Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zoon wil niet naar ex

Annoniemm

Annoniemm

27-10-2025 om 22:03 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 27-10-2025 om 21:16:

Kun je je ex eens vragen een paar filmpjes te maken van activiteiten die hij met je zoon doet? Dan kun je samen erover praten (bv Hoe was de speeltuin? Wat vond je van de berenpuzzel?). En je ziet dan ook met eigen ogen hoe je zoon bij je ex reagereert.

Bedankt voor het meedenken,  dat zou ik inderdaad nog even kunnen doen. Misschien dat er dan wat meer duidelijkheid is. 

Anoniemvoornu schreef op 27-10-2025 om 21:29:

[..]

Kind is mischien verwekt met behulp van een donor.. deze vader is mischien wel onvruchtbaar, ga je lekker?

Daar lees ik niets over. De biologische vader is niet in beeld. Maar bestaat natuurlijk wel! Die heeft dit kind net als ieder kind en die kan ook zijn rechten opeisen natuurlijk. Of ooit weer zijn kind willen zien. Of kind gaat zelf op zoek. Kinderen willen toch vaak weten waar ze vandaan komen en waar hun roots liggen. Deze ex is maar kort in het leven van dit kind geweest. En dna is sterk. Hoe graag we het ook willen ontkennen. Deze man is alleen op papier een juridische ouder. En de band tussen beiden is duidelijk niet goed. Is het opvoeding of een totaal andere afkomst? Geen idee. Maar kind heeft geen herkenning bij deze man. Als ouder moet je opkomen voor je kind en hem volgen. Door hem te dwingen beschadigd de band tussen moeder en kind. Ik zou het contact dus inperken. Het is nu teveel. Misschien is een weekendregeling beter. 

Het lijkt mij heel erg verwarrend dat dit kind straks met 3 soorten vaders te maken heeft (een biologische, een juridische en een stiefvader). 

Misschien kan to aangegeven hoe het verder zit?

IMI-x2 schreef op 27-10-2025 om 21:16:

Kun je je ex eens vragen een paar filmpjes te maken van activiteiten die hij met je zoon doet? Dan kun je samen erover praten (bv Hoe was de speeltuin? Wat vond je van de berenpuzzel?). En je ziet dan ook met eigen ogen hoe je zoon bij je ex reagereert.

Waarom zou hij.zich laten beoordelen door zijn ex. Hij wil doen alsof het allemaal prima gaat. En weet natuurlijk ook dat zijn positie niet sterk is. Kind heeft nu al problemen met hem en dan komt er straks een leuke stiefvader. Waar blijft hij dan nog? Heel pijnlijk zo'n positie. Als to geen erkenning had toegestaan had hij kind waarschijnlijk niet meer gezien als ex. Zo gaat dat met stiefouders na een breuk.

Het gaat niet om ex beoordelen, het gaat om weten wat ex met zoon doet, omdat zoon niks vertelt. 

Hopelijk ziet TO dat haar zoon het wel leuk heeft. Dan is het zaak uit te zoeken waarom hij zegt dat hij het niet leuk vindt.

Naar aanleiding van wat je schrijft denk ik 2 richtingen op. Of jouw zoontje bespeelt jou en probeert zo zin ergens in te krijgen bij jou.
Of jou zoontje voelt zich bij jou niet vrij/veilig genoeg om aan jou te vertellen waarom hij zo'n weerzin heeft. 

Met de weinige info die je geeft is er geen pasklare oplossing. Er zit meer achter waarom hij dit zo doet. 

Ik denk wel dat de oplossing ergens bij jou als moeder ligt en niet in praktische oplossing zoals je al gedaan hebt.

IMI-x2 schreef op 27-10-2025 om 22:12:

Het gaat niet om ex beoordelen, het gaat om weten wat ex met zoon doet, omdat zoon niks vertelt.

Ik zou mij absoluut niet laten filmen om vervolgens beoordeeld te worden door mijn ex. Kan mij niet voorstellen dat iemand daaraan meewerkt. En zo'n filmpje is een momentopname. Het zegt niets. En kan in scène worden gezet. 

Annoniemm

Annoniemm

28-10-2025 om 08:40 Topicstarter

linn19 schreef op 27-10-2025 om 22:33:

Naar aanleiding van wat je schrijft denk ik 2 richtingen op. Of jouw zoontje bespeelt jou en probeert zo zin ergens in te krijgen bij jou.
Of jou zoontje voelt zich bij jou niet vrij/veilig genoeg om aan jou te vertellen waarom hij zo'n weerzin heeft.

