Echtscheiding en erna

Ranex
27-06-2014 om 12:04
Skik Mijn vraag was
Waarom het kind dan een half jaar in een instelling moet. Wat lost dat dan op?

Evanlyn
27-06-2014 om 12:59
Tsjor
De kinderen zijn niet mijn eigendom, ik ben hun eigendom. Zij beslissen hoe lang ze me nodig hebben, en niemand anders.

skik
27-06-2014 om 13:09
Renax
Het kind rust geven en onder begeleiding werken aan het herstel van contact en omgang met de ouders.
skik

naomi
27-06-2014 om 13:26
rust
Hoeveel rust zou dit kind nu krijgen dan? Weggerukt uit zijn vertrouwde omgeving en zijn moeder met alle verdriet en onzekerheid van dien? Geplaatst in een vreemde setting met vreemde en wisselende groepsleiding en gepest door kinderen? Vol onzekerheid hoe het nu verder gaat? Dat bjz op die manier heeft ingegrepen is een teken van onmacht om de situatie ten goede te keren, iets wat de ouders en mn moeder verweten word. Verschil is dat bjz de middelen, tijd en het geld voor handen heeft om het tij te keren en moeder niet. Maar die middelen worden tegen moeder gebruikt en niet voor en Hansje is het kind van de rekening in dat kafkiaanse script. Triest!

Heks
27-06-2014 om 13:43
Pleegouder
Wij hebben altijd gezegd dat als de oudste kinderen het huis uit zijn, we plek hebben voor een pleegkind. Met deze bril op heb ik het grootste deel van dit draadje gelezen. Wat een woede en wantrouwen! Een pleegkind kun je alleen opvoeden samen met de eigen ouder(s), maar als ik hier lees hoe er tegen Jeugdzorg en UHP wordt aan gekeken dan ben ik al bijna van mijn voornemen genezen

Leen13
27-06-2014 om 13:55
niet zo moeilijk Heks
Je neemt alleen pleegkinderen als de ouders instemmen met de uithuisplaatsing. Dat is al moeilijk genoeg. Overigens is het ook niet erg om een kind op te vangen dat gedwongen bij jou is, dan kun je een bondje maken met de ouders tegen jeugdzorg.

Leen13
27-06-2014 om 13:56
Overigens
Is het maar goed dat je dit draadje leest. De meeste pleegouders hebben een veel te zonnig beeld bij een pleegkind en snappen niet dat ze zelf ook een speelbal van dit soort mensonvriendelijke systemen worden. Ineens gaan een hoop andere mensen beslissingen nemen over jou leven.

Evanlyn
27-06-2014 om 14:03
pleegkind
Ik ken iemand die ook een pleegkind in huis heeft genomen, maar dat ging heel anders. Het kind zat in een tehuis en hij werkte daar (niet als verzorger). Vervolgens nam hij het kind gewoon mee naar huis, eerst om te logeren en toen permanent. Hij en zijn vrouw hadden zelf geen kinderen. Dankzij de pleegzoon hebben ze nu kleinkinderen, het contact is heel warm en frequent.
Ik ken ook iemand die een verwaarloosd kind af en toe lekker in bad stopte en eten gaf dat zogenaamd "over was". Iedereen werd in zijn waarde gelaten en het gaat nu uitstekend met het inmiddels volwassen kind.
Maar ja, dan heb je dus mensen die elkaar hebben uitgezocht. Dan zijn de kansen al heel wat beter.

Emine
27-06-2014 om 15:41
Risico van Pleegzorg
Het risico van Pleegzorg is dat je net 1 van die 10 kinderen krijgt die inderdaad op basis van ondeugdelijke rapportage uit huis zijn geplaatst. En dan fasciliteer je dit drama, geef je in feite jeugdzorg de kans om hun vangst te droppen.
Alleen dit al is voor mij reden om nooit pleegouder te worden. Al willen de instanties mij vast ook niet, ben een ots-moeder die uiteindelijk gelijk kreeg....en eel instanties geven namelijk in de voorwaarden aan dat je moet kunnen samenwerken met de hulpverlening....wat ik lees als dat je moet meedeinen met de instanties (praktijkverhalen genoeg van uhp bij pleegzorg als pleegouders het oneens zijn).

