigen aanmelden op facebook? 🤔

Je suggereert dat TS liegt? Waarom zeg je dat dan niet gewoon. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.