Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zorgen over de kinderen


moederziel

moederziel

01-01-2018 om 14:12 Topicstarter

Anoniem

Wat een verhaal zeg. Ik snap de overeenkomsten die je ziet, en de verschillen. Ik heb het met interesse gelezen.

Ik vind het best heftig dat jij je ex weer in jullie huis hebt gelaten. Ik begrijp de goede bedoelingen, maar zou hij niet zijn eigen sores moeten oplossen?
Het is ook fijn dat je kinderen hun vader even ‘terug’ hadden, zoals je schrijft. Maar dat was wel binnen jouw ‘cocon’. Ingewikkeld.
Ik zou dat zelf niet hebben gedaan. Onze exen zijn het type dat eerst beschutting bij een vrouw zoekt, om dan misschien (of niet) naar zichzelf te gaan kijken. Ik zou ze wensen om een tijd op zichzelf aangewezen te zijn, om volwassen te worden en zichzelf. Ik bedoel daar niks naars mee. Maar dit kist niets op. Als devolgebde truus langskomt, herhaalt hij de truuk(s).

Anoniem

Anoniem

01-01-2018 om 15:26

Sta er anders in...

"Ik begrijp de goede bedoelingen, maar zou hij niet zijn eigen sores moeten oplossen?"
Natuurlijk was het fijn geweest als hij op dat moment zijn eigen sores op kon lossen, maat soms lukt dat niet en dan is het fijn als er iemand voor je klaar staat. Andersom zou ik dat ook vinden en ik vind het ook belangrijk om mijn kinderen mee te geven dat je soms gewoon voor iemand klaar moet staan. Net als dat ik mijn kinderen mee wil geven dat ze niet vanuit wrok moeten handelen.

Bovendien is en blijft het ook gewoon de vader van mijn kinderen. En al zeggen ze regelmatig tegen mij dat 'die vent ze totaal niet boeit', hij is belangrijk voor ze. Waarom zouden ze het zich anders zo aantrekken als hij er niet is? Wat zou het met mijn kinderen hebben gedaan als hun vader met kerst onder een brug of in een daklozenopvang had doorgebracht? Als het mijn vader was, zou ik daar niet aan moeten denken, dus waarom zou ik mijn kinderen dat aan moeten doen?

Dat wil niet zeggen dat ik over me laat lopen of me laat gebruiken. Maar dit wil ik mijn kinderen gewoon graag meegeven.

"Het is ook fijn dat je kinderen hun vader even ‘terug’ hadden, zoals je schrijft. Maar dat was wel binnen jouw ‘cocon’. Ingewikkeld."
Zo voelde het voor mij dus niet. Of het nu een familielid, een vriend of mijn ex was, ik zou ze gewoon niet in de kou willen laten staan. Voelde niet als binnen mijn cocon, maar meer als een 'vriend' in nood helpen

Anoniem

Anoniem

01-01-2018 om 15:42

Geen afhankelijkheid

Bedenk me nu dat mijn berichten de indruk kunnen wekken dat ik een afhankelijkheid creëer. Dat ik mijn ex afhankelijk van mij maak of hem zelf niet los zou kunnen laten. Dat beide is niet het geval.

Zelf heb ik hem al eerder los kunnen laten, anders was dit misschien gevoelsmatig lastiger voor me geweest. Nu was het dus totaal geen noodgreep van mijn kant.

Ook wil ik liever niet dat ex afhankelijk van mij is. In die periode was hij dat deels wel. Hij had geen onderdak, geen inkomen en kon zijn eigen problemen niet oplossen. Dat zijn daarom ook de eerste stappen geweest die ik voor hem heb gezet. Ik heb hem geholpen een inkomen te regelen en ik heb hem bijvoorbeeld ook ingeschreven bij woningnet, juist om te voorkomen dat hij weer afhankelijk van mij zou worden.

Anoniem

Anoniem

01-01-2018 om 15:53

Laatste aanvulling

Nog een laatste aanvulling, maar nu wel weer on topic...

Wat ik je vooral mee wilde geven was dat in ieder geval mijn kinderen klem kwamen te zitten in hun loyaliteit richting mij, al zei ik geen verkeerd woord over mijn ex. Ik voelde me in die periode wel echt gefrustreerd over wat het me de kinderen deed, dat hun vader weg was gegaan en al benoemde ik die frustratie niet, de kinderen voelden dat haarfijn aan, terwijl ze het eigenlijk zelf al moeilijk genoeg hadden.

