Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijtje82

Bijtje82

07-11-2021 om 00:30

Koopwoning verkocht


Bijtje82

Bijtje82

19-11-2021 om 14:29

BlueFawn schreef op 19-11-2021 om 14:06:

[..]

Nou ja, mensen die nu een nieuw contract voor energie moeten afsluiten zullen toch diepe zakken moeten hebben

Dat idd. Ik kom straks uit tussen de 250 en 300 euro pm. 

Prachtwacht schreef op 19-11-2021 om 14:04:

[..]

Omdat het overkomt alsof je hem kwalijk neemt dat hij het energiecontract meeneemt. “En dan zit ik deze winter in de kou” Dat bedoel ik met slachtofferrol.

Misschien kun je via de gemeente een tijdelijke voorziening aanvragen voor zulke hoge woonlasten. Daar zijn in sommige gevallen regelingen voor. Ik snap wel dat je bezorgd bent, maar blijf denken in oplossingen en niet in problemen. Succes!

Deze vader ziet er ogenschijnlijk geen been in om een toekomstige, goede, primaire (12 vd 14 dagen) woonsituatie van zijn kinderen zowel praktisch als financieel volledig op het bordje van moeder neer te leggen. Hij trekt zich terug uit de hypotheekverplichtingen en trekt het veel gunstiger, bestaande energiecontract naar zich toe. Ik zie Bijtje zeer probleemoplossend en handelend optreden dus ik snap je verwijt van de slachtofferrol niet goed. Je geeft een goede tip voor het energiekostenprobleem waar ze naar kan handelen. Dat pakt ze vast op. 

Maar ik vind ook dat ze ons best mag vertellen hoe dit probleem is ontstaan. En ik vind ook nog dat ze hem dat gerust kwalijk mag nemen. Hij heeft toch net als zij een belangrijke verantwoordelijkheid naar hun kinderen, ongeacht welke appeltjes hij misschien met hun moeder te schillen heeft? Het maakt inderdaad verder niet uit voor wat ze te doen heeft, ze moet er nou eenmaal aan gaan staan, maar soms is het gewoon fijn om het even kwijt te kunnen. Er zijn nou eenmaal emoties.

Bijtje82

Bijtje82

19-11-2021 om 20:11

Rhonda schreef op 19-11-2021 om 13:06:

Het is wel heel fijn dat de kopers van jullie huis zo flexibel zijn. Dat is een heel groot voordeel voor je.

Zeker fijn. We hebben echt een goed bod gekregen met hele goede voorwaarden.

Het huis heeft ook niet te koop gestaan, was eigenlijk al verkocht voor het de markt op zou gaan. Voor de kopers erg fijn, want zij hebben hierdoor ruimte gekregen om rustig na te denken over hun aankoop. Voor ons ook, omdat zij ons de kans geven om andere woonruimte te vinden.

Toen ex hoorde wat hun bod was wilde hij opeens de woning op Funda zetten want tja.. Er zat misschien nog wel meer in. Terwijl hij mij eerder nog voor een ton minder wilde proberen uit te kopen. Dit heb ik uiteindelijk uit zijn hoofd gepraat. Want ja, je kunt het huis wel op Funda zetten en 10K meer vangen.. Maar wel met het risico dat je er in januari uit moet. Dan is 5k centenwerk. 

Soms moet je genoegen nemen met minder. 

Rhonda schreef op 19-11-2021 om 13:08:

Tsjor, waarom ga je zoeken waarom Bijtje geen urgentieverklaring zou kunnen krijgen? Ze heeft hem toch gekregen, wat maakt het dan uit dat in een bepaalde gemeente ze hem niet zou krijgen?

Ik ben dan wel benieuwd hoe het in mijn gemeente zit (mijn ervaring indertijd: geen reden voor urgentie, maar ik kon kopen). En dan kom je andere links tegen. Gewoon kennis verzamelen.

