Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zoon wil vriend moeder niet meer zien


Johannaatje

Johannaatje

24-01-2023 om 21:07 Topicstarter

Omnik schreef op 23-01-2023 om 23:17:

[..]

Ik snap wat je bedoelt maar toch vind ik wel dat een puber niet de positie moet krijgen dat hij meer rechten of macht heeft dan de volwassenen in huis, ook niet als dat ‘niet zijn vader’ is. Zeker in het begin, als een puber dat begint uit te dagen, is het best moeilijk om daar evenwichtig en kalm op te reageren. Om dat eerder te omzeilen dan er vol in te vliegen. Dat moet je leren. En zelfs als je dat geduld en die kalmte weet te bewaren, dan kan het nog steeds heel moeilijk worden als dat kind steeds maar zijn dominantie wil laten gelden. In dit geval moedigt vader het ook nog aan dat zoon de vriend van zijn moeder tegenspreekt, uitdaagt en vernedert. Dat is toch wel een hele lastige situatie. Dat maakt het voor de vriend ook echt heel lastig omdat hij niet meer als zichzelf een positie inneemt in het gezin maar alleen nog maar als ‘de ongewenste man’ van moeder. Zie daar maar weer eens uit te komen. Het lijkt me heel frustrerend om steeds in dat hoekje te worden geduwd.

Natuurlijk moet de vriend niet doen alsof hij de vader is. Maar mee de normale grenzen van respectvol met elkaar omgaan benoemen en daarop staan (“Je kunt je moeder niet uitschelden”) vind ik toch wel heel gewoon. Ik zou het gek vinden en een verkeerd signaal als hij daarbij weg zou lopen alsof het hem niet aanging. Dit is ook het huis waarin hij leeft, de mensen met wie hij samenleeft. Het is logisch dat je daarin participeert en elkaar aanspreekt als er grenzen naar elkaar worden overschreden. Dat hij niet opvoedt in zaken zoals geld of school vind ik dan weer logisch maar dus ook iets heel anders.

Mijn kinderen hebben ook een stiefmoeder en ik heb haar altijd hooggehouden. Natuurlijk wil ik dat ze haar met respect behandelen en haar als volwassene in huis respecteren. Je wil als moeder toch niet dat je kinderen onuitstaanbaar arrogante etters worden? Die vrouw loopt (ook) haar benen onder haar kont uit voor ze, net als hun vader en ik. En ze zijn niet eens haar kinderen. Zo bezien verdient ze zelfs nog extra respect!

Mooi gezegd. andersom heb ik destijds ook verhalen van de kinderen gehoord over conflicten bij hem thuis. Ik heb dit zo gelaten, omdat ik niet wil stoken en slecht wil praten. Het moet daar blijven waar het hoort.  Mijn vriend bemoeit zich verder niet met de opvoeding zoals school, financiën ed. Hij doet wel vaak leuke dingen zoals voetbal, vissen, gamen en fietsen. Hij heeft onlangs nog hun slaapkamers opgeknapt. Des te vreemder vinden wij het ook dat het zo loopt allemaal. Vriend doet heel erg zijn best, maar vindt het wel lastig wat te zeggen of doen als zoon mij uitscheld voor alles en nog wat. 

Johannaatje

Johannaatje

24-01-2023 om 21:11 Topicstarter

Eppos schreef op 24-01-2023 om 13:09:

[..]

Dit is mooi 👍🏾. Laat die advocaat het maar uitzoeken zodat het helder wordt waar het heen moet.
Cjg kan best goed zijn maar het ligt er soms nogal aan welke gemeente en wie je voor je hebt. Wacht dit eerst even af. Het kan best zijn dat het al ernstiger is dan je denkt met dat manipuleren en meer nodig hebt. Maar daar kom je snel genoeg achter. Als je de standaard tips voorbij bent en dat helpt niet dan ben je gauw meer expertise nodig. En de vader en kinderen moeten zelf willen meewerken uiteraard.

