Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advies ivm vto raad van kinderbescherming

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 22:45 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 21:51:

[..]

Fijn dat het een kort geding is. Dan komt het gelukkig zeer snel op zitting. Is er al een datum bekend? Bij een verzoek tot vervangende toestemming wordt er puur gekeken naar de situatie waar jij vervangende toestemming voor vraagt. Als jij zwaarwegende redenen hebt, zal de rechter dit beoordelen. Ik neem aan dat de school wel in de buurt zit? Dat is vaak wel een belangrijk punt voor een rechter.

Ja het is vervangende toestemming en de huidige school zit in de buurt, maar de nieuwe ook, en ik he  echt alle redenen aangedragen waarom, dus het is allemaal wel heel hard te maken. En als ik niet in een scheiding zou liggen dan zou ik mij er niet zo druk over maken, maar dat is de enige reden dat het zou zorgen dat het niet lukt.

Lala0404 schreef op 15-09-2025 om 22:43:

[..]

Ja hij heeft sinds kort zelf een advocaat, daarvoor was het helemaal drama. Maar als hij nou niet blijft meewerken ondanks dat uit het onderzoek weinig uit gaat komen, tenslotte heeft veilig thuis zo'n zelfde soort onderzoek al een keer gedaan, ik verwacht er niet veel meer van. Kan er dan toch ots worden gegeven als hij niet blijft meewerken?

In zo’n situatie kun je dat eigenlijk nooit met 100% zekerheid zeggen. Ik ben geen rechter en ken het dossier niet. Maar ik acht de kans (op basis door de door jouw verstrekte informatie), op dit moment zeer klein en zo’n procedure lijkt me nu niet aan de orde. Bij een OTS is de ontwikkeling van het kind in gevaar. Dit wordt vastgesteld door jeugdbeschermers (GI) en door de Raad van de Kinderbescherming. Dit traject duurt over het algemeen heel lang, omdat ouders de kans moeten krijgen om hun opvoeding te verbeteren. Als jij zorgt voor een stabiele en veilige woon- en opvoedsituatie voor je kind en je je coöperatief opstelt richting bijvoorbeeld Veilig Thuis en/of de RvdK, dan zal dat niet zo’n vaart lopen. 

Een ouder kan ook een OTS aanvragen (daar dreigt hij volgens mij nu mee), ook daar zijn allerhande regels en eisen aan verbonden.  Kinderrechters doorzien dat wel, is mijn ervaring. Dus laat maar blaffen, die hond. 

Misschien juist goed dat hij nu een advocaat heeft. De meeste advocaten grijpen wel in als een client super onredelijk is. 

Een OTS kan worden uitgesproken als men denkt dat een kind klem komt te zitten tussen twee vechtende ouders. Je krijgt dan een voogd. die voogd richt zich in eerste instantie tot degene bij wie het kind is, daarna zal een voogd gaan zorgen voor afspraken rond de omgang (bijvoorbeeld). Het doel zal zijn dat jullie samen weer met elkaar kunnen praten over de opvoeding van je kind. Daar zal alles op ingezet worden. 
Het voordeel kan zijn dat je dan met de voogd praat en niet meer met hem, de voogd moet dan met hem praten. Het kan dus een buffer zijn tussen jou en je ex-partner. Dan kun je wellicht ook gemakkelijker dingen regelen zoals een vrij weekend. Ik ga ervan uit dat de voogd al snel zal zien dat er bij jou geen problemen zijn met betrekking tot de ontwikkeling van het kind en dat jij niet het obstakel in de communicatie bent. Nadeel kan zijn dat de betrokkenheid lang kan duren, afspraken onder werktijd, soms worden bepaalde trajecten voorgesteld die je dan moet volgen, zonder dat die effectief zijn. Dus houd een logboek bij. 
Je zegt dat hij niet meer bijdraagt aan de hypotheek en ook niet voor jullie kind. Reken je op partneralimentatie? Staat daar iets over in in je samenlevingscontract? Hebben jullie een ouderschapsplan gemaakt? Staat daar iets in over financiële zorg voor je kind? 

