Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 00:30

Koopwoning verkocht


Maar hoe denk je een urgentieverklaring te krijgen als je tot 1 juni 2022 een koopwoning hebt? Volgens mij heb je helemaal geen recht op een huurwoning als je een koopwoning hebt, ook al is die mondeling verkocht. als je ex meer geld te besteden heeft, dan is het logischer dat hij de kinderen door de week neemt en een groter huis koopt of huurt en jij klein gaat wonen. En dan komen de kinderen in de weekends bij jou, dat kan ook in een klein huis. Met 20.000 euro per jaar wordt het krap. 
ik wens je veel sterkte in de strijd met je ex en het regelen van de financiën 

Leene

Leene

08-11-2021 om 09:57

Hoe het juridisch zit weet ik niet maar het lijkt mij eerlijk en logisch dat jij de complete hypotheek rente aftrek krijgt.
Wat is zijn reden om dit niet naar jou over te maken? lukt het om nog een keer te spreken hierover, samen met de mediator.
Wat iemand anders ook al heeft benoemd, moet je een hele strijd gaan voeren voor die zes maanden?

Het lijkt mij verstandiger om al je energie te stoppen in het zoeken van een huis. Het valt in mij in jou verhaal op dat je met "enige spoed" op zoek bent naar een huurwoning. Ik mag hopen dat je al langere tijd bij een woningbouwvereniging staat ingeschreven? 
Hoe lang weet je al dat je wilt/gaat scheiden en sta je al zo lang ingeschreven?
Die urgentie verklaring ga je niet krijgen! echt niet, kun je vergeten. Die krijg je alleen als je in een sociale huurwoning woont die gesloopt gaat worden, als je een medische reden hebt om te verhuizen, als je al in een sociale huurwoning woont die te klein is voor je uitbreidende gezin, of als je een asielzoeker bent met een verblijfsvergunning( omdat anders de opvangplaatsen blokkeren) En zelfs dan kan ik je schrijnende verhalen vertellen van mensen die allang een andere woning moeten krijgen maar nog steeds niet hebben.
Ik hoop dat je in een gebied woont waar er nog niet een extreme krapte is voor een sociale huurwoning. Ga zoeken buiten de geijkte woningen om: van tiny houses tot woongemeenschappen tot weet ik veel wat. En zoals al eerder geschreven het kan zijn dat de kinderen tijdelijk meer bij hun vader zijn en je toch voor een kleine studio moet gaan van 25 vierkante meter.
Het is een ramp er is te weinig bijgebouwd, de koophuizen onbetaalbaar en steeds meer mensen blijven alleen, gaan scheiden etc.
Veel sterkte met alle regelzaken

Ik heb verschillende partnerschapscontracten gezien waarin de periode tussen scheiding-van-tafel-en-bed en juridische einde van het partnerschap alvast geregeld is. En er zijn een paar constructies die gebruikelijk zijn:
1. iedereen betaalt zijn eigen woonlasten, maar de aflossing op de hypotheek gaan 50-50, en de overwaarde bij verkoop wordt 50-50 verdeeld
2. iedereen betaalt zijn eigen woonlasten, de achterblijver betaalt alle aflossing op de hypotheek, maar na verkoop vindt er een verrekening plaats voor de extra aflossingen die de achterblijver gedaan heeft, waardoor de achterblijver meer dan 50% van de overwaarde krijgt
3. de woonlasten van beide woningen samen worden 50-50 door beide partners gedragen (waarbij de tweede woning een huurwoning is)

Nee, het is niet gebruikelijk dat de vertrekker 50% van alle hypotheeklasten betaalt en daar bovenop nog 100% van zijn eigen woonlasten, behalve misschien als vorm van voorlopige partneralimentatie.

Geld overmaken, laten terugstorten, en claimen als aftrekpost is belastingfraude. Lees de 'scheidingsregeling' van de Belastingdienst. Maar dat hoef je niet met je ex uit te vechten. Gewoon in het nieuwe jaar zo snel mogelijk aangifte doen, de juiste aftrek claimen over wat je daadwerkelijk betaald hebt, en bewijs bewaren. Waarschijnlijk heb jij dat bewijs niet eens nodig als jij eerder aangifte dan hij.