Klopt zoon geeft aan met niemand te willen praten alleen met vader want hij begrijpt hem. 

Johannaatje schreef op 24-01-2023 om 21:11:

[..]

Klopt zoon geeft aan met niemand te willen praten alleen met vader want hij begrijpt hem.

Ja als hij zijn frustraties naar stiefvader uit en vader stimuleert dat, kan zoon dat opvatten als begrip. Dat is het niet. Een normale volwassene vindt het oké als een andere volwassene een kind aanspreekt op onbehoorlijk gedrag. 

Vriendjes van je kinderen kun je toch ook aanspreken als ze iets doen wat niet mag? Althans, ik vind het normaal dat mensen mijn dochter aanspreken op brutaal of ongewenst gedrag. Ook als dat niet mijn man of ik zijn.

Ja, ik vind ook niet dat de kinderen boven de volwassenen moeten uitkomen. Los van de precieze bloedband. Je houdt rekening met ze door vriend nu er buiten te laten. Maar ik vraag me af of je niet enorm meewerkt aan je kind en indirect je ex zijn zin geven. 
Stiefvader hoeft zich niet met de opvoeding te bemoeien maar hij mag zijn grenzen en algemeen best zeggen wat hij van de situatie vind. Zonder de consequenties te bedenken, net zoals een buurman of een leraar of een andere volwassene.

Als kinderen geen hulp willen is het wel belangrijk dat je situatie aankaart ivm de invloed die ex op de kinderen uitoefent. Dat ex en jij daar in ieder geval ‘aan werken’ en dat hij dus van een professional hoort hoe de kinderen door hem worden opgezet. 

Johannaatje

Johannaatje

22-03-2023 om 18:28 Topicstarter

Even een update

Johannaatje

Johannaatje

23-03-2023 om 19:15 Topicstarter

Sorry hele tekst getypt en nu zie ik dat die weg is. 

We zijn inmiddels 10 weken verder en er is veel gebeurd. Jongens slapen hier nog steeds niet en praten vader helemaal na. Veel zorgen omtrent de jongens ook van andere ouders. Niemand kan dit begrijpen en keuren gedrag vader af.  Vader plant hele weken vol met uitjes, dagjes uit en etentjes omdat de jongens het zo zwaar hebben. Onlangs waren ze weer eerder van school weg ivm wintersport. Hij doet waar hij zin in heeft.  Ik hoorde niks en wist niet waar en hoelang ze weg waren. Kinderen mogen kiezen tussen verjaardag en bijvoorbeeld een dagje met hem weg, dus ik zie ze amper. Mijn weekenden die er niet meer zijn, zet hij helemaal vol, zodat ik niks met ze kan doen want ze mogen zelf kiezen. En natuurlijk kiezen ze een dagje uit boven een verjaardag. Ze willen ook niemand van mijn familie en vrienden zien omdat ze niet willen dat ze hen gaan aanspreken.

Ze zouden het zo zwaar hebben, waar overigens niemand iets van merkt. Jongste zoon mist mijn vriend heel erg en belt stiekem met hem maar dat mag ik niet tegen zijn papa zeggen. Hij praat ze helemaal na. 

We kregen  urgentie  van het CJG en de jeugdconsulent heeft afzonderlijk met mij, vader van de kinderen en afzonderlijk  met jongens gesprekken gevoerd. Jeugdconsulent geeft aan dat vader mij ondermijnt, kinderen  manipuleert en zijn eigen zin doet. Raadt een advocaat aan om dat hij het vermoeden heeft dat hij toch zijn eigen ding doet. Advocaat staat stand-by,  maar ik wil eerst de hulpverlening afwachten aangezien de rechter dit volgens de advocaat toch gaat adviseren omdat je samen ouders bent. Advocaat geeft aan een kort geding te willen inzetten, als hulpverlening op niks uitloopt. Jeugdconsulent denkt dat vader ja zegt en nee doet. 

