Echtscheiding en erna
Rienk1
14-03-2026 om 13:58
ex-vriendin vaak nieuwe vriend
Hallo,
Ik ben een man van 39 jaar. Mijn ex is 37, twee kinderen, jongens (3 en 8).
We zijn nu een jaar uit elkaar. De kinderen wonen bij de moeder, en zijn twee dagen per week bij mij. Nou hoorde ik laatst van mijn oudste zoon, dat zijn moeder een relatie heeft. Hij werd als 'een vriend' voorgesteld, maar mijn zoon had door dat het iets anders in elkaar zat. Deze vriend werd overigens direct geïntroduceerd bij hen thuis. Mijn zoon wist ook dat ze bij elkaar in bed sliepen. Van mijn ex hoor ik hier niks over. Ik hoorde ook van mijn zoon dat deze vriend vreemd tegen hem deed.
Later ging dit blijkbaar uit. Maar, niet veel later kwam er weer regelmatig 'een vriend' van mama langs. Dit heeft blijkbaar niet lang geduurd.
En nu hoorde ik laatst dat ze alweer een nieuwe vriend heeft, die daar ook gewoon thuis komt. Ex zegt hier niks over. Nu kampen mijn kinderen met gedragsproblemen, die zijn opgetreden na de scheiding, en mijn ex en ik hebben hierover gesproken, wederom geen woord over de thuissituatie ('de vrienden').
Nu hebben we in het ouderschapsplan afgesproken dat we ten allen tijde het belang van de kinderen voorop stellen, en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de kinderen.
In mijn ogen strookt dit niet met elkaar.
Ik heb geen jalousie tov mijn ex. Als we geen kinderen hadden gehad, en ik had haar nooit meer gezien of gesproken, dan had ik dat prima gevonden.
Ik heb gelezen dat het beter is voor de kinderen om in het jaar na de scheiding niks te doen qua daten, en eventuele partners pas voor te stellen naar een half jaar tot een jaar. Ik ben zelf niet bezig met relaties omdat ik stabiliteit en de volledige aandacht aan de kinderen wil bieden. Dit is een bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maak ik me voor niks zorgen, of is het vreemd wat mijn ex doet. Ik kende mijn ex altijd als een redelijk persoon, maar ze lijkt helemaal omgeslagen.
Homeguy
20-03-2026 om 11:32
Gesprekje mediator, plan herzien, nieuwe afspraken. Geen onderhuids gedoe waar kinderen last van kunnen krijgen.
Zou ik doen maja wie ben ik. In ons plan staat (extreem, ik weet het) 2 jaar wachten voor je je nieuwe relatie voorstelt aan kids om te voorkomen dat ze problemen met hechting krijgen.
linn19
20-03-2026 om 13:47
Homeguy schreef op 20-03-2026 om 11:32:
In ons plan staat (extreem, ik weet het) 2 jaar wachten voor je je nieuwe relatie voorstelt aan kids om te voorkomen dat ze problemen met hechting krijgen.
Oh dat is best wel extreem 2 jaar. Zo'n afspraak is natuurlijk met de beste intenties gemaakt maar wat als je ex zich daar toch niet aan houd en de nwe relatie is al ( zonder medeweten van de ander) voorgesteld aan de kinderen zou je dan een rechtzaak gaan starten om de nwe partner alsnog die afgesproken termijn buiten beeld te krijgen bij de kinderen?
Je kan het natuurlijk vragen aan je ex maar wat als zij zegt. " tja het is nu eenmaal zo gegaan en volgens mij gaat het prima zo".
Of als de kinderen negatief zijn over de nwe partner dan ook nog afdwingen via rechter?
Uitkomst bij de rechter is ook onzeker.
Rienk1
20-03-2026 om 15:24
Gesprekje mediator, plan herzien, nieuwe afspraken. Geen onderhuids gedoe waar kinderen last van kunnen krijgen.