Ik zou terugmailen: "Ja, natuurlijk neem ik ik de hypotheekrente en de andere woonlasten op me. De maandelijkse aflossing is <bedrag> en komt ten goede van de overwaarde bij verkoop. Ik verwacht dat je de helft van dat bedrag elke maand blijft storten. Zo niet, dan zal ik zorgen dat dat verrekend wordt bij de verkoop, dwz dat ik als eerste mijn aflossingen vanaf nu terugbetaald krijg, voordat de rest van de overwaarde tussen ons verdeeld wordt."

Als hij geld heen en weer wil overmaken, zorg dat je schriftelijk vastlegt en bij hem "bevestigt" waar dat geld precies voor is (aflossing, hypotheekrente, VvE-bijdrage, kinderalimentatie, partneralimentatie, etc...).

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2021 om 10:52

syboor schreef op 08-11-2021 om 10:20:

Ik heb verschillende partnerschapscontracten gezien waarin de periode tussen scheiding-van-tafel-en-bed en juridische einde van het partnerschap alvast geregeld is. En er zijn een paar constructies die gebruikelijk zijn:
1. iedereen betaalt zijn eigen woonlasten, maar de aflossing op de hypotheek gaan 50-50, en de overwaarde bij verkoop wordt 50-50 verdeeld
2. iedereen betaalt zijn eigen woonlasten, de achterblijver betaalt alle aflossing op de hypotheek, maar na verkoop vindt er een verrekening plaats voor de extra aflossingen die de achterblijver gedaan heeft, waardoor de achterblijver meer dan 50% van de overwaarde krijgt
3. de woonlasten van beide woningen samen worden 50-50 door beide partners gedragen (waarbij de tweede woning een huurwoning is)

Nee, het is niet gebruikelijk dat de vertrekker 50% van alle hypotheeklasten betaalt en daar bovenop nog 100% van zijn eigen woonlasten, behalve misschien als vorm van voorlopige partneralimentatie.

Geld overmaken, laten terugstorten, en claimen als aftrekpost is belastingfraude. Lees de 'scheidingsregeling' van de Belastingdienst. Maar dat hoef je niet met je ex uit te vechten. Gewoon in het nieuwe jaar zo snel mogelijk aangifte doen, de juiste aftrek claimen over wat je daadwerkelijk betaald hebt, en bewijs bewaren. Waarschijnlijk heb jij dat bewijs niet eens nodig als jij eerder aangifte dan hij.

Ik zou terugmailen: "Ja, natuurlijk neem ik ik de hypotheekrente en de andere woonlasten op me. De maandelijkse aflossing is <bedrag> en komt ten goede van de overwaarde bij verkoop. Ik verwacht dat je de helft van dat bedrag elke maand blijft storten. Zo niet, dan zal ik zorgen dat dat verrekend wordt bij de verkoop, dwz dat ik als eerste mijn aflossingen vanaf nu terugbetaald krijg, voordat de rest van de overwaarde tussen ons verdeeld wordt."

Als hij geld heen en weer wil overmaken, zorg dat je schriftelijk vastlegt en bij hem "bevestigt" waar dat geld precies voor is (aflossing, hypotheekrente, VvE-bijdrage, kinderalimentatie, partneralimentatie, etc...).

Thanks! Fijn zo'n constructief antwoord. Ga er eens naar kijken. 

@Rhonda,

Heb het al eerder genoemd, maar zo zwart wit is het niet. Mijn ex heeft een appartement weten te regelen met één slaapkamer. A 1100 euro pm. Daar kun je geen 3 kinderen kwijt. Geloof me als ik zeg dat ik alle opties overweeg. Zelfs anti kraak.. Daarbij laat zijn werk dat ook niet toe en als ik heel eerlijk ben vertrouw ik hem ook niet de volledige zorg toe. Dat kan hij gewoon niet. 

Beetje raar om te zeggen dat ik van alles moet proberen, maar dat aanvraag urgentie nutteloos is. Ook dat is een manier van proberen en ik weet ook dat de kans klein is. De gemeente weet niet wanneer de overdracht is, dat doet er ook niet toe. Het blijft dreigende dakloosheid met minderjarige kinderen. Ten eerste omdat ik kan aantonen dat ik woning niet kan claimen en ten tweede omdat de woning verkocht is. 

Wij zijn sinds juli uit elkaar en ik sta dus ook sinds dan ingeschreven bij de woningbouw. Op dit moment wonen we nog in hetzelfde huis en dat gaat over het algemeen redelijk. 

