Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ots dreiging


Jij houd je rug recht moeder Triple D. Je weet niet wat de uitkomst zal zijn. JIj houd je niet bezig met onzin en flauwekul. JIj staat voor je kinderen en je gezin. Hoe dan ook. Wat de rechter ook beslist.

Ik denk aan je. Je kunt het.

MoederTripleD

MoederTripleD

27-04-2021 om 19:33 Topicstarter

Dank je wel Annej en je hebt ook wel gelijk. Want wat de rechter of de instanties ook zeggen of doen, 1 ding kunnen ze nooit van me afpakken en dat is de liefde die we voor elkaar hebben in mijn gezin. Daar hou ik me aan vast en verder zal ik alles doen wat nodig is om hier met me gezin doorheen te komen. Maar makkelijk is het zeker niet deze situatie.

Misschien kan iemand van dit forum met je meelezen als je je tekst af hebt?
Via email.

TS heeft al gereageerd op het rapport Lente, het is al naar de Kinderbescherming die het naar de rechter stuurt.

Maar mocht er een beroep komen op het besluit van de rechter, na de zitting, dan is het wel een goed idee, mocht er geen advocaat betrokken zijn en misschien ook wel als er een advocaat betrokken is. Je ziet meer als je het anderen laat lezen.

Meelezen is lastig hier, het gaat om hele lappen tekst. Meedenken kan natuurlijk wel.

De vokgende stap is om verweer te voeren tegen het verzoek tot ondertoezichtstelling. Anne heeft het over beroep na de uitspraak. Als de ots wordt uitgesproken kan TS in beroep, maar het duurt wel een maand of wat voor dat op zitting komt. Ik heb zaken gezien waarin pas beroep werd ingesteld tegen het einde van de termijn (3 maanden), vervolgens duurde het nog dik 3 maanden voor de zaak behandeld werd, en dan nog 4 weken ofzo voor uitspraak. Kortom: als je pech hebt is de ots al halverwege voor een beroep is afgehandeld. Of dat zinnig is, is de vraag.

Maar goed, allemaal toekomstmuziek. Eerst de zitting bij de rechtbank maar eens afwachten.

Groeten,

Temet

Ja, of bij uitstel, kun je ook nog hebben. Dan heeft de rechter nog een vraag en wordt ter plaatse afgesproken dat er nog een zitting komt.

Dat had ik ook een keer. Overigens kreeg ik dan wel een verslag van die rechtzaak ook al waren er nog vragen en er kwam naast de vragen weer een onderzoek door de kinderbescherming bij alle informanten.

Een paar zinnetjes op papier zou je kunnen helpen om aan vast te houden als je iets moet zeggen in de rechtbank. Bijvoorbeeld:

We hebben x-jaren met de gezinscoach goed samengewerkt.

Er is veel in gang gezet.

Het gaat goed met de kinderen. (Eventueel specifieker wat dan goed gaat).

Het gaat goed met mij.

Een terugkerend probleem is de communicatie met mijn ex-man,d e vader van de kinderen. De gezinscoach heeft daaraan gewerkt, samen met mij. De problemen zijn niet minder geworden, maar ik kan daarmee leven. Ik hoop dat de raad voor de kinderbescherming dat ook kan.

De kinderen zien hun vader regelmatig (x keer per maand).

We gaan nu een fase van stabiliteit in. Een OTS en nieuwe gezinsvoogd zou dat verstoren. Ik wil het liefste het traject met de gezinscoach in korte tijd succesvol afsluiten.

Vandaar mijn verzoek: geen OTS.

Let wel, emotionele argumenten of die nu gaan over liefde voor kinderen of boosheid over ex-man zou ik zoveel mogelijk achterwege laten. Elke ouder verklaart zijn/haar liefde voor de kinderen; en boosheid op ex-man voedt alleen maar de gedachte dat er nog problemen zijn.

Tsjor

Bij dat uitstel had ik niet 'alvast' een maatregel.

@Tsjor, is het smart van TS  om te vertellen dat ze en haar vriend X jaar een relatie hebben en dat ze reeds Y jaren samen voor de kinderen zorgen als ze bij haar zijn, om zo een huishouden met twee volwassenen weer te geven of moet ze hem er helemaal niet bij halen? Welke vragen kan TS verwachten en wat is verstandig te delen, wat haar relatie betreft.

Dan moet je toch even de rapportages induiken: hoe wordt de rol van de nieuwe partner omschreven? Is dat ondersteunend, afwezig of juist problematiserend? Bij dat eerste zou ik het wel naar voren halen, zoveel mogelijk in de woorden van de gezinscoach. In andere situaties zou ik het achterwege laten.

Tsjor

MoederTripleD

MoederTripleD

28-04-2021 om 17:54 Topicstarter

Mijn partner word enkel als ondersteunend neergezet. Hij staat alleen maar positief in het verslag. 