Zou ik doen maja wie ben ik. In ons plan staat (extreem, ik weet het) 2 jaar wachten voor je je nieuwe relatie voorstelt aan kids om te voorkomen dat ze problemen met hechting krijgen.
dat is weer heel wat anders dan een paar weken...
Rienk1
20-03-2026 om 15:40
Lotus_
20-03-2026 om 16:07
Rienk1 schreef op 20-03-2026 om 15:24:
[..]
Ja. En nu?
Ysenda
20-03-2026 om 17:58
Rienk1 schreef op 20-03-2026 om 15:40:
[..]
Maar net zo niet afdwingbaar als wat jij wil.
Homeguy
20-03-2026 om 22:07
linn19 schreef op 20-03-2026 om 13:47:
[..]
Oh dat is best wel extreem 2 jaar. Zo'n afspraak is natuurlijk met de beste intenties gemaakt maar wat als je ex zich daar toch niet aan houd en de nwe relatie is al ( zonder medeweten van de ander) voorgesteld aan de kinderen zou je dan een rechtzaak gaan starten om de nwe partner alsnog die afgesproken termijn buiten beeld te krijgen bij de kinderen?
Je kan het natuurlijk vragen aan je ex maar wat als zij zegt. " tja het is nu eenmaal zo gegaan en volgens mij gaat het prima zo".
Of als de kinderen negatief zijn over de nwe partner dan ook nog afdwingen via rechter?
Uitkomst bij de rechter is ook onzeker.
Tja zoals bij elk contract kun je zaken afdwingen maar ze ook als richtlijn gebruiken. En als ze toch eerder voorstelt en dat wordt een hechte relatie waar de kinderen ook wel bij varen hoor je mij niet klagen. 't was meer bedoeld om vooraf te weten waar je staat en dat werkt best goed is mijn ervaring.
Rienk1
20-03-2026 om 22:59
Ysenda schreef op 20-03-2026 om 17:58:
[..]
Maar net zo niet afdwingbaar als wat jij wil.
Nee, maar maakt niet uit. Ik heb het naast me neergelegd.
Izza
21-03-2026 om 10:44
Rienk1 schreef op 19-03-2026 om 21:29:
[..]
Hoeven niks te merken van een relatie? De 'vriend' wordt steeds binnen een paar weken bij de kinderen geïntroduceerd. Dus hoe kunnen ze daar niks van merken? Vooral mijn oudste zoon weet heel goed hoe de vork in de steel zit.
Beter lezen. Ik bedoelde stel jij zou een relatie aangaan. Je geeft hoog op over het feit dat jij dat niet doet. En dus beter bezig bent. Maar je kunt prima je leven zo organiseren dat je de relatie buiten het leven van de kinderen blijft houden. Jij ziet je kinderen maar minimaal dus die hoeven niets te merken van een partner. Voor jouw ex is dat anders. Die neemt grotendeels alle zorg op zich. Wanneer zou ze tijd hebben om te daten dan? En continu oppas regelen of de kinderen alleen laten? En mogen de kinderen dan niet weten dat vader of moeder daten of een vriend hebben?
Je hebt nog nergens aangegeven wat die vrienden dan precies doen. Waar hebben de kinderen nu last van? Dat mama een vriend heeft? Of zijn die mannen bijvoorbeeld vervelend naar de kinderen toe?
Je bent nergens echt concreet wat voor de kinderen nu het probleem is.
Izza
21-03-2026 om 10:52
En ik lees nog steeds niets over het idee om kinderen vrijdag vanaf school of opvang te hebben tot zondagavond of maandagmorgen. En dan om de week. Dan ben je er daadwerkelijk voor je kinderen. Breng je in alle rust tijd met ze door. En neem je je zoon serieus als hij zegt "last" te hebben van moeders bezoek. Nu zie je de kinderen 1,5 dag. En af en toe een bezoekje op dinsdag (niet eens bij jou thuis).
Je hebt wel commentaar op je ex. Maar daadwerkelijk er zijn voor de kinderen doe je niet. Bedenk dat een ex partner dan ook uitgepraat is met jou. Want jij doet in haar ogen toch niets. Het is niet alleen de dagelijkse zorg. Maar zij doet ook de volledige mental load. Dus alle afspraken, kinderfeestjes, de logistiek van een gezinsleven etc.