Tsjor

'Ik heb daarbij een dusdanig laag inkomen dat ik 1. Onze huidige woning niet kan claimen, 2. Geen particuliere huur kan betalen en 3. Geen andere woning kan kopen. Zelfs niet als ik alle overwaarde erin zou stoppen.'
Maar je hebt de kinderen. Daardoor kun je een woning krijgen waarvan de kosten veel lager zijn, huursubsidie, kindertoeslag, kinderbijslag, zorgkostentoeslag etc.
Het kan zijn dat je nu even krap komt te zitten, maar je krijgt straks ook de overwaarde van de woning uitgekeerd.
Heb je niet overwogen om toch voorlopige voorzieningen aan te vragen? Hopelijk zijn alle bedenksels niet meer nodig als je snel een andere woning krijgt.

Tsjor

Bijtje82

Bijtje82

21-11-2021 om 15:05

tsjor schreef op 21-11-2021 om 11:50:

'Ik heb daarbij een dusdanig laag inkomen dat ik 1. Onze huidige woning niet kan claimen, 2. Geen particuliere huur kan betalen en 3. Geen andere woning kan kopen. Zelfs niet als ik alle overwaarde erin zou stoppen.'
Maar je hebt de kinderen. Daardoor kun je een woning krijgen waarvan de kosten veel lager zijn, huursubsidie, kindertoeslag, kinderbijslag, zorgkostentoeslag etc.
Het kan zijn dat je nu even krap komt te zitten, maar je krijgt straks ook de overwaarde van de woning uitgekeerd.
Heb je niet overwogen om toch voorlopige voorzieningen aan te vragen? Hopelijk zijn alle bedenksels niet meer nodig als je snel een andere woning krijgt.

Tsjor

Ja het is nu ff krap allemaal, hoop dat ik snel zicht heb op een andere woning. Die voorlopige voorzieningen moet ik ff induiken hoe dat precies zit. 

En informeren bij de hypotheekverstrekker, de woning is verkocht, misschien kunnen de maandelijkse betalingen stopgezet worden? Dan volgt er een verrekening bij verkoop. Dan volgt uitkering vd overwaarde na aftrek van openstaande kosten. 
Of de hypotheekverstrekker komt met een ander voorstel, navragen is altijd zinvol als betalingen lastig zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

22-11-2021 om 21:56

wil40 schreef op 22-11-2021 om 09:53:

En informeren bij de hypotheekverstrekker, de woning is verkocht, misschien kunnen de maandelijkse betalingen stopgezet worden? Dan volgt er een verrekening bij verkoop. Dan volgt uitkering vd overwaarde na aftrek van openstaande kosten.
Of de hypotheekverstrekker komt met een ander voorstel, navragen is altijd zinvol als betalingen lastig zijn.

Dat zou op zich nog best een idee zijn. Daar ga ik eens naar informeren.

Weet niet of ze er in mee gaan, maar vragen kan altijd natuurlijk. En dit zou ook gelijk het probleem oplossen dat hij niets wil betalen, want dan wordt het totale bedrag gewoon in mindering gebracht. 

Bijtje: "En dit zou ook gelijk het probleem oplossen dat hij niets wil betalen, want dan wordt het totale bedrag gewoon in mindering gebracht."
 
Precies Bijtje, dat dacht ik ook.

Bijtje82

Bijtje82

24-11-2021 om 09:47

wil40 schreef op 22-11-2021 om 23:22:

Bijtje: "En dit zou ook gelijk het probleem oplossen dat hij niets wil betalen, want dan wordt het totale bedrag gewoon in mindering gebracht."

Precies Bijtje, dat dacht ik ook.

Super bedankt voor deze tip!

Vanmorgen gebeld en die mogelijkheid is er. 😁

Moet er alleen wel voor waken dat het niet meer dan 3 maanden is zei hij, want dan krijg je een BKR registratie.

Maar dat moet goed komen. Sta nu met de urgentie in de top 10,dus hoop uiterlijk Januari een woning te hebben. 

