Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kindergebonden budget


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 12:25

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 12:24:

[..]

O ik sluit niet uit ooit alleenstaande moeder te worden maar ik sluit wel uit dat ik daarin misbruik ga maken van regelen die voor noodzaak gemaakt zijn. Ik zal.geen recht hebben op een sociale huurwoning en koopwoningen in mijn prijs zijn er niet dus ik zal wel op straat komen te staan ja. Maar dat is wat men inderdaad bereikt, ik ga geen andere ouders met kinderen op straat laten staan omdat ik urgentie zou moeten hebben.

Zeg je nu dus. Tegen de tijd dat dat echt zo is praat je waarschijnlijk wel anders

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 10:15:

Ja dat is de manier om in plaats van samen de gemeenschap flink te laten bijdragen aan je kinderen.

De belastingdienst zelf geeft dit NB als tip. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/toeslagen-co-ouderschap

Tip

Hebt u meer kinderen? Dan kunt u 1 ouder kiezen als aanvrager van de kinderbijslag, maar u kunt ook allebei voor verschillende kinderen kinderbijslag aanvragen. U kunt dan allebei kindgebonden budget krijgen als u aan de voorwaarden voldoet.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 12:34

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 12:24:

[..]

O ik sluit niet uit ooit alleenstaande moeder te worden maar ik sluit wel uit dat ik daarin misbruik ga maken van regelen die voor noodzaak gemaakt zijn. Ik zal.geen recht hebben op een sociale huurwoning en koopwoningen in mijn prijs zijn er niet dus ik zal wel op straat komen te staan ja. Maar dat is wat men inderdaad bereikt, ik ga geen andere ouders met kinderen op straat laten staan omdat ik urgentie zou moeten hebben.

Het is dat ik weet wie deze opmerking maakt, anders zou ik het nog wel eens persoonlijk op kunnen vatten.. 


Tegen die tijd sta je maar op straat. Dat kost de gemeenschap dan wel veel meer geld. Opvang en hulpverlening. Maar menselijk respect hangt niet vast op een paar tientjes in de maand.
Ik hoop dat je geen buitenlandse achternaam hebt en als fraudeur wordt bestempeld. Dan zou ik een paar warme dekens op de kop slaan voor als je buiten mag bivakkeren. 

ach bijtje, als het zo persoonlijk wordt. Hopen dat iedereen zo verstandig is nooit urgentie nodig te hoeven hebben. 
Het blijft jammer dat mensen kortzichtig denken en die het alleen snappen als ze het zelf overkomt.

Inderdaad heeft de belastingdienst dit zelf bedacht. Dus alle regelingen waar je voordeel van hebt zijn leunen op gemeenschapsgeld. Dus ook iedereen die voordeel heeft uit zijn hypotheek. Of een tweede. Zo makkelijk wordt er toch gedacht!

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 11:20:

daarbij.. het kitb wordt verdeeld tussen beide ouders, dus zelfs in het meest gunstige geval zal het totaal niet veel hoger uitvallen dan wanneer één ouder het krijgt.

Wij splitsen het ook, betekend ook dat de kinderbijslag gesplitst wordt. Het is niet en en. Alles gaat gewoon door de helft. Dus voor de belastingbetaler zal er weinig verschil zijn.

Een kleine correctie: In het geval van kindgebonden budget is dat verschil wel relatief groot. Als alleenstaande ouder krijg je voor het eerst kind bij een modaal salaris iets van 350 euro per maand. Het tweede kind is dan iets van 98 euro per maand. Als je dat 2e kind dan bij de andere alleenstaande ouder inschrijft, veranderd dat tweede kind dus ook naar 350 per maan. Scheelt toch 250 euro per maand.


Niet dat ik er op tegen ben hoor, maar toevallig heb ik dit allemaal uitgezocht wegens de situatie waar ik in zit en is het mijn werk om dit te weten. 


Decembermama kan beter die fles met azijn weg zetten. Het is niet de gemeenschap geld af troggelen ofzo, er zijn gewoon duidelijke regels aan verbonden. Maar ik merk al dat mevrouw nergens gebruik van maakt. Die heeft ook de energiemaatschappij verzocht om de btw bij haar op 21% te laten staan, want ja gemeenschapsgeld he.

Het zijn de mensen die nergens recht op hebben of gebruik van hoeven te maken. Die zich zwaar benadeeld voelen. Want ja daarom betalen zij zoveel belasting. 
Dan is het wat meer. Ik denk dat mensen die niks meemaken toch het minst ervan af weten. Ze vragen zich af waar hun belastinggeld heen gaat. En als ze dan eens zelf in die situatie komen hebben ze geen eens urgentie nodig.

Toch heb ik het idee dat dit de mensen zijn die zelf niet voor hoeven te dringen omdat ze in rijen staan waar anderen het geld niet voor hebben. Dus wat heb je eigenlijk te klagen? 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 13:45

kleinejongen schreef op 12-10-2022 om 13:34:

Het zijn de mensen die nergens recht op hebben of gebruik van hoeven te maken. Die zich zwaar benadeeld voelen. Want ja daarom betalen zij zoveel belasting.
Dan is het wat meer. Ik denk dat mensen die niks meemaken toch het minst ervan af weten. Ze vragen zich af waar hun belastinggeld heen gaat. En als ze dan eens zelf in die situatie komen hebben ze geen eens urgentie nodig.

