Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Hangkous

Hangkous

20-05-2019 om 09:10

Wat er niet in gaat hoeft er ook niet uit.

Gisteren een buikloopvirus hier in huis. Bijna iedereen misselijk en overgeven/diarree. Een dag geleefd op thee, bouillon, beschuitjes en biscuitjes. Alles bij elkaar nog geen 600 kcal op.
Dus ongewild een dag heel streng gelijnd.
Vandaag voel ik mij iets minder misselijk, heb om half 8 een boterham gegeten en die zit er nog in. Hoop dat we aan de beterende hand zijn met zijn drieën.

zebra

zebra

20-05-2019 om 14:17

Hangkous

wat vervelend, je kunt je daar heel naar van voelen. Beterschap!

zebra

zebra

20-05-2019 om 14:21

zolang ik geen zoetigheid eet

gaat het goed, dan heb ik de rest van de dag ook geen behoefte aan zoet. Een traktatie tijdens een feestje neem ik wel, op het werk ook wel. Maar ik neem niet van de zak snoep die daar momenteel ligt en heb ook uitgelegd waarom.
Ik eet wel brood, dit zou ik teveel missen. Ook pasta maar dan de volkoren variant.
Wat ik wel probeer te beperken is het eten van kaas, hiervoor neem ik wat alternatieven die ook hartig zijn maar minder zout en vet bevatten.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2019 om 01:57

Paddington

Ben jij lang? Boven de 100 kilo en maat 44 vind ik verrassend. Ik droeg met datzelfde gewicht maat 46 voor broeken en 50 voor de bovenkant. Ik ben 1.80.

Niet beginnen met snoepen

Als ik eenmaal ergens mee begin, vind ik het zo verdraaid moeilijk om te stoppen. De "Lekker-Meer!" knop wordt omgehaald ergens in mij en dan eet ik meer dan de bedoeling was. Zelfs gedachten aan de weegschaal kunnen me niet stoppen.
Dat geldt voor chocolade, boterhammen, voor walnoten en zelfs voor komkommer.
Daarintegen in niet-beginnen ben ik soms best knap, als ik zie wat ik afsla, wat om me af komt aan verleidingen in een week!

Gisteren me een rotje geschrokken, 4 kg zwaarder dan een half jaar eerder, maar vanmorgen was ik nog maar 2,8 kg zwaarder. Toch maar elke dag wegen en dan statistiek bedrijven met mediaan, standaard deviatie, uitschieterverwijdering en trends want één keer in de week wegen en dan net een hoog of laag gewicht treffen trekt de boel een beetje scheef.

Hangkous

Hangkous

21-05-2019 om 13:02

Aardige oppepper gekregen

Van het zoeken in alle foto bestanden naar de foto die dochter wil gebruiken op de omslag van een werkstuk. Weet je wel mam die foto waar we in die boom staan met die tuigjes, het was in het klimpark met de groene helmen.
Welk jaar kind, hoe oud was je? (Foto's staan per jaar op de harde schijf)
Geen idee mam, kan jij "even" zoeken? Please?? met de allerliefste glimlach erbij.

Dus ik zoeken vanochtend, naar een boomfoto met groene helmen. Ik ging door 10 jaar foto"s en zag heel veel foto's waar mijn dikke ik nog op staat. Ben zo blij met de nieuwe dunne ik.

Vergroot de motivatie om nog even vast te houden aan alles de helft.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2019 om 12:22

Hangkous

Ik vind foto's van vroeger terugkijken soms sowieso een positieve eyeopener. Ik heb altijd een wat negatief zelfbeeld gehad, maar als ik mezelf op foto's terug zie vind ik dat eigenlijk treurig. Ik was gewoon leuk om te zien! Jammer voor toen, maar nu alsnog meer tevredenheid met wie ik was. Vorig jaar had man een foto van mij gemaakt op een bankje, nog voor de borstverkleining en met meer kilo's. Als je me nu ziet, is het een wereld van verschil en ben ik ontzettend blij dat ik de stap van de verkleining genomen heb. Voor het uiterlijk schoon, mijn zelfbeeld en mijn rug.