Nu krijgen vader en ik een gesprek met de Jeugdconsulent om een veiligheidsplan te maken,  zodat beide jongens weer bij beide ouders gelukkig kunnen zijn en er moeten twee personen van ons beide familie bij zijn. Heeft iemand ervaring met zo'n netwerkberaad?

Kinderen  geven aan dat ze vriend 1 kans hebben gegeven en dat ze niet terugkomen. En dat ik weet wat mijn taak is. Vriend de deur uitzetten. Dit roepen ze al 10 weken Inc, vader. Ze praten hem helemaal na. 

Dus de vader houdt je kinderen thuis van school om op wintersport (buitenland) te gaan zonder jouw toestemming?
Dat is dubbel fout. Als je met kinderen naar het buitenland gaat, moeten beide ouders toestemming geven. Maar als vader en kinderen dezelfde achternaam hebben en ze reizen per auto is de kans op controle erg klein. 
De school moet wel leerplicht informeren over hun ongeoorloofde verzuim.

Ik verwacht niet dat deze fratsen in zijn voordeel gaan werken. Een omgangsregeling is in principe ook geen keuze maar iets waar jij, ex en kinderen je aan moeten houden. In overleg kan afwijken wel, maar niet op deze manier.

Sterkte.

Er is iets wat steeds terugkomt en mij opvalt, in je eerste berichtje al: 'Mijn vriend pikt het niet als zoon mij uitscheld en spreekt hem dan aan.' Dan denk ik toch: waar ben jij dan op dat moment? Hoe pak jij dat aan? Accepteer jij het uitschelden wel of eigenlijk niet, maar laat je het aan anderen over om dat dan op te lossen?
Ondertussen is het te hopen dat alle losse eindjes rondom de scheiding worden opgelost, ook met betrekking tot de woning, als dat al niet gebeurd is.
Het kan zijn, en dat is te hopen, dat er weer formele regelingen komen omtrent omgang etc. Maar formele regelingen kunnen het gevoel en gedrag van je kinderen niet veranderen. Je kunt niet eisen van je kinderen dat zij jouw vriend net zo waarderen als jij hem waardeert. Ook al zijn hun gevoelens gemanipuleerd door een jaloerse vader.
Het mooiste zou zijn als jij en je ex uit het gevecht om de loyaliteit van de kinderen komen, als je ex accepteert dat jij een gelukkige relatie hebt met je nieuwe vriend en die acceptatie ook over kan brengen aan je kinderen; en jullie vervolgens ieder op eigen wijze je zorg voor de kinderen kunt vorm geven, al dan niet met skivakanties en dagjes uit.
Gaat het ondertussen wel goed met de kinderen? Want enerzijds schrijf je: 'Veel zorgen omtrent de jongens ook van andere ouders.' En vervolgens schrijf je: 'Ze zouden het zo zwaar hebben, waar overigens niemand iets van merkt.'. Een beetje verwarrend.

 Tsjor

Johannaatje

Johannaatje

25-03-2023 om 00:09 Topicstarter

tsjor schreef op 24-03-2023 om 08:44:

Er is iets wat steeds terugkomt en mij opvalt, in je eerste berichtje al: 'Mijn vriend pikt het niet als zoon mij uitscheld en spreekt hem dan aan.' Dan denk ik toch: waar ben jij dan op dat moment? Hoe pak jij dat aan? Accepteer jij het uitschelden wel of eigenlijk niet, maar laat je het aan anderen over om dat dan op te lossen?
Ondertussen is het te hopen dat alle losse eindjes rondom de scheiding worden opgelost, ook met betrekking tot de woning, als dat al niet gebeurd is.
Het kan zijn, en dat is te hopen, dat er weer formele regelingen komen omtrent omgang etc. Maar formele regelingen kunnen het gevoel en gedrag van je kinderen niet veranderen. Je kunt niet eisen van je kinderen dat zij jouw vriend net zo waarderen als jij hem waardeert. Ook al zijn hun gevoelens gemanipuleerd door een jaloerse vader.
Het mooiste zou zijn als jij en je ex uit het gevecht om de loyaliteit van de kinderen komen, als je ex accepteert dat jij een gelukkige relatie hebt met je nieuwe vriend en die acceptatie ook over kan brengen aan je kinderen; en jullie vervolgens ieder op eigen wijze je zorg voor de kinderen kunt vorm geven, al dan niet met skivakanties en dagjes uit.
Gaat het ondertussen wel goed met de kinderen? Want enerzijds schrijf je: 'Veel zorgen omtrent de jongens ook van andere ouders.' En vervolgens schrijf je: 'Ze zouden het zo zwaar hebben, waar overigens niemand iets van merkt.'. Een beetje verwarrend.

