Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vakantie

Ik ben benieuwd hoe andere gescheiden ouders hiermee omgaan.

Mijn ex-partner vraagt mij om één toestemmingsformulier te ondertekenen voor de hele zomervakantie (ongeveer vijf weken). Op het formulier staat als bestemming alleen "Europa". Ze geeft aan dat ze mij per WhatsApp laat weten waar ze naartoe gaat zodra dat bekend is.

Zouden jullie zo'n formulier ondertekenen? Of vinden jullie het redelijk om vooraf per reis het land en – bij een overnachting – de verblijfslocatie te willen weten?

Ik ben niet op zoek naar een juridische discussie, maar naar hoe andere ouders dit in de praktijk oplossen.

Jazeker, zo deden wij het ook. Geen probleem. 

Is di conform de omgangsregeling, dat ze vijf weken met haar meegaan? Als dat het geval is en als ik verder geen redenen had om toestemming voor de vakantie te weigeren, of wantrouwen te koesteren met betrekking tot die reis, zou ik geloof ik tekenen. Vooraf exact de bestemmingen weten, is toch een vorm van schijnveiligheid. Het zou me niet helemaal lekker zitten maar ik zou er geen machtsstrijd van maken. Ik zou wel even die afspraak dat de bestemmingen later nog gedeeld worden, benoemen in een mail. 

Vertrouw je haar? Want als dat niet zo is, is dat een heel andere situatie. 

Dan beperk je haar vrijheid nog al. Waarom zou het voor jou helpend zijn als ze dat al helemaal vast legt?

Wij zijn nu op vakantie. De 1e dagen hebben we gepland (=we weten naar welke camping we gaan), daarna zien we het wel. Dat hangt af van het weer, waar we zin in hebben, misschien dat onze dochter ter plaatse nog dingen af wil spreken met vrienden. 

En voor jouw ex is het misschien wel kapot om alles al helemaal vast te leggen voordat jij getekend hebt. Stel dat je niet tekent en ze heeft alles al geboekt, dan is ze haar geld kwijt. 

Het gaat erom dat je je kinderen en leuke vakantie hebben. Jij kunt daar aan bijdragen door te tekenen en ze een fijne vakantie te wensen. 

Ik ga er vanuit dat er geen ontvoeringsgevaar dreigt en dat afspraken conform ouderschapsplsn is. Dus adviseer ik om het toestemmingsformulier te tekenen. Het gaat erom dat je kinderen met mama op vakantie kunnen. Hoe zou jij het vinden als zij dit van jou vraagt? 

Noem eens een goede reden waarom je het niet zou doen?

ik zou tekenen.
Als jij vertrouwen schenkt krijg je dat ook terug.
Nu ben ik nogal een planner maar niet iedereen plant zijn vakantie op die manier.
Hoe deden jullie de gezinsvakanties? Op de bonnefooi? Dan veranderd je ex niet echt iets aan de manier van vakantie vieren.

steelpan

steelpan

18-07-2026 om 13:28 Topicstarter

Dankjewel voor jullie berichtjes en fijn te lezen dat jullie het kind centraal stellen en dit bij jullie prima te regelen is.  Wij hadden een week op, week af regeling waarbij de vakanties evenredig verdeeld werden, voor de zomervakantie betekende dit 3 weken aaneengesloten bij de ene ouder en 3 weken bij de andere ouder. Mijn ex-partner vond dit altijd te lang waardoor ik mijn vakantie vaak aanpaste. Op dit moment heb ik mijn dochter ruim 3 jaar niet gezien, omdat moeder besloot mijn dochter niet meer mee te geven. dit resulteerde dat we nu in een traject zitten en ik weer zeer mondjesmatig opbouw contact heb met mijn dochter. Bij mij heerst vooral onbegrip en onduidelijkheid als ook een flinke vertrouwensbreuk. Want er is heel veel gebeurd. Ontopic: ik heb altijd formulieren ondertekend en gun mijn dochter haar vakantie die ze verdient. Daarnaast zou duidelijkheid mij rust geven. Tekenen voor 5 weken vakantie in europa vind ik namelijk erg vaag. En ik ben ook erg benieuwd als de rollen omgedraaid waren, of zij dit formulier zou tekenen. Ik hoop alleen niet dat dit formulier voor problemen gaat zorgen als ze gecontroleerd worden, omdat dit dan niet volledig is ingevuld. Die formulieren zijn natuurlijk niet voor niets in het leven geroepen. Daarnaast begrijp ik dat toestemmingsformulieren en spontane vakantietripjes een beetje tegenstrijdig zijn. Ik probeer hier ook de juiste balans in te vinden.

Je zit in een pijnlijke situatie. De soepelheid die van je gevraagd wordt, is niet wederkerig en ik kan me voorstellen dat dat schuurt. Ik zou evengoed wel tekenen. Juist met het oog op het (begeleide) traject, is het belangrijk alles te doen wat in je vermogen ligt te laten zien dat jij in staat bent tot constructief gedeeld ouderschap. Er staat geen écht belang op het spel voor jou; of je nou wel of niet precies weet waar ze naartoe gaan, de situatie blijft hetzelfde. 

Ik hoop dat het traject gaat leiden tot structureel contact met je kind en op den duur hopelijk ook weer eens een vakantie! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.