Pluis

Pluis

22-05-2019 om 15:49

Hier gebeurt er weinig

Ik doe best mijn best qua eten (dus minder koolhydraten en meer gezond) en sporten, maar de weegschaal trekt zich er niks van aan. Nu dus al 2 weken schommelen rond de 72 kilo. Die 71,5 van vorige week was een vergissing, denk ik.
Stug volhouden maar. Ik wil graag naar de 68, dus dat zijn maar 4 kilootjes, moet toch lukken zou je zeggen.
Maar ja, er zijn teveel leuke dingen in deze tijd van het jaar. Trouwdag (gaan we traditiegetrouw samen uit eten), etentjes met vrienden, verjaardagen. Dus de komende weken gaat het vast niet heel hard. En ik wil mezelf wel even de lekkere pleziertjes gunnen. Ik ben bijvoorbeeld gek op gin-tonic, dus dat ga ik gewoon drinken op mijn verjaardag over een paar weken.

Tot een paar maanden terug dronk ik wel 2 tot 3 keer per week een G-T, of een port of likeurtje, en dan meestal wat lekkers erbij, chips, nootjes, kaas op een toastje... En dat laat ik nu allemaal, maar dus zonder veel resultaat. Nou ja, dat is niet waar bedenk ik me nu. Ik kwam wel aan, langzaam maar gestaag. Nu is er toch 2 kilo af, en er is dus in ieder geval ook niks meer bij gekomen. Maar leuk vind ik het niet, ik hou gewoon erg van lekker eten, ben gek op pasta en rijst, en ik mis het gewoon. Het enige dat ik nog kan bedenken is meer bewegen. Maar daarvoor ontbreekt het me aan tijd momenteel...

Meer bewegen

En dan niet in de valkuil trappen, omdat je honger krijgt van het sporten meer te gaan eten. Mezelf inhouden met eten na het sporten vind ik nog de grootste sport!

blik

blik

27-05-2019 om 01:02

Wat eten jullie??

Help, ik kan wel wat tips gebruiken!
Van lekkere, simpele gerechten die goed voor de lijn zijn en liefst ook nog vegetarisch
Ik heb het zelf een beetje gehad, kan niets lekkers meer bedenken. Veel uitgeprobeerd de laatste jaren maar zit er nu een beetje doorheen. Hebben jullie dat ook weleens?
Voor diner maar zeker ook voor lunch.
Ik heb het een beetje gehad met mijn standaard lunch: yoghurt met fruit en noten. Heerlijk maar ik heb daar steeds minder zin in. En dan pak ik weer een boterham, niet ideaal voor de lijn en ook best saai op den duur. Iemand nog lekkere ideeën?

Pirata

Pirata

27-05-2019 om 11:54

Blik

Kikkererwten met een restje tomatensaus en rucola?

Emmawee

Emmawee

29-05-2019 om 08:49

Lekker

Ik lunch geregeld met sla met een restje van de avond ervoor.

Wij eten 's avonds meestal een combinatie van gekookte en gebakken groenten met rijst, pasta of aardappelen. Of stamppot met allerlei groene bladgroenten. Soms met gebakken paprika, champignons en ui erbij. Soms een vleesvervanger als we daar zin in hebben.

Erg lekker vind ik dunne plakjes tempé, wat langer gebakken in weinig olie. Dat droogt het min of meer. Beetje zout en peper erover. Echt zo lekker. Eet ik ook vaak met sla. Of op een volkoren boterham.

Een leuk inspirerend boek vond ik "Eet als een Expert" met goede informatie en leuke ideeën voor maaltijden.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-05-2019 om 08:56

Te lui

Ik eet hetzelfde als jij. Of yoghurt/kwark met muesli en fruit óf brood. Dus... sorry, geen ideeën.

rode krullenbol

rode krullenbol

29-05-2019 om 13:21

@Blik

Wat dacht je van een milkshake op basis van rauwe boerenkool? Deze wordt meer dan enthousiast aanbevolen door YouTuber annex voedingsgoeroe Eric Berg.

bieb63

bieb63

29-05-2019 om 15:31

Blik, wat suggesties

Ik ga even uit van je vegetarische voorkeur.