Met de weinige info die je geeft is er geen pasklare oplossing. Er zit meer achter waarom hij dit zo doet.

Ik denk wel dat de oplossing ergens bij jou als moeder ligt en niet in praktische oplossing zoals je al gedaan hebt.

Ik vind dit heel erg kort door de bocht, zoontje verteld altijd alles, weet dat die alles mag zeggen, maar als hij daar is geweest verteld hij niets. Soms alleen dat het hun geheim is, dus vind het niet gek dat ik denk dat hij daar of iets niet mag, of er iets is gebeurd. Maar als ze beide niets loslaten moet ik het doen met de info die ik krijg natuurlijk. En ja ik zie 2 verschillende kinderen, een kind wat niet gelukkig is als hij terug komt vanuit mijn ex, en een kind wat honderduit verteld tegen iedereen hoe school was, wat hij bij mij in het weekend heeft gedaan (en ja dat is niet standaard naar ballorig of wat dan ook maar ook gewoon thuis), maar daar verteld hij wel over, wat hij bij mijn ex doet niet, en dat is vrij gek vind ik voor een 4jarige die normaal alles verteld.

Een kind dat praat over geheimen dat klopt natuurlijk niet! Waarom mag hij niets vertellen? In combinatie met het gedrag. Als het daar leuk zou zijn zou hij vrij durven spreken en geen zaken verborgen houden. Misschien goed om eens te overleggen met school en maatschappelijk werk. Kan een ander (bijvoorbeeld oma of een vriendin niet met hem praten). 

De moeite met de overgang herken ik wel van mijn dochter, ook rond die leeftijd. Drama. Vasthouden aan mijn broekspijpen als ik weg ging. En dan toch gaan. Het is vanzelf overgegaan en ze heeft er niets aan overgehouden. Ik denk dat je eigen houding daarin ook wel van betekenis is, bijvoorbeeld als je steeds vraagt hoe het was en als je laat merken dat je er moeite mee hebt dat hij niet vertelt. 
Mocht er een reden zijn dat er iets vreselijks gebeurt in het weekend dat je zoontje geheim moet houden, dan zou ik dat open op tafel leggen bij de vader, eventueel na advies van de politie. 
Je kunt ook aan de vader vragen om in een email of app iets over het weekend te schrijven, waar je dan met het kind over kunt praten, bijvoorbeeld wat hij heeft gegeten. 
Nog een tip: voor kinderen zijn geuren heel belangrijk, dus het kan zijn dat je kind het fijn vindt om iets wat ruikt naar jou of jouw huis mee te nemen naar zijn vader. Ik zag het dit weekend nog. We waren aan het wandelen in de dierentuin. Kind was doodmoe en draaide maar rond in de wandelwagen, maar sliep niet. Vader had inmiddels zijn warme trui uitgedaan en toen we de over het kind neerlegde was hij snel vertrokken. Je ziet dan ook dat het kind even snuffelt, de geur zoekt. Wellicht een tip. 

Annoniemm schreef op 28-10-2025 om 08:40:

[..]

Ik vind dit heel erg kort door de bocht, zoontje verteld altijd alles, weet dat die alles mag zeggen, maar als hij daar is geweest verteld hij niets. Soms alleen dat het hun geheim is, dus vind het niet gek dat ik denk dat hij daar of iets niet mag, of er iets is gebeurd. Maar als ze beide niets loslaten moet ik het doen met de info die ik krijg natuurlijk. En ja ik zie 2 verschillende kinderen, een kind wat niet gelukkig is als hij terug komt vanuit mijn ex, en een kind wat honderduit verteld tegen iedereen hoe school was, wat hij bij mij in het weekend heeft gedaan (en ja dat is niet standaard naar ballorig of wat dan ook maar ook gewoon thuis), maar daar verteld hij wel over, wat hij bij mijn ex doet niet, en dat is vrij gek vind ik voor een 4jarige die normaal alles verteld.

Dat je zoontje verteld dat iets een geheim is daar vertel je nu pas hier.

Dit duurt al 2 jaar zeg je, hoe lang weet jij dat al, dat jouw zoontje jou dat verteld heeft?

Als er een geheim is hebben veranderingen in de wisselmomenten geen nut want daar zit het probleem dan niet.

Het is aan jou om je zoontje te beschermen en dan zal je terug moeten in het verleden, hoe is de relatie tussen zoontje en deze man geweest toen jullie nog samen waren,hoe was jouw relatie met deze man, wie heeft de scheiding in gang gezet,hoe is de scheiding verlopen, hoe is het contact tussen jou en je ex nu.