Maar zoals ik dus al eerder aangaf is dat allemaal niet van belang. Het enige dat er op dit moment toe doet is die hypotheek constructie. Ik hoef er niet beter van te worden, maar wil ook niet benadeeld worden. 

Bijtje82 schreef op 08-11-2021 om 10:52:

[..]

Thanks! Fijn zo'n constructief antwoord. Ga er eens naar kijken.

@Rhonda,

Heb het al eerder genoemd, maar zo zwart wit is het niet. Mijn ex heeft een appartement weten te regelen met één slaapkamer. A 1100 euro pm. Daar kun je geen 3 kinderen kwijt. Geloof me als ik zeg dat ik alle opties overweeg. Zelfs anti kraak.. Daarbij laat zijn werk dat ook niet toe en als ik heel eerlijk ben vertrouw ik hem ook niet de volledige zorg toe. Dat kan hij gewoon niet.

Beetje raar om te zeggen dat ik van alles moet proberen, maar dat aanvraag urgentie nutteloos is. Ook dat is een manier van proberen en ik weet ook dat de kans klein is. De gemeente weet niet wanneer de overdracht is, dat doet er ook niet toe. Het blijft dreigende dakloosheid met minderjarige kinderen. Ten eerste omdat ik kan aantonen dat ik woning niet kan claimen en ten tweede omdat de woning verkocht is.

Wij zijn sinds juli uit elkaar en ik sta dus ook sinds dan ingeschreven bij de woningbouw. Op dit moment wonen we nog in hetzelfde huis en dat gaat over het algemeen redelijk.

Maar zoals ik dus al eerder aangaf is dat allemaal niet van belang. Het enige dat er op dit moment toe doet is die hypotheek constructie. Ik hoef er niet beter van te worden, maar wil ook niet benadeeld worden.

Maar je snapt het niet. Er is geen dreigende dakloosheid voor je drie kinderen. Je hebt een koophuis met dak tot 1 juni. Dat kun je niet verzwijgen bij je urgentieaanvraag. En je man heeft een duur huurhuis met dak. Het blijft een klotesituatie, waar helaas veel mensen in zitten zoals uit de opsomming van Leene blijkt. En uit alle scheidingsdraadjes hier op Scheiding Online. Ik hoop dat je zelf een andere wining vindt, want als je al je kaarten inzet op een urgentieverklaring, kun je bedrogen uitkomen. 
komt nog het volgende bij: stel dat je wel zo’n verklaring krijgt, waar vind je dan een woning? 

'Mijn ex heeft een appartement weten te regelen met één slaapkamer. A 1100 euro pm. Daar kun je geen 3 kinderen kwijt.' Blijven de kinderen dan altijd bij jou? Waarom denk je dan dat het jou wel zal lukken om een woning te vinden, waarin je kunt blijven met 3 kinderen? Antikraak met kinderen gaat niet lukken. Ik vind je ook optimistisch, maar goed, je hebt nog 6 maanden, dus wie weet, soms hebben mensen ook gewoon geluk.

Tsjor

Leene

Leene

08-11-2021 om 19:46

 Ik snap het even niet meer geloof ik, je man is nu nog niet verhuisd? Heeft ook nog niet zeker een woning? Dus de vraag die je stelt speelt nog niet, pas als hij gaat verhuizen? Kun je niet nogmaals het gesprek aangaan dan?, Syboor heeft je al hele goede tips gegeven.
Wat betreft je reactie op degenen die het over je urgentie aanvraag hebben: Het is je vraag ook niet Bijtje82, daar heb je gelijk in. Die is anders, maar ja toen ik je vraag las viel ik eerlijk gezegd ook bijna van mijn stoel en ik ben niet de enige gezien de andere reacties.
Ik hoop dat je niet in de Randstad woont, want daar zijn de redenen om urgentie te krijgen heel strikt. En de wachttijden voor een sociale huurwoning soms meer dan 7 jaar .
Ik hoop dat je geluk hebt  op één of andere manier. Maar het komt op mij  een beetje vreemd over dat je je heel druk loopt te maken over die 130 euro, terwijl je man nog niet eens uit huis is. En je  blijkbaar helemaal niet hebt bedacht dat je beter eerst  allebei(of in ieder geval één van de twee uitzicht hebt op een redelijk huis waar je met de kinderen kunt wonen) Daar snap ik echt niets van, tenzij het gaat om een situatie van huiselijk geweld of iets anders dramatisch, dan snap ik dat je zo snel mogelijk weg wilt.
Sorry het komt allemaal zo onvoorbereid over...

