Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ots dreiging


En die dingen moet je ook goed documenteren in geval je voor de rechter komt, voor je verweer.

MoederTripleD

MoederTripleD

25-04-2021 om 21:44 Topicstarter

Ik heb heel lang getwijfeld of ik mijn verhaal wel wou vertellen, maar wat ben ik blij met alle tips die jullie me geven!

Ik neem ze allemaal ter harte en ga er het beste van maken met me gezin. We zullen een spannende tijd tegemoet gaan en ik hoop dat het geluk aan onze zijde is!

Zou je alsjeblieft tzt willen laten weten hoe het gelopen is?

Je hebt nog geen zittingsdatum neem ik aan? En ga je nog een advocaat zoeken? Als je dat wilt doen, zou ik dat nu al doen en niet wachten tot de oproep van de rechtbank binnen is. Want dan is de tijd nogal krap.

Sterkte ermee,

Temet

MoederTripleD

MoederTripleD

26-04-2021 om 21:46 Topicstarter

Ik heb inderdaad nog geen datum. Ik heb/had tot morgen de tijd om op het verslag te reageren en dan word het naar de rechtbank gestuurd. Daarna is het afwachten wanneer we opgeroepen worden. Ik ben nu op zoek naar een advocaat die me kan ondersteunen.

MoederTripleD

MoederTripleD

26-04-2021 om 21:48 Topicstarter

En uiteraard zal ik jullie op de hoogte houden, want ik ben ontzettend dankbaar voor alle hulp en adviezen die ik van jullie heb gekregen.

Aaj, kan je niet een week uitstel bespreken zodat  advocaat  dit verzoek vooraf kan inlezen. Soms wordt door een ouder uit goede trouw info gedeeld, terwijl die info juridisch gezien beter niet gedeeld kan worden of anders verwoord had moeten worden. Dan wordt het voor een advocaat lastig behartigen als het al de deur uit is.

MoederTripleD

MoederTripleD

27-04-2021 om 10:40 Topicstarter

Ben bang dat ik daar al te laat mee ben, aangezien ze al 4 jaar met hulpverlening bezig zijn en dit ook allemaal in het rapport staat. Ik zal het moeten doen met hoe de situatie is en hopen op het beste, terwijl ik rekening hou met het slechste. Ik hoop dat de advocaat straks er evengoed nog wat mee kan en er niet teveel instaat wat juridisch niet goed is.

Inderdaad te laat om een advocaat nog jou te laten helpen met een reactie op het rapport dat naar de rechter gaat. Maar houd in de gaten dat je je nu niet meer laat opjagen. Dat kan een manier zijn om jou te ontregelen en minimaal wijzen ze jou niet op je rechten of respecteren die niet vanzelf.

Dus wat je ook doet, zonder of met advocaat, vraag je eerst af wat de termijnen zijn en wat de druk is en wat een goede move is. Hoe meer tijd je hebt hoe beter je je kunt verhouden tot deze zaak. Daarom wordt er vaak wat druk achter gezet. Daar hoef jij geen rekening mee te houden.

Dat kan waar zijn, maar meer dan een beetje uitstel van een reactietermijn zit er vziw niet in. Krijg je drie weken ipv twee ofzo. Nog altijd kort dag om het met een advocaat te bespreken. 

Je zou kunnen kijken of je kan aankoersen op een ots voor zes maanden ipv een jaar: laat ze maar zien wat ze voor vooruitgang kunnen boeken in een half jaar. Is er in november nog nauwelijks iets veranderd, dan heeft die ots kennelijk ook niet zoveel nut, dus dan kan die er ook wel weer af. Tenzij de vertraging te wijten is aan wachtlijsten bij de hulpverlening, want daar kunnen de jeugdbeschermers niet veel aan doen.

Groeten,

Temet 

Is het niet mogelijk om het verzoek los te zien van eerdere verzoeken omdat die verzoeken meer in kader waren van bezoekregeling en/of alimentatie.

Zo ken ik iemand die jaren in een vergelijkbare strijd zat, mede omdat niet iedere advocaat even daadkrachtig is. Op gegeven moment geswitchet van advocaat, met een opvallende positieve wending in een hernieuwde verzoek over bezoekregeling als gevolg.

Vandaar reactie het verzoek los te zien en de verslagen van de vorige jaren te bespreken met een advocaat voor het verzoek van jou groen licht krijgt.

Aanvullend: kijk dan of de doelstellingen helder geformuleerd zijn: wat is het doel? Is dat 'smart' geformuleerd, dus met doelstellingen die ook toetsbaar zijn? 'Veiligheid voor kinderen' is bijvoorbeeld te vaag. Je kunt zelf in de stukken kijken wat daarin staat en zelf bedenken hoe je dat 'smart' zou kunnen vertalen.

Voorbeeld 'veilig' wordt dan: De kinderen hebben op regelmatige basis kontakt met beide ouders; de kinderen kunnen hun ervaringen met de andere ouder veilig bespreken, dat wil zeggen zonder dat het leidt tot een conflict tussen beide ouders.

Ik verzin maar wat.

Mocht het tot een rechtszaak komen, schrijf dan voor jezelf in een paar korte zinnen op wat voor jou belangrijk is: waarom wil je die OTS niet; wat als er toch een OTS komt, wat verwacht je dan van een gezinsvoogd, wat hoop je dan dat het resultaat zal zijn (die doelstellingen).

Tsjor


Overleg dat goed. Kan best dat het raadzaam is om 'alsof'' mee te werken. Het kan ook duidelijk zijn dat als er geen duidelijk voordeel te verwachten is van een ots en een gezinsvoogd en jij maakt duidelijk dat je daar ook niets in ziet dat de rechter dan ook besluit om daar niet toe over te gaan.

Anders wordt het toegekend als 'beter mee verlegen dan om verlegen'.

Je hoort het de meningen hoe je hier mee omgaat verschillen. Jij gaat er over met je advocaat. Afhankelijk van jou situatie.

Ik zie niets in meedoen met het belevingsgeneuzel en het jargon.

Die tip van Tsjor is goed. In het raadsrapport zouden de doelen moeten zijn geformuleerd. Bekijk die goed. Inderdaad: zijn ze 'smart' (vergeet altijd waar die afkorting voor staat) geformuleerd? Maar ook: zijn ze allemaal echt nodig? Ik heb wel eens een raadsrapport gezien met een lijst doelen als de Sintverlanglijst van een kleuter: alles wat leuk lijkt, opgeschreven. Welke van die doelen zijn echt van belang (in de ogen van de Raad dan) en wat is niet zo essentieel (of zijn eigenlijk middel en geen doel)? Die laatste categorie kan wel weg, zou ik betogen.

Tenzij het verwezenlijken ervan je geen enkele moeite kost natuurlijk, dan kan zo'n doel blijven staan en kan je straks laten zien dat het doel bereikt is 🙂

Groeten,

Temet

MoederTripleD

MoederTripleD

27-04-2021 om 19:21 Topicstarter

Pfff me hoofd duizelt er wel van hoor. Heb ook een slechte dag vandaag, ben erg verdrietig en heel bang om het fout te doen. Er komt zoveel op me af en er zijn zoveel dingen waar ik op moet letten ... Ik hoop maar dat het goed komt allemaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.