Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Aanpassen alimentatie?

Twee jaar geleden ben ik gescheiden van mijn man, op zijn initiatief. De scheiding was een hoop gedoe, uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met minder kinderalimentatie dan hij volgens de tremanormen moest betalen en geen partneralimentatie, om er maar vanaf te zijn en verder te kunnen met mijn leven. Ik betaal van die KA alle kosten voor de kinderen, vader betaalt de kosten voor verblijf bij hem (eten en g/l/w, eventuele uitstapjes). De kinderen (pubers) zouden om het weekend en een doordeweekse dag bij hem zijn.
De oudste (17) wil, sinds hij samenwoont met degene met wie hij mij bedrogen heeft, niet meer naar zijn vader en slaapt er in ieder geval nooit meer. De jongste (13) daarentegen is sinds kort juist heel erg gericht op vader en wil eigenlijk liever niet meer bij mij zijn. Dat vind ik heel erg, maar ik laat het maar zo, dwingen heeft geen zin. School is wel in het dorp waar ik woon, dus jongste gaat nu met OV naar school.
Nu heeft vader eenzijdig de alimentatie aangepast, in verband met het feit dat hij nu veel meer verblijfskosten heeft voor jongste. Hij betaalt ook het OV.
Ik heb in eerste instantie laten weten dat ik het er niet mee eens ben, vanwege die toch al te laag vastgestelde alimentatie en omdat ik niet wil dat we bij iedere verandering weer de alimentatie opnieuw vast moeten stellen. Maar ik neig er nu naar om voor te stellen de hele berekening opnieuw te doen. De situatie is door zijn samenwonen en een nieuwe beter betaalde baan toch al flink verander. Wat raden jullie mij aan? Akkoord gaan met deze verlaging zonder enig overleg? Akkoord gaan met verlaging, maar dat ik dan zelf een berekening maak? Of officiele herberekening voorstellen?


Volgens mij mag je niet zomaar alimentatie verlagen. Ik zou het denk ik niet accepteren. Wat komt er over jaar voor aap uit de mouw om helemaal te stoppen met de alimentatie? Ik zou er wel een advocaat opzetten en niet zelf in duscussie gaan. Maar advocaten kosten dan ook weer geld helaas. 

je kunt nu het LBIO het vastgestelde bedrag laten innen. Als je ex het er niet mee eens is kan hij een herberekening aanvragen. 

Zo laten, een herberekening kost al gauw €3000,- en daarnaast maakt het niks uit dat vader samenwoont. Tegenwoordig word dat niet meegerekend tenzij de ouder getrouwd is.
De jongste wilt het liefst bij vader zijn dus hij heeft inderdaad meer kosten. Je oudste is straks 18 en daar krijg jij dan niks meer voor. 
En wat krijg je nu als ik vragen mag? Hoeveel heeft hij er af gehaald.

Als het bedrag door de rechter is vastgesteld, kun je in ieder geval LBIO erop zetten. Voor aanpassing zou hij dan een verzoek bij de rechter moeten doen, als jullie er in overleg niet uitkomen.
Als je het geld niet per se nodig hebt, zou ik het erbij laten. Hij is ook overtuigd van zijn eigen gelijk, dus een gerechtelijke procedure is alleen maar een aanslag op de onderlinge relatie.

Engeltje

Engeltje

02-10-2021 om 12:53 Topicstarter

Tja, toegeven was ook mijn eerste reactie. Dat is het altijd . En ik ben er gewoon een beetje klaar mee. Er is van zijn kant altijd gedoe over geld. Jongste kost intussen veel meer dan ten tijde van de berekening (beugel die veel duurder uitvalt en niet wordt vergoed, medicatie die niet wordt vergoed, dure hobby aangemoedigd door pa, maar bekostigd door mij, laptop kwijt omdat pa vond dat hij best met het ov kon komen ipv hem op te halen…) maar pa is niet bereid ook maar een cent extra bij te leggen. En hij betaalt dus toch al te weinig, en heeft ook nooit meer betaald toen oudste (veel) minder bij hem verbleef (en dus nog steeds). Naast dat hij de kinderen pas weer bij zich liet komen of ze opzocht toen hij een eigen appartement had gevonden (zat daarvoor bij een vriend). Die 5 maanden had ik ze dus fultime, geen alimentatie en hij had geen huurkosten. Dat heb ik allemaal laten gaan voor de lieve vrede. Maar ik ben er dus klaar mee. Maar dan ook totaal. Hij bepaalt door zijn gezanik over die centen nog steeds mijn leven. Ik wil daar vanaf. Dus ik ben nu mijn opties aan het bekijken. Het LBIO ga ik maandag bellen. Hij hoeft helemaal niks extra te betalen, maar ik ga niet nog meer inleveren.

Jullie kunnen aan het LBIO vragen een berekening te maken. Kost maar een paar tientjes en dan weten jullie beiden wat het bedrag zou moeten zijn volgens de geldende normen. Moeten jullie beiden uiteraard wel alle info netjes aanleveren. 