Tsjor

Bedankt voor de reactie. Dat komt idd verwarrend over. Het gaat 'goed' met de jongens, alleen de zorgen zijn er omdat de jongens aangeven alles zelf te willen bepalen, vader zijn eigen ding doet, jongens manipuleert, mij buitensluit en de jongens grenzeloos zijn. Ze praten in volwassenen taal. Dit valt anderen ook op en vooral de jongste mist mij heel erg en geeft aan hier te willen zijn maar bang is voor reacties vader en broer. Andere ouders valt dit op en daarom maken zij zich zorgen. Mbt je opmerking hoe ik reageer als ze schelden. Ik laat teveel over me heen lopen, ik reageer natuurlijk wel maar dat maakt geen indruk. Ik ga dit ook zeker anders aanpakken. Het is ook lastig om met pubergedrag om te gaan,  hier hopen we ook hulp bij te krijgen. 

Mbt je opmerking over een gevecht. Het is mijn inziens zeker geen gevecht, teminste niet vanuit mij want ik doe nergens aan mee.  Term vechtscheiding triggert mij,  want ik vecht niet mee en ben nergens mee begonnen of heb aan deelgenomen.. Je verwoord het heel goed, en dat zijn mijn zorgen ook, dat als ze terugkomen, dan is het gevoel niet opeens verandert. Gelukkig was het over het algemeen altijd heel goed  dus hopelijk komt gevoel ook weer terug. Ik begrijp dat eea misschien anders overkomt maar er is zoveel gebeurd, teveel om te benoemen.

Mbt woning daar is niks aan verandert. Afgesproken met advocaat om eerst de hulpverlening af te wachten. Uiteindelijk accepteer ik geen gechanteer of manipulerend gedrag meer.  Ik hoop dat de jongens hier niet teveel onder lijden. Zij kunnen er helemaal niks aan doen,  ze willen dit ook niet. 


 

Johannaatje

Johannaatje

25-03-2023 om 00:11 Topicstarter

MamaE schreef op 24-03-2023 om 00:27:

Dus de vader houdt je kinderen thuis van school om op wintersport (buitenland) te gaan zonder jouw toestemming?
Dat is dubbel fout. Als je met kinderen naar het buitenland gaat, moeten beide ouders toestemming geven. Maar als vader en kinderen dezelfde achternaam hebben en ze reizen per auto is de kans op controle erg klein.
De school moet wel leerplicht informeren over hun ongeoorloofde verzuim.

Ik verwacht niet dat deze fratsen in zijn voordeel gaan werken. Een omgangsregeling is in principe ook geen keuze maar iets waar jij, ex en kinderen je aan moeten houden. In overleg kan afwijken wel, maar niet op deze manier.

Sterkte.

Bedankt, klopt helemaal. Dit jaar al meerdere keren voorgevallen mbt ongeoorloofd verzuim. Komt ie steeds mee weg. Doet waar hij zinin heeft ook mbt omgangsregeling heeft hij eenzijdig bepaalt. 

Johannaatje schreef op 25-03-2023 om 00:11:

[..]

Bedankt, klopt helemaal. Dit jaar al meerdere keren voorgevallen mbt ongeoorloofd verzuim. Komt ie steeds mee weg. Doet waar hij zinin heeft ook mbt omgangsregeling heeft hij eenzijdig bepaalt.