'De raad zal een onafhankelijk onderzoek instellen en zal, indien nodig, zeker wel een conclusie trekken naar aanleiding van hun onderzoek. Op basis van dit onderzoek wordt juist advies gegeven richting de rechter. En dat kan zeker wel betekenen dat het gedrag van vader wordt beoordeeld en veroordeeld. Overigens geldt dat ook voor de moeder, als daar sprake van is.'
Voor deze kwestie geldt zal de rechter een oordeel uitspreken in een civielrechterlijke zaak. Dat is iets anders dan in een strafrecht. De aangifte van mishandeling valt onder strafrecht. Bij strafrecht zal gekeken worden of iemand volgens de wet schuldig is aan bepaalde overtredingen. Bij civielrecht gaat het om een kwestie tussen twee burgers die van mening verschillen. De rechter zal geen uitspraak doen over dat verschil van mening, wel kijken naar de problemen die er zijn, in dit dit geval rond het kind. er wordt dus niemand schuldig verklaard. Dit is de frustratie van veel ouders die hiermee te maken krijgen: ze denken dat ze 'bewijzen' moeten verzamelen om iets aan te tonen en dat de rechter gaat zoeken naar de waarheid (is hij alcoholist of niet). Maar dat doet de rechter niet als het gaat om kinderbeschermende maatregelen. De rechter constateert dan alleen dat zij denkt dat hij alcoholist is en dat hij dat ontkent. 

Wat roep je nou toch allemaal weer. Denk je dat dit helpend is voor TO? Waar komt die bewijsdrang toch vandaan? Zit je mij nu serieus het verschil uit te leggen tussen strafrecht en privaatrecht?  Ik bedoel veroordelen in deze context uiteraard in figuurlijke zin. Even beter begrijpend lezen dus. 

TO, dit is mijn werkveld. Laat je niet beïnvloeden door het klok/klepel verhaal hierboven. Dat gaat echt helemaal nergens over. 

Ik heb diagonaal gelezen, maar ik zag het zo snel niet: heeft je ex eigenlijk wel gezag over je kind? Want jullie zijn niet getrouwd, en als je kind 5 jaar is, dan was de erkenning waarschijnlijk voor 2023 en moest het gezamenlijk gezag apart geregeld worden. 

Maar goed, ervan uitgaande dat er wel sprake is van gezamenlijk gezag: maak je niet al te druk over een mogelijke ots. Zo te lezen is de kans heel groot dat je ex daar meer last van gaat krijgen dan jij.

De kans is overigens ook wel aanwezig dat de Raad weliswaar problemen ziet, maar toch geen ots adviseert omdat er momenteel een groot tekort aan gezinsvoogden is. Dus het gebeurt nogal eens dat er wel een ots wordt uitgesproken maar de zaak vervolgens op de wachtlijst voor een gezinsvoogd belandt. Dat worden Raad en rechtspraak ook een beetje zat, dus er wordt in zaken waarin er vooral sprake is van scheidingsgedoe inmiddels, zo heb ik begrepen, minder snel een ots uitgesproken. 

Dweedledee schreef op 16-09-2025 om 07:44:

Wat roep je nou toch allemaal weer. Denk je dat dit helpend is voor TO? Waar komt die bewijsdrang toch vandaan? Zit je mij nu serieus het verschil uit te leggen tussen strafrecht en privaatrecht? Ik bedoel veroordelen in deze context uiteraard in figuurlijke zin. Even beter begrijpend lezen dus.

TO, dit is mijn werkveld. Laat je niet beïnvloeden door het klok/klepel verhaal hierboven. Dat gaat echt helemaal nergens over.

Ik leg het jou niet uit, ik leg het lala0404 uit, omdat ze anders wellicht verkeerde verwachtingen heeft ten aanzien van een eventuele rechtszaak en het nut van 'bewijslast'. In jouw stukje zat het allemaal bij elkaar. 

Lala0404

Lala0404

16-09-2025 om 10:43 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 23:36:

[..]