Het heeft mijn kinderen geholpen dat ik die frustraties (meestal) los liet. En nee, dat lukt niet altijd en sommige dingen zij gewoon niet eerlijk. Door dat zelf los te laten, lukte dat de kinderen ook beter.

moederziel

moederziel

01-01-2018 om 16:32 Topicstarter

Anoniem

Je schrijft over frustraties, maar ik voel niet meer zoveel frustratie eigenlijk. Ik ben hard geraakt en dat aan het verwerken. Dat zullen mijn kinderen ook zien. De les die ik ze kan meegeven is dat je kunt vallen, maar ook weer opstaan. En dat dit heel goed kan zonder je normen en waarden geweld aan te doen, zonder je eigen grenzen te hoeven negeren en zonder een ander te belazeren. Het is niet makkelijk, maar wel heel goed mogelijk en dat begint en eindigt bij jezelf. Als dit lukt, Kun je vrede hebben met wat het is. Dan zijn er geen frustraties, omdat je niets meer te halen hebt bij de ander - die je dat nou juist niet geeft.

Anoniem, ik vind het heel lief en knap hoe jij je ex hebt opgevangen. Ik zou het niet kunnen zonder opnieuw verstrikt te raken in de ‘oude’ symbiose. Daar ben ik nou net flink van aan het afkicken

Anoniem

Anoniem

01-01-2018 om 18:15

Misschien het verkeerde woord

Misschien is frustratie niet het goede woord, maar toch komt het op mij boos of gefrustreerd ofzo over als je over je ex praat. Enige wat ik zou willen zeggen is dat kinderen daar echt gevoelig voor kunnen zijn. Soms kunnen woorden die je niet verkeerd bedoeld, een negatieve lading hebben, zoals in het berichtje hierboven het woord belazeren.

herkenbaar

Hallo moederziel en anderen, Hier ook zorgen omtrent kinderen die lijden onder de echtscheiding. Ik heb de reakties gelezen, en met name de reactie van RoosjeHaas zette me tot denken. Aangezien ik de situatie inmiddels positief aanvaard an aanga, maar mijn kinderen ( nog) niet. was dat maar waar.

Mijn ex en ik zijn maart 2016 officieel gescheiden, nog een poos onder 1 dak gewoond in verband met wachten op een huurwoning. In oktober ben ik verhuisd.We hebben co-ouderschap, week op, week af, dit was ook de wens mijn mijn zoons, 15 en 13 jaar.

Mijn jongste kreeg hevige woede-aanvallen vanaf het moment dat ik een huis toegewezen had gekregen. Voor hem het moment surspreme dat het echt was, en dat deed zoveel pijn, hij wilde het niet, de scheiding. Ondanks begrip, liefde, troost, overal bij betrekken...het gaf bij momenten ruimte voor verdriet en daar kon ik ook wat mee. Toen de nieuwe situatie van start ging, waren de eerste weken een hel. Hij kon het niet verkroppen dat zijn leventje veranderd was. Was zo boos om alles wat even niet naar zijn zin ging, wat zich uitte in treiter gedrag naar zijn oudere broer, en het de deur op slot draaien als ik even buiten een sigaretje stond te roken. Via maatschappelijk werk hebben we een speciale therapie aangereikt gekregen, gericht op zoon-ouders. Geen kille ruimte met een doos tissues, maar een blokhut waarbij mijn zoon en wij ( we doen dit samen met hem, gelukkig kan dat!) dingen samen moeten doen. Hout hakken, een weg vinden door obstakels buiten en middels het doen van de opdrachten komt e reen gesprek tot stand. Zoiets wat ze in de televisie-programma's ook doen als een gezin met problemen naar een oord wordt gestuurd waar ze samen opdrachten moeten doen. Mijn zoon vindt het geweldig, en nu al na twee keer, kan hij de dingen die hem dwarszitten beter benoemen, hij wil er ook zelf heel graag iets mee.

