Echtscheiding en erna
Homeguy
24-01-2026 om 01:21
Seksuele gelijkheid
Lastig onderwerp, zit je klaar? Komtie:
We emanciperen de goede kant op. Wachtend op mijn zoon bij het voetbalveld zie ik hordes jongedames in voetbaltenue elkaar een high-five geven omdat ze tijdens het oefenpotje hebben gescoord. Op mijn werk groet ik mijn vrouwelijke leidinggevende op de gang die me zojuist per email een inhoudelijk serieus antwoord gaf op mijn verlofaanvraag. Fietsend over het stationsplein verspert een vrouwelijke agent me de weg en vertelt me dat hier niet gefietst mag worden. Ik gehoorzaam, stap af en loop verder. Dagelijkse activiteiten waarbij ik geen seconde nadenk over sekseverschillen.
We werken hetzelfde, voelen hetzelfde, willen diep van binnen allemaal hetzelfde en maatschappelijk worden er jaarlijks miljoenen uitgetrokken om gelijkheid meer en meer te bevorderen.
In het verleden leek mij dit altijd een goede ontwikkeling. Tot ik ging scheiden. Mijn ex ging namelijk vreemd. En niet een keer. In 7 jaar tijd en 3 kinderen verder heeft ze er twee minnaars op nagehouden. Als ik er nu over nadenk best knap zo tussen de zwangerschappen door. Daar zal ze zo haar redenen voor gehad hebben zoals dat gaat bij affaires.
Toen ik haar echter vroeg naar hoe ze die mannen dan had uitgezocht zei ze: 'Die dienden zich aan'. Waarbij ze aangaf dat ze eigenlijk altijd wel een bedpartner kan vinden als ze daar zin in heeft en dat haar vriendinnen dat ook aangeven. Toen ik zelf ging daten na de scheiding merkte ik dat het gemak dat ik in mijn studententijd heb ervaren nu niet meer op gaat; Een onenightstand organiseren gaat eigenlijk alleen maar via apps waar mensen daar specifiek op zitten te wachten. Na wat onderzoek in kleine kring over dit onderwerp bij gescheiden ouders komt steevast dit beeld naar voren: Vrouwen kiezen (veelal) uit wie ze willen en mannen moeten maar hopen dat ze in de smaak vallen.
In het licht van alle positieve seksediscriminatie en 'gelijke kansen voor iedereen' vond ik dit een bijzondere ontdekking. Het onderwerp is vaak ook zeer controversieel en er wordt gelaten op gereageerd. Het wordt gezien als een wetmatigheid waar we niet omheen kunnen. Dat was de vrouw en haar aanrecht ook 50 jaar geleden. Wordt het niet eens tijd dat we hier meer over praten en onderzoeken wat we eraan kunnen doen zodat iedereen gelijke kansen krijgt?
Garfield77
28-01-2026 om 17:19
Lexus schreef op 28-01-2026 om 17:03:
[..]
Wie er nu aan het drammen? Ik denk dat ik meer jonge mensen spreek dan jij je kan voorstellen hoor. Hier voor jou: een artikel uit 2023 (maar ook niet waar want voor de libelle?) https://www.libelle.nl/actueel/de-orgasmekloof-steeds-groter~bcf3848a/
En nou kap ik er mee, veel vrijplezier.
Ehhh jij dramt met weer een artikel/onderzoek. Wat ook al weer flink gedateerd is met een verouderde doelgroep. Het zit je blijkbaar erg hoog allemaal. Ik schrijf overigens ook niet dat onderzoeken of artikelen kul zijn maar wel dat je niet uitsluitend daarvan uit kunt gaan, het blijft een momentopname onder een beperkte groep. Ja fijn als je ermee kapt en vrijplezier hebben we gelukkig volop.
Lexus
28-01-2026 om 17:52
Garfield77 schreef op 28-01-2026 om 17:19:
[..]
Ehhh jij dramt met weer een artikel/onderzoek. Wat ook al weer flink gedateerd is met een verouderde doelgroep. Het zit je blijkbaar erg hoog allemaal. Ik schrijf overigens ook niet dat onderzoeken of artikelen kul zijn maar wel dat je niet uitsluitend daarvan uit kunt gaan, het blijft een momentopname onder een beperkte groep. Ja fijn als je ermee kapt en vrijplezier hebben we gelukkig volop.
Maar jij kan er blijkbaar zelf niet mee kappen toch?waarom voel je je zo bedreigd door het feit dat er sprake zou zijn van een orgasmekloof? Dan ga ik ook nog even door hoor
Ik bedoel maar: verouderde doelgroep? Het onderzoek (2/3 jaar oud) werd gedaan door Flow Health onder en voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Een platform met miljoenen gebruikers. Gedateerd? Die vrouwen behoren toch nog steeds tot de jongere generatie? Niet echt een argument dus. 'Nee onderzoeken luisteren we niet naar want mijn ervaring is anders' 'En als jij onderzoeken gebruikt ga ik je gewoon de hele tijd een drammer noemen want ik heb geen andere argumenten dan aannames' -lijkt de MO
Er zijn talrijke onderzoeken en data die het bestaan van de orgasmekloof (ja nog steeds ook voor het publiek van de Metro) ondersteunen ook heden ten dage. Waarom het ontkennen? Wat is jouw probleem iets van die bevindingen te onderzoeken ipv het weg wuiven onder het mom van 'ja maar dat was vroeger' en 'ja maar jij praat alleen met oude mensen'.
