Echtscheiding en erna
Annoniemm
27-10-2025 om 14:52
Zoon wil niet naar ex
hai,
eigenlijk zegt de titel het al, maar wat kan ik doen als mijn zoon (4jr) niet naar mijn ex wilt, ex is niet de biologische ouder maar heeft kind wel erkend en gezag. Zoontje wil duidelijk niet, spreekt dit ook uit naar mijn ex, maar moet dan van mijn ex met veel drama (huilen, gillen, boos zijn) mee met hem. Ik laat mijn zoontje dan ook niet graag daar achter. Is er iets wat ik kan doen?
tsjor
29-10-2025 om 11:35
linn19 schreef op 29-10-2025 om 11:24:
[..]
Ik zou het in dit geval echt wel aandurven. Zolang kind met de last van een geheim op zijn schouders loopt is elke oplossing om overgang beter te laten verlopen onzinnig. TO heeft dat trouwens ook al geprobeerd.
Is het dapper? Of is het onvermogen om te bedenken dat vader ook zorgen kan hebben over een kind en dat een gesprek emt vader mogelijk is? Of een blinde vlek om te bedenken dat je iets wellicht verkeerd ziet, opblaast dan wel over het hoofd ziet?
Ik ben altijd iets bescheidener geweest over de rol van mijzelf als ouder: als er een vermoeden was (waarover zeker ook wel gronden waren) dat het niet veilig zou zijn bij vader zou ik die beslissing niet alleen op mijn eigen inzichten willen nemen, maar raad voor de kinderbescherming dan wel politie inschakelen. Ik wil iemand behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden en dat betekent dat niemand mij zomaar mijn kinderen zou mogen afpakken of mij mijn ouderschap zou mogen ontzeggen.
linn19
29-10-2025 om 11:40
We gaan het in deze denk ik niet eens worden Tsjor.
Ik denk dat in dit draadje onderschat word hoe zwaar een geheim op de schouders van een kindje van 4 ligt. Dit kind gilt,huilt en uit zijn boosheid niet voor niets.
Annoniemm
29-10-2025 om 12:07
Anoniemvoornu schreef op 29-10-2025 om 08:36:
[..]
Mijn kind van 2 huilde ook bij elke overdracht , de peuterspeelzaal, bij oma maar ook als hij bij zijn bio vader was en ik werken.. het is wel iets waar je iets mee moet zeker als het zoals bij to al 2 jaar aanhoudt maar hoeft helemaal niets te maken hebben met dat vader niet biologisch verwant is. Het geheim kan van alles zijn zoals veel tv kijken of snoepen, te laat opgebleven enz.
Kleine toevoeging, school, kdv, etc alles gaat goed qua overdracht behalve na hem. En ik zou niet weten waarom. Krijg het niet uit mijn zoontje en ex verteld ook niets
Annoniemm
29-10-2025 om 12:09
tsjor schreef op 29-10-2025 om 11:15:
Wat een bizar advies Izza. Zouden alle mannen dan niet eerst een bewijs van biologisch vaderschap (DNA) moeten overleggen voordat ze 'vader' genoemd worden? Je zult er verbaasd van staan hoeveel mannen denken dat ze vader zijn, maar DNA wijst iets anders uit. Overigens: dit kan tegenwoordig ook voor moeders gelden.
Ik mis nog de vraag of hij wel KA betaalt ......
Nee betaald hij niet.
Labyrinth
29-10-2025 om 12:10
Weigeren om over een geheimpje te vertellen dat een kind met een andere volwassenen heeft is 1 van de signalen van seksueel misbruik die op de officiele website van de overheid staat. De andere is bang zijn voor een bepaalde ander of een andere plek. Daar niet mee alleen gelaten willen worden. Verder kan buikpijn voorkomen of slaapproblemen.
Als ouder kan je je ogen niet voor signalen sluiten van je kind. Hier heel zorgvuldig mee omgaan is uiteraard een vereiste. Dus naar de huisarts voor advies en daar vragen voor steun of zelf advies aanvragen.
In het gunstigste geval is er iets heel anders aan de hand, ook goed om dit te weten.
Anoniemvoornu
29-10-2025 om 13:35
Annoniemm schreef op 29-10-2025 om 12:07:
[..]
Kleine toevoeging, school, kdv, etc alles gaat goed qua overdracht behalve na hem. En ik zou niet weten waarom. Krijg het niet uit mijn zoontje en ex verteld ook niets
Tijd om de oorzaak te onderzoeken lijkt me
Annoniemm
29-10-2025 om 15:29
Anoniemvoornu schreef op 29-10-2025 om 13:35:
[..]