De oudste is een binnenvetter. Hij accepteert op zich de scheiding wel, en maakt er het beste van. maar het verdriet is er duidelijk. Hij ziet nu met name het verschil tussen zijn vader en mij. Helaas waar ik last van had, en uiteindelijk niet meer tegen kon, loopt hij ook tegenaan, in veel mindere mate, maar toch.. BV mijn ex is van snel beloven, maar het vervolgens totaal vergeten. Niet uit kwade wil, maar gewoon omdat het kan, en je kan tenslotte altijd zelf nadenken dat je iets heb gevraagd, zodat het nooit zijn verantwoordelijkheid is. Hij heeft mijn oudste al een week na dato nog geen kadootje gegeven voor zijn verjaardag..tijdens het omwisselmoment van oud en nieuw, vroeg mijn zoon aan mijn ex:"Maak je het geld voor mijn verjaardag nog over?" Hij stuurde mij een blik...ik heb niet gereageerd op dat moment, liet het tussen hun, maar mijn hart brak. Moet een kind gaan bedelen bij zijn vader om zijn kadootje...en dan via een bankoverschrijving....

Ik kan niet meer dan mijn zoons bieden wat ik te bieden heb. En niet de zaken van hun vader oplossen.

Ikzelf heb nu na drie maanden mijn plekje hier gevonden, ben rustiger en maak toekomstplannen. maar ik vind het moeilijk dat mijn positieve houding niet overeenkomt met wat mijn zoons voelen en ervaren. Ik begrijp het wel, zij zijn degenen die zich het meest moeten aanpassen en je zal het maar moeten doen... Dit is het laatste wat ik ooit wilde voor ze, ondanks dat ik niet gelukkig was in ons huwelijk, hield ik vol voor de kinderen. helaas trok hij de stekker eruit, dus kwam de scheiding er toch. Het kost tijd, we gaan niet allemaal even snel, maar ik hoop en doe er alles aan om het zo goed als mogelijk te doen slagen. Hopelijk kunnen ze over een poosje het beste uit mij als moeder, en hij als vader halen...Gelukkig zijn mijn ex en ik on speaking terms, en flexibel in de afspraken. dat is al een heel groot gewin...

klara

klara

04-01-2018 om 02:44

monique

Waarom breekt je hart als je zoon om zijn eigen kado moet vragen?
Je kunt er vanalles van vinden, maar het hartverscheurend vinden, mmhh, vind je dat niet een beetje overdreven?

Hier een man die constant vanalles belooft....en het vervolgens vergeet.
Ik erger me daar ook vreselijk aan.
Maar het is echt een prima man. Die gewoon te impulsief vanalles toezegt. En het heel moeilijk vindt zich daar dan vervolgens aan te houden. Oa door drukte in zijn hoofd.
En ja, ik maak daar wel gedoe over. De kinderen ook
En hij vindt het zelf erg vervelend. En probeert er iets aan te doen.

Maar een wereldramp kan ik die eigenschap nu ook weer niet vinden. Hij is zoals hij is. (Echt veranderen zal hij toch niet) Hij is niet perfect, heeft zijn fouten. Net zoals dat ik stik van de fouten.
Jij niet dan?
Mijn man is werkelijk een hele lieve vader, op zijn minpunten na.

moederziel

moederziel

08-01-2018 om 11:04 Topicstarter

Klara

Ik denk dat je iets belangrijks over het hoofd ziet. Jij hebt het over je man die niet perfect is en weleens wat vergeet. Tuurlijk, kan iedereen gebeuren. Maar in een intacte relatie met 2 ouders, vang je elkaars tekortkomingen op een natuurlijke manier meestal op. Je hebt het over je man, dus ik neem aan dat jullie niet zijn gescheiden.

In het geval van een pijnlijke scheiding, zoals Monique beschrijft, snakken de kinderen naar de bevestiging dat ze nog worden gezien door de verlatende ouder. Dan worden 'kleine' dingen als een verjaardagskadootje opeens wel heel erg belangrijk. Een ouder bij wie de kinderen zich onzeker zijn gaan voelen nu de ouders uit elkaar zijn, moet zich bewust zijn van het feit dat hij/zij de kinderen driedubbel zal moeten bevestigen. Ja, ik hou nog steeds zielsveel van jullie en ja, jullie zijn nog net zo belangrijk voor me als eerst. Iets beloven en vervolgens 'vergeten' kan voor kinderen bij wie de zenuw al open ligt, heel hard aankomen. En een bevestiging zijn van afwijzing en verlating - ook als het 'gewoon' nonchalance is en niet zo bedoeld.