Groeten,

Temet

Engeltje

Engeltje

06-10-2021 om 16:49 Topicstarter

Volgende hoofdstuk: kleding. Nu jongste bij vader woont, wil vader kleren gaan kopen. Ik ben altijd erg zuinig, koop op tweedehandsbeurzen, Marktplaats en let op aanbiedingen. Vader niet. Dus die wil nu dat ik de nieuwe schoenen van 100 euro betaal terwijl ik zelf nooit meer dan 50 euro uitgeef.
Hij heeft nog steeds niet het volledige bedrag betaald, ik wacht af wat hij volgende maand doet en dan schakel ik het LBIO in.
Nog een dingetje: er zijn verschillende spaarrekeningen voor de kinderen, waarop ik van de alimentatie flink spaar de kinderen. Nu heeft vader daar geld vanaf gehaald om de kamers van de kinderen in zijn nieuwe huis (is dus het huis waar zijn ‘nieuwe’ vriendin al in woonde) in te richten. Ik ben het daar niet mee eens, ik betaal nieuwe spullen voor de kinderen (bureau en zo) ook gewoon zelf. Ook hier geldt weer: ik kijk op MP en bij de kringloop, hij koopt alles nieuw. Gelukkig wel bij Ikea en dergelijke, maar toch, het is veel meer dan ik uit zou geven of uitgegeven heb…

---

---

06-10-2021 om 17:10

Geef jongste kleedgeld.

Ik begrijp het niet helemaal geloof ik.
'Nu jongste bij vader woont, wil vader kleren gaan kopen. Ik ben altijd erg zuinig, koop op tweedehandsbeurzen, Marktplaats en let op aanbiedingen. Vader niet. Dus die wil nu dat ik de nieuwe schoenen van 100 euro betaal terwijl ik zelf nooit meer dan 50 euro uitgeef.'
Dus: de jongste woont nu bij vader. Maar vader betaalt wel nog alimentatie (zij het te weinig en hij wil steeds minder) aan jou. En komt dan met rekeningen die jij moet betalen. Dit lijkt mij erg onwenselijk en complex.
Misschien, dan dat is dan het pijnlijke voor jou, moet je gaan formaliseren dat de jongste bij vader woont. Dat wil zeggen dat je zijn verblijfplaats overschrijft. Dan krijgt vader ook de kinderbijslag voor de jongste en (nog pijnlijker) vader kan dan laten berekenen of jij alimentatie voor de jongste moet betalen. Vader is dan verantwoordelijk voor de zorg voor de jongste, dus ook voor kleding, reiskosten naar school (doet hij al), zorgverzekering etc.
Wat betreft de oudste, je kunt daar herberekening van vragen voor de alimentatie, maar bereken even wat je dat zou kosten en zou opleveren. Als de oudste 18 is stopt het in principe. Sommige mensen laten de alimentatie doorlopen tot het kind zelfstandig inkomen heeft, maar dat zou je kind dan zelf moeten zien te regelen met vader, eventueel via de rechtbank.
Stel dat vader en jij toch tot overleg kunnen komen, dat jij kunt accepteren dat er echt een verandering komt in de verblijfplaats van de jongste, dan zou je samen om de tafel kunnen gaan zitten en, volgens het voorstel van temet, bij het LBIO de alimentatie over en weer kunnen laten herberekenen.
Over de spaarpotjes kun je dan afspreken at die voor de kinderen zijn, dus oudste krijgt de beschikking over haar spaarpotje (in beheer bij jou tot ze 18 is) en jongste over zijn spaarpotje (in beheer bij vader tot hij 18 is). Je kunt je boos maken over wat vader daar dan mee doet, maar dat moet je loslaten. Vader heeft zich ook niet gemengd in jouw verdeling van het geld: tweedehands kleren en tegelijk sparen, bijvoorbeeld.
Let wel, als de jongste niet meer bij jou woont heeft dat gevolgen voor de kinderbijslag, kindgebonden budget, fiscale aftrekposten etc. Dat kun je niet verhalen op je ex.

Tsjor

Engeltje

Engeltje

07-10-2021 om 16:22 Topicstarter

Dank voor je kijk op de zaak Tsjor. Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Over het sparen: dat is omdat vader daarop staat. Dat betaal ik dus van de alimentatie. Doordat er na aftrek van al dat spaargeld nog maar weinig overblijft voor het dagelijks leven beknibbel ik dus min of meer noodgedwongen op grote uitgaven als kleding. En omdat zoon nu bij vader verblijft (het is natuurlijk nog maar de vraag hoe tijdelijk of permanent dat is) zou ik dan ineens wel moeten betalen voor die dure kleding? En tegelijk wel blijven sparen? Voelt toch niet heel erg eerlijk...

Ik voel er echt het meeste voor om alles opnieuw te berekenen en vast te stellen. Ik ben twee jaar terug vanwege de grote druk akkoord gegaan met veel te weinig. En daar zou ik nu nog op in moeten leveren. Ik houd voor mezelf echt met heel veel moeite nog wat salaris over aan het eind van de maand... En dan ben ik na de scheiding al meer gaan werken.

tsjor schreef op 07-10-2021 om 15:44:

Wat betreft de oudste, je kunt daar herberekening van vragen voor de alimentatie, maar bereken even wat je dat zou kosten en zou opleveren. Als de oudste 18 is stopt het in principe.

