Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Patriesie

Patriesie

23-08-2019 om 18:12

Dilemma hobby zoon


Hobby

"Zeker omdat zoon al een puber is, bouw je als ouder zo’n band makkelijker op middels een gedeelde interesse, dan door ineens een zorgende rol te pakken die er voorheen duidelijk niet was."

Dit triggerde me in je reactie op mij, Pennestreek. Want wat is daar dan de reden voor, dat vader dat tot deze leeftijd niet is gelukt? Waarom beperkt het contact zich tot die ene middag? Misschien wil je daar nog iets over vertellen, Patriesie?
Ik reageer inderdaad vanuit mijn eigen referentiekader. Ook hier is een vader die de leuke uitjes voor z'n rekening neemt en het zorgdeel aan mij en mijn vriend over laat. Ik gun mijn vriend ook leuke dingen met onze kinderen... en zou het moeilijk vinden dat vader weer voorrang krijgt als er weer 'ns wat leuks te doen valt.

Houd maar op

TS is hier sinds vrijdag niet meer geweest. Zij vroeg niet wie er mee zou mogen, maar hoe ze vader kon afpoeieren. De rest is blijkbaar niet interessant genoeg om nog op te reageren.

Eppos

Eppos

28-08-2019 om 18:53

Afpoeieren?

Ik heb dat nergens gelezen. Was duidelijk dat ze niet wist hoe te handelen. Misschien hebben de reacties haar des te meer laten inzien dat vader de beste partij was om relatie met zoon te versterken. Zou ook kunnen dat ze nu juist wel best vind dat haar vriend zoon zijn keuze is.

Jammer dat de afloop onbekend is

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-08-2019 om 10:46

Schieten

Lijkt mij best een leuke hobby, schieten. Ik vind boogschieten ook altijd erg leuk, en daar kun je ook iemand mee verwonden. Of wielrennen, het schijnt dat wielrenners meer slachtoffers maken dan leden van een schietvereniging.

Patriesie

Patriesie

30-08-2019 om 08:34

Ben niet weg hoor

Sorry dat het even duurde voordat ik reageerde. De eerste schoolweek met 2 kinderen, waarvan 1 naar een nieuwe school gaat sinds maandag, had even al mijn aandacht nodig.

Maar hier ben ik weer. Ik had werkelijk niet verwacht dat mijn bericht zoveel reacties zou opleveren. Ik wil jullie laten weten hoe we het nu uiteindelijk opgelost hebben en even reageren op een aantal dingen die er in de reacties gezegd zijn.

Ten eerste de oplossing: ik heb zoon verteld dat zowel zijn vader als mijn vriend met hem mee zouden willen naar de schietvereniging. De reactie van mijn zoon was: dan gaan we toch met z'n drieën! Helaas voor hem zien beide mannen dat niet zitten dus dat was geen oplossing. Meteen even voor de mensen die daar een opmerking over hadden: nee ze staan elkaar niet naar het leven (iemand suggereerde iets over een verdwaalde kogel) maar het zijn ook geen vrienden van elkaar (hoeft ook niet vind ik, zolang beide elkaar maar respecteren). Inmiddels heeft zoon naar de schietvereniging gemaild en weten we nu dat er 3x per week getraind kan worden dus gaat hij straks 1x per week met zijn vader schieten en 1x met mijn vriend. Er wordt dus helemaal niemand afgepoeierd zoals ik in 1 van de laatste reacties las. Als er maar 1x per week de mogelijkheid was om te gaan schieten dan had mijn vriend uit zichzelf een stap opzij gedaan voor vader, dat hebben we intussen besproken.

Een aantal mensen vragen zich af waarom mijn zoon zijn vader niet zo vaak ziet. Dat komt doordat zijn vader al heel snel na het inzetten van de scheiding een andere vriendin (met kind) had die bij hem in kwam wonen terwijl hij onze zoon beloofd had dat zijn zusje en hij samen met papa zouden zijn op de dagen dat ze bij hem waren. Dat zij al zo snel daar in woonde viel bij mijn zoon niet goed. Verder hebben we een poging gedaan om vanaf het moment dat ik met de kinderen een eigen huisje had co-ouderschap te doen voor onze zoon maar het steeds wisselen van huis (en dus van regels), het heen en weer slepen met boeken en spullen en de sterk wisselende verwachtingen in beide huizen waren te moeilijk voor onze zoon die een sterke behoefte heeft aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Hij vluchtte steeds naar mij toe als hij eigenlijk bij zijn vader moest zijn en gaf als reden dat hij zich bij vader niet op zijn gemak voelde in het veranderde huis en de veranderde gezinssamenstelling. Hij had het idee dat zijn vader niet begreep dat hij daar zo'n moeite mee had.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 08:55