Leen13
27-06-2014 om 15:47
informeel
Je kunt wel informeel kinderen opvangen. Dat vinden de instanties niet leuk, maar alleen op die voorwaarde doe ik dat wel eens.
Zolang mijn adres niet bekend gemaakt wordt aan de instanties kan het wel.

Nils
27-06-2014 om 16:05
Nou
Ik kijk na het lezen van het vonnis toch wat anders tegen deze zaak aan, nu begrijp ik wel dat er ingegrepen moest worden. Niet om "partij" te trekken voor een van de ouders of om de moeder te straffen, maar in het belang van het kind. Want dat lijkt inderdaad niet gediend bij het gedrag van moeder. Ik hoop dat ze zichzelf herpakt, want zo een opvanghuis is geen fijn thuis.

Leen13
27-06-2014 om 16:25
Ja hoor Nils
Eerst zelf zorgen voor escalaties en dan moeten ingrijpen. Ik snap onmiddelijk dat het niet meevalt maar ik zou ook gek worden als er eerst voor bescherming gekozen wordt en dan moet ik ineens meewerken aan een project waar ik niet in geloof. Al veel eerder had hier mogelijk gede escaleerd moeten worden. Maar goed, dat is allemaal hypothetisch, het fijne weet niemand, maar enig idee krijg je wel. Dit is ontspoort maar het is te makkelijk om daar moeder de schuld van te geven.

Jaina
27-06-2014 om 16:37
Triest
Ik vraag me echt af of dit nu de beste oplossing is. Zo'n klein kind in een tehuis zonder zijn moeder of vader. Het kan best zijn dat die moeder de omgang met de vader flink frustreerde en het kind enorm tegen de vader opzette. Dat is ook heel triest. Maar ik vraag me af of je niet veel meer kapot maakt door een jong kind weg te nemen bij zijn primaire verzorger en in een tehuis te zetten. Als het nou nog een pleeggezin was dan was het iets minder erg maar voor zulke kleine kinderen lijkt me een tehuis nou niet de juiste plaats. Het lijkt me dat deze jongen hierdoor er alleen maar extra trauma's bovenop zal krijgen. Natuurlijk is het voor de vader heel oneerlijk dat hij zijn zoon nauwelijks te zien krijgt en daar moet ook zeker wat aan gedaan worden maar op deze manier maak je het alleen maar erger voor het kind. Niet alleen heeft hij blijkbaar te maken met een moeder die hem van zijn vader vervreemd maar nu word hem die moeder ook nog afgenomen. Lijkt me nog erger.
Wat betreft het observeren van het kind. Ik vraag me af hoe je nu echt iets betekenisvols kan zeggen over het gedrag van een kind wat net is weggerukt bij zijn primaire verzorger en in een volkomen vreemde en angstaanjagende omgeving is ondergebracht.
Het jochie heeft de afgelopen 6 jaar bij zijn moeder gewoond en het ziet er niet uit dat er een direct enorm gevaar dreigt voor zijn gezondheid dus of dit nu zo enorm spoedeisend en noodzakelijk was vraag ik me af.

Jaina
27-06-2014 om 16:44
Pleegouder
De realiteit is dat als je pleegouder wilt worden je ook te maken zal krijgen met de biologische ouders en met jeugdzorg. Soms zullen de belangen van alle drie samen vallen maar vaak ook niet. Pleegouder zijn is dus niet alleen voor het kind zorgen in het dagelijkse leven maar ook contact met jeugdzorg en de ouders onderhouden. En daar komt vaak een stuk frustratie bij want soms zul je als pleegouder dingen radicaal anders zien als jeugdzorg en dan merk je dat de stem van de pleegouder ook niet veel waard is. Ik zal zeker niet zeggen dat je het niet moet doen maar wat ik er zo van zie in mijn omgeving zit er bij pleegouders ook vaak veel frustratie gericht naar jeugdzorg.
Je hebt natuurlijk ook vormen van pleegzorg waarbij de biologische ouders er wel mee instemmen dus het is best mogelijk om pleegouder te zijn zonder mee te werken aan gedwongen uihuisplaatsingen. Je kan tenslotte altijd nee zeggen tegen een opvang.
Maar ik zou het zeker niet doen als je niet tegen een stuk kritiek en frustratie kan want er komt echt veel gedoe bij kijken, zeker in de omgang met de instanties.
O

