Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-07-2026 om 22:15
Ik ben benieuwd hoe andere gescheiden ouders hiermee omgaan.
Mijn ex-partner vraagt mij om één toestemmingsformulier te ondertekenen voor de hele zomervakantie (ongeveer vijf weken). Op het formulier staat als bestemming alleen "Europa". Ze geeft aan dat ze mij per WhatsApp laat weten waar ze naartoe gaat zodra dat bekend is.
Zouden jullie zo'n formulier ondertekenen? Of vinden jullie het redelijk om vooraf per reis het land en – bij een overnachting – de verblijfslocatie te willen weten?
Ik ben niet op zoek naar een juridische discussie, maar naar hoe andere ouders dit in de praktijk oplossen.
16-08-2026 om 09:43
tsjor schreef op 15-08-2026 om 16:22:
Wat voor drama wil je daarvan maken?
Het is toch goed mogelijk dat het risico voor de veiligheid al iets eerder is gezien en dat de visumaanvraag vlot verliep? Er zijn veel landen en veel reizen waarvan de veiligheidssituatie veranderlijk is: oorlogen, aanslagen, branden etc.
Ik kan me voorstellen dat het een probleem is als er eerder al conflicten waren die daarmee te maken konden hebben. Bijvoorbeeld: moeder wil niet dat dochter besneden wordt, vader wel, vader doet alsof hij naar Frankrijk gaat, maar reist af naar Nigeria. Of moeder wil voogdij voor kind bij zichzelf houden en reist stiekem af naar land van herkomst.
Als ouder heb je recht te weten waar het kind verblijft er blijft weinig vertrouwen over als het op deze manier gaat.
Vertrouwen is sowieso al grotendeels verdwenen aangezien kind bij de schoolpsycholoog in gesprekken heeft aangegeven dat vader hem vreselijk kleineert en verbaas mishandeld.
Er zijn vele incidenten geweest waarbij vader buiten de afspraken om de kinderen later terug brengt of later laat komen.
Dus ja dit is een soort druppel!