Patriesie

Ik had wel meegelezen en zie nu je antwoord. Fijn dat jullie er uitgekomen zijn, zo zie je maar. Eerst onderzoeken of je zorgen terecht zijn, dan pas in de stress schieten ). (makkelijker gezegd dan gedaan)

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 09:00

Phryne

Ik vind een schietvereniging een dilemma, zeg ik eerlijk. Het lijkt mij ook best leuk, net als boogschieten. Of ik ook maar één keer in de roos kan schieten of op de goede plek bij een schietvereniging is zeer de vraag, maar de handeling... ja wel stoer denk ik. Maar toch heb bij een schietvereniging voor mij inmiddels téveel de associatie met wapenbezit en wat daar al niet mee kan gebeuren en is gebeurd. Ik vind eigenlijk dat gewone burgers volledig niet in aanraking zouden mogen komen met wapens. Dan is het maar duidelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 09:01

Maar toch heb bij een

maar toch heb ik bij een...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 09:02

Oei haha

Ik zie dat de hele zin niet klopt, sorry.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-08-2019 om 09:09

Kaaskopje

Mee eens, al was het maar omdat ook fatsoenlijke burgers wel eens door het lint gaan en als ze dan een vuurwapen hebben liggen kan het wel eens goed fout gaan. Dat zien we (bijna) iedere dag in de VS.

Of zoals Kurt Vonnegut schrijft in 'Deadeye Dick':

"It makes the blackest of all human wishes come true at once, at a distance: that something die. There is evil for you. We cannot get rid of mankind’s fleetingly wicked wishes. We can get rid of the machines that make them come true."

Zelfs in Nederland kennen we dit soort ellende en helaas gaat het juist best vaak mis met dit soort hobbyschutters. En niemand zag het aankomen, want het was toch zo'n aardige jongen.

Ik ben voor het volledig verbieden van vuurwapens in handen van particulieren. Doe dan maar een andere sport.

Ad Hombre

Ik zeg het niet vaak tegen jou, maar hear hear

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2019 om 09:22

Stoer

Kaaskopje, je schrijft dat je de handeling van het schieten wel stoer lijkt. En dat snap ik wel, ik denk dat je niet de enige bent, maar ik denk dan ook dat dat een "gevaarlijke" motivatie kan zijn om te willen gaan schieten.
Ik zou het fijner vinden als er alleen maar mensen bij schietclubs zitten die dat doen omdat ze genieten van de concentratie die je nodig hebt, en van de uitdaging om zo dicht mogelijk bij de roos te raken.

Zo maar een overweging na het lezen van je tekst...

Verder sluit ik me aan bij Ad.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 09:36

Wat vreemd

dat Ad de credits krijgt voor wat ik al schreef. Uiteraard gun ik hem dat, maar ik snap deze wending niet .

Tijgeroog, het lijkt mij inderdaad een stoere sport en ik geloof er niets van dat het leden van schietverenigingen niet ook om dat element gaat. Als het je puur om de concentratie gaat, kun je ook op darten. Beter voor je haar ook nog.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2019 om 10:36

Kaaskopje

Het ging mij echt om die ene opmerking van jou, die zette me aan het denken. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt dat de meesten hiervoor kiezen omdat ze het stoer vinden. Bij biljarten moet je ook goed mikken, maar dat is helemaal niet stoer, dus vast geen goed alternatief. En ik geloof dat ik het beangstigend vind dat mensen (mannen) voor een sport kiezen omdat het stoer is waarbij er dan met potentieel dodelijke wapens gespeeld wordt.

Ik heb zelf jarenlang gesoftbald, en als je met zo’n knuppel door een uitgaansgebied loopt krijg je ook de politie op je dak. Maar ik ken niemand die is gaan softballen of honkballen omdat ze het zo stoer vonden om met een knuppel te slaan.

Verder las ik ook wel jouw bezorgdheid in je post, maar de formulering van Ad sloot vollediger aan op mijn mening. Dat gebeurt niet zo vaak.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-08-2019 om 10:48

Kaaskopje

"dat Ad de credits krijgt voor wat ik al schreef."