tsjor
27-06-2014 om 23:10
Observatie
'Waarom het kind dan een half jaar in een instelling moet. Wat lost dat dan op?'
In theorie (!) zou dat half jaar het volgende moeten opleveren: observatie van het kind, het kind vertoonde de laatste periode bij moeder vreemd gedrag volgens school en familie. Is dat eigen aan het kind? Vertoont het kind dit gedrag ook als het in een andere situatie is? Relatie met anderen: wat gebeurt er als het kind in kontakt komt met vader, of met moeder, of met oma etc. Hoe reageert het kind dan? Is het kind dan angstig, verward, onhandelbaar etc. Heeft het kind te lijden onder vader, of onder moeder, of heeft het kind van zichzelf problemen?
Je kunt dat bij een kind van zes jaar niet met een gesprekje en afvinklijstjes doen, je kunt zo'n observatie ook niet in een paar weken afronden.
Ik schreef al: dat zou in theorie zo zijn en je mag hopen dat er deskundige mensen om het kind heen lopen die in staat zijn tot dergelijke observaties. Of die zelf een deskundige inschakelen. Ik weet dat het niet altijd zo is (zwak uitgedrukt).
Tsjor

Evanlyn
27-06-2014 om 23:16
Niet alleen observeren
maar ook helpen. Anders krijg je alleen maar een rapportje: kind is gestoord en dat komt door...(vul maar in: vader, moeder, jeugdzorg,....). Daar komt het kind geen centimeter verder mee.
Maar als helpen echt de bedoeling was geweest, en niet dwingen tot omgang met vader, was de moeder niet zo gestresst geraakt dat ze vluchtte voor BJZ. Dus ik denk niet dat ze dat nu wel gaan doen. Maar alles is mogelijk, natuurlijk.

tsjor
27-06-2014 om 23:17
Keuzes
Jaina, dat zijn veel keuzes: 'Maar ik vraag me af of je niet veel meer kapot maakt door een jong kind weg te nemen bij zijn primaire verzorger en in een tehuis te zetten. Als het nou nog een pleeggezin was dan was het iets minder erg maar voor zulke kleine kinderen lijkt me een tehuis nou niet de juiste plaats.'
Ik begreep dat een pleeggezin niet veilig is, omdat mensen die moeder steunen naar dat pleeggezin zouden kunnen gaan.
Over de redenen waarom de primaire verzorger niet meer veilig was kun je lezen in de beschikking van de rechtbank. Het gaat dan niet alleen over het feit dat moeder de laatste beslissing van de rechter naast zich neer wilde leggen, maar ook over signalen die daaraan vooraf zijn gegaan en die ernstig genoeg waren volgens de rechter. Uit de beschikking kun je heel veel moeilijke punten halen, moeilijk voor het kind dan. Ik weet alleen niet of alle punten 'waar' zijn. Maar een kind dat speelbal wordt en ingezet wordt in een conflict door één van de twee partijen, dat kind is niet veilig bij de verzorgende ouder.
Tsjor

tsjor
27-06-2014 om 23:22
AnneJ
' en dan moet ik ineens meewerken aan een project waar ik niet in geloof.' Natuurlijk kun je ervoor kiezen een beschikking van de rechter naast je neer te leggen, maar je moet niet gek opkijken als zich dat tegen je keert. Als je ervan overtuigd bent dat het echt mis gaat bij vader, dan zou dat ook bij die begeleide omgang kunnen blijken. Of in de fase daarna. Dat hele plan was een vorm van hulp. Alleen moeder weigerde. Misschien was ze wel bang dat vader en zoon goed met elkaar zouden kunnen opschieten en dat dan zou blijken dat er verder geen probleem was.
Alle verhalen die je ophangt over vader met zijn wietplantage, schuldeisers etc., ik weet niet wat dat hiermee te maken heeft. Over moeder kun je zo ook verhalen ophangen, geen geld, geen water, leeft van vrienden etc. Is allemaal niet van belang. Of zou je alle kinderen van mensen die een wietplantage hebben uit huis willen halen? Dan krijgt jeugdzorg het nog druk.
Tsjor