Dat klopt niet. Alimentatie moet betaald worden totdat het kind 21 is. Het enige is dat de ontvanger vanaf de achttiende verjaardag niet langer de ouder is, maar het kind. Als vader nu te weinig betaald is het voor je kind fijn als je dat bij laat stellen voordat ze 18 wordt, daarna moet ze namelijk een verhoging zelf zien te regelen met haar vader, of een rechtszaak tegen hem aanspannen. Het is voor je kind fijner als jij dat regelt (ervan uitgaande dat er inderdaad meer betaald moet worden).

Engeltje

Engeltje

07-10-2021 om 17:06 Topicstarter

Oh, dat is inderdaad ook wel iets om over na te denken Daglichtlamp. Gelukkig heb ik nog bijna een jaar, maar dit soort dingen kost natuurlijk wel tijd. Dankjewel. 

de vader bepaalt niet wat jij met de alimentatie doet hoor. Als hij wil sparen moet hij dat vooral doen, maar hij kan jou niks verplichten. Dus ik zou het omdraaien, kopen wat nodig is en als er dan nog geld overblijft op de spaarrekening zetten. 

hebben jullie niet vastgelegd welke kosten van de spaarrekening worden betaald? Ik zou in elk geval met terugwerkende kracht jouw kosten voor inrichting van kinderkamers er vanaf halen. En misschien beter dat jullie allebei je eigen spaarrekening voor de kinderen openen. Ben je ook van dit gedoe af.

Engeltje

Engeltje

20-10-2021 om 21:01 Topicstarter

Ik wil het graag nog eens hier toetsen allemaal. Want ik vind het toch een partij ingewikkeld!
Ik ontvang per kind 250 euro = 500 euro per maand kinderalimentatie van ex. Mijn eigen draagkracht is vastgesteld op 300 euro per maand. Voor 2 kinderen dus 800 euro. Met de afspraak dat ze om het weekend en een hele dag per week bij vader zijn. Alle kosten zijn voor mij, behalve het verblijf bij vader. Ik spaar (vastgelegd in convenant) 120 euro per kind per maand. Ik kan dan zelf nauwelijks meer sparen, want ik houd niks over. Ik ben al meer gaan werken om rond te kunnen komen.
Nu is oudste dus vele malen minder bij vader geweest dan afgesproken. Het eerste jaar niet, daarna is het een tijdje wat meer geweest, maar zelden geslapen, en sinds een jaar woont ex samen en is oudste daar alleen maar een paar keer op bezoek geweest. Dus was oudste volledig bij mij ‘in de kost’ en daar is nooit financiële compensatie voor geweest. Heb ik ook nooit gevraagd, want ik ken ex… Maar nu verblijft jongste dus 6 dagen per week bij vader. En wil vader daarom minder alimentatie betalen. Hij heeft het over de ‘kosten voor de dagelijkse verzorging’. Hij heeft nu 175 euro ingehouden. Dat is op zich denk ik een redelijk bedrag, Nibud hanteert 6,70 per dag voor voedsel en drinken. Maar naast het OV dat ex betaalt heb ik alle kosten. School, sport, sparen, medicatie, beugel, begrafenisverzekering (verplicht, eis van ex), noem maar op.
Naast die dagelijkse verzorging wil ex dus nu de volledige kinderbijslag voor jongste ontvangen voor kleding. Ik geef zelf nooit zoveel uit, mede door mijn zuinigheid altijd is nu de KA zo laag. Ex kocht voor zichzelf altijd dure merkkleding, terwijl ik dus voor mezelf en de kinderen altijd via MP en anders in de uitverkoop en bij winkels als C&A, H&M en zo kocht en koop.
Ik ben inderdaad bang dat als ik vraag om een herberekening, hij jongste officieel bij hem wil inschrijven. Dat wil ik niet, om emotionele redenen, maar ook omdat ik het eerlijk gezegd financieel dan niet haal, zonder de KB en kindgebonden budget.

Wat vinden jullie nu redelijk? Op zich wil ik best meegaan in de kosten voor de dagelijkse verzorging, maar dat kleedgeld (= K van bijna 100 per maand vind ik echt te gek!

Graag jullie visie.

Je jongste woont bij haar vader, het is dus redelijk dat die alimentatie vervalt èn dat ze daar inschreven wordt. Maar het is dan ook redelijk dat haar vader alle kosten voor haar betaald.

Uiteindelijk zou kinderbijslag en kindgebonden budget toch vervallen. Dus je zult als je daar afhankelijk van bent toch zelf de tering naar de nering moeten zetten. Dus of meer verdienen of minder uitgeven.
Voor de oudste zou je zelf een herberekening kunnen vragen als je het idee hebt dat hij daar te weinig voor betaald. Heeft hij wel indexatie betaald? Dat kun je in elk geval vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.