In zo’n situatie kun je dat eigenlijk nooit met 100% zekerheid zeggen. Ik ben geen rechter en ken het dossier niet. Maar ik acht de kans (op basis door de door jouw verstrekte informatie), op dit moment zeer klein en zo’n procedure lijkt me nu niet aan de orde. Bij een OTS is de ontwikkeling van het kind in gevaar. Dit wordt vastgesteld door jeugdbeschermers (GI) en door de Raad van de Kinderbescherming. Dit traject duurt over het algemeen heel lang, omdat ouders de kans moeten krijgen om hun opvoeding te verbeteren. Als jij zorgt voor een stabiele en veilige woon- en opvoedsituatie voor je kind en je je coöperatief opstelt richting bijvoorbeeld Veilig Thuis en/of de RvdK, dan zal dat niet zo’n vaart lopen.

Een ouder kan ook een OTS aanvragen (daar dreigt hij volgens mij nu mee), ook daar zijn allerhande regels en eisen aan verbonden. Kinderrechters doorzien dat wel, is mijn ervaring. Dus laat maar blaffen, die hond.

Misschien juist goed dat hij nu een advocaat heeft. De meeste advocaten grijpen wel in als een client super onredelijk is.

Dank voor je reactie, dit stelt wat gerust. Hij dreigt inderdaad met van alles. Het is bij mij verder heel stabiel, zoontje is een blij en vrolijk kind, heeft verder geen problemen. Het probleem is dat vader doet alsof er problemen zijn zodat hij mij kan treiteren. Vader heeft op en af telkens een alcoholprobleem, is autistisch en heeft ptss, en is hiervoor inmiddels 11 keer behandeld vanaf 2001.  Hij doet er nu alles aan door mij te vals te beschuldigen zijn probleem te verleggen naar mij, en ik heb er het meest last van, want mijn zoontje woont doordeweeks bij mij, en gaat dus vanaf zaterdag eind ochtend naar vader tot zondag 19.00. Dus hij gaat niet onderzocht worden. Er is nu al gezegd dat het zeker nog 15 weken gaat duren voordat de raad contact opneemt in verband met onderzoek. Ik vind dit echt pijnlijk, zeker omdat ik zelf als leerkracht werk, voel mij echt voor schut gezet.

Lala0404

Lala0404

16-09-2025 om 10:45 Topicstarter

tsjor schreef op 16-09-2025 om 07:32:

'De raad zal een onafhankelijk onderzoek instellen en zal, indien nodig, zeker wel een conclusie trekken naar aanleiding van hun onderzoek. Op basis van dit onderzoek wordt juist advies gegeven richting de rechter. En dat kan zeker wel betekenen dat het gedrag van vader wordt beoordeeld en veroordeeld. Overigens geldt dat ook voor de moeder, als daar sprake van is.'
Voor deze kwestie geldt zal de rechter een oordeel uitspreken in een civielrechterlijke zaak. Dat is iets anders dan in een strafrecht. De aangifte van mishandeling valt onder strafrecht. Bij strafrecht zal gekeken worden of iemand volgens de wet schuldig is aan bepaalde overtredingen. Bij civielrecht gaat het om een kwestie tussen twee burgers die van mening verschillen. De rechter zal geen uitspraak doen over dat verschil van mening, wel kijken naar de problemen die er zijn, in dit dit geval rond het kind. er wordt dus niemand schuldig verklaard. Dit is de frustratie van veel ouders die hiermee te maken krijgen: ze denken dat ze 'bewijzen' moeten verzamelen om iets aan te tonen en dat de rechter gaat zoeken naar de waarheid (is hij alcoholist of niet). Maar dat doet de rechter niet als het gaat om kinderbeschermende maatregelen. De rechter constateert dan alleen dat zij denkt dat hij alcoholist is en dat hij dat ontkent.

helder dank je, is inderdaad wat je zoekt als ouder, maar merk dit al in het hele veilig thuis traject steeds het geval is. heel moeilijk te verkroppen.

Lala0404

Lala0404

16-09-2025 om 10:50 Topicstarter

Temet schreef op 16-09-2025 om 09:21:

Ik heb diagonaal gelezen, maar ik zag het zo snel niet: heeft je ex eigenlijk wel gezag over je kind? Want jullie zijn niet getrouwd, en als je kind 5 jaar is, dan was de erkenning waarschijnlijk voor 2023 en moest het gezamenlijk gezag apart geregeld worden.