Allereerst zou ik niet zo bang zijn voor die boterham...... Een volkoren dan wel natuurlijk. Het gaat meer om het beleg. Dus neem zeker ter afwisseling voor de lunch gewoon 2 volkoren boterhammen. Beleggen met bijv. 30+ kaas met wat rauwkost erop of sambal. En tip: géén voorgesneden plakken!! Dat is veel te veel. Gewoon zelf schaven, dat scheelt erg veel kaas. Sowieso niet teveel, dus dun beleggen, dan kan een likje pindakaas ook prima.

En vegetarische niet te calorierijke suggesties (en doe niet te moeilijk over wat koolhydraten, niet elke dag niet te veel en kies voor de volkoren varianten of zilvervlies):
Je kan groente simpel wat 'spannender' en lekkerder maken en daar dan ook meer van kunnen eten. Bijv. voor 2 personen: 4 a 5 ons haricots verts heel even koken en afgieten. In een wok ui fruiten, dan de haricots verts erbij doen en een blik hele tomaten met sap en al. Even laten pruttelen totdat de boontjes beet gaar zijn en wat vers gemalen peper er over. Heel smakelijk. En daar dan een groenteburgertje bij ofzo.
Of broccoli in kleine roosjes snijden. In een hapjes pan een ui fruiten, broccoli erbij en wat bouillonpoeder (of peper/zout). Met deksel erop de broccoli (beet)gaar laten stomen. Dan ca. 4 eieren erdoor gooien en rustig roerend als een roerei laten stollen door de broccoli. Ook heel smakelijk en net wat spannender en smakelijker dan gewoon gekookte broccoli. Kun je ook met bijv. stukjes paprika doen.
Als je een pasta maakt, bijv. spaghetti, hoeft dat ook helemaal niet zo calorierijk te zijn. Volkoren spaghetti gebruiken en niet teveel spaghetti opscheppen, maar juist veel saus. De saus: Ui fruiten, groot blik tomatenpuree even mee fruiten. Evt. scheut rode wijn erdoor. Dan paar blokken tomaten op blik er door. Beetje laten inkoken en flink kruiden met tijm, oregano, peper enz. Evt. wat vega gehaktstukjes er door.
Valt allemaal reuze mee wbt calorien.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2019 om 01:14

Bieb

met zelf geschaafde kaas kun je natuurlijk ook zo dik snijden en je boterham vol leggen dat het net zoveel is als een voorgesneden plak. En waarom zou je dun beleggen om calorieën te beperken als je er toch nog allerlei likjes opsmeert? Dat ontgaat mij een beetje .

blik

blik

30-05-2019 om 12:07

Leuk!!

Ik ben altijd blij met inspiratie!
Bieb, ik ben niet bang voor brood.
Maar ik ben het gewoon helemaal moe
Heb niet zoveel energie momenteel en ik weet niet zo goed meer wat te maken en wat ik zelf wil.
Tot nu genoot ik enorm van een simpel gevulde yoghurt of salade maar dat is dus nu (even, hoop ik!) niet zo.

Dochter eet vegetarisch, ik niet maar mijn streven is wel zo min mogelijk vlees en vis te eten.
Maar, ik vind veel vleesvervangers gewoon niet lekker. Tofu ben ik zat, ei eet ik meer dan me lief is (lekker maar dus niet te vaak) tempé is me nog niet gelukt, dat lekker te maken.
Zaden, noten, fruit, mijn dochter eet het graag maar het mag niet in gerecht verwerkt (en nog tig voedingsmiddelen zucht)
Natuurlijk doe ik dat soms wel maar niet te vaak want ik kook toch graag zo dat iedereen het meestal, of iig soms, lekker vindt.
Maar mijn zin erin is even weg.

Het is gewoon even, bleeeeh, mega ingewikkeld!
Partner met maagklachten waarbij ik een hoop producten zeer matig nog maar gebruik. Er blijft weinig over.
En uiteraard probeer ik zuinig koolhydraten te serveren, partner is eindelijk weer afgevallen!! (onder de 100 nu)
Maar dochter eet toch vnl veel koolhydraatrijke producten. Bijna altijd volkoren dus voor haar prima alleen voor partner niet te vaak niet te veel. Maar wat op tafel staat eet hij gewoon op.

