Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiden uit principe

Hoi, wij willen graag scheiden

Situatie is als volgt: c.a. 8 jaar geleden geleden getrouwd om snel/goedkoop e.e.a. geregeld te hebben i.v.m. zwangerschap (gratis 'balie-huwelijk' op maandagochtend). 

Echter staat het gehele concept van 'getrouwd zijn' zo ver van ons vandaan dat we willen scheiden, uit principe zeg maar. Meteen een goede reden om weer een mooi feestje te geven.

We willen dus gewoon bij elkaar blijven wonen. Kinderen, huis, huisdieren en overige bezittingen blijven dus allemaal 'zoals het is'.

Nu kan ik online maar weinig informatie vinden over 'scheiden en (vrijwillig) bij elkaar blijven'.. En dus ook niet hoe dit wettelijk allemaal geregeld kan/moet worden.. 

Het gemakkelijkst zou natuurlijk zijn om gewoon dat feestje te geven, wereldkundig te maken dat we gescheiden zijn en het daar bij te laten.. Maar dat is het nèt niet, het is niet voor de buitenwereld maar voor ons eigen gevoel. We hebben al jaren een open relatie, het botst gewoon aan alle kanten met onze principes.

Benieuwd of hier (ervarings)deskundigen rondzweven met tips, alvast bedankt!


Dus het was ook geen principe om je kind indertijd een stabiele situatie te geven, waarbij de ouders wederzijds en ten opzichte van hun kind bepaalde beloftes deden en verplichtingen aangingen?
Je kunt scheiden, natuurlijk, en daarna weer de relatie laten registreren of een samenlevingscontract afsluiten.
Scheiden en daarna niets regelen laat heel veel open, daar heb je geen last van als alles goed gaat en je lekker kunt genieten van je vrijheid; maar als er iets mis loopt blijkt dat soort vrijheid -dus zonder iets geregeld te hebben- vooral rondom kinderen een lelijke valkuil te zijn.
Mijn advies: zoek een andere reden voor een feestje, ga daarnaast samen lekker eten en praat nog eens na over jullie indertijd inderhaast genomen stap, wat 'vrijheid' nou eigenlijk inhoudt en waar de weerzin zit op het aangaan van verplichtingen.

Tsjor

Dirk_RRC

Dirk_RRC

07-03-2023 om 11:29 Topicstarter

Wij waren voor de zwangerschap al 10 jaar samen, onze dochter was/is een mooie bezegeling van onze liefde. Daar hadden we het huwelijk niet voor nodig, dit was puur praktisch en destijds een prima oplossing.

De laatste pak-m-beet 5 jaar is onze relatie steeds vrijer geworden, we hebben al langere tijd beide een tweede relatie naast ons gezin. De gesprekken en etentjes die jij noemt kunnen we inmiddels dromen, de conclusie is hierbij steeds sterker dat het huwelijk (en met name die beloftes en verplichtingen waarvoor we destijds getekend hebben) ons benauwd. 

Uiteraard moet er iets geregeld zijn, een samenlevingscontract zal dan het best passen denk ik.

Je wilt dus niet zozeer scheiden uit principe als wel omdat je van dit specifieke huwelijk af wilt. Dan snap ik het iets beter. 

Bedenk wel dat je alle financiële zaken die in het huwelijk automatisch geregeld hebt, na een scheiding alsnog allemaal afzonderlijk moet regelen. Twee testamenten over en weer kost een slordige 700 euro, zoals wij (ongehuwd, geen geregistreerd partnerschap, wel samenlevingscontract) net hebben gemerkt. En dat is dan nog maar een deel van het verhaal. Ik geef het je maar even mee ter overweging. 

“Het gemakkelijkst zou natuurlijk zijn om gewoon dat feestje te geven, wereldkundig te maken dat we gescheiden zijn en het daar bij te laten.. Maar dat is het nèt niet, het is niet voor de buitenwereld maar voor ons eigen gevoel. We hebben al jaren een open relatie, het botst gewoon aan alle kanten met onze principes.” 

Even benieuwd, hoe werkt dat ‘botsen aan alle kanten’ dan in de praktijk en in hoeverre hebben jullie daar daadwerkelijk ‘last’ van? Heb je slapeloze nachten van het getrouwd zijn, raak je ervan in een depressie, ik probeer me er namelijk serieus iets bij voor te stellen? En hoe ga je de zaken dan regelen voor elkaar en jullie kind(eren), hetgeen wat je eerder blijkbaar teveel werk vond?

Ik krijg er een beetje een naar gevoel bij, alsof je/jullie eerder onder de financiële verplichtingen (oa partneralimentatie) uit willen komen, als de (open) relatie opeens toch niet zo geweldig blijkt te zijn. Benieuwd naar je antwoorden op mijn eerdere vragen dus 😉

Ik sta nergens meer van te kijken hoor, maar wat als één van jullie overlijdt? Of allebei? Of als je over tig jaar ineens toch uit elkaar gaat? Als je zo op elkaar gesteld bent kun je ook in dat opzicht wel zorg hebben voor elkaar. Denk verder ook aan je kind, en maak er een mooi feest van.

Dirk_RRC schreef op 07-03-2023 om 11:29:

sterker dat het huwelijk (en met name die beloftes en verplichtingen waarvoor we destijds getekend hebben) ons benauwd.


Maar waar heb je het dan over? Welke belofte en verplichting staat je nu zo tegen en wil je nu van af?

Je hebt niet getekend voor seksuele trouw. Je hebt niet getekend voor dat je geen open huwelijk mag of nooit bij elkaar weg mag. Je hebt beloofd dat je een wederzijdse zorgplicht hebt zolang je getrouwd bent, dat de afstamming van je kind duidelijk is, en dat er een aantal dingen financieel geregeld zijn.

