Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-07-2026 om 20:44
Het is zover, mijn vrouw en ik gaan uit elkaar na 12 jaar samen zijn getrouwd en een dochter van 1,5 jaar.
We zitten dus aan het begin van het procesen gaan tot nu toe zonder ruzie uit elkaar.
Doel is ook om dit vast te houden.
Samen een mediator ingeschakeld om het proces te begeleiden. Wel kregen we al mee om voor werk te gaan verrichten.
Dit gaan we doen en hebben al wel wat uitgesproken aan elkaar: co-ouderschap 3-4-4-3 regeling zeg maar om het eerlijk te verdelen.
We willen dat een van ons in de huidige woning blijft voor de stabiliteit van onze dochter.
Alleen wat ik lastig vind als vader, waar moet ik allemaal nog meer aan denken?
Er komt zoveel op mij af, dat ik het overzicht niet heb!
Daarom vraag ik jullie hulp, om mij tips te geven waar ik aan moet denken.
het financiële plaatje is dat mijn (ex)vrouw kostwinner is. Dus dan ook de vraag wat handig is waar we onze dochter inschrijven & eventuele gevolgen.
tuurlijk zal een Mediator dit ook begeleiden maar hoe verder ik vooraf kan bedenken hoe sterker ik sta & het proces goed kan laten verlopen.
13-07-2026 om 22:29
Nick90 schreef op 13-07-2026 om 22:00:
Ik zou een advocaat zoeken
Ik denk dat je dit advies even moet toelichten…
TO, wat verdrietig dat jullie met zo’n jong kind uit elkaar gaan. Ik weet natuurlijk niet wat de teden is en of het zinvol zou zijn, maar hebben jullie relatietherapie al geprobeerd? Zodat je er wel alles aan gedaan hebt?
Verder zijn er hier al heel veel draadjes over mensen die gaan scheiden waarin allerlei praktische tips genoemd worden. Heb je al veel van die draadjes doorgeakkerd?
13-07-2026 om 22:36
Even voor de beeldvorming. Jullie hebben nu al een zorgverdeling in jullie hoofd en een "ideaalplaatje" dat 1 van jullie in het huis blijft voor de stabiliteit van jullie kind.
Jullie moeten wel beiden een huis hebben voor deze zorgverdeling dus waar gaat de ander wonen dan en is het idee van uitkopen ( wat jullie idee dan is) financieel wel haalbaar?
Misschien is huidige huis verkopen en beiden ander huis in jullie geval beter/meer haalbaar. Hebben jullie je al verdiept in de financiele gevolgen uitkopen of verkopen? En wie dan waar?
Jullie kind is anderhalf, voor stabiliteit kan het allebei want kind heeft nog geen vaste buurt ivm jonge leeftijd.
Je hebt het ook al over waar kind inschrijven. Die keuze is er alleen als jullie beide over eigen woonruimte beschikken die geschikt is voor jullie zorgverdeling.
14-07-2026 om 00:04
Belangrijk is dat de persoon die blijft de ander kan uitkopen. En dat de ander nieuwe woonruimte krijgt in de buurt. Jullie dochter is nog maar 1,5. Die hecht nog geen waarde aan een bepaalde woning of buurt. Ze heeft er geen school of sportclub.
Belangrijk is nu dat jullie beiden goed verder kunnen. En ik zou aanraden alles nu af te ronden. Geen losse eindjes van zaken die je nog moet regelen (bijvoorbeeld geld of goederen in de toekomst). Regel alles nu. Probeer ook uit de alimentatie te blijven. Geld geeft afhankelijkheid en is een bron van conflicten. Ieder moet voor zichzelf kunnen zorgen.
Je kunt prima zelf een ouderschapsplan downloaden en invullen.
Bedenk dat alles nu nog goed is. Maar de komst van nieuwe partners aan beide kanten zal zaken kunnen veranderen.