Emmawee

Emmawee

30-05-2019 om 12:08

Voorgesneden

Het punt is dat je met voorgesneden kaas niet zelf kunt bepalen hoe dik je de plakken maakt. En waar lees jij 'allerlei likjes'?
Bieb heeft het over rauwkost met een likje sambal, dat bevat echt minder calorieën dan kaas. En die pindakaas was volgens mij niet bedoeld om óp de kaas te smeren (ieuw!). Maar op brood.

Emmawee

Emmawee

30-05-2019 om 12:29

Niet lekker

Ik heb juist een tijdje terug bedacht dat het voor mij heel prima werkt als ik eten niet zo heel erg lekker vind. Kortom, alle smaakmakers aan de kant. En gewoon eten als voeding. Ik eet nu bij het ontbijt de kapjes van het brood. Daar kauw ik langer op, dus dat is beter en ik heb na twee wel genoeg. Terwijl ik van lekkere zachte boterhammen liefst 3 of meer eet. Natuurlijk eet ik ook voor de lekker en het plezier, maar dat houd ik voor het avondeten.

Wat een gedoe Blik, om rekening te houden met alle beperkingen en wensen van man en dochter. Dat is hier gelukkig vrij makkelijk. (Hoewel mijn oudste nu 10 dagen weg is en we genieten van veel eten met verse tomaten en champignons, want dat lust hij echt niet).
Wij eten hier ook vaak zonder vleesvervanger. Dan hebben we gewoon 3 soorten groenten op tafel staan. Bijvoorbeeld chili, salade en gekookte broccoli. Of volkorenspaghetti met groenten-tomatensaus, gebakken champignons met lente-ui en komkommersalade. Of aardappelen met asperges, doperwten-omelet en een sperziebonen in tomaten-uiensaus.

Geweldig dat je partner weer aan het afvallen is. Ik zou me echt niet zo'n zorgen maken om koolhydraten als het volkoren is. Volkorenpasta met veel groenten en eiwitten. Dat is prima.

Emmawee

Emmawee

30-05-2019 om 14:10

Cut the Crap Challenge

Deze is afgelopen, dus ik mocht mezelf weer wegen vanmorgen. Ik ben 2 kilo aangekomen, maar dat is prima.
Niet alles van de 'challenge' sprak mij aan, maar ik vond het toch leerzaam. Het is eigenlijk wel belangrijk om zo min mogelijk kramp te hebben rondom afvallen en vooral te handelen vanuit eigenliefde. Dat is wel een heel beperkte samenvatting misschien, maar daar komt het wel op neer. En het is toch wel goed om daar eens bij stil te staan. Al ben ik nu 2 kilo aangekomen, ik denk dat het me op termijn toch wel wat oplevert.

Ik ga nu weer verder met afvallen, maar toch met weer een andere, meer ontspannen houding ten opzichte van eten en diëten.

Ik denk dat het wel een aanrader kan zijn, vooral voor mensen die veel jojo-en. Maar ze is wel duidelijk bezig met mensen werven voor haar betaalde cursussen en workshops. Dus daar moet je bovenstaan, of je moet denken dat je daar verder mee geholpen bent. Ik vond het een beetje te diepgravend en hoogdravend worden (en geen onderbouwde methodes enzo).

De 'challenge' begint elke zondag.

bieb63

bieb63

30-05-2019 om 16:57

Nou Kaaskopje

"met zelf geschaafde kaas kun je natuurlijk ook zo dik snijden en je boterham vol leggen dat het net zoveel is als een voorgesneden plak. En waarom zou je dun beleggen om calorieën te beperken als je er toch nog allerlei likjes opsmeert? Dat ontgaat mij een beetje ."

Ja je kan met zelf kaasschaven ook je boterham dik beleggen, maar het is een stuk makkelijker (en m.i. ook veel lekkerder......) om daar dunnere plakjes op te leggen ofwel in totaal een stuk minder kaas, dan die voorgesneden mega dikke en grote plakken.
En 'iets' op je boterham met kaas doen om het net iets lekkerder te maken hoeft natuurlijk niet bepaald calorierijk: wat rauwkost of rucola, of tomaat lijkt mij nou niet zo'n calorieprobleem en een mini likje sambal of mosterd zet ook niet echt veel caloriezoden aan de dijk.

