Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Roblox in-app aankopen via telefoon

Onze zoon van 12 heeft sinds afgelopen Juli een mobiel en een chromebook voor school. We hebben zelf een mailadres voor hem aangemaakt en op zijn telefoon hebben we familylink ingeschakeld, daarnaast natuurlijk ook ouder-kind gedprekken over telefoon/internet gebruik. We dachten alles goed geregeld te hebben, maar nu heeft hij dus op zijn cromebook zélf eenvoudig een nieuw mailadres aangemaakt, vanzelfsprekend zonder dat wij dit wisten... Hij heeft zijn geboortedatum op 1998 gezet en zo kon hij dus blijkbaar met alléén zijn telefoonnummer heel eenvoudig in-app aankopen doen; Robux om aankopen te doen in Roblox. Het enige wat hij hiervoor moest invullen was zijn telefoonnummer en akkoord geven voor de aankoop. Het telefoonaccount (Android) van onze zoon staat qua gegevens volledig op naam van mijn man, maar die connectie wordt dus nergens gemaakt/gecontroleerd.... Dit resulteerde in een rekening bij Vodafoon voor 'aankopen aan derden' van €450,- in 2 maanden tijd!  
Iemand hier ook ervaring mee? En wat te doen?

(Vanzelfsprekend hebben wij hier stevige gedprekken met zoon over gehad en met hem afgesproken dat hij het zelf gaat terugbetalen)


Jeetje dat is wel heel vervelend en apart dat daar niet nog een extra mail van komt. In ieder geval zoon het geld terug laten betalen (geen zakgeld/ klussen laten doen) en dat account stoppen. Zoon wist denk ik dondersgoed wat hij aan het doen was, duur lesje voor hem, want dit soort acties kosten geld.

Je zoon is slim genoeg om jullie beveiligingen te omzeilen. Het lijkt me dat hij echt wel wist dat in-app aankopen geld kosten en dat dat op een of andere manier van een rekening afgeschreven moet worden.
Ik zou het hem in ieder geval terug laten betalen door zakgeld inhouden, klusjes doen, eventueel voor sint/kerst en verjaardag geen cadeau doen om een flinke inhaalslag te maken want het is best een behoorlijk bedrag.

Bijtje82

Bijtje82

10-10-2022 om 12:14

Je kunt in app aankopen ook blokkeren voor aankopen die belast worden via het abonnement.  

Heeft hij ook een nieuw Roblox account gemaakt dan? Misschien kun je bij hen ook advies inwinnen hoe dit beter te beveiligen. 

MarLouise

MarLouise

10-10-2022 om 13:07 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-10-2022 om 12:14:

Je kunt in app aankopen ook blokkeren voor aankopen die belast worden via het abonnement.

Heeft hij ook een nieuw Roblox account gemaakt dan? Misschien kun je bij hen ook advies inwinnen hoe dit beter te beveiligen.

Ja, hij heeft zelf het 'gratis' Roblox account aangemaakt. We hebben contact gezocht met Microsoft en zij gaan nog meekijken, wat hij precies allemaal heeft aangeklikt.

Weet je waar/hoe je bij het telefoonabonement kunt aangeven dat je in-app aankopen helemaal wilt blokkeren?

MarLouise

MarLouise

10-10-2022 om 13:16 Topicstarter

MamaE schreef op 10-10-2022 om 12:02:

Je zoon is slim genoeg om jullie beveiligingen te omzeilen. Het lijkt me dat hij echt wel wist dat in-app aankopen geld kosten en dat dat op een of andere manier van een rekening afgeschreven moet worden.
Ik zou het hem in ieder geval terug laten betalen door zakgeld inhouden, klusjes doen, eventueel voor sint/kerst en verjaardag geen cadeau doen om een flinke inhaalslag te maken want het is best een behoorlijk bedrag.

Op zijn bankrekening houdt onze zoon wel bij wat er af is en hoeveel hij nog heeft om uit te geven. Deze telefoonrekening ziet hij niet zelf... Hij is dan ook erg geschrokken hoe erg het was opgelopen en heeft al berekend hoeveel maanden hij moet afbetalen. We hopen nu dat Microsoft ons nog een klein beetje tegemoet kan komen, omdat de aankopen gedaan zijn door een minderjarige (ook al heeft hij zelf met zijn leeftijd gefraudeerd) Wij waren niet op de hoogte dat betalingen in games ook zó makkelijk zonder creditcard oid gedaan konden worden...

MamaE schreef op 10-10-2022 om 12:02:

Je zoon is slim genoeg om jullie beveiligingen te omzeilen. Het lijkt me dat hij echt wel wist dat in-app aankopen geld kosten en dat dat op een of andere manier van een rekening afgeschreven moet worden.
Ik zou het hem in ieder geval terug laten betalen door zakgeld inhouden, klusjes doen, eventueel voor sint/kerst en verjaardag geen cadeau doen om een flinke inhaalslag te maken want het is best een behoorlijk bedrag.

> Je kunt in app aankopen ook blokkeren voor aankopen die belast worden via het abonnement.

Dat is dus het probleem, dat dat NIET kan bij de telefoonprovider. Je kunt het alleen maar uitschakelen in de Play Store. Maar ieder kind kan gewoon een nieuwe Google Account aanmaken met eigen Play Store instellingen waar de ouder niet bij kan.

Je zoon wist natuurlijk dat hij fout zat. Een nieuwe Google account aanmaken is een nogal grote stap, waarbij bovendien over de leeftijd gelogen moet worden.