Het kind leren dat zijn vader wel van hem houdt, maar nogal vergeetachtig en nonchalant is en dat het prima is als hij hem dan ergens aan herinnert. Eventueel gelardeerd met eigen, komische ervaringen.
Het is al lastig om tijdens een relatie een volwassene te veranderen, laat staan dat je dat na een scheiding nog kunt doen. Al denk je ook dat je alle gelijk van de wereld hebt.

Tsjor

Victoria

Victoria

12-01-2018 om 21:52

Loslaten

Helaas kun je niets veranderen aan gedrag van je ex. Als mijn dochters moeite hebben met zijn reacties en mij bijvoorbeeld laten zien wat hij heeft geappt, dan vraag ik hoe zij zich hierbij voelen en wat zij ervan vinden.
En dat ze dat dus aan hem moeten vertellen.
Ik geef geen oordeel, want ik heb niets met hun relatie te maken.

Er vindt wel systeemtherapie plaats; dochters gaan hier vaak samen heen. Ik ben deze week ook geweest. Therapeut zei tegen mijn dochters dat ze misschien wel onder ogen moeten zien dat ze nooit van hun vader zullen krijgen wat ze nodig hebben, en dat dit voor hen ook een rouwproces is. Ik vond dit wel heel confronterend. Ik gun hen een goede relatie met hem, maar ik ben bang dat hij hier niet toe in staat is. Hopelijk verandert hier nog iets in.

klara

klara

13-01-2018 om 02:11

Moederziel

Ik snap je post niet zo.
Als je goed hebt kunnen lezen dan bedoelde ik te zeggen dat deze 'tekortkoming' bij mijn man iets is waar hij weinig vat op heeft/ lijkt te hebben. Hij krijgt er feedback genoeg over en vindt het zelf ook vervelend maar al met al verandert dat weinig aan de zaak.

Waarom zou dat anders zijn na een scheiding?
Sterker nog, mochten wij 'pijnlijk' scheiden, lijkt me dat een ultiem moment om tekortkomingen meer op voorgrond te laten komen.
Uiteraard kost het energie om zwakke punten van jezelf aan te pakken en uiteraard lukt dat in stressvolle situaties minder goed.

Dit lijkt me een gegeven. Waar je niet omheen kunt.

Verder vind ik je ongezond meegaan in gevoeligheden van je kinderen.
Mijn kinderen zijn hypergevoelig dus weet er alles van.
Dat ze geen 'pijnlijke scheiding ' doormaken zegt jou verder trouwens helemaal niets over het leven van mijn kinderen of hun behoefte aan bevestiging, dus oordeel daar aub niet over.

Dat kinderen bij een pijnlijke scheiding extra bevestiging nodig hebben vind ik een betwistbare stelling en het lijkt me niet verstandig daar bij voorbaat sterk van uit te gaan. Je zou daarmee ook juist het onveilige vd situatie kunnen benadrukken.
Ook vraag ik me af in hoeverre eea verweven zit met je eigen gevoel van onveiligheid en behoefte aan bevestiging.

Vergeet ajb niet dat jij verlaten bent en niet je kinderen.

En leer je kinderen ajb dat het OKE is om fouten te maken en imperfect te zijn. Want weet je, ook je kinderen zijn écht niet perfect. Dan leren ze tenminste dat ze goed zijn zoals ze zijn, met al hun tekortkomingen. Dus als papa er mag zijn, mogen zij er ook zijn...

moederziel

moederziel

13-01-2018 om 18:51 Topicstarter

Nou klara

Je gaat wat kort door de bocht en je lijkt mijn post erg persoonlijk op te vatten.

Elke situatie is anders. In het geval van mijn kinderen is er sprake van rouw en onzekerheid. Hun positie is een andere dan de mijne, ik ben als partner verlaten, zij niet - zij op hun beurt moeten ermee leren omgaan dat de dagelijkse aanwezigheid, zorg en liefde van hun vader is vervangen door een één kort telefoontje in de 10 dagen of af en toe een appje. Die ommekeer is niet niks en laat zich niet wegpoetsen met dat het oke is om fouten te maken en imperfect te zijn.
Ex zal zonder meer nog heel veel van ze houden, maar dit is een hele taaie klus voor onze kinderen om te verwerken. En juist daarin zijn kleine dingen als te laat komen op een afspraak, iets beloven en niet nakomen of een vergeten kado zo belangrijk voor ze.