Bijtje, ik vind dat je superoptimistisch klinkt ondanks de narigheid waarmee je nu te maken hebt. Met zo’n instelling gaat het vast goed komen en beter worden. Ik had werkelijk niet gedacht dat je een urgentieverklaring zou krijgen, maar het is heel fijn dat het je gelukt is. Nu nog even die woning en dan kun je weer verdere stappen vooruit zetten. 

Dat is fijn, het geeft je even wat meer armslag. Ook heb ik even opgezocht hoe het met de hypotheekrenteaftrek zou gaan, die hypotheekrente is alleen bij jou aftrekbaar. Degene die in het huis woont kan renteteruggave verrekenen. Dus het advies van de mediator lijkt mij wat vreemd. 
Maar dat zou je kunnen navragen bij de belastingdienst. 
Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk voor het totale bedrag. Dat dan weer wel. Zou je ex niet meebetalen komen ze voor het totale bedrag bij jou. Ik zou dat laten weten aan je ex, hij krijgt evengoed een BKR registratie als de hypotheek niet betaald wordt. Heel vervelend, je krijgt dan de komende 5 jaar geen nieuwe hypotheek. 
Dus geld apart zetten wat je nu kunt, gaat de verhuizing toch wat later in dan kan je een BKR registratie voorkomen. 

Bijtje82

Bijtje82

24-11-2021 om 13:29

Rhonda schreef op 24-11-2021 om 12:54:

Bijtje, ik vind dat je superoptimistisch klinkt ondanks de narigheid waarmee je nu te maken hebt. Met zo’n instelling gaat het vast goed komen en beter worden. Ik had werkelijk niet gedacht dat je een urgentieverklaring zou krijgen, maar het is heel fijn dat het je gelukt is. Nu nog even die woning en dan kun je weer verdere stappen vooruit zetten.

Met een negatieve instelling kom je nergens 🤗 Ik kan wel bij de pakken neer gaan zitten, maar dat schiet voor de kinderen ook niet op. 

En contact opnemen met de energieleverancier, degene die het contract heeft afgesloten mag het na scheiding meeverhuizen, de achterblijver moet een spoedaanvraag doen. 
Anders zit je straks in de kou. 

Bijtje82

Bijtje82

24-11-2021 om 13:35

wil40 schreef op 24-11-2021 om 13:17:

Dat is fijn, het geeft je even wat meer armslag. Ook heb ik even opgezocht hoe het met de hypotheekrenteaftrek zou gaan, die hypotheekrente is alleen bij jou aftrekbaar. Degene die in het huis woont kan renteteruggave verrekenen. Dus het advies van de mediator lijkt mij wat vreemd.
Maar dat zou je kunnen navragen bij de belastingdienst.
Je bent beide hoofdelijk aansprakelijk voor het totale bedrag. Dat dan weer wel. Zou je ex niet meebetalen komen ze voor het totale bedrag bij jou. Ik zou dat laten weten aan je ex, hij krijgt evengoed een BKR registratie als de hypotheek niet betaald wordt. Heel vervelend, je krijgt dan de komende 5 jaar geen nieuwe hypotheek.
Dus geld apart zetten wat je nu kunt, gaat de verhuizing toch wat later in dan kan je een BKR registratie voorkomen.

Ja dat weet hij wel, maar kan net zo goed tegen een tafelpoot lullen 🙈

Ik zorg iig dat het netjes geregeld wordt en zal de komende periode zoveel mogelijk sparen. Nu de hypotheek 'wegvalt' scheelt dat enorm.

Heb in het ergste geval wel mensen waar ik op terug kan vallen, maar liever niet.

Of ik nu wel of geen recht heb op de rente aftrek maakt me niet eens zoveel uit. Over zo'n korte periode zal dat niet zo veel zijn.

Ben nu wel blij dat hij ook opdraait voor de helft van de hypotheek en niet weg komt zonder bij te dragen maar wel rente aftrek te vangen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.