Maar goed, ervan uitgaande dat er wel sprake is van gezamenlijk gezag: maak je niet al te druk over een mogelijke ots. Zo te lezen is de kans heel groot dat je ex daar meer last van gaat krijgen dan jij.

De kans is overigens ook wel aanwezig dat de Raad weliswaar problemen ziet, maar toch geen ots adviseert omdat er momenteel een groot tekort aan gezinsvoogden is. Dus het gebeurt nogal eens dat er wel een ots wordt uitgesproken maar de zaak vervolgens op de wachtlijst voor een gezinsvoogd belandt. Dat worden Raad en rechtspraak ook een beetje zat, dus er wordt in zaken waarin er vooral sprake is van scheidingsgedoe inmiddels, zo heb ik begrepen, minder snel een ots uitgesproken.

We hebben inderdaad gezamenlijk gezag. Mevrouw van de raad was tijdens de beschermtafel best ok, ze deed er ook alles aan om er geen onderzoek van te maken, zag het nut niet, vond dat het in het vrijwillig kader opgelost kon worden, maar vader werkt op geen enkele manier mee, dus ze kan nu alleen maar dit doen, ondertussen heeft ze de gemeente wel de opdracht gegeven om de vrijwillige hulpverlening alvast op te starten, maar ja dat voorkomt het onderzoek nu niet. En ik ga er toch het meest last van krijgen, want ik zorg 5 dagen per week voor mijn zoontje en vader vanaf zaterdag einde ochtend tot zondag 19.00. Hij werkt niet zit in de ziektewet en doet nu alleen de leuke dingen met mijn zoontje. Ik ben dus de boeman die zoon naar school moet brengen, opvoeden, alles betalen etc.. En hij zogenaamd de leuke. Het is wringt aan alle kanten. Zou wel willen gillen, maar ja ik ben er niet bij geholpen.

Ja, reuze leuk, die vrijwillige hulpverlening in afwachting van de resultaten van het Raadsonderzoek, maar als je ex daar ook niet aan mee wil werken dan houdt dat ook vrij snel op. De kans is dus aanzienlijk dat je gaat zitten wachten totdat dat raadsonderzoek begint over een maand of 3 à 4, dan duurt dat onderzoek zelf een week of zes, bij mijn weten. Dus pas ergens in 2026 is er duidelijkheid of de Raad een ots gaat vragen. 

Ik zou als ik jou was me vooral bereidwillig opstellen (al hoef je natuurlijk ook weer niet over je heen te laten lopen door de hulpverleners) en maar zien wat er van komt. Inderdaad heb jij in de praktijk de meeste last van dit hele gebeuren, daar is helaas niet zoveel aan te doen. 

Wie gaat die "vrijwillige hulpverlening" in eerste instantie doen, is dat een gecertificeerde instelling? Dus een club die ook de ots zal uitvoeren als die er zou komen? 

Lala0404

Lala0404

16-09-2025 om 11:13 Topicstarter

Temet schreef op 16-09-2025 om 11:01:

Ja, reuze leuk, die vrijwillige hulpverlening in afwachting van de resultaten van het Raadsonderzoek, maar als je ex daar ook niet aan mee wil werken dan houdt dat ook vrij snel op. De kans is dus aanzienlijk dat je gaat zitten wachten totdat dat raadsonderzoek begint over een maand of 3 à 4, dan duurt dat onderzoek zelf een week of zes, bij mijn weten. Dus pas ergens in 2026 is er duidelijkheid of de Raad een ots gaat vragen.

Ik zou als ik jou was me vooral bereidwillig opstellen (al hoef je natuurlijk ook weer niet over je heen te laten lopen door de hulpverleners) en maar zien wat er van komt. Inderdaad heb jij in de praktijk de meeste last van dit hele gebeuren, daar is helaas niet zoveel aan te doen.

Wie gaat die "vrijwillige hulpverlening" in eerste instantie doen, is dat een gecertificeerde instelling? Dus een club die ook de ots zal uitvoeren als die er zou komen?