Victoria beschrijft het herkenbaar: 'Therapeut zei tegen mijn dochters dat ze misschien wel onder ogen moeten zien dat ze nooit van hun vader zullen krijgen wat ze nodig hebben, en dat dit voor hen ook een rouwproces is. Ik vond dit wel heel confronterend. Ik gun hen een goede relatie met hem, maar ik ben bang dat hij hier niet toe in staat is. Hopelijk verandert hier nog iets in.' Kan ik helemaal invoelen. En net als Victoria probeer ik tegenover de kinderen niet te oordelen en ze te helpen om te gaan met de realiteit. Het is wat het is en ook dat hoort bij het leven. Maar het levert ze echt wel veel pijn en verdriet op, hoor.

moederziel

moederziel

13-01-2018 om 18:53 Topicstarter

oh en...

mijn kinderen zijn niet hypergevoelig maar van het gewone huis- tuin- en keuken-type

En eerst dan?

Toen vader nog bij de kinderen woonde, was hij toen wel de vader die hen kon geven wat ze nodig hadden?
Er is veel aan de hand, met name op financieel gebied en daardoor ook op het gebied van huisvesting, waardoor een soepel lopende overgang van huwelijk naar scheiding in jouw situatie lastig is.
Voor degene die vertrekt is het ook niet gemakkelijk en soms is het dan gemakkelijker om even alle schapen achter je te verbranden. Niet omdat je niet van de kinderen houdt, maar omdat je juist wel van ze houdt, weet wat het voor hen betekent, het niet kunt veranderen en daar pijn van hebt.
Toen mijn kind op 10-jarige leeftijd aan de andere kan van het land ging wonen vanwege een opleiding belde ik elke dag naar hem. Hij vroeg om dat niet meer te doen, want zo'n telefoontje herinnerde hem aan thuis en dat deed hem pijn. Vanuit die achtergrond kan ik me voorstellen dat een vorm van kontakt met je kinderen, terwijl je weet dat je op dat moment niets voor ze kunt betekenen, dat dat pijn doet en dat je dat vermijdt.
Hopelijk is dat tijdelijk en kan er weer iets veranderen als vader een eigen onderkomen heeft en dan de kans krijgt om een goede relatie op te bouwen met zijn kinderen in zijn nieuwe leven. Het leven is nog lang.

Tsjor

klara

klara

13-01-2018 om 21:12

Moederziel

Als jouw kinderen hun vader niet meer regelmatig zien en het moeten doen met een sporadisch telefoontje dan is er wel wat meer aan de hand (met jullie gezin) dan een 'pijnlijke scheiding', lijkt me.
Een al dan niet op-tijd-komend kadootje kan daar nauwelijks een rol van betekenis bij spelen, lijkt me.

moederziel

moederziel

13-01-2018 om 21:28 Topicstarter

#226 en #227

Dat er meer aan de hand is (en was) is te lezen in de draadjes die ik op dit forum heb volgeschreven. Niet veel meer of minder dan in heel veel andere gezinnen overigens, denk ik.

Alle mooie theorieën ten spijt heb ik inmiddels steeds vaker het sterke gevoel dat het letterlijke 'voor zichzelf kiezen' van ex-moederzielman ook heel plat niks meer en minder is dan dat. Hij was het leven dat-ie had zat en koos voor zichzelf een ander leven. Met een vrijblijvende truus en vrijheid, heel veel vrijheid. Weg van de verplichtingen in een gezin met 2 kostwinners en 4 opgroeiende kinderen. Hij verbrandde niet 'even' de schapen (? schepen zijn dat toch achter zich; ik begin te vermoeden dat dit het gewoon is voor nu en de toekomst. Het duurt nu al meer dan 2 jaar, deze verwijdering. Ik vrees dat dit gewoon de nieuwe versie van vader is.

Is dit meer dan een gewone pijnlijke scheiding? Ik weet het niet. Ik hoor en zie zo verschrikkelijk vaak soortgelijke situaties. Het lijkt wel een standaard script.

Maargoed: de kinderen, die moeten er ook iets mee, met dat script. Petje af en diepe buiging voor al die overgebleven ouders die hun kinderen door dit mijnenveld loodsen. Ik weet nu hoe pittig dat is. Maar ook lonend: ze zullen er ook wijzer van worden.

moederziel

moederziel

13-01-2018 om 21:30 Topicstarter

script

Ik las dit ooit eens:

Biologische vader vaak buitenspel na scheiding
Eén op de zeven kinderen maakt een echtscheiding mee. Dat heeft desastreuze effecten op de relatie met hun biologische vader, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek half juni naar buiten bracht.

