Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


blik

blik

19-06-2019 om 18:49

Lol

Pirata, ik zie je al met je minihapje

Niet eten bevalt me meestal het best.
Ook heerlijk rustig, een dag niet met eten bezig!
Moet wel zeggen dat ik vaak laat op de avond nog eet, oa door wisseldiensten. Gisteravond laat ook nog volkoren brood met kaas gehad dus tsja, zo lang is dat vasten dan voor mij niet.
En zodra ik me niet goed voel ga ik alsnog eten.
Maar vorig jaar, toen ik dit geregeld deed, kwam dat maar weinig voor.

Nu om 18 u het eerst gegeten, meer omdat dat praktisch zo uitkwam dan dat ik nu zo'n honger had.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-06-2019 om 08:18

nu.nl

staat vandaag een artikel over gezond eten, met een advies over IF
https://www.nu.nl/gezondheid/5940036/onderzoeker-er-is-een-verband-tussen-voeding-en-gezond-oud-worden.html#coral_talk_wrapper

-------------------------

Wat moeten we op de overige dagen eten wanneer we niet vasten?

"Weinig maar wel voldoende eiwitten, veel groenten, zo weinig mogelijk slechte vetten en suikers, geen vlees, wel vis en goede vetten uit olijfolie, noten en zaden. Ook belangrijk: zorg ervoor dat je gedurende twaalf uur op een dag aaneengesloten niets eet."

------------------------------

12 uur op een dag aaneengesloten niets eten - dus 's avonds om 18 uur eten en de volgende ochtend om 7 uur ontbijten en that's it?

Van dit lijstje werd ik wel blij, alleen het 'geen vlees' haal ik niet elke dag. De kilo's verdwijnen bij mij langzaam maar zeker, of het effect gaat hebben op mijn leeftijd duurt nog een jaar of 40 om te kunnen concluderen. Tzt zal ik dat dan wel melden.

blik

blik

20-06-2019 om 11:46

Blij

Ik word niet zo blij van het lijstje, maar het is wel een bekend lijstje.
Zelf vind ik het niet zo erg zo te eten grotendeels, maar het blijft wel botsen met omgeving.

Of periodiek vasten echt gezond is op langere termijn, daar is nog geen consensus over. Het wordt ook pas sinds kort goed onderzocht.

Ik voel me iig gezonder als ik zo eet en geregeld vast! Echt een heel verschil.

De meeste mensen vasten wel langer dan 12 uur. (sommigen 24 uur bijv) Maar het zou kunnen dat 12 uur voldoende of optimaal is voor gezondheidseffect natuurlijk. Het zal per persoon ook verschillen vast.

Pirata

Pirata

20-06-2019 om 12:15

Ja maar

Van die meneer moet ik 5 dagen achtereen heel weinig eten. Ik betwijfel of ik dat kan. En ik denk dat het voor mij niet gezond is.

blik

blik

20-06-2019 om 15:42

Pirata, dat had ik nog niet gelezen.
Dat is weer een nieuwe toepassing van vasten.
Wel een structuur die vast voor veel mensen goed past, en de meeste mensen gedijen goed op vaste structuur. Dus volgens mij wel breed toepasbaar.
In mijn leven weinig regelmaat dus werkt nooit.
Maar in feite 5 dagen vd 7 sober eten lijkt me een zinnig uitgangspunt.

Ik denk dat ik het ook niet zou kunnen. Maarja. Ik ben dus wel ruim 5 kg weer bijgekomen in korte tijd. (nu weer omlaag, joepie!) Dat gebeurt mij dus blijkbaar als ik de touwtjes een beetje los laat. Mmhh.

Pirata

Pirata

20-06-2019 om 15:59

5 dagen

Het artikel zegt 5 dagen vasten, maar niet met hoeveel dagen ertussen....
Dat van het anti-verouderen zeiden ze ook al in de docu van Mosley trouwens. Zou er nu inmiddels meer bewijs voor komen?

blik

blik

20-06-2019 om 16:06

Ohja

Ik lees niet goed..

Ik voel me wel echt jaren jonger als ik geregeld vast!

Pirata

Pirata

20-06-2019 om 16:10

Haha

En ik zie er jaren jonger uit. Of zou het die kokosolie zijn die ik smeer bij wijze van dagcreme?

blik

blik

20-06-2019 om 17:17

Wat leuk Pirata

Helaas zie ik er niet jong uit. Al zei gisteren een vreemde man 'meisje' tegen me woehaa!
Soms twijfel ik nog wel of ik op dit gewicht wil blijven, een redelijk buikje en iets voller, of weer terug naar 60 kg maar dan ook de rimpels en het hangen weer meer.