Zeg ik dat ik het met je eens ben, is het weer niet goed

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 10:53

Tijgeroog

Ik vraag me nu opeens af of het legaal is om een inbreker met diezelfde knuppel je huis uit te timmeren. Nee toch? Als ik als agent in uitgaansgebied zou rondlopen en ik zie iemand met een honkbalknuppel, zou ik daar toch eens een praatje mee aanknopen en zijn id willen zien (en gegevens noteren). Het is best een opvallend attribuut voor een avondje stappen tenslotte. Je bent slim als agent als je je pappenheimers kent .

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2019 om 10:54

Best leuk om het eens te zijn )

Tijgeroog

Tijgeroog

30-08-2019 om 11:03

Kaaskopje

Ik geloof dat je die inbreker sowieso niet je huis uit mag timmeren met (excessief) geweld, alleen in geval van zelfverdediging. Maar ik weet niet precies hoe dat zit.

Een honkbalknuppel op straat is in bepaalde situaties verboden, je mag 'm niet meenemen als je gaat stappen, of naar een demonstratie gaat of... maar als je 'm samen met je honkbalhandschoen in je rugtas hebt zitten op weg naar het sportveld is het geen probleem. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een keukenmes (hoewel die naast je honkbalhandschoen in je tas ook weer een rare indruk maakt...)

"Wapens van categorie IV
Er zijn een aantal wapens waarvoor geldt dat meerderjarigen ze mogen bezitten. Maar sommige handelingen ermee zijn verboden, zoals het dragen ervan op de openbare weg. Het gaat bijvoorbeeld om:
• zwaarden
• degens
• wapenstokken
• bepaalde luchtdrukwapens
• harpoenen
• kruisbogen
Ook voorwerpen die niet bedoeld zijn als wapen, maar wel zo worden gebruikt, vallen onder omstandigheden onder categorie IV. Denk aan een honkbalknuppel die kan worden gebruikt tijdens een demonstratie, of een keukenmes dat kan worden gebruikt tijdens een gevecht."
https://www.justis.nl/producten/wwm/welke-soorten-wapens-zijn-verboden/

Eppos

Eppos

30-08-2019 om 14:12

Patriesie

Wat goed dat het zo kan. Hopelijk ben je opgelucht en wie weet ga je zelf mee kijken en nog eens proberen.

Wens je veel geluk met de heren.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 11:30

Tijgeroog

Een voorwerp wat je als wapen kunt gebruiken, veroorzaakt in de verkeerde handen meestal minder doden dan met een wapen met kogels. Hoe erg ook als er een of twee door sneuvelen, is de noodzaak om messen en kruisbogen daarom te verbieden minder groot. Zakmessen zijn niet standaard toegestaan. Er moet een goede reden voor zijn. Vuurwapens zijn in verkeerde handen liggend, veel 'doeltreffender'. Daarom zou niemand er mee over straat mogen, vind ik. En ook niet in een kluisje thuis mogen bewaren. Tenzij er een toegestane reden voor is, bijvoorbeeld voor de jacht. Of je dat persoonlijk een goede reden vindt, hangt af van je mening over de jacht, maar dat staat hier nu buiten.

Scoutingouder

Scoutingouder

31-08-2019 om 11:58

Zakmessen

vallen niet onder de Wet Wapens en munitie als ze maar één snijkant hebben en het lemmet in opengeklapte toestand korter dan 28 cm is. Soms mag je zo'n mes toch niet bij je hebben, bijvoorbeeld in uitgaansgebied, een horecagelegenheid of een stadion.

of een school

Bij mijn dochter op het speciaal onderwijs werd gecontroleerd en waren messen verboden. Ik schilde het fruit van dochter maar vooraf en deed het in een zakje in haar broodblik want een mesje meegeven lukte wel een keer ongezien maar toen ik hier van hoorde droeg ik daar ook liever niet aan bij.
Ik ben daar een beetje ambivalent in maar ik zou wapens als sport bij mijn kinderen zeker niet goed vinden. Uiteindelijk kun je niet alles voorkomen, maar je hoeft jezelf het ook niet zo moeilijk te maken.
Bij autisme heb je vaak problemen met emotieregulatie, een gevoel kan heel snel toppen. Nu is het zo dat er wel eens een (afgesproken) deuk in een kast gaat of er vliegt iets door de lucht (niet op mensen gericht), maar hoe gaat dat als er een wapen in huis is? Misschien is het verband er niet, maar ik zou dat niet waarderen.
En hopelijk mogen die wapens alleen in de schietclub blijven want thuis zou ik er zeker geeneen tolereren.
Maar ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat je het juist wel entameert omdat een jongere dan leert om zijn gevoelense bij zo'n ding te hanteren.