Hoezo komt hij er mee weg dan? School meldt dit niet bij leerplicht? Leerplicht vindt 'zielig zijn' een reden voor extra vrije dagen en dagjes uit? 

Ik begrijp niet dat hij ermee weg komt en dat hij de omgangsregeling eenzijdig kan aanpassen.

Wat doet hulpverlening op dit moment?

MamaE schreef op 25-03-2023 om 07:50:

[..]

Hoezo komt hij er mee weg dan? School meldt dit niet bij leerplicht? Leerplicht vindt 'zielig zijn' een reden voor extra vrije dagen en dagjes uit?

Ik begrijp niet dat hij ermee weg komt en dat hij de omgangsregeling eenzijdig kan aanpassen.

Wat doet hulpverlening op dit moment?

Ogenschijnlijk volgt er geen of nauwelijks een straf die hem ervan hindert het nog een keer te doen.

Wat Ts’ ex-man doet komt over als ouderverstoting. Is dat woord al gevallen bij VT? Jouw kinderen hebben hier geen oren naar want vader is heilig (en vervolgens heb je zonder te hoeven zeggen ook de niet-heiligen). Misschien is het alwel ter sprake gekomen (sorry, heb niet alles gelezen) maar kan het zijn dat jouw vriends reprimande in hun oren een aanval op hun vader was? Dat is natuurlijk heel verwarrend voor ze en dan is hun reactie enigszins logisch. 

Johannaatje

Johannaatje

26-03-2023 om 12:21 Topicstarter

Philou schreef op 25-03-2023 om 12:37:

[..]

Ogenschijnlijk volgt er geen of nauwelijks een straf die hem ervan hindert het nog een keer te doen.

Wat Ts’ ex-man doet komt over als ouderverstoting. Is dat woord al gevallen bij VT? Jouw kinderen hebben hier geen oren naar want vader is heilig (en vervolgens heb je zonder te hoeven zeggen ook de niet-heiligen). Misschien is het alwel ter sprake gekomen (sorry, heb niet alles gelezen) maar kan het zijn dat jouw vriends reprimande in hun oren een aanval op hun vader was? Dat is natuurlijk heel verwarrend voor ze en dan is hun reactie enigszins logisch.

Ja dat is al weleens ter sprake gekomen iig wel ondermijnd gedrag.  Gister kreeg ik een appje van een moeder van een vriendje dat ze blijkbaar een hond krijgen en dat hij ze nog meer afhankelijk maakt. Vandaag belde de jongens helemaal enthousiast dat vader een grote verassing had en dat ze over 2 weken een hond krijgen. Ik heb heel enthousiast gereageerd. 

Oa veilig thuis, huisarts, cjg, ib-er, advocaat geven allemaal aan dat kinderen vriend niet accepteren omdat vader dat niet doet.  


Johannaatje

Johannaatje

26-03-2023 om 12:25 Topicstarter

MamaE schreef op 25-03-2023 om 07:50:

[..]

Hoezo komt hij er mee weg dan? School meldt dit niet bij leerplicht? Leerplicht vindt 'zielig zijn' een reden voor extra vrije dagen en dagjes uit?

Ik begrijp niet dat hij ermee weg komt en dat hij de omgangsregeling eenzijdig kan aanpassen.

Wat doet hulpverlening op dit moment?

School doet hier niks mee, voorzover ik weet. Ik zie elke keer in de school app ongeoorloofd afwezig staan.. 

Hulpverlening heeft vorige week een mail naar ons beide gestuurd voor een gesprek, met daarbij van ieders kant iemand uit het familie netwerk. Er zal dan een veiligheidsplan worden gemaakt zodat de jongens weer naar ons beide kunnem en op beide plekken gelukkige mogen en kunnen zijn. Vader heeft tot nu toe alle gesprekken vertraagd en uitgesteld want hij vindt dit al 10 weken wel prima. Ik ben benieuwd waneer dit gesprek plaats zal vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.