Valeria
21-03-2026 om 12:13
Izza schreef op 21-03-2026 om 10:52:
Je hebt wel commentaar op je ex. Maar daadwerkelijk er zijn voor de kinderen doe je niet. Bedenk dat een ex partner dan ook uitgepraat is met jou. Want jij doet in haar ogen toch niets. Het is niet alleen de dagelijkse zorg. Maar zij doet ook de volledige mental load. Dus alle afspraken, kinderfeestjes, de logistiek van een gezinsleven etc.
Op zich is er wel iets voor te zeggen om een date te testen op het aan (willen) kunnen dat zij die zorg heeft. Als is het alleen maar een keer komen eten om te kijken of hij het aankan om de aandacht te moeten delen. Het is haar immers inmiddels wel duidelijk dat ze 6 dagen de kinderen heeft en zal hebben.
1968
21-03-2026 om 12:15
Ik zou denk ik toch proberen om bijvoorbeeld om het weekend de kinderen een dagje langer te krijgen. Dus de ene week alleen van vrijdag op zaterdag en de andere week de zondag erbij. Zo heeft je ex ook meer tijd om een date zonder de kinderen te hebben en je kinderen hebben jou een dagje langer. Het lijkt me voor de kinderen best onrustig, ze zijn nooit een hele dag bij jou toch? Er zit altijd óf een heenreis of een terugreis in hun tijd bij jou.
Verder zou ik richting je kinderen niet te zwaar doen over die ‘vrienden’ die mama allemaal ziet, maar ook niet alles wegwuiven. Kinderen komen nu eenmaal mensen tegen die ze niet zo aardig vinden, dat hoort ook een beetje bij het leven. Ik heb zelf ook wel eens een vriendin over de vloer gehad waar mijn kinderen niks mee hadden, dan gingen ze gewoon hun eigen gang en ontliepen haar een beetje.
Maar als je zoon echt aangeeft dat iemand vreemd of naar doet, dan zou ik daar wel even op doorvragen. Niet meteen groot maken, maar wel serieus nemen. Gewoon zodat ze weten dat ze bij jou terecht kunnen en jij luistert. En misschien toch ook wel goed om het een keer rustig bij je ex neer te leggen. Niet aanvallend, maar meer van: ik merk dat de kinderen wat onrustig zijn en ik hoor dingen via hen, misschien is het fijn als we elkaar hier iets meer in meenemen. Dat hadden jullie tenslotte ook afgesproken.
Dus ja, mijn advies is een beetje hetzelfde als anderen hier ook zeggen: probeer te veranderen wat je zélf kunt veranderen. Kijk of je wat meer tijd met je kinderen kunt hebben en zorg dat jij voor hen een stabiele, rustige plek bent. Dat maakt uiteindelijk vaak het grootste verschil.
linn19
21-03-2026 om 13:45
Homeguy schreef op 20-03-2026 om 22:07:
[..]
Tja zoals bij elk contract kun je zaken afdwingen maar ze ook als richtlijn gebruiken. En als ze toch eerder voorstelt en dat wordt een hechte relatie waar de kinderen ook wel bij varen hoor je mij niet klagen. 't was meer bedoeld om vooraf te weten waar je staat en dat werkt best goed is mijn ervaring.
Dat is een mooie insteek.
linn19
21-03-2026 om 13:48
Rienk1 schreef op 20-03-2026 om 22:59:
[..]
Nee, maar maakt niet uit. Ik heb het naast me neergelegd.
Ik hoop dat het voor jullie uiteindelijk allemaal goed gaat komen.
Temet
21-03-2026 om 15:24
Als ik de eerste berichten in dit draadje goed onthouden heb, worden de heren in kwestie niet geïntroduceerd als "de nieuwe vriend" maar als een vriend, en trekken de kinderen (of TO ?) zelf de conclusie dat het om liefdesrelaties gaat.