Maar overal zou ik er echt heelemaal niet bij staan te juichen als de heren 'gezellig' samen naar de schietclub gaan. Aan de andere kant geeft dat natuurlijk wel weer de mogelijkheid voor hopelijk een wat meer volwassen bespiegeling onderling over het gebruik van wapens als er volwassenen meegaan.

Ik heb het een jongere ook weleens beslist ontraden. Angsten en een mes willen dat soort lijkt me niet geschikt. Misschien als ik de motivatie begrijp. Maar dit zou me echt verontrusten.

Inderdaad, we hebben het geweldsmonopolie bij de overheid gelegd om elkaar tegen elkaar te beschermen. En dat is geen lolletje.

Ik heb nog een speldje van een gebroken geweertje. Lenen?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 14:06

Annej

Die ligt hier vast ook nog ergens, van man. Pacifistische jongens bestaan ook. 😀 Hij is sindsdien wel iets opgeschoven naar een light vorm.

Ava

Ava

31-08-2019 om 14:33

Kaaskopje, concentratie

Concentratie, als reden om te gaan schieten, snap ik ergens wel. Het vasthouden van iets in beide handen zorgt dat beide hersenhelften moeten samenwerken, wat voor een hogere concentratie kan zorgen. En dan met name bij jongens. Mannen, jongens hebben minder verbindingen tussen hun hersenhelften. Een reden waarom ze moeilijk uit een eenmaal bereikte concentratie komen en moeilijker in concentratie komen, vooral dus als de activiteit in de andere hersenhelft zit. Vrouwen hebben meer verbindingen tussen hersenhelften en combineren met meer gemak functies uit beide bij een taak.

Bij darten hou je een pijl met maar een hand vast, bij schieten (tennis, hockey) twee.
Schieten is misschien wel stoer maar het is niet als of je dat op straat of in je tuin even mag voordoen. Dan kan je beter een motor kopen.

Och

Wij hebben een paar luchtbuksen in huis en de kinderen vinden het erg leuk om daarmee te schieten. Heel eerlijk gezegd heb ik liever dat ze in de tuin aan het schieten zijn, dan dat ze op de bank hangen en een schietspel op de computer doen.
Schieten is gewoon erg leuk, het is echt wel een vaardigheid.
En ja, de kinderen kennen de regels uitstekend en weten dat daar NOOIT vanaf geweken mag worden. Dat betekent namelijk meteen een ban op alle vormen van schieten voor zolang ze nog thuis wonen.
Ik ben er ook niet bang voor dat ze er geweldadig van zullen worden. Ik vind het zelf ook leuk om op een doeltje te schieten maar ik zou nog geen dood vogeltje durven raken....

Mareide

Mareide

31-08-2019 om 20:29

Ik vind het een mooie sport

Is het alleen om het echte wapen of is een schietsport als airsoft in de tegenstanders-ogen hetzelfde? Mijn zoon schiet bij airsoften met een replica, waar ook strenge regels aan verbonden zijn.

*Moet ook achter slot en grendel.
*Mag niet zichtbaar gebruikt worden buiten airsoftterrein.
*Mag niet met grote omweg(langs andere vrienden gaan) vervoert worden naar airsoftterrein
*VOG aanvragen
*lid zijn van airsoftvereniging

Patriesie

Patriesie

01-09-2019 om 01:00

Eppos

Dank je wel!!

Triva

Triva

01-09-2019 om 10:52

Kaaskopje

"En ook niet in een kluisje thuis mogen bewaren. Tenzij er een toegestane reden voor is, bijvoorbeeld voor de jacht. Of je dat persoonlijk een goede reden vindt, hangt af van je mening over de jacht, maar dat staat hier nu buiten."

En met jachtgeweren in huis is het 100% zeker dat die niet voor het schieten op mensen worden gebruikt? Wat een onzin.

Ach

Wij hebben hier diverse bogen en pijlen in huis. En een bijl. Dochter heeft bij haar vader een luchtdrukpistool of zoiets. Tot nu toe heeft ze niemand vermoord.

Zelf heb ik flink wat koks- en vleesmessen in huis. Het is nog niet in me opgekomen om bij een ruzie naar binnen te rennen en een van die wapens te pakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.