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2021 om 22:41

Leene schreef op 08-11-2021 om 19:46:

Ik snap het even niet meer geloof ik, je man is nu nog niet verhuisd? Heeft ook nog niet zeker een woning? Dus de vraag die je stelt speelt nog niet, pas als hij gaat verhuizen? Kun je niet nogmaals het gesprek aangaan dan?, Syboor heeft je al hele goede tips gegeven.
Wat betreft je reactie op degenen die het over je urgentie aanvraag hebben: Het is je vraag ook niet Bijtje82, daar heb je gelijk in. Die is anders, maar ja toen ik je vraag las viel ik eerlijk gezegd ook bijna van mijn stoel en ik ben niet de enige gezien de andere reacties.
Ik hoop dat je niet in de Randstad woont, want daar zijn de redenen om urgentie te krijgen heel strikt. En de wachttijden voor een sociale huurwoning soms meer dan 7 jaar .
Ik hoop dat je geluk hebt op één of andere manier. Maar het komt op mij een beetje vreemd over dat je je heel druk loopt te maken over die 130 euro, terwijl je man nog niet eens uit huis is. En je blijkbaar helemaal niet hebt bedacht dat je beter eerst allebei(of in ieder geval één van de twee uitzicht hebt op een redelijk huis waar je met de kinderen kunt wonen) Daar snap ik echt niets van, tenzij het gaat om een situatie van huiselijk geweld of iets anders dramatisch, dan snap ik dat je zo snel mogelijk weg wilt.
Sorry het komt allemaal zo onvoorbereid over...

Beste Leene,

Een scheiding is doorgaans ook niet iets wat je vooraf tot in de puntjes voorbereid. 🙂 Tenzij je al heel lang van tevoren dingen aan het bekokstoven bent. 

Hij heeft wel zeker een woonruimte, deze wordt zeer binnenkort opgeleverd. Dit is alleen geen plek waar je 3 kinderen fulltime kunt opvangen. Voor een weekend is dat nog te doen tot hij iets beters vind of een koopwoning vind. Daarbij kan hij ook niet fulltime voor de kinderen zorgen vanwege zijn werk. 

Het gaat mij niet zozeer om die 130 euro, meer om de manier waarop het eventueel geregeld gaat worden. Wil gewoon dat het op een nette en eerlijke manier gaat. 

Wat de overige meningen betreft zeker die van @Rhonda. Dreigende dakloosheid geldt ook voor mensen die een koopwoning bezitten en daar om welke reden ook uit moeten. Verkocht is verkocht, dan maakt het niet uit wanneer. Alle documenten zijn dan ook netjes ingediend bij de gemeente. Zo'n aanvraag duurt minimaal 8 weken, dus dan ben je alweer 2 maanden kwijt. Ik weiger pessimistisch te zijn, hoe lastig het momenteel ook is. Het hoofdverblijf van de kinderen is bij mij, de. Kinderen inschrijven bij vader is geen optie, dit heeft meerdere redenen. Daar wil ik ook niet te ver over uitwijden. 

Maar zoals ik al zei, ik heb niet alle kaarten op urgentie ingezet. Het is alleen een optie. Als je zo'n verklaring krijgt dan krijg je voorrang bij een huurwoning. Zo'n verklaring is 6 maanden geldig. Mocht je binnen 4 maanden niks vinden, dan wijzen ze je een huis toe. Deze mag je weigeren, maar dan ben je natuurlijk je urgentie kwijt. Lijkt me ook niet heel verstandig om dan iets te weigeren. 

