Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tips & tricks! Waar beginnen we?

Het is zover, mijn vrouw en ik gaan uit elkaar na 12 jaar samen zijn getrouwd en een dochter van 1,5 jaar.
We zitten dus aan het begin van het procesen gaan tot nu toe zonder ruzie uit elkaar.
Doel is ook om dit vast te houden.

Samen een mediator ingeschakeld om het proces te begeleiden. Wel kregen we al mee om voor werk te gaan verrichten.

Dit gaan we doen en hebben al wel wat uitgesproken aan elkaar: co-ouderschap 3-4-4-3 regeling zeg maar om het eerlijk te verdelen.
We willen dat een van ons in de huidige woning blijft voor de stabiliteit van onze dochter.

Alleen wat ik lastig vind als vader, waar moet ik allemaal nog meer aan denken?
Er komt zoveel op mij af, dat ik het overzicht niet heb!

Daarom vraag ik jullie hulp, om mij tips te geven waar ik aan moet denken.

het financiële plaatje is dat mijn (ex)vrouw kostwinner is. Dus dan ook de vraag wat handig is waar we onze dochter inschrijven & eventuele gevolgen.

tuurlijk zal een Mediator dit ook begeleiden maar hoe verder ik vooraf kan bedenken hoe sterker ik sta & het proces goed kan laten verlopen.

Ik zou een advocaat zoeken

Nick90 schreef op 13-07-2026 om 22:00:

Ik zou een advocaat zoeken

Ik denk dat je dit advies even moet toelichten…

TO, wat verdrietig dat jullie met zo’n jong kind uit elkaar gaan. Ik weet natuurlijk niet wat de teden is en of het zinvol zou zijn, maar hebben jullie relatietherapie al geprobeerd? Zodat je er wel alles aan gedaan hebt?

Verder zijn er hier al heel veel draadjes over mensen die gaan scheiden waarin allerlei praktische tips genoemd worden. Heb je al veel van die draadjes doorgeakkerd?

Even voor de beeldvorming. Jullie hebben nu al een zorgverdeling in jullie hoofd en een "ideaalplaatje" dat 1 van jullie in het huis blijft voor de stabiliteit van jullie kind. 

Jullie moeten wel beiden een huis hebben voor deze zorgverdeling dus waar gaat de ander wonen dan en is het idee van uitkopen ( wat jullie idee dan is) financieel wel haalbaar?  

Misschien is huidige huis verkopen en beiden ander huis in jullie geval beter/meer haalbaar. Hebben jullie je al verdiept in de financiele gevolgen uitkopen of verkopen? En wie dan waar?

Jullie kind is anderhalf, voor stabiliteit kan het allebei want kind heeft nog geen vaste buurt ivm jonge leeftijd. 

Je hebt het ook al over waar kind inschrijven. Die keuze is er alleen als jullie beide over eigen woonruimte beschikken die geschikt is voor jullie zorgverdeling. 

Belangrijk is dat de persoon die blijft de ander kan uitkopen. En dat de ander nieuwe woonruimte krijgt in de buurt. Jullie dochter is nog maar 1,5. Die hecht nog geen waarde aan een bepaalde woning of buurt. Ze heeft er geen school of sportclub. 

Belangrijk is nu dat jullie beiden goed verder kunnen. En ik zou aanraden alles nu af te ronden. Geen losse eindjes van zaken die je nog moet regelen (bijvoorbeeld geld of goederen in de toekomst). Regel alles nu. Probeer ook uit de alimentatie te blijven. Geld geeft afhankelijkheid en is een bron van conflicten. Ieder moet voor zichzelf kunnen zorgen. 

Je kunt prima zelf een ouderschapsplan downloaden en invullen. 

Bedenk dat alles nu nog goed is. Maar de komst van nieuwe partners aan beide kanten zal zaken kunnen veranderen. 