Pirata

Pirata

20-06-2019 om 17:28

Smiley

Ik moest er ook een smiley bijzetten natuurlijk 😊
Nou dan zal het de kokosolie wel zijn... óp het hoofd, niet erin.

Emmawee

Emmawee

11-09-2019 om 12:46

Na de zomer

Hoe is het hier? Zijn jullie goed de zomer doorgekomen?

Ik ben in de vakantie toch zo'n 1,5 kilo aangekomen en die zijn er gelukkig ook weer af. Maar dat is dus wel wat ik zo'n beetje aan het doen ben. Schommelen tussen de 83 en de 85 kilo. En, belangrijker: bewegend tussen 'oplettend en verstandig' en 'losjes en soms ongeremd'.

De tijd van chocola en speculaas komt eraan en ik weet dat ik die vorig jaar redelijk goed heb doorstaan. Voor mij wordt het dus vooral de tijd van appels en mandarijnen.

Verder ontbijt ik de laatste tijd vaak met een bakje Brinta en een appel. Dat is echt weer een ontdekking, want echt lekker vind ik het niet, maar ik heb dan echt tot de middag geen trek meer.

Ik sport nog steeds twee keer per week en dat doet me goed. Mijn gewicht daalt dan niet zo, maar ik ben wel veel fitter en wat gespierder dan pakweg een halfjaar geleden. (En ja, ik weet dat spieren meer wegen dan vet, maar er zit ook nog genoeg vet om mijn middel).

Verder blijft de vermoeidheid een vast gegeven. Dat is wel jammer. Al die aanpassingen aan mijn levensstijl geven me niet helemaal de beloning die ik had gehoopt. Maar waarschijnlijk was het anders allemaal veel erger geweest.

Hangkous

Hangkous

11-09-2019 om 13:06

Intensieve vakantie gehad

In een moment van nu of nooit hebben we eind juni besloten toch onze lang gekoesterde droomreis te gaan maken. Niet naar Frankrijk maar met de kinderen (die nu 17 en 14) nog mee wilden naar Noorwegen. Na wat plannen en rondneuzen op internet werd het Scandinavie met de vouwwagen.
Veel gewandeld, ook op campings veel gelopen naar het sanitair. Het af en toe best koud gehad (goed om het bruine vet actief te krijgen) en ik was bij thuiskomst nog ruim anderhalve kilo kwijt. Ook omdat we niet zoals in Frankrijk buitensporig konden smullen van allerlei lekkernijen zoals gebak, ijs en ander lekkers. Ook uit eten gaan hebben we daar vanuit financieel oogpunt niet gedaan
Ik zat onder de 61 en dat is voor mij wel erg weinig. Ik heb er inmiddels weer een hele ruime kilo bij, en zit nu net onder de 63. Dan zakken mijn nieuwe broeken niet af en dat is wel zo fijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2019 om 13:37

Minder streng voor mezelf

En dat uit zich toch ook wel in slapjanusgedrag. Opeens toch aan de snaai later in de avond. We hadden het een en ander over van feestjes en dat is mijn zwakke punt. Dus ik zat al op 71,4 maar het schommelt nu tussen 71,9 en 72,4. Ik blijk 1.78 te zijn, dus vind ik mijn gewicht opeens nog wat te hoog. Geen drama daarover hoor, maar 68 kilo zou niet te mager zijn, maar passend. Dus ik hou deze koers gewoon aan en alles wat naar beneden gaat is meegenomen. Al met al wel redelijk ongeschonden de zomer doorgekomen dus. Ik heb ook hard in de tuin gewerkt tot eind juli.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-09-2019 om 17:50

maar Kaaskopje

een bmi van 22,8 nu - daar is toch niets mis mee? En als je dat kunt behouden/bereiken door 's avonds eens wat te snaaien (ofwel, even van wat lekkers geniet), lijkt me prima. Ik neem tenminste aan dat je die dingen 's avonds lekker vindt en niet 'eet, omdat je geen eten mag weggooien'.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-09-2019 om 22:38

Tine Winkel

Ja, je hebt uiteraard gelijk. Idioot, ik heb al een hele tijd niet naar mijn BMI gekeken en ik had hem hoger gedacht.