En dat geldt ook voor abonnementen die speciaal worden gemarket als "voor kinderen".

Ik weet niet of je iets kunt doen tegenover je telefoonprovider. Ik kan me voorstellen dat als je een product speciaal voor kinderen aanschaft, en dat product zegt dat je zus-en-zo moet doen om in de Play Store om precies dit probleem te voorkomen, en dat je die instructies hebt opgevolgd, en dat het dan vervolgens toch misgaat... dat de telefoonprovider dan misschien toch wel verwijtbaar of misleidend heeft gehandeld in de marketing. Maar... ondertussen is je kind 12 jaar en kan strafrechtelijk vervolgd worden voor deze fraude. Iedere poging om de kosten te verhalen op een andere partij - hoe laakbaar die andere partij ook gehandeld heeft - creëert risico dat je kind een aangifte aan de broek krijgt.
 
Ik zou de simkaart afpakken van je kind en hem een prepaid abonnement geven. Ja, dan kan 'ie niet zomaar meer overal filmpjes kijken, dan moet 'ie echt z'n dataverbruik in de gaten gaan houden. 

Contact opnemen met de verkoper, vaak krijg je je geld terug als minderjarigen aankopen doen waar een volwassene geen toestemming voor heeft gegeven. Kijk even in de app of er mogelijkheden zijn om contact te leggen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Woe dat is wel schrikken kan ik begrijpen. Zelf ook meegemaakt met zoontje van goede vrienden die langs kwamen. Zoontje ging even spelletje doen op mijn mobiel en had toen per ongeluk wat credits gekocht. We konden hier toen melding van maken in de playstore en toen kregen we het geld netjes terug.

Jee heb dit gelukkig nooit om handen gehad. Maar wel iets om goed te onthouden, voor als je een abonnement afsluit. 
Ik vind die Robux playstore en noem maar op zo verschrikkelijk. Online aankopen zou ik nooit doen. Zelf niet maar zeker niet voor de kinderen. En dan voor dit soort dingen bedoel ik. Een online broek bestellen is wat anders. Of echt speelgoed. 
Kan me voorstellen dat het wel heel leerzaam is. Dit doe je niet een tweede keer. Dat emailadres zou ik er gelijk weer af gooien. Of zijn geboortedatum aanpassen. 
Is het een optie om kind voorlopig zelf zijn abonnement te laten betalen, van zijn eigen bankrekening? Dan ziet hij wat diensten kosten en hoe lang je dingen moet afbetalen als je het met valse gegevens invullen een hoge rekening moet betalen. 

MarLouise

MarLouise

12-10-2022 om 17:04 Topicstarter

Een update : Heel fijngesprek gehad met  Microsoft; ze betalen de aankopen tot 45 dagen geleden volledig terug (eenmalig 😉) Bij een 2 jarig Vodafoon abonement is het niet mogelijk de in -app aankopen volledig te blokkeren. Het staat nu op de telefoon van onze zoon 'uitgeschakeld', maar dit zou hijzelf eenvoudig weer aan kunnen zetten. We gaan er voor nu vanuit dat onze zoon van deze actie geleerd heeft, en zijn erg blij met de terugbetaling van Microsoft. Het schijnt vaker voor te komen... 🙃
Dank voor jullie reacties!

MarLouise

MarLouise

12-10-2022 om 17:10 Topicstarter

En we hebben nu voor onze zoon opnieuw Roblox geinstaleerd met zijn juiste geboortejaar én ouderlijk toezicht. ...maar we weten ook dat een nieuw emailadres altijd zó weer aangemaakt is.... Al onze kinderen weten nu weer extra goed wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, dus we hopen dat ze ervan geleerd hebben!

MarLouise schreef op 12-10-2022 om 17:10:

En we hebben nu voor onze zoon opnieuw Roblox geinstaleerd met zijn juiste geboortejaar én ouderlijk toezicht. ...maar we weten ook dat een nieuw emailadres altijd zó weer aangemaakt is.... Al onze kinderen weten nu weer extra goed wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, dus we hopen dat ze ervan geleerd hebben!

Nou! Wat een opluchting voor nu. Er moet echt iets veranderen aan dit soort aankopen doen. Je kinderen zijn niet de enige dus er hebben meer ouders mee van doen gehad. 
Ik hoop dat of telefoons of de store gewoon alleen kan worden bezocht bij direct betalen (creditcard etc.) maar niet bij abonnementen zodat je er veel te laat achter bent.

Gelukkig loopt het nu zo af 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 18:26

Fijn dat het zo geregeld is. 
Zou niets regen zoon zeggen den het brm laten terugbetalen. Doe je dat apart zetten voor een moment dat je juist heel trots bent.

MarLouise

MarLouise

12-10-2022 om 18:51 Topicstarter

En we hebben nu voor onze zoon opnieuw Roblox geinstaleerd met zijn juiste geboortejaar én ouderlijk toezicht. ...maar we weten ook dat een nieuw emailadres altijf zó weer aangemaakt is.... Al onze kinderen weten nu weer extra goed wat de gevolgen daarvan kunnen zijn, dus we hopen dat ze ervan geleerd hebben!


Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 18:26:

Fijn dat het zo geregeld is.
Zou niets regen zoon zeggen den het brm laten terugbetalen. Doe je dat apart zetten voor een moment dat je juist heel trots bent.


Zoon heeft zelf bij het gesprek met Microsoft gezeten, excuus aangeboden en beloofd het nooit meer te doen... 😊

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.