Ik ben zelf gescheiden toen mijn kind anderhalf was. Mijn ex was (en is) alcoholist. En voor wie zich afvraagt waarom ik met hem ben getrouwd, hij was nog geen alcoholist toen ik met hem trouwde, dat werd hij na een traumatische gebeurtenis. Voor mij was het belangrijk dat hij het kind alleen overdag had, dan kon hij wel van de drank afblijven, maar 's avonds ging het mis. Dus bij het vaststellen van de omgangsregeling heb ik gezorgd dat ik het kind 's morgens bracht en na mijn werk of na het eten weer ophaalde. 
Wat ik zelf niet goed heb gedaan, is in het convenant (er was toen nog geen ouderschapsplan, mijn kind is inmiddels 28) laten opnemen dat wij zelf nieuwe afspraken zouden maken als het kind 4 werd en naar school ging. Tegen die tijd waren de verhoudingen redelijk verzuurd en was het erg moeilijk om nog tot afspraken te komen. Dus als je daarvoor nu al wat basisideeën kunt vastleggen is dat handig.
Verder begon mijn ex ook moeilijk te doen over de handtekening die hij moest zetten voor een paspoort voor het kind. Het is handig om een passage op te nemen dat jullie beiden dat soort zielige dingen niet zullen doen. Dus ook niet moeilijk doen als je ex je kind wil meenemen op een familieweekend net over de grens, terwijl jij de pest hebt aan die familie. (Tenzij je ex zonder rijbewijs rijdt in een onverzekerde en niet gekeurde auto, zoals de mijne). 
Medische beslissingen en beslissingen over schoolkeuze zijn ook goed om op te nemen. Ik wilde mijn kind van een basisschool halen omdat er enorm werd gepest en het kind er doodongelukkig was, maar mijn ex wilde geen handtekening zetten voor de inschrijving op een andere school. Uiteindelijk heb ik gedreigd hem uit de ouderlijke macht te laten zetten en toen tekende hij (en heeft het kind gelukkig nog een paar fantastische basisschooljaren gehad).
Realiseer je goed: jullie kind is het enige waarmee je elkaar nog kunt raken na de scheiding. Het is heel menselijk om je ex te willen 'straffen' voor wat hij/zij allemaal fout doet in jouw ogen. Of voor de nieuwe relatie die hij/zij wél heeft en jij niet. Maar dat mag niet ten koste van het kind gaan. 
Je schrijft niet waarom jullie uit elkaar gaan. Die redenen worden na de scheiding de bittere uitroepen tegen elkaar. Bij mij ging het van 'lieverd, drink je niet een beetje teveel' binnen het huwelijk naar 'achterlijke alcoholist' na de scheiding en bij hem van 'zeur niet zo' binnen het huwelijk naar 'stom zeikwijf' na de scheiding. Achteraf gezien had ik na de scheiding gewoon mijn mond moeten houden. Niet meer mijn probleem. Ik hoopte alleen dat het voor mijn kind nog een beetje beter zou worden als hij minder zou zuipen. Dat werd het toch niet, ik had me de moeite kunnen én moeten besparen. 
Lang verhaal kort: probeer zoveel mogelijk op te schrijven wat in het belang van jullie kind is en spreek af dat jullie je daar beiden aan gaan houden. 

ArianneH schreef op 13-07-2026 om 22:29:

[..]

TO, wat verdrietig dat jullie met zo’n jong kind uit elkaar gaan. Ik weet natuurlijk niet wat de teden is en of het zinvol zou zijn, maar hebben jullie relatietherapie al geprobeerd? Zodat je er wel alles aan gedaan hebt?

Verder zijn er hier al heel veel draadjes over mensen die gaan scheiden waarin allerlei praktische tips genoemd worden. Heb je al veel van die draadjes doorgeakkerd?

Een advocaat is er voor jouw belang, een mediator is onpartijdig en in mijn omgeving zie ik te vaak dat mediation uiteindelijk toch mislukt omdat de betrokkenen in de eerste instantie net na de breuk elkaar nog alles gunnen maar dat die verstandhouding na een tijd toch verslechterd zeker als het gaat over kinderen huizen goederen en geld. 

En hebben jullie ook birthnesting (kind blijft thuis; vader en moeder wisselen steeds van woning)overwogen; zeker voor de eerste periode? Voor je dochter wel het fijnste om aan de situatie te wennen.

