Echtscheiding en erna
Annoniemm
27-10-2025 om 14:52
Zoon wil niet naar ex
hai,
eigenlijk zegt de titel het al, maar wat kan ik doen als mijn zoon (4jr) niet naar mijn ex wilt, ex is niet de biologische ouder maar heeft kind wel erkend en gezag. Zoontje wil duidelijk niet, spreekt dit ook uit naar mijn ex, maar moet dan van mijn ex met veel drama (huilen, gillen, boos zijn) mee met hem. Ik laat mijn zoontje dan ook niet graag daar achter. Is er iets wat ik kan doen?
Jonagold
28-10-2025 om 20:59
Izza schreef op 28-10-2025 om 19:37:
Wat heftig is is dat TO na een korte relatie haar vriendje veel te dicht heeft toegelaten tot HAAR kind. En deze man zelfs heeft toegestaan hem te laten erkennen en zeggenschap te geven. Kind is 4 en ze zijn al minimaal 2 jaar uit elkaar. Waarom na een relatief korte relatie zo'n heftige levensbepalende stap nemen? Nu zit ze vast aan foute man die niet eens de vader is. En heeft kind in de toekomst wellicht 3 vaders. Want de biologische vader mag dan nu uit beeld zijn. Kind gaat daar ooit naar vragen. En hij kan altijd weer in beeld komen.
Ik zou kijken hoe ik samen met instanties de rol van deze man kan wegwerken. 2 jaar een verdrietig en angstig kind. Omdat hij tegen zijn zin naar een ex van mama moet. En pas met 12 mag hij zelf actief weigeren en gehoord worden. To moet nu in actie komen!
En hoe helpen deze trappen na TO precies? TO vraagt hier advies over HOE ze in actie moet komen. Dat er wat moet gebeuren is helder. Maar dat is dus niet deze man uit zien te vlakken - zie de reacties van o.a. Temet, omdat ze zichzelf en haar kind daarmee waarschijnlijk heel erg in de vingers snijdt.
Izza
28-10-2025 om 22:50
Jonagold schreef op 28-10-2025 om 20:59:
[..]
En hoe helpen deze trappen na TO precies? TO vraagt hier advies over HOE ze in actie moet komen. Dat er wat moet gebeuren is helder. Maar dat is dus niet deze man uit zien te vlakken - zie de reacties van o.a. Temet, omdat ze zichzelf en haar kind daarmee waarschijnlijk heel erg in de vingers snijdt.
Door to in actie te laten. Dit duurt al veel te lang. Het arme kind zit al 2 jaar in angst bij een man die zich voordoet als vader maar dat niet is. En maar heel kort echt in zijn leven is geweest.
Izza
28-10-2025 om 22:55
Anoniemvoornu schreef op 28-10-2025 om 20:13:
[..]
Dat weet je helemaal niet , biologische vader kan nogmaals een donor zijn .. overleden of onbekend of kind is ontstaan na een verkrachting. Je vult ontzettend veel in hier...
To heeft duidelijk aangegeven dat de biologische vader buiten beeld is. Niet overleden of onbekend. En ze weet gewoon wie het is. Hij is er alleen niet voor hun. Maar kan altijd weer opduiken. En zoon zit dan tegen zijn wil met een oude vlam van zijn moeder opgescheept. Over een donor of zelfs verkrachting is nooit gesproken dus totaal niet aan de orde.
Ysenda
28-10-2025 om 23:03
Izza schreef op 28-10-2025 om 22:55:
[..]
To heeft duidelijk aangegeven dat de biologische vader buiten beeld is. Niet overleden of onbekend. En ze weet gewoon wie het is. Hij is er alleen niet voor hun. Maar kan altijd weer opduiken. En zoon zit dan tegen zijn wil met een oude vlam van zijn moeder opgescheept. Over een donor of zelfs verkrachting is nooit gesproken dus totaal niet aan de orde.
Maar dat maakt allemaal helemaal niet uit.
Deze man is juridisch de vader, niet alleen erkend maar ook met gezag. Dus jullie geraas en geneuzel heeft geen toegevoegde waarde.
Hij heeft recht op omgang, wil dat ook. Alleen er is iets waardoor deze kleuter niet wil. En daar vraagt TO advies over.
Anoniemvoornu
29-10-2025 om 08:36
Izza schreef op 28-10-2025 om 22:50:
[..]
Door to in actie te laten. Dit duurt al veel te lang. Het arme kind zit al 2 jaar in angst bij een man die zich voordoet als vader maar dat niet is. En maar heel kort echt in zijn leven is geweest.
Mijn kind van 2 huilde ook bij elke overdracht , de peuterspeelzaal, bij oma maar ook als hij bij zijn bio vader was en ik werken.. het is wel iets waar je iets mee moet zeker als het zoals bij to al 2 jaar aanhoudt maar hoeft helemaal niets te maken hebben met dat vader niet biologisch verwant is. Het geheim kan van alles zijn zoals veel tv kijken of snoepen, te laat opgebleven enz.
tsjor
29-10-2025 om 08:36
linn19 schreef op 28-10-2025 om 17:18:
[..]
Niet helemaal mee eens. Dat van dat geheim heeft zoontje wel verteld aan TO maar meer durfde hij niet te zeggen. Ik zou dat geheimverhaal absoluut niet vermelden aan ex terwijl de omgangsregeling doorgaat. Voor het zelfde geldt krijgt zoon daar bij vader op z'n kop dat hij iets tegen mama verteld heeft. Dan voelt zoontje zich helemaal alleen staan en is hij het vertrouwen totaal kwijt om ooit nog maar iets aan iemand te vertellen.
Vandaar dat ik aangeef om zoon even uit deze situatie te halen en op die manier de oorzaak proberen te achterhalen met/bij ex.
Dan geef je iemand al een ernstige beschuldiging en een bepaalde straf, zonder dat je maar iets weet over wat er aan de hand is. Dat is heel erg zwaar. Hoe wil je je kind weghouden zonder te vertellen wat zoontje heeft verteld?
Je kunt er ook iets aan toevoegen: 'zoontje heeft het over een geheim, hij wil niet praten over wat er in het weekend gebeurt, weet jij wat er aan de hand is; zo nee, zullen we het dan samen verder gaan uitzoeken of anders ga ik het alleen uitzoeken. En tot die tijd houd ik hem thuis.' Maar dan moet je ook een plan hebben over hoe je dat gaat onderzoeken, doe je dat zelf, hoe dan, of via de politie of via de raad voor kinderbescherming.