Evanlyn
27-06-2014 om 23:27
Tsjor
Dat laatste weet je niet. Er is geen waarheidsvinding geweest. Misschien had de moeder wel gelijk dat ze hem daar wilde weg houden. Op de manier zoals het nu gaat, zullen we het nooit weten. Misschien wordt het kind zelfs wel bij vader geplaatst en vervolgens mishandeld, maar dat zal geen consequenties hebben, want moeder is ongehoorzaam en dus slecht, en naar het kind wordt toch niet geluisterd. Echt, het gebeurt.

Leen13
28-06-2014 om 00:28
De kinderdief
https://www.youtube.com/watch?v=Xnbw_TJSG1c"de zus was op dat moment aan het werk en toen ze er eenmaal, bij haar zusje kwam was het kind al meegenomen, met politie begeleiding is het kind weggehaald zelfs. Contact gehad met de politie Hardenberg, gooiden ze de hoorn op!! De zus (voogd) achter jeugdzorg aan geweest en die zouden haar terug bellen en dat is niet gebeurd!! Het meisje is na een geheime locatie gebracht en uiteindelijk was het al 18u kantoor dicht... Morgen gaan ze er voor vechten!!"
Ik hoop dat er nog veel meer filmpjes volgen. Om deze nationale schande aan het licht te brengen.

tsjor
28-06-2014 om 08:59
Wikka
We kunnen ook links erop zetten over Savannah, het maasmeisje etc.
Tsjor

Leen13
28-06-2014 om 11:38
onzin Tsjor
Het tragische is juist dat drama's als met Savannah en het maasmeisje niet voorkomen worden door in andere zaken kinderen om formalistische of subjectieve redenen uit huis te plaatsen.
Het is juist de reden dat heel veel andere kinderen lijden. Nu door foutief ingrijpen van de overheid. Het toont de onmacht aan van een instantie die juist kinderen zou moeten beschermen.
Zowel bij de maasmeisjes als de Hansjes van deze wereld draagt de kinderbescherming een grote verantwoordelijkheid in het verlengen en veroorzaken van lijden.
Van het verdriet van een kind om niet bij de ouders te zijn, misbruik en mishandeling in de zorg door pleegfamilies en instanties tot aan kindermoord door een wanhopige ouder tot aan zelfmoord van wanhopige ouders.

Leen13
28-06-2014 om 14:48
Nederland is WEL een rechtstaat
"Kenmerkend. Intussen heeft het kabinet besloten dat in de Grondwet moet worden opgenomen dat Nederland een rechtstaat is.
Typisch Nederlandse (Rijks-)overheid; als iets niet waar is wordt beweerd dat het zo is, zoals alle burgers die met jeugd'zorg' te maken hebben gehad wel weten."

Leen13
28-06-2014 om 14:58
2e deel
Ook het 2e deel van deze reageerder is doeltreffend.
"Er wordt verbeterd, er zijn waarborgen, er wordt zorgvuldig gewerkt, er wordt geluisterd, er worden professionals ingeschakeld, de rechter toetst, de inspectie controleert, het is moeilijk werk, het belang van kinderen staat voorop, er wordt gestreefd naar terugplaatsing, er wordt gezocht naar gezinnen met culturele en godsdienstige gelijkenis, er wordt ... "
Betrokkenen kennen de voorbeelden waar voortdurend het tegendeel blijkt van wat wordt beweerd.