Jordib

Jordib

14-07-2026 om 14:32 Topicstarter

Dymo schreef op 14-07-2026 om 10:00:

Ik ben zelf gescheiden toen mijn kind anderhalf was. Mijn ex was (en is) alcoholist. En voor wie zich afvraagt waarom ik met hem ben getrouwd, hij was nog geen alcoholist toen ik met hem trouwde, dat werd hij na een traumatische gebeurtenis. Voor mij was het belangrijk dat hij het kind alleen overdag had, dan kon hij wel van de drank afblijven, maar 's avonds ging het mis. Dus bij het vaststellen van de omgangsregeling heb ik gezorgd dat ik het kind 's morgens bracht en na mijn werk of na het eten weer ophaalde.
Wat ik zelf niet goed heb gedaan, is in het convenant (er was toen nog geen ouderschapsplan, mijn kind is inmiddels 28) laten opnemen dat wij zelf nieuwe afspraken zouden maken als het kind 4 werd en naar school ging. Tegen die tijd waren de verhoudingen redelijk verzuurd en was het erg moeilijk om nog tot afspraken te komen. Dus als je daarvoor nu al wat basisideeën kunt vastleggen is dat handig.
Verder begon mijn ex ook moeilijk te doen over de handtekening die hij moest zetten voor een paspoort voor het kind. Het is handig om een passage op te nemen dat jullie beiden dat soort zielige dingen niet zullen doen. Dus ook niet moeilijk doen als je ex je kind wil meenemen op een familieweekend net over de grens, terwijl jij de pest hebt aan die familie. (Tenzij je ex zonder rijbewijs rijdt in een onverzekerde en niet gekeurde auto, zoals de mijne).
Medische beslissingen en beslissingen over schoolkeuze zijn ook goed om op te nemen. Ik wilde mijn kind van een basisschool halen omdat er enorm werd gepest en het kind er doodongelukkig was, maar mijn ex wilde geen handtekening zetten voor de inschrijving op een andere school. Uiteindelijk heb ik gedreigd hem uit de ouderlijke macht te laten zetten en toen tekende hij (en heeft het kind gelukkig nog een paar fantastische basisschooljaren gehad).
Realiseer je goed: jullie kind is het enige waarmee je elkaar nog kunt raken na de scheiding. Het is heel menselijk om je ex te willen 'straffen' voor wat hij/zij allemaal fout doet in jouw ogen. Of voor de nieuwe relatie die hij/zij wél heeft en jij niet. Maar dat mag niet ten koste van het kind gaan.
Je schrijft niet waarom jullie uit elkaar gaan. Die redenen worden na de scheiding de bittere uitroepen tegen elkaar. Bij mij ging het van 'lieverd, drink je niet een beetje teveel' binnen het huwelijk naar 'achterlijke alcoholist' na de scheiding en bij hem van 'zeur niet zo' binnen het huwelijk naar 'stom zeikwijf' na de scheiding. Achteraf gezien had ik na de scheiding gewoon mijn mond moeten houden. Niet meer mijn probleem. Ik hoopte alleen dat het voor mijn kind nog een beetje beter zou worden als hij minder zou zuipen. Dat werd het toch niet, ik had me de moeite kunnen én moeten besparen.
Lang verhaal kort: probeer zoveel mogelijk op te schrijven wat in het belang van jullie kind is en spreek af dat jullie je daar beiden aan gaan houden.

Super uitgebreide tekst. Mijn dank voor het delen van je verhaal. 
Ook fijn dat je wat ervaringen heb gedeeld waar je na jaren later tegen aan gelopen bent. Dit is een vervelende situatie en wil ik zelf voorkomen. Daarom neem ik de tips die je gaf over bijv. paspoort & handtekening zetten over. Dit zal ik bij een mediator ook aangeven of dit mogelijk is. Op dit moment willen we als vrienden uit elkaar gaan. De reden van de scheiding is verschillen in inzicht & mijn ex ziet een andere man wel daarin de invulling geven.

Jordib

Jordib

14-07-2026 om 14:34 Topicstarter

Pippeltje schreef op 14-07-2026 om 14:19:

En hebben jullie ook birthnesting (kind blijft thuis; vader en moeder wisselen steeds van woning)overwogen; zeker voor de eerste periode? Voor je dochter wel het fijnste om aan de situatie te wennen.