Wat ook meespeelt is mijn buikvet en buikvel. Ik hoop dat het nog afneemt, maar juist op dat gebied is het "ingewikkeld". Ik ga te laat naar bed en er spelen nog wat dingen en dat schijnt voor een te hoog cortisolgehalte te zorgen, wat dan op zijn beurt weer zou meespelen bij buikvet. Oefeningen doen heeft wel zin merk ik, dus dat doe ik braaf 😀. Over mijn slaapgedrag doe ik zelf niet moeilijk, zo ben ik nu eenmaal.

blik

blik

12-09-2019 om 11:02

Heee

Jullie zijn er altijd als ik jullie nodig heb!
Hier veel weg geweest, veel uitgebreid uiteten....
Weinig beweging door fysieke klachten.
Ik wilde net weer strak gaan beginnen, morgen!

Kaaskopje, bij mij begon die buik pas echt te verdwijnen net onder jouw bmi. Het is gewoon wel een keuze. Een keuze waar ik zelf ook nog niet helemaal uit ben. Nu heb ik wel weer die buik maar ook weer wat borsten enzo dus, tsja.
Bovendien kan ik me nu wel wat permitteren met eten/snoepen. Ik blijf vrij stabiel op 65 kg.
Wil ik terug en blijven op 60 kg, dan kan ik me denk ik geen uitschieters permitteren. Dat is ook nogal wat.

Tine Winkel

Tine Winkel

12-09-2019 om 11:50

buikvet en zo

Tsja, zo'n mooi strakke buik als 35 jaar geleden gaat het natuurlijk nooit meer worden... ik kijk dan n beetje jaloers naar mijn dochters, haha. En mijn cupmaat was toch al nooit echt indrukwekkend en dat is de afgelopen jaren helaas ook alleen maar minder geworden. Maar wel n mooi BMI, goede conditie en alles mooi in verhouding, dus ik ben er meestal wel trots op. En probeer zo lekker mogelijk gezond te leven.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2019 om 12:02

Blik

Inderdaad zo ben ik dus ook bezig. En dat zorgt ook weleens voor verbazing bij anderen. Het is nu goed, ontspan! En dat lijk ik niet meer goed te kunnen, maar ik wil dat eigenlijk ook niet. Dat het nu schommelt accepteer ik wel, maar ik ben als de dood dat ik weer ga verslappen, zoals tot dik twee jaar geleden aan de hand was. Toen dacht ik op een bepaald punt wéér 'ach, ik ben nu toch al weer te dik' en at lekker een zak chips leeg. Nu voel ik me bezwaard als ik zulke zwakke momenten heb gehad en ik heb het gevoel dat dat voor mij goed is. Ik mag niet meer tevreden worden met meer. Mijn lichaam lijkt zich nu ook ingesteld te hebben op een snellere verbranding. Geen idee of dat wel kan, ik heb weleens gehoord dat als je in een bepaalde 'flow' raakt met je eetpatroon, je lichaam zich daarbij aan kan passen, waardoor de gewichtsafname min of meer 'vanzelf' gaat. Hoe het bij mij is gegaan, lijkt dat te bevestigen, maar dat is misschien voer voor echte wetenschappers . Maar ik verbaas me nog steeds over de geringe of ontbrekende schade als ik de teugels een paar dagen heb laten vieren. Ik hou het wel graag zo.

Pluis

Pluis

12-09-2019 om 12:16

Schade

Nou, ik wou dat mij de schade beperkt bleef bij het laten vieren van de teugels. Maar nee. Nou ja, dat is niet helemaal waar bedenk ik me nu. Ik schreef in juni dat ik op 73 kilo zat, dat zit ik nu nog (paar ons erboven). Ondanks een vakantie waarin ik me best een beetje heb laten gaan. Maar ik kom nog steeds niet onder die 73.
En die buik, ja, die heb ik ook! Heb ik ook al mijn hele leven, ook toen ik 63 woog, maar het wordt zeker niet minder. En ik vind het erg vervelend. Niet alleen niet mooi maar hij zit me ook in de weg, ik krijg last van mijn maag als ik zit. Ik ben in de overgang, het kan natuurlijk goed zijn dat dat ervoor zorgt dat elke calorie die ik nuttig zich direct op mijn buik/maag vestigt. Mijn moeder was haar hele leven een sprietje, maar sinds de overgang is ze flink zwaarder geworden, met name haar buik en borsten. Dat laatste is niet zo erg, ze was maar karig bedeeld wat dat betreft, maar ik niet! Dus ik hoop maar niet dat mijn dames mee gaan doen met de groei...

