Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vakantie

Witold schreef op 22-07-2026 om 18:37:

Deze formulieren zijn tegen kinderontvoering. Dat komt bijna niet voor. Voor vrijwel alle kinderen is het zwaar overdreven en een onnodig extra regelding. Zo zie ik het. Denk altijd vanuit het belang van de kinderen.

Dat zou misschien veel vaker voorkomen als die formulieren en bijbehorende controle er niet waren.

Overigens heb ik vandaag mijn 17-jarige dochter op Schiphol afgezet, ze reist alleen naar familie in het buitenland. Dus ik had een toestemmingsformulier ingevuld, en -zoals geadviseerd door de Rijksoverheid - een uittreksel BRP toegevoegd waarop staat dat ik alleen gezag heb. 

Die formulieren had ik kunnen laten: paspoortcontrole gaat digitaal, daar kwam geen mens aan te pas.

Bij hele jonge kinderen zal het anders zijn, maar een late tiener loopt gewoon door

Die formulieren had ik kunnen laten: paspoortcontrole gaat digitaal, daar kwam geen mens aan te pas.

Bij hele jonge kinderen zal het anders zijn, maar een late tiener loopt gewoon door

Nou nee hoor. Binnen de EU zijn er open grenzen. Inchecken doe je tegenwoordig al thuis. Boardingpas is digitaal. Paspoortcontrole ook heel vaak. En bagage afgeven kan meestal in een apparaat  (of mee de cabine in). Maar ook daarbuiten nog nooit controle gehad (en wij reizen veel). Natuurlijk wel de papieren mee. Maar dan nog. Ik ken ook iemand die zo vaak op reis gaat dat er alleen een algemeen formulier mee gaat waarop het jaartal staat met de vermelding "verschillende bestemmingen ". Dat zegt dus niets. 

Izza schreef op 22-07-2026 om 21:34:

[..]

Nou nee hoor. Binnen de EU zijn er open grenzen. Inchecken doe je tegenwoordig al thuis. Boardingpas is digitaal. Paspoortcontrole ook heel vaak. En bagage afgeven kan meestal in een apparaat (of mee de cabine in). Maar ook daarbuiten nog nooit controle gehad (en wij reizen veel). Natuurlijk wel de papieren mee. Maar dan nog. Ik ken ook iemand die zo vaak op reis gaat dat er alleen een algemeen formulier mee gaat waarop het jaartal staat met de vermelding "verschillende bestemmingen ". Dat zegt dus niets.

Je ziet er te betrouwbaar uit.

Ik heb ooit de hele papierwinkel mogen laten zien toen ik met de boot uit Engeland naar huis wilde.

Temet schreef op 22-07-2026 om 21:06:

[..]

Dat zou misschien veel vaker voorkomen als die formulieren en bijbehorende controle er niet waren.

Overigens heb ik vandaag mijn 17-jarige dochter op Schiphol afgezet, ze reist alleen naar familie in het buitenland. Dus ik had een toestemmingsformulier ingevuld, en -zoals geadviseerd door de Rijksoverheid - een uittreksel BRP toegevoegd waarop staat dat ik alleen gezag heb.

Tot de poortjes het een keer niet doen en je dan net een keer het formulier niet bij je hebt. Voor iedereen die zich dan afvraagt wat er dan gebeurt. Wij moesten met de marechaussee mee naar een kamertje en daar gingen ze onze gegevens erbij zoeken en vervolgens hebben zijn mijn man opgebeld om aan hem alsnog toestemming te vragen. Wat beroerd verliep want hij sliep nog. Gelukkig was mijn dochter wakker om hem te roepen anders hadden wij onze vlucht naar New york gemist. 

Oef, nog een geluk dat ze bereid waren om te bellen...
Maar goed, ik had die papieren dus niet voor Piet Snot in orde gemaakt 

Ysenda schreef op 23-07-2026 om 09:02:

[..]

Je ziet er te betrouwbaar uit.

Ik heb ooit de hele papierwinkel mogen laten zien toen ik met de boot uit Engeland naar huis wilde.

Engeland zit dan ook niet in de Schengenzone... vroeger ook al niet.
Maar ik heb nog nooit wat hoeven laten zien, ook niet toen we buiten Europa gingen of naar of uit Engeland. Terwijl ik dat bij bepaalde landen wel had verwacht. 

Als we niet allebei meereizen hadden we soms wel zo'n brief omdat we niet allemaal dezelfde achternaam hebben. Ik vond het ook eng toen mijn oudste dochter 6 maanden was, want die had nog geen paspoort en we gingen naar Duitsland. Gelukkig hebben ze haar toen niet in beslag genomen...

AnnaPollewop schreef op 26-07-2026 om 11:15:

[..]

Engeland zit dan ook niet in de Schengenzone... vroeger ook al niet.
Maar ik heb nog nooit wat hoeven laten zien, ook niet toen we buiten Europa gingen of naar of uit Engeland. Terwijl ik dat bij bepaalde landen wel had verwacht. 

Heel veel mensen weten dat niet. Had al twee kennissen die noodpaspoorts op Schiphol moesten aanvragen omdat ze anders niet naar Engeland konden. 

FruitMoeder schreef op 27-07-2026 om 07:10:

[..]

Heel veel mensen weten dat niet. Had al twee kennissen die noodpaspoorts op Schiphol moesten aanvragen omdat ze anders niet naar Engeland konden.

Die formulieren zijn niet alleen nodig als je buiten de Schengen zone wil reizen, zelfs voor een dagje Antwerpen met Opa en Oma hebben Opa en Oma die formulieren nodig. Beide gezaghebbende ouders moeten daar toestemming voor geven dan. 

Eigenlijk moeten scholen ook die formulieren per leerling mee hebben bij buitenlandse schoolreisjes maar dat wordt ook voor het gemak maar vergeten.

Ze zijn niet alleen voor gescheiden ouders! Ze zijn er voor kinderen die zonder alle  gezaghebbenden reizen. Als je graag hebt en kind reist met jou dan wordt de toestemming verondersteld er te zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.