Na een scheiding blijven de meeste kinderen (80 procent) bij hun moeder wonen en 15 procent van de gescheiden paren opteert voor het co-ouderschap. Slechts 5 procent van de kinderen gaat na de scheiding bij vader wonen. Na de scheiding heeft 20 procent van de kinderen geen contact meer met de uitwonende ouder, meestal de vader. Daarbovenop noemt nog eens 20 procent van de kinderen de relatie met papa slecht.

Dit gebeurt dus helaas heel vaak.

klara

klara

13-01-2018 om 21:52

Schrikken

Daar schrik ik wel van, als echt 20% vd kinderen geen contact meer heeft met vader na scheiding.
Dat is heel veel, en had ik niet verwacht.

Maar lijkt me dat dat niet alleen aan vaders ligt.

Overigens heb ik jouw draadjes ook gevolgd en is me niet duidelijk geworden dat je kinderen geen/nauwelijks contact meer hebben met hun vader.
Lijkt me vreselijk, kun je daar niet iets aan doen?

moederziel

moederziel

14-01-2018 om 10:00 Topicstarter

Iets aan doen?

Er ligt een ouderschapsplan, met een omgangsregeling die nu helaas niet door ex wordt uitgevoerd. In plaats daarvan is hij nu (tijdelijk?) 50 km verder gaan wonen. Ik heb in gesprekken met ex vaak gezegd dat het zo niet goed gaat met de kinderen. Dat beaamt hij ook, maar hij doet vervolgens niets om het te veranderen. Dat is moeilijk te begrijpen.
Ik heb mijn deel van het ouderschap ingevuld en sta 100% open voor samenwerking in het andere deel, zijn deel. Maar hij zal dat zelf vorm moeten geven. Dat is tussen de kinderen en hem. Ik faciliteer natuurlijk wel en heb daar ook geen enkele moeite mee.
Natuurlijk is deze situatie afschuwelijk, zeker als je ziet hoezeer je kinderen daardoor gekwetst zijn en steeds verder terugtrekken in het contact met hun vader. Daarom ook dit topic.
Misschien is deze situatie idd tijdelijk, ik weet zijn plannen niet, maar of de band zich ook weer makkelijk laat herstellen weet ik niet zo goed. Voor de (oudste) kinderen is dat geen uitgemaakte zaak. Ik mis papa niet meer, zei een van hen deze week. Dat breekt mijn hart.

Verwijdering

Wat ik zie is dat je nog veel invult over hoe vader zijn vaderschap moet invullen (jou steunen, de problemen van de kinderen mee oplossen). Hij heeft nog weinig ruimte gekregen om zijn eigen invulling vorm te geven en een deel daarvan (kontakt met zijn nieuwe vriendin) heb je geblokkeerd of aan voorwaarden verbonden.
Dan is er nog het huisvestingsprobleem en de financiële problemen.
Hij heeft afstand genomen van de wijze waarop alles tot nu toe ging, ook het omgaan met de kinderen en hun problemen. Hij heeft jou alleen gelaten in jouw wijze van omgaan daarmee. Ik denk dat je hem tot nu toe te weinig ruimte hebt gegeven, of dat de situatie (met name huisvesting en afwikkeling van scheiding)tot nu toe hem te weinig ruimte gaf, om zijn eigen wijze van omgaan daarmee te vinden.
Ik hoop dat hij die ruimte krijgt als alles weer wat gestabiliseerd is. Maar dan is het wel de ruimte om zelf een wijze van omgaan daarmee te vinden.
Steeds onder de neus gewreven krijgen dat de kinderen problemen hebben door de scheiding helpt daar niet bij. Het kan even zo goed zijn, dat de kinderen problemen hebben door de manier waarop jij met de scheiding bent omgegaan ('dan breekt mijn hart'). Hij zal jouw problemen nu niet meer overnemen. die moet je zelf oplossen. En hij zal de ruimte moeten krijgen om zijn eigen oplossingen te bedenken en vorm te geven. Belangrijk is wel dat je hem dan niet neerzet als veroorzaker van alle ellende voor de kinderen, want dan heeft hij geen schijn van kans.