En nu wil je van het huwelijk af, maar de financiele regelingen laten bestaan? Of naar de notaris om dat allemaal opnieuw vast te leggen? Schiet mij maar lek, maar ik begrijp niet welk superbelangrijk principe er nou door dat huwelijk geschonden wordt.

Dus je wilt een huwelijkscontract inwisselen voor een samenlevingscontract? Waarbij je daarnaast nog allerlei andere dingen moet regelen/ laten vastleggen. Ik zie het verschil niet zo. Dus dan heb je straks in feite hetzelfde als je nu hebt, je bent alleen veel meer geld kwijt.

Bijna dertig jaar geleden op dezelfde manier en om in dezelfde reden tussendoor even snel getrouwd zonder er verder ruchtbaarheid aan te geven. Daarna er nooit meer bij stilgestaan.

Als je er zo'n halszaak van maakt en nodeloos ingewikkeld gaat doen dan hecht je blijkbaar toch meer waarde aan het instituut huwelijk dan je denkt.

Leene

Leene

07-03-2023 om 12:59

Schemerlampje schreef op 07-03-2023 om 12:12:

Dus je wilt een huwelijkscontract inwisselen voor een samenlevingscontract? Waarbij je daarnaast nog allerlei andere dingen moet regelen/ laten vastleggen. Ik zie het verschil niet zo. Dus dan heb je straks in feite hetzelfde als je nu hebt, je bent alleen veel meer geld kwijt.

Precies dit! Maakt werkelijk waar geen ene knal uit voor de relatie met je vrouw lijkt mij. Wordt deze slechter door dit 'baliehuwelijk" of beter gezegd wordt je relatie beter als je gaat scheiden en dan een samenlevingscontract opstelt?  Je hebt samen een kind. Je blijft voor immer vader en moeder van dit kind of je nu een open relatie hebt, getrouwd bent of blijft of gaat scheiden.

Een ieder heeft zijn eigen principes, ik doe mijn best om me in te leven maar ik kan hier helemaal niets mee en ik snap het ook helemaal niet. Dus nou ja laat maar...
Maar ik zou zeggen: geef een feestje om de liefde te vieren en laat het zo als het is. Tenzij je geld te veel hebt en je niet weet waar je het aan uit moet geven.


Leene

Leene

07-03-2023 om 13:00

kenfan schreef op 07-03-2023 om 12:57:

Bijna dertig jaar geleden op dezelfde manier en om in dezelfde reden tussendoor even snel getrouwd zonder er verder ruchtbaarheid aan te geven. Daarna er nooit meer bij stilgestaan.

Als je er zo'n halszaak van maakt en nodeloos ingewikkeld gaat doen dan hecht je blijkbaar toch meer waarde aan het instituut huwelijk dan je denkt.

O dit is het, jij geeft woorden aan mijn gevoel. Behalve een like wil ik ook zeggen hoe eens ik het met je bent. Je legt de vinger op de zere plek.

MRI

MRI

07-03-2023 om 13:09

Ik heb het andersom gedaan: man en ik waren nooit voor het huwelijk maar toen hij terminaal verklaard werd zijn we versneld getrouwd (moest je toen toestemming van de officier van justitie voor hebben). En toen hij zieker werd, was het voor ons fijn dat we bijvoorbeeld tegenover artsen elkaar mijn man en mijn vrouw konden noemen. Op de een of andere (kromme) manier kreeg je relatie voor de buitenwereld meer status. En dat was toch troostend in die situatie

Mijn ex en ik hebben destijds een geregistreerd partnerschap afgesloten. Het was de makkelijkste manier om te regelen wat juridisch geregeld moet worden. Voor zover ik weet hebben huwelijk en geregistreerd partnerschap op dit moment dezelfde juridische status. 

Paradoxaal genoeg denk ik dat jullie niet te weinig maar te veel waarde hechten aan het huwelijk. Het is in beginsel gewoon een contract. Je kunt het zo emotioneel maken als je zelf wil. Als de juridische voorwaarden van het contract je bevallen, hou je het in stand. Zo niet dan ontbind je het contract en regel je de zaken die geregeld moeten worden op een andere manier. Als er geen zakelijke en juridische redenen zijn om het huidige contract te ontbinden, zou het voor mij absoluut onbespreekbaar zijn om een hoop energie te stoppen in formaliteiten om feitelijk op hetzelfde punt uit te komen als waar je nu bent. Al die subjectieve zaken zoals beloftes over trouw, daar gaat de wet je niet aan houden. Dat is in wezen gewoon romantische franje en helemaal tussen jullie als partners. Als dat voor jullie veranderd is, zal de wet je daar niet op aanspreken. 

Ik heb nooit zoveel waarde of lading aan een papiertje gegeven dan wat ik hier van je ( TS) lees idd. 

Als het allemaal huphup op de maandagochtend en gratis is geregeld ben je destijds vast in gemeenschap van goederen getrouwd. Tegenwoordig trouw je automatisch op huwelijkse voorwaarden, tenzij je anders aangeeft. Ik hoop dat je weet hoe het zit bij jullie, en doe niet zo moeilijk over een 'romantisch huwelijk', want in feite is een huwelijk dat niet.

Dirk_RRC

Dirk_RRC

07-03-2023 om 14:07 Topicstarter

bedankt voor de input tot zover, ik begrijp dat het nogal wat gedoe en kosten meebrengt..

kenfan schreef op 07-03-2023 om 12:57:

Als je er zo'n halszaak van maakt en nodeloos ingewikkeld gaat doen dan hecht je blijkbaar toch meer waarde aan het instituut huwelijk dan je denkt.

Hier heb je best een goed punt. Juist door het er samen over te hebben maken we het spannender dan dat het is.. Dank voor dit inzicht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.