Partner

Eens ging mijn vriend waar ik mee samenwoonde met mij mee als ondersteuning in een ontslagkosten als gevolg van reorganisatie. Hij zat halverwege de zaal. De rechter vroeg op gegeven moment of hij een baan had. Vriend voelde meteen nattigheid, antwoordde eerlijk dat hij een baan had maar dat hij geen Marco van Basten was. Toch leek het besluit op dat moment te zijn genomen en had vriend er de balen van dat hij in de zaal aanwezig was.

Ik haal het aan omdat ik niet weet of het verstandig is dat je partner erbij is. Je ex kan je partner verwijten gaan maken alsof hij de veroorzaker is van de slechte verstandhouding. Gezien het jaartal van beëindiging, je zwangerschap en begin van nieuwe relatie. Ook al heeft je partner niets anders dan een positieve bijdrage aan je gezin, zijn aanwezigheid kan werken als een rode lap op je ex. Je zegt dat je ex mooi kan praten. We gaan er van uit dat de rechter objectief is en zich niet laat beïnvloeden. Toch zou het misschien beter zijn als hij thuis op de kinderen past. Net als relaas hierboven. Nu betrof dat geen OTS kwestie en hebben anderen er een ander idee hierover.

De rechter bepaalt wie uitgenodigd wordt. Als je dan niet komt is het zaak je wel netjes, met reden, af te melden bij de griffie.

Jammer dat ik dit topic nu pas zie. Ik heb zelf recentelijk hetzelfde meegemaakt. 

Door de hulpverlening is de RvK ingeschakeld omdat door de ex-partner continu toestemming voor hulpverlening voor de kinderen werd geweigerd. De RvK heeft onderzoek gedaan waaruit, zoals gewoonlijk, OTS als advies naar voren kwam. In het rapport stonden wel wat zaken die niet klopten, daar hulpverleners heel goed zijn om hun eigen fouten en tekortkomingen te verbloemen. Ondanks dit heb ik in overleg met mijn advocaat het rapport zonder commentaar goedgekeurd. Mijn ex had een waslijst van 2 A4tjes met op- en aanmerkingen. 

Tijdens de rechtszaak, waarbij ook een vertegenwoordiger van de RvK en een vertegenwoordiger van de Jeugdzorg CI aanwezig zijn, was de kinderrechter vrij snel klaar. Alle opmerkingen en eisen van de ex werden, mede ondersteunt door de jeugdzorgmedewerker, zo van tafel geveegd. Tijdens de rechtszaak zijn er nagenoeg geen vragen aan mij gesteld. Alleen aan het eind werd mijn mening gevraagd. Bevestig dan gewoon dat je het beste voor hebt met de kinderen en dat je het belangrijk vindt dat het contact tussen de kinderen en en de andere ouder goed blijft. Ga er trouwens vanuit dat alleen jij en jouw advocaat worden uitgenodigd voor de rechtszaak. In de familiezaal heb je geen publieke tribune. Dus verder kunnen er geen mensen bij aanwezig zijn.

Als de rechter OTS uitspreekt, is jeugdzorg verplicht om binnen een week op huisbezoek te komen. Tijdens dit huisbezoek hebben de kinderen en ik wat uitleg gekregen over de OTS. Ook heeft ze toen de slaapkamers van de kinderen geïnspecteerd. Twee weken later is een andere jeugdzorgmedewerker langs geweest voor een gesprek met mij. Een week later voor een gesprek met de kinderen. 

Hierna heeft er een terugkoppeling plaats gevonden waarbij mijn ex en ik aanwezig waren. Ook hier heb ik ingestemd met alle hulp. Mijn Ex-partner kwam gelijk met allemaal eisen. Het enige wat hier is uitgekomen is op welke wijze en wanneer gecommuniceerd dient te worden.

Intussen ben ik nu 3 maand verder en heb niets meer vernomen. De man is druk bezig met inventariseren hoe het verder moet geloof ik, waarna hij met een plan van aanpak komt. Wat ik wel heel goed vond is dat er eindelijk naar de kinderen werd geluisterd. In de jaren hiervoor is er door geen enkele instantie naar de kinderen geluisterd. De medewerker liet ook heel duidelijk blijken dat hij het belang en de wensen van de kinderen meeneemt in zijn plan van aanpak. Mijn conclusie tot zover is dat OTS mij kan helpen tegen het onvoorspelbare gedrag van mijn ex en mijn kinderen hiertegen beschermt. Over 9 maanden zie ik dan wel wat de rechter er van vindt. Het kan dan drie kanten op:

- Het OTS heeft gewerkt en de kinderen hebben onbelast contact met beide ouders

- OTS wordt verlengd

- Moeder wordt gezag ontnomen

Als TS samenwoont met haar partner (dat weet ik niet meer) kan het zijn dat de rechtbank hem als belanghebbende beschouwt en hem uitnodigt. Wordt hij niet uitgenodigd, dan is hij in deze coronatijd in principe waarschijnlijk niet welkom in het gerechtsgebouw. Zelfs niet in de wachtkamer.

Groeten,

Temet 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.