Tijd om de oorzaak te onderzoeken lijkt me
Yes. Vandaag al wat op poten gezet, hopelijk snel duidelijkheid.
Jonagold
29-10-2025 om 16:04
Izza schreef op 29-10-2025 om 10:54:
Je kunt veilig thuis ook bellen voor advies. Een melding hoeft niet direct. Maar dossier opbouw is voor de toekomst wel heel belangrijk. Begin door hem niet langer als vader te benoemen. Dat was en is hij namelijk niet. Het is een ex van mama. En mama heeft een fout gemaakt door deze man tot vader te maken. Maar dat gaat ze herstellen.
Vraag zoon eens wat hij zou willen? Een dag minder naar man? Een andere dag of helemaal niet meer. Hij kan vast wel iets aangeven. En als hij niet komt met antwoorden moet hij blijven gaan en kan jij hem niet helpen.
En maak hier ook opnames van als bewijs voor de toekomst.
Hij was en is wél de vader! Hij heeft het kind erkend. Er is nu al een paar keer uitgelegd dat mama dat niet zomaar kan 'herstellen'. En dan ook nog het advies om een klein kind psychologisch onder druk te zetten, want als hij niks vertelt is het allemaal helemaal zijn eigen schuld en kan mama hem niet helpen. Werkelijk, ik weet niet wat ik lees!
Izza
29-10-2025 om 17:22
tsjor schreef op 29-10-2025 om 11:35:
[..]
Is het dapper? Of is het onvermogen om te bedenken dat vader ook zorgen kan hebben over een kind en dat een gesprek emt vader mogelijk is? Of een blinde vlek om te bedenken dat je iets wellicht verkeerd ziet, opblaast dan wel over het hoofd ziet?
Ik ben altijd iets bescheidener geweest over de rol van mijzelf als ouder: als er een vermoeden was (waarover zeker ook wel gronden waren) dat het niet veilig zou zijn bij vader zou ik die beslissing niet alleen op mijn eigen inzichten willen nemen, maar raad voor de kinderbescherming dan wel politie inschakelen. Ik wil iemand behandelen zoals ik zelf behandeld zou willen worden en dat betekent dat niemand mij zomaar mijn kinderen zou mogen afpakken of mij mijn ouderschap zou mogen ontzeggen.
Zoals ik lees heeft TO al meerdere malen met die man gesproken. Hij ziet geen probleem en er is niets aan de hand. Nu heeft zoon haar een geheim verklapt. Echt het domste dat je nu kunt doen is naar hem toegaan om het vertrouwen van kind te beschadigen! Er zou sprake kunnen zijn van ernstige zaken (misbruik, vormen van mishandeling of verwaarlozing etc). En dan denk jij dat je daar even met hem over kunt spreken? Er is geen goed contact tussen to en haar ex. En hij werkt niet mee. Dit is heel leuk bedacht als je een fijne ex hebt met goede omgang. Maar daar is geen sprake van. Het belang van het kind gaat hier voor op een man die slechts kort in kinds leven is. To heeft het geprobeerd en kan nu richting instanties en inzetten op tijdelijk on hold zetten van contact. Straks straft die man het kind van to en is zij de schuldige als klikspaan. Dat zou het kind nog erger beschadigen. Hij heeft al een biologische vader die niet naar hem omkijkt en een voormalige stiefvader die hij niet vertrouwd en nu is zijn moeder ook nog onbetrouwbaar.
Izza
29-10-2025 om 17:27
Jonagold schreef op 29-10-2025 om 16:04:
[..]
Hij was en is wél de vader! Hij heeft het kind erkend. Er is nu al een paar keer uitgelegd dat mama dat niet zomaar kan 'herstellen'.
Hij is een voormalige vlam van moeder. Die een grote fout heeft begaan haar kind door zo'n man te laten erkennen. Dat kan ze niet zomaar ongedaan maken. Maar ze kan er wel alles aan doen HAAR kind bij hem weg te houden en contact te beperken of zelfs stoppen. Niemand zit meer op deze man te wachten. En zowel To als haar kind willen van hem af. Als moeder is to de enige die er voor haar kind kan zijn om hem te beschermen. Tot hij 12 is en niet meer gedwongen kan worden. Maar hopelijk raakt hij voor die tijd buiten beeld (krijgt wellicht eigen kinderen dan is de aandacht snel verdwenen in de praktijk).
Dweedledee
29-10-2025 om 18:19
Izza, het begint inmiddels echt sneu te worden; jouw gedrag hier. Hou gewoon op met dat veroordelende gedram.