Jij laat dit zelf al 2 jaar doorlopen en je zal echt meer acties moeten gaan ondernemen om achter de waarheid te komen. Desnoods met proffesionele hulp. Dat jouw zoontje zo heftig reageert duurt al veel te lang voor hem.

Annoniemm

Annoniemm

28-10-2025 om 09:08 Topicstarter

Izza schreef op 28-10-2025 om 08:53:

Een kind dat praat over geheimen dat klopt natuurlijk niet! Waarom mag hij niets vertellen? In combinatie met het gedrag. Als het daar leuk zou zijn zou hij vrij durven spreken en geen zaken verborgen houden. Misschien goed om eens te overleggen met school en maatschappelijk werk. Kan een ander (bijvoorbeeld oma of een vriendin niet met hem praten).

Ik heb al geprobeerd om mijn nichtje met hem te laten praten, hij klikt daar super goed mee, maar ook daar zegt hij niets tegen over wat hij bij ex gedaan heeft, het is heel lastig, en voor mijn gevoel klopt het niet, want waarom mag je inderdaad iets niet zeggen? Ik heb geen idee. Dacht zelf ook al om misschien langs maatschappelijk werk te gaan, maar hoopte dat er zo misschien wat handvaten kwamen waar ik mee aan de slag kon. Bedankt voor het meedenken. 

Annoniemm

Annoniemm

28-10-2025 om 09:13 Topicstarter

linn19 schreef op 28-10-2025 om 09:08:

[..]

Dat je zoontje verteld dat iets een geheim is daar vertel je nu pas hier.

Dit duurt al 2 jaar zeg je, hoe lang weet jij dat al, dat jouw zoontje jou dat verteld heeft?

Als er een geheim is hebben veranderingen in de wisselmomenten geen nut want daar zit het probleem dan niet.

Het is aan jou om je zoontje te beschermen en dan zal je terug moeten in het verleden, hoe is de relatie tussen zoontje en deze man geweest toen jullie nog samen waren,hoe was jouw relatie met deze man, wie heeft de scheiding in gang gezet,hoe is de scheiding verlopen, hoe is het contact tussen jou en je ex nu.

Jij laat dit zelf al 2 jaar doorlopen en je zal echt meer acties moeten gaan ondernemen om achter de waarheid te komen. Desnoods met proffesionele hulp. Dat jouw zoontje zo heftig reageert duurt al veel te lang voor hem.

Ik ben al 2 jaar bezig om het op een zo rustig mogelijke manier te laten verlopen, en niks te forceren. Lijkt me ook niet goed voor mijn zoontje. Het wordt de laatste maanden erger, het begon met niet willen, nouja dat heeft elk kind wel eens denk ik, maar laatst zei die iets en daarna meteen dat was mijn geheim met ex, en daarna zei die ook niets meer. Dus ik reageerde ook van, maar je mag mama altijd alles zeggen. Ex is sinds nieuwe relatie (van hem), ontzettend dwars naar mij toe, ex was er in eerste jaar niet, daarna was die wel in huis maar deed eigk niets met zoontje. Scheiding is rustig verlopen, geen vechtscheiding ofiets. 

Izza schreef op 27-10-2025 om 23:00:

[..]

Ik zou mij absoluut niet laten filmen om vervolgens beoordeeld te worden door mijn ex. Kan mij niet voorstellen dat iemand daaraan meewerkt. En zo'n filmpje is een momentopname. Het zegt niets. En kan in scène worden gezet.

Anders lees je gewoon eerst even, voordat je hier van allerlei aannames loopt te verkondigen. Nergens voor nodig, dit hysterische gedoe. 

Het is hoog tijd voor het gesprek over leuke en niet-leuke geheimen: leuke geheimen hoef je niet te vertellen (bv ik ga een cadeautje voor je knutselen). Niet-leuke geheimen, geheimen waar je verdrietig of boos van wordt, MOET je aan iemand vertellen (mamma, juf, nichtje, oom, oma of nog iemand anders die hij kiest), anders gaat je hartje pijn doen (zo formuleerden ze het op school) en dan blijft het nog heel lang pijn doen. 
Dus hij moet het wel aan iemand vertellen, aan wie, dat mag hij zelf kiezen.

Misschien kun je ook zijn juf/meester vragen om dit in de klas te bespreken. Alle kinderen moeten dit weten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.