Ik heb geen idee of ze gecertificeerd zijn, de Raad was wel bekend met ze. Hoe kom ik daarachter? Want heb op hun website zitten schollen maar kan ik niet zo snel vinden

Bah in wat een nare situatie brengt jouw ex jou. Je kan niet heel veel kanten op nu. Je schrijft dat je de tijdelijke regeling niet veranderd krijgt. Is deze tijdelijke regeling door de rechter bepaad?

Onder het mom van kijk wat je gezien de situatie wel kan veranderen, zou je kunnen kijken of je de zwemles op zaterdag kan verplaatsen naar een andere dag zodat jij en zoon voorlopig wel de zaterdagochtend hebben om lekker aan te keutelen samen?

Staar je niet blind op dat jouw ex alleen de leuke dingen doet en jij de boeman zou zijn. Voor kinderen is de stabiliteit die jij bied goud waard en dat merken ze echt wel. Daarbij gaat het om de kleine dingen he die kinderen waarderen. ( daarom heb ik het ook over samen aankeutelen op een zaterdag ochtend bv.) 

Als je die zwemles niet veranderd krijgt zul je het even moeten doen met de weekenden zoals ze zijn. Probeer dan te kijken naar welke momenten er wel voor jou en je zoontje zijn. En zelfs de verplichte dingen kun je met humor ook leuk maken naar je zoon toe, er zijn dus echt wel mogelijkheden om de zorgtaken wat luchtiger en leuk te maken samen met je zoon.

Probeer er in je hoofd dus geen wedstrijd van te maken over wie de leukste ouder zou zijn. 

Lala0404 schreef op 16-09-2025 om 11:13:

[..]

Ik heb geen idee of ze gecertificeerd zijn, de Raad was wel bekend met ze. Hoe kom ik daarachter? Want heb op hun website zitten schollen maar kan ik niet zo snel vinden

Als die organisatie een gecertificeerde instelling (GI) is, dan zie je dat denk ik wel op de website. De meeste gecertificeerde instellingen doen geen hulp in het vrijwillig kader, maar ik weet van in elk geval éentje die het wel doet. 

Als je op de site van die organisatie kan zien dat ze ook gezinnen begeleiden in het kader van een ondertoezichtstelling, dan is het een GI. Staat daar niks over, dan is het waarschijnlijk gewoon iets als een wijkteam ofzo

Lala0404

Lala0404

16-09-2025 om 18:28 Topicstarter

linn19 schreef op 16-09-2025 om 13:17:

Bah in wat een nare situatie brengt jouw ex jou. Je kan niet heel veel kanten op nu. Je schrijft dat je de tijdelijke regeling niet veranderd krijgt. Is deze tijdelijke regeling door de rechter bepaad?

Onder het mom van kijk wat je gezien de situatie wel kan veranderen, zou je kunnen kijken of je de zwemles op zaterdag kan verplaatsen naar een andere dag zodat jij en zoon voorlopig wel de zaterdagochtend hebben om lekker aan te keutelen samen?

Staar je niet blind op dat jouw ex alleen de leuke dingen doet en jij de boeman zou zijn. Voor kinderen is de stabiliteit die jij bied goud waard en dat merken ze echt wel. Daarbij gaat het om de kleine dingen he die kinderen waarderen. ( daarom heb ik het ook over samen aankeutelen op een zaterdag ochtend bv.)

Als je die zwemles niet veranderd krijgt zul je het even moeten doen met de weekenden zoals ze zijn. Probeer dan te kijken naar welke momenten er wel voor jou en je zoontje zijn. En zelfs de verplichte dingen kun je met humor ook leuk maken naar je zoon toe, er zijn dus echt wel mogelijkheden om de zorgtaken wat luchtiger en leuk te maken samen met je zoon.

Probeer er in je hoofd dus geen wedstrijd van te maken over wie de leukste ouder zou zijn.

Dank je, zwemles kan ik nog even niet wijzigen, het is is niet bepaald door de rechtbank, dus ga nu proberen om via mijn advocaat de regeling te laten wijzigen, maar aangezien hij moeizaam meewerkt zal het allemaal heel lastig worden vrees ik. En je hebt gelijk, het doet alleen pijn dat iemand die jaren alcoholverslaving is/was met allerlei psychische problematiek nu dit kan doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.