Toch heb ik het idee dat dit de mensen zijn die zelf niet voor hoeven te dringen omdat ze in rijen staan waar anderen het geld niet voor hebben. Dus wat heb je eigenlijk te klagen?

Die mensen hebben zelf geen idee wat anderen voor hen bijdragen. Interesseert ze ook niet, want alles onder hennis maar voetveeg. Te min om deel te mogen nemen aan een gezonde samenleving. 

Zoals ik de link lees kan dit helemaal niet. Kinderbijslag kan je delen maar er is maar één aanvrager, de aanvrager krijgt het kindgebonden budget. Het is dus wel slim om te kijken welke ouder dit aanvraagt, met minder inkomsten krijg je een hoger kindgebonden budget. 
Het is het dagelijkse werk van Elpisto, dus ik zal het wel niet goed begrijpen.

En natuurlijk maak je gebruik van wettelijke regelingen en tegemoetkomingen die er zijn.

Maar als je gescheiden bent, ben je geen toeslagpartners meer.
Wij krijgen geen kindgebonden budget omdat we samen te veel verdienen. 
Als een van ons arbeidsongeschikt raakt, ervoor kiest om thuis te blijven, overlijdt of we gaan uit elkaar, dan hebben we er wel recht op.
Bij de laatste optie zouden we dan indien er sprake is van een 50-50 regeling kindgebonden budget aanvragen op het laagste inkomen (scheelt overigens niet heel veel) en de kinderbijslag en het totaalbedrag delen door twee.
Hoe dat zit met meerdere kinderen die op verschillende adressen staan ingeschreven weet ik niet. Het lijkt me sterk dat ze die dan beide als een eerste kind zien.

wil40 schreef op 12-10-2022 om 13:56:

Zoals ik de link lees kan dit helemaal niet. Kinderbijslag kan je delen maar er is maar één aanvrager, de aanvrager krijgt het kindgebonden budget. Het is dus wel slim om te kijken welke ouder dit aanvraagt, met minder inkomsten krijg je een hoger kindgebonden budget.
Het is het dagelijkse werk van Elpisto, dus ik zal het wel niet goed begrijpen.

En natuurlijk maak je gebruik van wettelijke regelingen en tegemoetkomingen die er zijn.

Dat komt omdat in de link uitgegaan wordt van co-ouderschap waarbij alle kinderen ingeschreven staan bij diegene met het minste inkomen, wat er voor zorgt dat je inderdaad meer kindgebonden budget krijgt dan wanneer je dit doet bij de ouder die het meeste inkomen heeft. Wel geef je daarin door dat je co-ouderschap hebt. 

Een voordeligere optie is om 1 van de kinderen in te schrijven bij de andere partner. Dus je hebt, zoals in ons geval 3 kinderen, dan gaan er 2 naar de een en 1tje naar de ander. Dan vraag je dus niet als co-ouder kindgebonden budget aan, maar enkel en alleen op je eigen naam voor de kinderen die op je adres staan ingeschreven. Doordat het eerste kind het meeste oplevert, verhoog je daarmee zo je kindgebonden budget.

Zie daarvoor onderstaande:

Alleenstaande ouderkop

Alleenstaande ouders die kindgebonden budget ontvangen hebben recht op een verhoging van het kindgebonden budget: de alleenstaande ouderkop. Ook deze alleenstaande ouderkop wordt uitbetaald door de Belastingdienst.


Overigens is dit een oude maatregel die vaak toegepast werd, ik begrijp dat er wat dat betreft wel wat veranderd is. Ik moet zeggen dat het al wat jaren geleden is dat ik voor het laatst dit heb moeten regelen in een scheiding, dus het zou kunnen dat de spelregels enigszins aangepast zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 14:15

Het is vooral allemaal heel onduidelijk weergegeven, zoals de meeste overheid zaken. Zo vaag mogelijk uitleggen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 14:16

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 14:15:

Het is vooral allemaal heel onduidelijk weergegeven, zoals de meeste overheid zaken. Zo vaag mogelijk uitleggen.

Zodat mensen het eerder opgeven

De alleenstaande ouderkop is als tegemoetkoming in de schoolkosten, je kind moet dan 12 jaar of ouder zijn. 
Het is idd best spitten in het leesvoer. 

De hele verzorgingsstaat is wegbezuinigd. Dus zullen ze wel in hun aangepaste villa iemand vinden die ze zwart betalen om huis en hun billen schoon te vegen. Want iemand wit betalen die niet genoeg verdiend daardoor en de belastingdienst extra moet bijspringen dat is onnodig gemeenschapsgeld aanspreken. 

Maargoed to 
Dus doen, apart inschrijven. Lijkt me best logisch 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.