Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 00:30

Koopwoning verkocht


PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

18-11-2021 om 14:24

Bijtje82 schreef op 16-11-2021 om 11:42:

Moet toch even nog mijn vreugde delen.
Heb vandaag bericht gehad dat de urgentie wordt toegewezen. Mijn dag kan even niet meer stuk vandaag. 😁

Maar dan zit je toch langere tijd met hoge woonlasten?

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 18:14

tsjor schreef op 18-11-2021 om 11:03:

Die voorwaarden kunnen blijkbaar sterk verschillen per gemeente. Op https://www.urgentie-commissie.nl/voorwaarden/ staat als eerste reden voor geen urgentie genoemd: echtscheiding.

'Welke situaties zijn geen reden voor urgentie?

Volgens mij gaat het dan vooral over gemeentes rond Tilburg, maar op
internet kun je ook veel andere grotere gemeentes bekijken.
Je zegt dat de reden niet hoeft uit te maken, maar er zit natuurlijk wel een probleem onder en dat is vooral het tekort aan woningen met een huur onder de huursubsidiegrens. Die schaarste maakt, dat je die woningen niet zomaar kunt gaan uitdelen aan mensen die daar zin in hebben. Het is dus helemaal niet zo raar als mensen eerst aangesproken worden op hun 'eigen keuze' dus 'eigen verantwoordelijkheid'.

Als het echt geen eigen keuze is heb je wel recht op urgentie. Van dezelfde website:

'Welke situaties zijn wel reden voor urgentie?

  • U bent slachtoffer van ernstig, structureel fysiek of geestelijk geweld.

Dit wordt als eerste genoemd. En iedereen begrijpt dat mensen die in zulke omstandigheden verkeren recht hebben op een veilige woonplek.

Wat ik me afvraag is: als je gaat scheiden en de een vraagt urgentie aan met als reden: de kinderen; maar je wil co-ouderschap, hebben beide partners dan recht op urgentie?

Tsjor

HI Tsjor,

Nee, ouders met co-ouderschap krijgen doorgaans geen of nauwelijks urgentie. Ik moest dmv het ouderschapsplan aantonen dat ik meer dan de helft van de tijd de kinderen heb. En als de ene partner een urgentie krijgt, dan krijgt de ander deze niet.  Ik heb daarbij een dusdanig laag inkomen dat ik 1. Onze huidige woning niet kan claimen, 2. Geen particuliere huur kan betalen en 3. Geen andere woning kan kopen. Zelfs niet als ik alle overwaarde erin zou stoppen. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 18:19

BlueFawn schreef op 18-11-2021 om 14:24:

[..]

Maar dan zit je toch langere tijd met hoge woonlasten?

Nee, want zodra wij beiden een woning hebben wordt de overdracht naar voren gehaald. Dus stel ik krijg per 1 jan een woning, dan zouden we in theorie diezelfde maand de overdracht nog kunnen laten plaatsvinden. Voor zover ik begreep heeft hij over een week of 2 een woning.

Enige waar ik me momenteel wel echt druk om maak zijn de nieuwe energie lasten. 

Met urgentie heb je nog geen woning. Als de woningnood hoog is moet je nog steeds wachten. 

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 18:26

Kerstin75 schreef op 18-11-2021 om 18:24:

Met urgentie heb je nog geen woning. Als de woningnood hoog is moet je nog steeds wachten.

En dat is een feit.

De urgentie is een half jaar geldig. Ik mag op alle soorten woningen reageren. Sterker nog, ik heb reageerplicht. Als ik binnen 4 maanden niets vind, dan krijg ik een woning toegewezen. Weiger ik deze, dan vervalt de urgentie. Maar goed, ik heb een woning nodig, dus ben blij met alles. 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

18-11-2021 om 18:47

wel opletten dat de huur bij je inkomen past.

Bijtje82

Bijtje82

18-11-2021 om 19:45

BlueFawn schreef op 18-11-2021 om 18:47:

wel opletten dat de huur bij je inkomen past.

Dat gaat bij onze organisatie automatisch. Je moet je inkomen opgeven en ziet dan alleen woningen binnen budget. 

Ik maakte me tot nu nog niet heel druk om de tijdelijke hoge maandlasten die ik straks heb als hij er definitief uit is. Dat kon ik net aan hebben.

Maar hij is nu ook met onze energie leverancier aan het regelen dat hij het contract meeneemt naar zijn nieuwe woning. Ik moet dan voor deze woning een nieuw contract afsluiten.. En hij gaat niet bijdragen aan de hypotheek en overige woonlasten heeft ie al gezegd. Kortom.. ik zit de komende winter in de kou. Want ik kan niet én 800 euro hypotheek ophoesten en ook nog eens 400 euro aan energie. Dan heb ik nog 200 euro voor al het andere. 

Dus moet echt even op zoek naar een oplossing. 

Bijtje82 schreef op 18-11-2021 om 19:45:

[..]

Dat gaat bij onze organisatie automatisch. Je moet je inkomen opgeven en ziet dan alleen woningen binnen budget.

Ik maakte me tot nu nog niet heel druk om de tijdelijke hoge maandlasten die ik straks heb als hij er definitief uit is. Dat kon ik net aan hebben.

