Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 00:30

Koopwoning verkocht


Bijtje82

Bijtje82

12-11-2021 om 18:50

Ben gisteren gebeld door het wmo loket. Moet nog even een documentje aanleveren en dan krijg ik binnen korte termijn bericht of de urgentie verleend wordt. 

Bijtje82

Bijtje82

16-11-2021 om 11:42

Moet toch even nog mijn vreugde delen. 
Heb vandaag bericht gehad dat de urgentie wordt toegewezen. Mijn dag kan even niet meer stuk vandaag. 😁

Nou, ik val van mijn stoel. Dit is de eerste keer sinds jaaaaren dat ik hoor dat urgentie wordt toegekend na scheiding. In welke streek woon je? Kan het zijn dat het een leegloopgebied is, waarbij ze blij zijn dat er bijvoorbeeld nog kinderen blijven wonen in verband met school? In elk geval gefeliciteerd, ik hoop dat het je snel een woning oplevert.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

16-11-2021 om 12:00

Nee, woon in regio zuid Holland / wolenwaard. Gemeente Gorinchem. Ook hier is de nood wel hoog hoor, maar ik denk dat ik dan maar gewoon geluk heb. Ben er iig heel erg blij mee. 

In onze gemeente kan je ook een urgentieverklaring krijgen na scheiding. Je moet al meerdere jaren in de Gemeente wonen, de huidige woonlasten niet meer kunnen betalen, of huis al verkocht,  maar wel schuldenvrij zijn. Dat laatste is jarenlang een probleem geweest, veel schulden na een scheiding maar dan toch in de vrije sector moeten huren. 
Ook komt Bijtje door haar inkomsten in aanmerking voor een huurhuis met subsidie. 

Bijtje82

Bijtje82

16-11-2021 om 13:55

wil40 schreef op 16-11-2021 om 13:47:

In onze gemeente kan je ook een urgentieverklaring krijgen na scheiding. Je moet al meerdere jaren in de Gemeente wonen, de huidige woonlasten niet meer kunnen betalen, of huis al verkocht, maar wel schuldenvrij zijn. Dat laatste is jarenlang een probleem geweest, veel schulden na een scheiding maar dan toch in de vrije sector moeten huren.
Ook komt Bijtje door haar inkomsten in aanmerking voor een huurhuis met subsidie.

Ik kom inderdaad voor al deze punten in aanmerking. Schulden heb ik niet, buiten de hypotheek natuurlijk. En je moet niet te specifiek zijn met de details. 😬

Super Bijtje! Wat fijn! Er zal wel een last van je schouders vallen nu. Ik hoop dat je met de urgentie een fijne woning kunt vinden voor jou en je kinderen. 

Bijtje82

Bijtje82

17-11-2021 om 08:24

Mija schreef op 16-11-2021 om 23:41:

Super Bijtje! Wat fijn! Er zal wel een last van je schouders vallen nu. Ik hoop dat je met de urgentie een fijne woning kunt vinden voor jou en je kinderen.

Dankje Mija.

Ja aan de ene kant wel, maar aan de andere kant voel ik nu pas de spanning dat de scheiding nu echt een feit is en ik het zelf moet gaan doen. Gelukkig heb ik een hoop mensen om me heen die me overal bij willen helpen. Vooral financiële steun zodra er een nieuwe woning is. 

Heb door de verkoop van de woning wel een flinke financiële buffer, maar daar kan ik pas na de overdracht over beschikken.

Het is eigenlijk nu pas dat ik denk.. Poeh.. Straks moet alles verhuisd en ingericht. Dat idee benauwd me een beetje. 

Bijtje82 schreef op 17-11-2021 om 08:24:

[..]

Dankje Mija.

Ja aan de ene kant wel, maar aan de andere kant voel ik nu pas de spanning dat de scheiding nu echt een feit is en ik het zelf moet gaan doen. Gelukkig heb ik een hoop mensen om me heen die me overal bij willen helpen. Vooral financiële steun zodra er een nieuwe woning is.

Heb door de verkoop van de woning wel een flinke financiële buffer, maar daar kan ik pas na de overdracht over beschikken.

Het is eigenlijk nu pas dat ik denk.. Poeh.. Straks moet alles verhuisd en ingericht. Dat idee benauwd me een beetje.

Verhuizen is een hele klus! En ik kan me voorstellen dat dit het wel heel erg echt maakt. Fijn dat je steun van je omgeving kunt krijgen. Dat kun je in een tijd als deze goed gebruiken. De hectische periode gaat voorbij en dan kom je weer in kalmer vaarwater. Komt vast goed! Succes!