Hier heb ik zeker een overweging in gemaakt, maar dit zie ik niet zitten. Dit omdat mijn ex sneller gaat als ik. Tevens de verantwoording naar elkaar om de woning netjes te houden zal voor irritatie zorgen vanwege wederzijdse verwachtingen.

Jordib

Jordib

14-07-2026 om 14:37 Topicstarter

Izza schreef op 14-07-2026 om 00:04:

Belangrijk is dat de persoon die blijft de ander kan uitkopen. En dat de ander nieuwe woonruimte krijgt in de buurt. Jullie dochter is nog maar 1,5. Die hecht nog geen waarde aan een bepaalde woning of buurt. Ze heeft er geen school of sportclub.

Belangrijk is nu dat jullie beiden goed verder kunnen. En ik zou aanraden alles nu af te ronden. Geen losse eindjes van zaken die je nog moet regelen (bijvoorbeeld geld of goederen in de toekomst). Regel alles nu. Probeer ook uit de alimentatie te blijven. Geld geeft afhankelijkheid en is een bron van conflicten. Ieder moet voor zichzelf kunnen zorgen.

Je kunt prima zelf een ouderschapsplan downloaden en invullen.

Bedenk dat alles nu nog goed is. Maar de komst van nieuwe partners aan beide kanten zal zaken kunnen veranderen.

Super goeie opmerking dat toekomstige partners de verstandshouding kan gaan veranderen. Daarom is ook mijn wens alles nu goed te regelen, voor beide partijen. En alimentatie zal ik alleen maar ontvangen omdat mijn salaris lager licht als mijn ex.

We zijn ook begonnen om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn voor de woning wie er blijft. Als beide niet lukt, zal het erop neer komen dat er een nieuwe woning gezocht gaat worden voor beide alleen in deze markt....word een uitdaging zowel huren als kopen.

Jordib

Jordib

14-07-2026 om 14:39 Topicstarter

ArianneH schreef op 13-07-2026 om 22:29:

[..]

Deze draadjes ga ik ook zeker door, maar uit snelheid heb ik toch een nieuw draadje geopend . Therapie is al geprobeerd, maar na 8 weken was mijn ex ervan overtuigd dat het niet meer ging werken.

Jordib schreef op 14-07-2026 om 14:37:

[..]

Super goeie opmerking dat toekomstige partners de verstandshouding kan gaan veranderen. Daarom is ook mijn wens alles nu goed te regelen, voor beide partijen. En alimentatie zal ik alleen maar ontvangen omdat mijn salaris lager licht als mijn ex.

We zijn ook begonnen om uit te zoeken welke mogelijkheden er zijn voor de woning wie er blijft. Als beide niet lukt, zal het erop neer komen dat er een nieuwe woning gezocht gaat worden voor beide alleen in deze markt....word een uitdaging zowel huren als kopen.

Woonruimte zal idd een uitdaging worden. Tot die tijd leven jullie toch in een soort van tussenfase waarin jullie beiden niet echt vooruit kunnen maar daar ontkom je niet aan. 

Hoe willen jullie die tussenfase doorkomen? Blijven jullie nog in hetzelfde huis? 

Wij zijn binnen 5 maanden via mediator gescheiden maar nog wel 9 maanden in hetzelfde huis gebleven. Ex had optie op een huis maar kon daar pas mee verder toen ons huis verkocht was en ik ook zicht op een huurhuis had. 

In convenant hadden wij dan ook 2  financiele scenarios opgenomen. Eentje zolang we nog in huis woonden en eentje toen we beiden apart konden gaan wonen. 

Deze woonsituatie was makkelijk voorspelbaar maar bedenk dat je niet alles wb jullie als ouders dicht kan timmeren in een convenant.

Jullie kindje is nog zo jong en jullie hebben nog heel lang met elkaar te maken. Spreek af dat jullie om de zoveel tijd ( invullen welke tijd) jullie het convenant evalueren en of er wijzigingen nodig zijn. 