Tsjor

moederziel

moederziel

14-01-2018 om 10:36 Topicstarter

Tsjor

Ik vind het bijzonder hoe bezorgdheid en samenwerking zoeken bij jou hoe dan ook in kampen wordt verdeeld.
Ik vul juist helemaal niets (meer) in. En dus gebeurt er niks. So be it.
Dat mijn hart breekt is omdat ik zie dat de kinderen daar onder lijden. Ik huil niet met ze mee, maar ik vind het wel heel verdrietig. En voor ex-moederzielman ook, die er ook onder lijdt.
Ik gun ze allemaal meer dan dit, maar zoals gezegd: dat is niet aan mij. Het is voor de kinderen te hopen dat het in de toekomst beter wordt.

moederziel

moederziel

14-01-2018 om 10:46 Topicstarter

Klopt niet

Overigens klopt je veronderstelling niet: ‘Wat ik zie is dat je nog veel invult over hoe vader zijn vaderschap moet invullen (jou steunen, de problemen van de kinderen mee oplossen).’
Dat was tijdens de laatste periode in ons huwelijk al niet het geval, dus nu zeker ook niet ik heb niets meer van hem nodig, ik ben prima op dit moment.
Ik zou wel (voor de kinderen) wensen dat er nog iets ‘terugkomt’ van de betrokken doe-vader die hij was. De transformatie naar de light-versie nu is heel groot en niet gemakkelijk voor ze. Hun problemen zijn in mijn beleving een gedeelde verantwoordelijkheid voor beide ouders. Maar misschien zie ik dat wel te rooskleurig.

Niet in kampen

Maar jij vult het in. Jij vult het in met 'zorgen over de kinderen' en je vult het in met 'samenwerking'. Jullie zijn gescheiden, je ex gaat niet meer samenwerken met jou. Dat is voorbij. Je ex neemt jouw zorgen niet meer over, dat is voorbij. Dat is juist een scheiding.
Het gaat er nu om dat je ruimtes creëert. Dat je de ruimte voor jezelf neemt en dat je je ex de ruimte geeft.

Ik zal proberen om het uit te leggen aan de hand van de opmerking van je dochter, dat ze vader niet meer mist. Jouw reactie is dan: mijn hart breekt. Dat wil zeggen dat je het vult met ellende (wat erg dat dochter zo denkt, ook wat erg voor vader, nog meer ellende), waar jij dan jezelf volkomen machteloos in plaatst: mijn hart breekt (nog meer ellende).
Maar zo'n moment met je dochter is een moment dat valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij moet daar zodanig mee omgaan, dat je dochter er weer verder mee kan. Dat kan niet als het alleen maar ellende is.
Een eerste stap zou kunnen zijn dat je spreekt met je dochter: hoe ervaart zij dat? is ze opgelucht, bedroefd, voelt ze zich schuldig omdat ze hem niet meer mist? Daarover kun je met je dochter praten. en dan kijken of er iets is wat ze zelf zou willen doen om het verbeteren. Of als ze er blij mee is, dan blij zijn met haar. Je reactie zou dan kunnen zijn: voor dochter is het een opluchting en ik ben blij voor haar. Het is jouw verantwoordelijkheid om je dochter op zo'n moment te begeleiden, zodat ze er zelf mee om kan gaan. Dat is jouw ruimte.een paar scenario's:
je dochter is er blij mee. Dan kun je ook blij zijn, want ze is van een naar gevoel af.
Je dochter voelt zich schuldig: dan kun je samen bekijken of dat reëel is en wat ze eventueel zelf kan doen.
Je dochter voelt zich verdrietig hierover: dan kun je kijken of, hoe en wanneer ze op een vast moment in de week kontakt kan zoeken met haar vader, zodat ze niet de hele week daarover hoeft na te denken, maar dat kan beperken tot één moment in de week. Misschien kan ze dat ook met haar vader overleggen: wat is het beste moment om even te bellen of een appje te sturen?
Met andere woorden: er is zoveel meer mogelijk dan het verzwarende 'dan breekt mijn hart'. En die mogelijkheden kun jij scheppen.

Tsjor

en dan blijft nog

Dat dit een momentopname is: het leven zal verder gaan en vader zal in dat leven een rol blijven spelen, ook al is het wellicht een tijdje ver op de achtergrond. Er zijn genoeg kinderen die, als ze eenmaal onder moeders vleugels uit kunnen komen, zelf op zoek gaan naar hun verloren gewaande vader en daar zelf op eigen numeritus een relatie mee willen opbouwen. Ook kinderen moeten die ruimte krijgen.