Data niet kunnen accepteren en niet met andere cijfers of onderzoeken komen maar alleen met aannames voor mij onder wappie discussieren, mensen aanvallen op hun leeftijd zonder verder iets van ze te weten ook. Mensen die bij hun standpunt blijven en dat ondersteunen met cijfers en onderzoeken drammers noemen is gewoon flauw en ad hominem
Lexus
28-01-2026 om 17:55
Homeguy: sorry we kapen je draadje met deze niet-discussie. Dat is niet de bedoeling Ik laat het erbij en zal het draadje verwijderen uit mijn voorkeuren.
Homeguy
28-01-2026 om 18:16
Haha geen punt hoor. Zoveel mensen zoveel meningen lees ik er in; en dat doet me goed.
AnnaPollewop
28-01-2026 om 20:21
Kimdekim schreef op 24-01-2026 om 08:09:
Huh wat? Wat stel je voor dan? Dat vrouwen met hun beentjes wijd moeten zodat mannen ook kansen krijgen? Seks is geen recht toch? Mannen zijn in mijn ogen nou eenmaal minder kritisch dan vrouwen. Het is een spel van vraag en aanbod.
Er zijn natuurlijk ook wel kritische mannen maar die gaan niet zeuren dat vrouwen meer seks krijgen dan zij...
Homeguy
28-01-2026 om 23:19
Toch.. dat beschamende he. 'Zeuren' Waarom toch? 'Terug in je hok en bek houden'. Het is niet eens bespreekbaar om een of andere reden... Iedereen is compleet in de war over hoe de verhoudingen liggen maar dat onderzoeken? God nee alsjeblieft niet...
Valeria
29-01-2026 om 07:46
Homeguy schreef op 28-01-2026 om 23:19:
Toch.. dat beschamende he. 'Zeuren' Waarom toch? 'Terug in je hok en bek houden'. Het is niet eens bespreekbaar om een of andere reden... Iedereen is compleet in de war over hoe de verhoudingen liggen maar dat onderzoeken? God nee alsjeblieft niet...
Wat is jouw oplossing?
Homeguy
29-01-2026 om 08:09
Meer praten over dit onderwerp. Het ongemak proberen te verdragen. Proberen begrip te krijgen voor alle kanten van de zaak.
stormkapje
29-01-2026 om 09:23
Als ik TO goed begrijp is het probleem dat als vrouwen zin hebben in seks gebeurt dat, en voor mannen werkt dat niet zo.
Valeria
29-01-2026 om 10:03
stormkapje schreef op 29-01-2026 om 09:23:
Als ik TO goed begrijp is het probleem dat als vrouwen zin hebben in seks gebeurt dat, en voor mannen werkt dat niet zo.
Ja, dat begreep ik er ook uit, maar toen dwaalde het een beetje af.
Dus TO, bedoel je dit, en welke oplossing zie jij?
Misschien moet 'de man' zijn zin-niveau naar beneden bijstellen zodat 'de vrouw', als ze zin heeft, ook niet meer zoveel te kiezen heeft en misschien ook eens gaat voor een anders onverkoopbaar artikel?
Anoniemvoornu
29-01-2026 om 10:57
Homeguy schreef op 29-01-2026 om 08:09:
Meer praten over dit onderwerp. Het ongemak proberen te verdragen. Proberen begrip te krijgen voor alle kanten van de zaak.
Je gaat anders weinig inhoudelijk in op de meeste reacties.
Homeguy
29-01-2026 om 16:02
stormkapje schreef op 29-01-2026 om 09:23:
Concreet klopt dat denk ik wel in mijn oorspronkelijke vraag ja.
Of ik het een probleem vind weet ik niet maar het viel me op en ik verbaasde me over allerlei maatschappelijke discussies over seksegelijkheid en nivelleren en dat niemand het hier over heeft en zich afvraagt hoe dit komt, waar het heengaat, of het wenselijk is of niet. Je hoort er niks over, leert er niks over op school. Je moet het tussen de regels door opvangen en dan doen alsof het een evidente wetmatigheid is.
Maargoed, er is veel op gereageerd. Blijkbaar had ik de vraag niet mogen stellen omdat vrouwen weer andere nadelige dingen hebben ofzo... ik zal erover ophouden.
Domiet
29-01-2026 om 17:04
Homeguy schreef op 29-01-2026 om 16:02:
[..]
Maargoed, er is veel op gereageerd. Blijkbaar had ik de vraag niet mogen stellen omdat vrouwen weer andere nadelige dingen hebben ofzo... ik zal erover ophouden.
En kijk, als ik al zin zou hebben in sex met jou, dan zou ik hier spontaan van opdrogen en dan had ik al gegeten en gedronken.
Als dit jouw normale manier van reageren is, dan snap ik het helemaal.
Pief
29-01-2026 om 17:08
Homeguy schreef op 29-01-2026 om 16:02:
[..]
Concreet klopt dat denk ik wel in mijn oorspronkelijke vraag ja.
Of ik het een probleem vind weet ik niet maar het viel me op en ik verbaasde me over allerlei maatschappelijke discussies over seksegelijkheid en nivelleren en dat niemand het hier over heeft en zich afvraagt hoe dit komt, waar het heengaat, of het wenselijk is of niet. Je hoort er niks over, leert er niks over op school. Je moet het tussen de regels door opvangen en dan doen alsof het een evidente wetmatigheid is.
Gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen is iets heel anders dan gelijkheid. We zijn niet hetzelfde. Biologisch niet, hormonaal niet. Zullen we ook niet worden en volgens mij moeten we daar ook niet naar streven, want dat geeft alleen maar frustratie over en weer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.