En nee, ik hoef ook niet al die vleesvervangers. Maar wat vega rulgehakt door de pasta saus of e.o.a. ovenschotel, daar merk je echt niets van wbt smaak en textuur. Het geeft gewoon dat beetje bite wat er in 'hoort'.

Pirata

Pirata

30-05-2019 om 17:34

Huh

Je kunt zo'n voorgesneden plak kaas toch gewoon in twee of drie stukken breken?
En over tempé en tahoe bakken: het recept is geduld en een heel laag vuurtje. Het moet echt heel langzaam. Eerst mooi bruin bakken in olie en daarna pas de smaakmakers erdoor.

.

.

30-05-2019 om 17:53

Pirata

"Je kunt zo'n voorgesneden plak kaas toch gewoon in twee of drie stukken breken?"

Zeker. Toch ben ik er vrij zeker van dat je met een stuk kaas van 500 gram meer boterhammen dun belegd dan met 500 gram voorgesneden kaas. Anders gezegd, voorgesneden kaas nodigt wel uit tot dikker beleggen dan zelf schaven.

Emmawee

Emmawee

30-05-2019 om 17:54

Die . ben ik

Ik moet even wennen aan mijn on-ingevulde alias.

In stukken breken?

Daar wordt de plak wel korter van, maar toch niet dunner? Bovendien heb je dan stukken boterham zonder beleg.

Pirata

Pirata

30-05-2019 om 18:54

Halve plak

Een halve plak past precies op 1 boterham. Overigens gaan de grote hamplakken hier ook in 2.
Een derde plak kaas past op een kadetje.

bieb63

bieb63

30-05-2019 om 21:26

Pirata

Al zou een halve plak 1 boterham bedekken, hij is alsnog vele malen dikker dan mijn gewoon geschaafde kaas, sowieso is dar meer kaas.

Marja

Marja

30-05-2019 om 21:47

Plakken

Net even geprobeerd maar mijn Blokker kaasschaaf daar past echt een gesneden plak doorheen.

Daarnaast krijg ik het stuk kaas niet op en de 2 ons gesneden wel als alleenstaande.

Hier aangekomen dankzij het nieuwe medicijn maar ik hoop dat het vocht is. Denk dat het onontkoombaar is, maar het wat beter voelen vind ik belangrijker 🙂

Emmawee

Emmawee

30-05-2019 om 22:26

Hahaha

De dikte van plakken kaas. Dat is natuurlijk een zeer interessante kwestie, maar het zal uiteindelijk niet zo heel veel uitmaken voor de dikte van ons lijf, lijkt me zo. Daarop zijn meer factoren van invloed. Zoals hoeveel en hoe vaak.

Emmawee

Emmawee

31-05-2019 om 08:18

Pluis

Afvallen is afvallen, hoe weinig het ook is. En op gewicht blijven is beter dan aankomen. En je hebt gelijk, er moet genoeg te genieten blijven.

Wat mij wel heeft geholpen, is om te weten welk caloriearm eten ik echt heel lekker vind. Verse aardbeien, maar ook bevroren fruit, zelfgemaakte hummus en tot mijn verrassing: knäckebröd met halvarine, marmite en gistvlokken. Verder drink ik alleen maar koffie, water en thee, maar ik heb ook verschillende theesoorten die ik erg lekker vind en die een beetje een twist hebben, zoals verse gember, chai en Lapsan Souchoun.
En dan neem ik op een feestje gewoon een glas sap, cola, of 0.0 bier, als ik daar zin in heb.

Verder helpt het om te weten hoe de meeste calorieën je lijf in komen. Soms door dingen waar je niet eens erg van geniet. Die kun je dan makkelijker schrappen.

En tot slot is het ook de vraag hoe belangrijk je het echt vind om af te vallen. Is het iets wat je graag wilt, of moet het van jezelf? Als je nu met streng zijn die 68 kilo bereikt is er best een kans dat die er snel weer aanzitten, lijkt mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.