Tsjor

moederziel

moederziel

14-01-2018 om 11:27 Topicstarter

Ja zo

Tsjor, zoals je beschrijft in #235 is ook hoe het gesprek verder ging
Mijn hart brak, maar dat ben ik als moeder, mijn beleving. Het gesprek verliep verder zoals je schetst. Ik spreek mijn gevoel daarbij niet uit naar oudste, omdat dat voor oudste miet relevant is. Maar wel voor mij en dat is het deel dat ik hier op dit forum voor ouders opschrijf.
Ik weet niet wat de toekomst brengt. Er zijn gevallen waarin ouder en kind elkaar later herontdekken, maar evenzoveel gevallen waarin de band voorgoed weg.

Wie van de drie

ik beschreef 3 scenario's: dochter blij, schuldig of verdrietig (niet uitputtend hoor). Je zegt dat het gesprek zo ook verder ging, maar wat bedoel je dan? Welk scenario?
Het kan best zijn dat je het niet uitspreekt, maar kinderen voelen haarfijn aan hoe je zelf reageert. Je eigen gevoel speelt dus echt wel een rol. Vandaar dat ik het hier ook met je wil bespreken.

Tsjor

Victoria

Victoria

14-01-2018 om 23:26

Voorzichtig

Zeer voorzichtig zijn met dit soort uitspraken (ik mis papa niet meer). Mijn jongste dochter zegt ook dit soort dingen, maar ze had laatst nieuwe schoenen gekocht en stuurt dan toch even een foto'tje daarvan via app naar haar vader.

Een warme, betrokken vader is hij eigenlijk nooit geweest, als ik eerlijk ben. Het viel alleen minder op toen we nog bij elkaar waren.
De kinderen zullen het er echter mee moeten doen;
ze hebben maar 1 vader.
Net zoals ze het ook met mij moeten doen, en ik ben ook niet perfect.

Mijn kinderen zien mij als de stabiele factor in hun leven. Dat vloog me af en toe aan, maar als ik eerlijk terugkijk op mijn huwelijk met ex, dan was ik altijd de stabiele factor en is daar niets in veranderd. Het voelt alleen anders, omdat ik nu niet iemand heb om op terug te vallen. Maar had ik die ooit wel?

Questions, questions....

moederziel

moederziel

15-01-2018 om 00:17 Topicstarter

Scenario’s

Wat ik bedoel is dat er een gesprek uit voortkwam met oudste. Ik heb geluisterd, oudste is op een haar na 18 en laat zich door mij al lang niets meer vertellen het was een mooi gesprek over verleden, heden en toekomst en de verschillen daartussen.

@Victoria, ik kijk anders terug op de oude gezinssituatie. Het was bij ons wel echt een gezamenlijk gedragen ding, het ouderschap. Warm en betrokken was ex zeker, soms misschien wel meer dan ik. Misschien dat daarom de overgang ook wel zo groot was/is, voor iedereen. Nu moeten ze het met mij alleen doen. Neemt niet weg dat de kinderen ook graag dingen met hun vader zouden willen delen. Maar spontaan een fotootje sturen, zoals jij beschrijft, nee dat heb ik ze al een hele tijd niet meer zien doen.

Je dochter is bijna 18. Dan zal ze ook wat vrijer zijn in haar bewegingsruimte. Een afstand van 50 km is dan zelfstandig te overbruggen bijvoorbeeld. Ze kan afspraken maken, zoals ze dat ook met vriendinnen doet: een keer gaan eten, samen een film kijken, wandelen etc. Ze kan daarin zelf gaan werken aan een nieuwe vorm van relatie. Op die leeftijd is het ook belangrijk dat er meer wederkerigheid ontstaat: niet alleen dat hij belangstelling heeft voor haar, maar ook dat zij belangstelling heeft voor hem. Met de notie, dat het opgebouwde gezinsleven voor hem wellicht te zwaar was geworden, zonder dat het haar persoonlijk betreft. Voor mij was het een teken van het einde van de puberteit toen mijn dochter zei: mam, je hebt nu alles voor ons gedaan, nu wordt het tijd dat we jouw slaapkamer gaan opknappen. En we zijn samen een muur gaan behangen. Die omkering van interesse vond ik een bijzonder positief teken in de ontwikkeling van mijn dochter.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.