Leene

Leene

17-11-2021 om 15:23

Gefeliciteerd met je urgentie. Hier nog iemand die van de stoel valt. Wat een verschil in Nederland! nog nooit iemand gehoord die nog een huis heeft en gaat scheiden die een urgentie krijgt. Eigen keus mevrouw zeggen ze hier.

Bijtje82

Bijtje82

17-11-2021 om 15:44

Leene schreef op 17-11-2021 om 15:23:

Gefeliciteerd met je urgentie. Hier nog iemand die van de stoel valt. Wat een verschil in Nederland! nog nooit iemand gehoord die nog een huis heeft en gaat scheiden die een urgentie krijgt. Eigen keus mevrouw zeggen ze hier.

Dat is raar. Hoeft toch helemaal niet eigen keus te zijn? In mijn geval wel natuurlijk, maar dat moet niet uitmaken. 

Hier kun je evt urgentie aanvragen op sociale indicatie. Dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. 

Die voorwaarden kunnen blijkbaar sterk verschillen per gemeente. Op https://www.urgentie-commissie.nl/voorwaarden/ staat als eerste reden voor geen urgentie genoemd: echtscheiding.

'Welke situaties zijn geen reden voor urgentie?

Volgens mij gaat het dan vooral over gemeentes rond Tilburg, maar op
internet kun je ook veel andere grotere gemeentes bekijken.
Je zegt dat de reden niet hoeft uit te maken, maar er zit natuurlijk wel een probleem onder en dat is vooral het tekort aan woningen met een huur onder de huursubsidiegrens. Die schaarste maakt, dat je die woningen niet zomaar kunt gaan uitdelen aan mensen die daar zin in hebben. Het is dus helemaal niet zo raar als mensen eerst aangesproken worden op hun 'eigen keuze' dus 'eigen verantwoordelijkheid'.

Als het echt geen eigen keuze is heb je wel recht op urgentie. Van dezelfde website:

'Welke situaties zijn wel reden voor urgentie?

  • U bent slachtoffer van ernstig, structureel fysiek of geestelijk geweld.

Dit wordt als eerste genoemd. En iedereen begrijpt dat mensen die in zulke omstandigheden verkeren recht hebben op een veilige woonplek.

Wat ik me afvraag is: als je gaat scheiden en de een vraagt urgentie aan met als reden: de kinderen; maar je wil co-ouderschap, hebben beide partners dan recht op urgentie?

Tsjor

Leene

Leene

18-11-2021 om 13:19

Eerlijk gezegd ben ik het wel met je eens Tjor, wat je schrijft over aanspreken op 'eigen keus' dus ook eigen verantwoordelijkheid. En die urgentie regels die jij hebt gevonden ken ik ook vanuit onze eigen gemeente én omliggende gemeentes.
Ik gun het je wel Bijtje daar gaat het niet om. Ik gun het sowieso niemand om met kinderen in een eenkamer appartement  of sta caravan te moeten wonen. 
Maar er wordt veel gescheiden en ook daardoor moeten er meer woningen komen. ( ieks ik begeef me op glas ijs ik weet het... )  Er zit toch ook echt iets in van eigen verantwoordelijkheid. Daarom was ik ook verbaasd om te lezen dat je voordat je uitsprak te willen scheiden nog geen enkele stap had genomen om een woning te zoeken of op nog geen enkele wachtlijst stond.
Maar goed ik lees dat je in regio Molenwaard woont. Ik heb zo maar het idee dat daar minder gescheiden wordt dan in andere gebieden en grotere steden. Of ben ik nu naief?

Leene

Leene

18-11-2021 om 13:21

En wat het co- ouderschap betreft: daar weet ik ook geen antwoord op Tjor. Ik hoop maar van niet want zo komen starters met een laag inkomen helemáál nooit meer aan bod.
Maar ik geloof dat Bijtje haar man wel een redelijk inkomen heeft dus die zal sowieso niet in aanmerking komen voor sociale huur.

Een urgentieverklaring aanvragen is niet hetzelfde als er één krijgen, Bijtje heeft toestemming gekregen, het is idd per gemeente verschillend. Ik heb de site van Amsterdam eens bekeken, zelfs daar kan je bij echtscheiding, als je aan de voorwaarden voldoet, een urgentieverklaring bemachtigen. 
Eigen verantwoordelijkheid wordt ook gevraagd, andere opties moeten ook onderzocht zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.