Maar hij is nu ook met onze energie leverancier aan het regelen dat hij het contract meeneemt naar zijn nieuwe woning. Ik moet dan voor deze woning een nieuw contract afsluiten.. En hij gaat niet bijdragen aan de hypotheek en overige woonlasten heeft ie al gezegd. Kortom.. ik zit de komende winter in de kou. Want ik kan niet én 800 euro hypotheek ophoesten en ook nog eens 400 euro aan energie. Dan heb ik nog 200 euro voor al het andere.

Dus moet echt even op zoek naar een oplossing.

Ik vind je wel een beetje drammerig overkomen. Wat helemaal niet vervelend is voor jezelf als je dat een urgentie oplevert! Maar je zit wel een beetje in de slachtofferrol. 

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2021 om 12:35

Prachtwacht schreef op 19-11-2021 om 12:13:

[..]

Ik vind je wel een beetje drammerig overkomen. Wat helemaal niet vervelend is voor jezelf als je dat een urgentie oplevert! Maar je zit wel een beetje in de slachtofferrol.

Drammerig? In welk opzicht?

Dat ik me zorgen maak over hoe ik het financieel ga trekken? Weet niet hoe jullie er financieel voor staan, maar ik ben gebaat bij een snelle verhuizing omdat ik het anders financieel gewoon niet trek en geen bijval mag verwachten van ex. Die trouwens nog altijd financieel hoofdelijk aansprakelijk is. 

Het is wel heel fijn dat de kopers van jullie huis zo flexibel zijn. Dat is een heel groot voordeel voor je.

Tsjor, waarom ga je zoeken waarom Bijtje geen urgentieverklaring zou kunnen krijgen? Ze heeft hem toch gekregen, wat maakt het dan uit dat in een bepaalde gemeente ze hem niet zou krijgen? 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-11-2021 om 13:25

Bijtje82 schreef op 18-11-2021 om 19:45:

[..]

Dat gaat bij onze organisatie automatisch. Je moet je inkomen opgeven en ziet dan alleen woningen binnen budget.

Ik maakte me tot nu nog niet heel druk om de tijdelijke hoge maandlasten die ik straks heb als hij er definitief uit is. Dat kon ik net aan hebben.

Maar hij is nu ook met onze energie leverancier aan het regelen dat hij het contract meeneemt naar zijn nieuwe woning. Ik moet dan voor deze woning een nieuw contract afsluiten.. En hij gaat niet bijdragen aan de hypotheek en overige woonlasten heeft ie al gezegd. Kortom.. ik zit de komende winter in de kou. Want ik kan niet én 800 euro hypotheek ophoesten en ook nog eens 400 euro aan energie. Dan heb ik nog 200 euro voor al het andere.

Dus moet echt even op zoek naar een oplossing.

Oh das beter, maar let ook op wat het bedrag aan vermogen is ivm huurtoeslag. 

Bijtje82 schreef op 19-11-2021 om 12:35:

[..]

Drammerig? In welk opzicht?

Dat ik me zorgen maak over hoe ik het financieel ga trekken? Weet niet hoe jullie er financieel voor staan, maar ik ben gebaat bij een snelle verhuizing omdat ik het anders financieel gewoon niet trek en geen bijval mag verwachten van ex. Die trouwens nog altijd financieel hoofdelijk aansprakelijk is.

Omdat het overkomt alsof je hem kwalijk neemt dat hij het energiecontract meeneemt. “En dan zit ik deze winter in de kou” Dat bedoel ik met slachtofferrol. 

Misschien kun je via de gemeente een tijdelijke voorziening aanvragen voor zulke hoge woonlasten. Daar zijn in sommige gevallen regelingen voor. Ik snap wel dat je bezorgd bent, maar blijf denken in oplossingen en niet in problemen. Succes! 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

19-11-2021 om 14:06

Prachtwacht schreef op 19-11-2021 om 14:04:

[..]

Omdat het overkomt alsof je hem kwalijk neemt dat hij het energiecontract meeneemt. “En dan zit ik deze winter in de kou” Dat bedoel ik met slachtofferrol.

Misschien kun je via de gemeente een tijdelijke voorziening aanvragen voor zulke hoge woonlasten. Daar zijn in sommige gevallen regelingen voor. Ik snap wel dat je bezorgd bent, maar blijf denken in oplossingen en niet in problemen. Succes!

Nou ja, mensen die nu een nieuw contract voor energie moeten afsluiten zullen toch diepe zakken moeten hebben

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2021 om 14:27

Prachtwacht schreef op 19-11-2021 om 14:04:

[..]

Omdat het overkomt alsof je hem kwalijk neemt dat hij het energiecontract meeneemt. “En dan zit ik deze winter in de kou” Dat bedoel ik met slachtofferrol.

Misschien kun je via de gemeente een tijdelijke voorziening aanvragen voor zulke hoge woonlasten. Daar zijn in sommige gevallen regelingen voor. Ik snap wel dat je bezorgd bent, maar blijf denken in oplossingen en niet in problemen. Succes!

Nou ja ergens wel ja.

Het scheelt nogal of je een contract afsluit voor een klein appartement of een woning zoals waar wij wonen. 

Het komt vooral voort uit het feit dat hij zo min mogelijk wil bijdragen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.