Pippeltje schreef op 14-07-2026 om 14:19:

Zou er niet aan moeten denken. Je gaat niet zomaar uit elkaar. Dan wil je niet nog steeds de remsporen van je ex tegenkomen. Of in zijn bed slapen. En wat te denken van eventuele scharrels die in jouw huis over de vloer komen. En dit kind is nog zo jong. Die merken weinig van de omgeving. Die zijn bezig met hun ouders. Niet met een groot huis of hun slaapkamer. En wennen aan een andere omgeving is veel makkelijker omdat er nog geen herinneringen zijn. 

To kan beter de situatie zo snel mogelijk afhandelen. Dan kan iedereen verder met het opbouwen van zijn leven. En veel mannen kijken dan al snel om zich heen naar nieuwe partners. Daarom zou ik nu de zaken vastleggen. Want verstandhoudingen kunnen veranderen met de jaren. 

Jordib

Jordib

15-07-2026 om 14:49 Topicstarter

Izza schreef op 14-07-2026 om 23:10:

[..]

Zou er niet aan moeten denken. Je gaat niet zomaar uit elkaar. Dan wil je niet nog steeds de remsporen van je ex tegenkomen. Of in zijn bed slapen. En wat te denken van eventuele scharrels die in jouw huis over de vloer komen. En dit kind is nog zo jong. Die merken weinig van de omgeving. Die zijn bezig met hun ouders. Niet met een groot huis of hun slaapkamer. En wennen aan een andere omgeving is veel makkelijker omdat er nog geen herinneringen zijn.

To kan beter de situatie zo snel mogelijk afhandelen. Dan kan iedereen verder met het opbouwen van zijn leven. En veel mannen kijken dan al snel om zich heen naar nieuwe partners. Daarom zou ik nu de zaken vastleggen. Want verstandhoudingen kunnen veranderen met de jaren.

Precies het laatste wat je zegt. Zaken vastleggen ook voor later. Heb al een aardige lijst kunnen opstellen met wensen. Dit is hoe ik er naar kijk en hoop dat een mediator de juiste begeleiding geeft om ervoor te zorgen dat de juiste afspraken gevolgd kunnen worden. Dit zowel financieel gezien als omgang.

Jordib schreef op 14-07-2026 om 14:39:

[..]

Deze draadjes ga ik ook zeker door, maar uit snelheid heb ik toch een nieuw draadje geopend . Therapie is al geprobeerd, maar na 8 weken was mijn ex ervan overtuigd dat het niet meer ging werken.

Ik had een stuk tekst getypt en toen was het weg. Dus in de herkansing dan maar.

Tja, met iemand op de reservebank is het niet vreemd dat je ex dacht dat het niet meer ging werken. Maar het zij zo.

Paar ideeën, moet je maar kijken of het voor jullie speelt of relevant kan zijn:

PA: als het financieel haalbaar is, kan afkopen wel het fijnste zijn. Ook gezien alle mogelijke veranderingen in de toekomst. Dan ben je (behalve wat de evt. KA en kosten kind betreft) financieel helemaal van elkaar af. Is wel fijner dan maandelijks aan elkaar herinnerd te worden voor de PA.

Pensioenen: ingewikkeld en belangrijk. Er gaat ook nog eens e.e.a. veranderen. Dus goed om als eerste maar adviesgesprek met je eigen pensioenverzekeraar aan te vragen (als je die hebt).

Fiscaal: ook ingewikkeld. En afhankelijk van om hoeveel geld het gaat en wat voor soort posten, kan het best handig zijn een kort adviesje te vragen aan een fiscalist met veel ervaring met scheidingen.
Als een van beide nog tijdelijk in de woning blijft wonen terwijl het huis nog eigendom is van beiden, heeft dat ook op allerlei manier fiscale consequenties. Check de site van de Belastingdienst die dat uitlegt. Ik had wel een fiscalist voor een bepaald aspect geraadpleegd maar niet voor alles en werd dus verrast bij de belastingaangifte.

Heb je een vriend of familielid die niet te emotioneel is en jou opstookt om het onderste uit de kan te halen, maar met wie je wel goed kunt sparren om tot redelijke afspraken te komen? Ik denk dat het goed is om regelmatig met iemand te sparren.

Succes en sterkte ermee. Het is erg veel. Leve de overzichten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.