Bijtje82

Bijtje82

08-11-2021 om 22:42

Mijn excuses trouwens als het voor sommigen wat warrig over komt, maar probeer voor zover mogelijk iedere vraag of opmerking in te vullen 🙈

Leene

Leene

08-11-2021 om 23:01

Ik hoop voor je dat je de urgentie krijgt. 
Manlief zei net dat in het vakantie huis van zijn oom ook iemand heeft gewoond na een scheiding. Maandenlang zelfs. Dus wellicht kun je ook je kaarten daarop zetten. Is ook niet alles maar ja je moet wat op een gegeven moment.
Een scheiding wordt meestal niet tot in de puntjes voorbereid, nee dat klopt. Maar met deze overspannen huizenmarkt kun je al heel snel geen kant op.

sorry dat ik zo pessimistisch ben. Wij wonen in Amsterdam en hebben nog wat kinderen die de deur uit zouden willen en ook kinderen die veel te duur wonen. Dus ik zie het allemaal somber. 
als bij jullie een urgentieverklaring zes maanden geldig is, dan klinkt het alsof het in die zes maanden zou kunnen lukken. Veel sterkte. 

'Het gaat mij niet zozeer om die 130 euro, meer om de manier waarop het eventueel geregeld gaat worden. Wil gewoon dat het op een nette en eerlijke manier gaat.'

Even terugkomend op het voorstel van de mediator: als jij de volledige hypotheek gaat betalen (de helft zelf en de helft van je partner betaal je terug aan je partner) dan is het helemaal niet logisch dat partner nog een deel van de hypotheekrenteaftrek krijgt. Dat zou je dan ook zelf helemaal moeten krijgen. Het voorstel van de mediator is dus een onzinnig voorstel. Er zijn al veel andere suggesties gedaan.

Ondertussen deel ik wel de zorgen over je toekomstige woonsituatie. Mijn advies zou zijn om ook even rond te kijken naar een sta-caravan. In juni is de winter voorbij, wellicht kun je nu iets vinden wat betaalbaar is.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

09-11-2021 om 15:55

tsjor schreef op 09-11-2021 om 10:53:

'Het gaat mij niet zozeer om die 130 euro, meer om de manier waarop het eventueel geregeld gaat worden. Wil gewoon dat het op een nette en eerlijke manier gaat.'

Even terugkomend op het voorstel van de mediator: als jij de volledige hypotheek gaat betalen (de helft zelf en de helft van je partner betaal je terug aan je partner) dan is het helemaal niet logisch dat partner nog een deel van de hypotheekrenteaftrek krijgt. Dat zou je dan ook zelf helemaal moeten krijgen. Het voorstel van de mediator is dus een onzinnig voorstel. Er zijn al veel andere suggesties gedaan.

Ondertussen deel ik wel de zorgen over je toekomstige woonsituatie. Mijn advies zou zijn om ook even rond te kijken naar een sta-caravan. In juni is de winter voorbij, wellicht kun je nu iets vinden wat betaalbaar is.

Tsjor

Ik kijk idd naar alle mogelijke opties. Maar het moet wel een plek zijn waar ik mij kan inschrijven bij de gemeente ivm toeslagen etc. 

@Rhonda,

Wij wonen gelukkig niet in Amsterdam 🙂 de situatie is door het hele land moeilijk, maar denk dat de grote steden en met name jullie regio nog wel het ergst zijn. 

Maar ik blijf positief, van doemdenken is nog nooit iemand beter geworden 😜

Bijtje82

Bijtje82

09-11-2021 om 15:58

Leene schreef op 08-11-2021 om 23:01:

Ik hoop voor je dat je de urgentie krijgt.
Manlief zei net dat in het vakantie huis van zijn oom ook iemand heeft gewoond na een scheiding. Maandenlang zelfs. Dus wellicht kun je ook je kaarten daarop zetten. Is ook niet alles maar ja je moet wat op een gegeven moment.
Een scheiding wordt meestal niet tot in de puntjes voorbereid, nee dat klopt. Maar met deze overspannen huizenmarkt kun je al heel snel geen kant op.

Heb ik idd ook naar gekeken. Vaak zie je wel dat dit mannen zijn of vrouwen zonder kinderen. Zoals hierboven al aangegeven zal ik wel een adres moeten hebben waar ik ingeschreven kan staan. 

Bijtje, je kan je ook inschrijven op een postadres. Dan moet de hoofdbewoner (dat kan een vriend of familielid zijn) er mee instemmen dat jij je op dat adres laat inschrijven met de vermelding "uitsluitend postadres". Op die manier ben je vindbaar voor instanties. Alleen als er ergens in het verhaal iemand een bijstandsuitkering heeft wordt dit lastig, maar zolang dat niet aan de hand is zou je kunnen uitzoeken of dit zo nodig een optie is. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.