Leen13
28-06-2014 om 17:10
UHP in de kleuterklas
http://www.leeshetnu.nl/jeugdzorg-haalt-kind-op-straat-weg-bij-moeder/
Een reactie met een nieuw geval, nu een overval tot UHP in de kleuterklas.
Is dat niet wat disproportioneel? Doel heiligt de middelen?
"Uk heb zelf een tijdje stage gelopen in het onderwijs en daar is ook een jongetje uit de klas mee genomen door jeugdzorg. Hij werd door beide ouders mishandeld.
Ik keur het gedrag van de ouders absoluut niet goed maar een kind uit de klas weg rukken is ook niet goed. Niet alleen het kind was getraumatiseert (als hij een testje moest doen op de gang om zn ontwikkeling te volgen schoot hij al in de stres omdat hij dacht weer mee genomen te worden) ook de klasgenoten waren compleet getraumatiseert. Dit was in een kleutergroep. Dus je praat hier over kinderen van 4 tot 6 jaar. Ik was toen zelf 19 maar de beelden zullen me altijd bij blijven en de kinderen die dan later naar je toe komen om te vragen of zei ook mee genomen kunnen worden en niet meer thuis gebracht worden. Echt verschrikkelijk. Dat er instanties zijn die ingrijpen als een kind mishandeld word of als het thuis mis drijgt te gaan prima maar help die kinderen vanuit huis en hun eigen omgeving en ruk ze niet weg. Kijk of een kind anders een tijdje bij familie terecht kan als de situatie echt niet meer houdbaar is maar niet dit soort taferelen. Jeugdzorg jullie horen er voor deze kinderen te zijn en ze te helpen nieT nog meer trauma's te bezorgen."

Emine
28-06-2014 om 17:50
Maar zou in deze zaak....
.....ooit gevraagd zijn:
-mevrouw, wat zijn uw zorgen?
-waarop baseert u deze?
-waar bent u bang voor?
gezegd zijn:
-mevrouw, het is niet onderhandelbaar of er omgang zal zijn.
We kunnen wel kijken hoe we uw zorgen weg kunnen nemen.
gevraagd zijn:
-wat kunnen wij doen om uw zorgen/angst weg te nemen.
Drie maal begeleide omgang die daarna -zonder voorbehoud- in onbegeleid, daar neem je geen zorgen mee weg. Al helemaal niet als zonder datt (aldus de beschikking) 'duidelijk is hoe het feitelijke contact met vader in het verleden geweest is.'
Dit doe je wel door (aanvankelijk) begeleide omgang te bieden en moeder te laten zien hoe dit gaat. Of dit nu goed of slecht is. In het eerste geval kun je als moeder heel moeilijk volhouden dat het slecht is en kun je er als instantie naar een oplossing werken, inclusief een oplossing/veiligheidsmaatregel voor bv weinig pedagogisch inzicht, weinig gevaarinzicht, woedeuitbarstingen, alcohol etc. (Want dat het onder begeleiding leuk is, is nog iets anders als dat het ook verantwoord is). En in het tweede geval hoef je als jeugdbeschermer (als het niet leuk is) hoef je er als jeugdbeschermer ook geen leuk van te maken omdat nou eenmaal besloten is dat het leuk moet zijn omdat er omgang moet komen, maar kun je wel kijken wat ouders en kind nodig hebben om toch veilig en leuk contact te kunnen hebben.
Ik sluit niet uit dat als dit wel was gebeurd, de hele uhp voorkomen had kunnen worden en er ofwel een contact was ontstaan of dat was gebleken dat dit strijdig was aan de belangen van het kind.

tsjor
28-06-2014 om 22:34
Ah AnneJ
Je bent dus blijkbaar wel in staat onderscheid te maken tussen zaken.
Verder blijf je maar zaken op een hoop gooien. Nu nog de filmpjes van mishandelende ouders, alhoewel ik de filmpjes van Hansje al aardig daarop vind lijken.
Ik vind een kind uit de klas halen ook verschrikkelijk. Met politiegeweld bij ouders weghalen, ook verschrikkelijk. Het zou fijn zijn als ouders de kinderen gewoon meegaven als hen duidelijk was gemaakt dat het kind tijdelijk of definitief ergens anders wordt geplaatst.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.