Nou ja, ik ben na de vakantie dus maar weer begonnen met minder snacken, minder alcohol, minder koolhydraten en meer groenten. Man doet mee, die bleek onlangs diabeet te zijn en heeft flink overgewicht dus die ik dubbel gemotiveerd. We zijn nu dus twee weken bezig. Er is bij mij nog geen gram af . Bij man wel een paar ons, maar niet zoals de vorige keer dat hij aan de lijn deed, een kilo per week. Stug volhouden maar. Misschien toch het vasten maar eens proberen, en in ieder geval moet ik meer zien te sporten. Man ook trouwens. Die motivatie hebben we nog niet gevonden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2019 om 12:20

Tine Winkel

Wat cupmaat betreft heb ik vals gespeeld . Dus met valsspelen en al zit ik nu weer op het punt van ergens in de twintig en daarvoor. Ik ben ooit 67 kilo geweest (toen ik 23/24 jaar was en ik had nog tot boven mijn 20ste cup B. Dat is na H nu E with a little help of my doctor ). (vrij naar


https://www.youtube.com/watch?v=ZdfQ-fruMdg ). En van op het laatst 105 kilo met kleren aan, naar nu gemiddeld 72, zit ik weer op een gewicht van tot zo'n beetje mijn 25ste. Mijn man grapte weleens dat ik op een Italiaanse leek (van hoe hij dat dan in zijn hoofd had). Eenmaal aan de man ronder en ronder worden, haha. Ach ja. Ik ben er wel blij mee en trots op, dat absoluut.

Wat de buik betreft is mijn geraamte ook echt iets veranderd, helaas. Mijn rug is krommer geworden en ik kwam erachter dat dat dan ook consequenties heeft voor de ribben. Die staan meer naar voren. Aan de onderste rib is dat heel duidelijk te voelen. Die steekt meer uit dan ik me van vroeger herinner. Ik probeer mijn buikspieren nog wat steviger te krijgen en nog wat vetjes kwijt te raken en dan zit ik aan het eind van de mogelijkheden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-09-2019 om 12:21

72 zonder kleren

...

blik

blik

12-09-2019 om 18:08

Buik en borsten

ja, zo oneerlijk
Het is geen eerlijke keuze!
Ik heb flinke borsten, niet erg dat ze kleiner worden maar het is wel erg weinig.. ahum.. vol nu als ik zo weinig weeg dat ook mijn buik naar acceptabele proportie gaat...
En dat vind ik toch wel balen.
Maarja, zal de leeftijd idd wel zijn.
(en het slechte onderhoud laatste jaren

Heb voor mezelf, ben straks alleen, de allerlekkerste bonbons ter wereld gekocht. (heb nog nooit zo'n dure bonbons voor mezelf gekocht..)
Om deze periode van flink teugels laten vieren (zelfs vaker uitgebreid desserts besteld bij uiteten..) af te sluiten, en dan morgen goed aan de gang. (bij mij werkt alles of niets toch het best)

blik

blik

13-09-2019 om 17:21

Oeps

Stabiel rond 65, dacht ik..
Blijk ik vandaag gewoon 67,5 te wegen LOL.
Maar goed dus om aan de slag te gaan...!

Valt mee

Ik ben niet aangekomen tijdens de vakantie en omdat het tegen mijn gewoonte in geen erg actieve vakantie was (weinig lopen en helemaal niet gefietst, dat laatste bleek niet zo verkeersveilig te zijn) valt me dat mee.
Vorig jaar woog ik wel 2.5 kg minder, daar zou ik graag naar terug. Maar rond het avondeten gaat het vaak mis, teveel eten en nog even snoepen. Als ik mijn tanden heb gepoetst na het avondeten eet ik daarna niet meer, maar tussen het thuiskomen en avondeten en bij het avondeten zelf eet ik teveel. Ik moet echt op mijn werk blijven, bij eten vandaan en dan kom ik niet aan.
Dat kon ook wel eens samenhangen met het feit dat ik slechter slaap de laatste tijd. Om 4 uur wakker worden om naar de wc te gaan en daarna de slaap niet meer kunnen vatten. Schijn je trek van te krijgen en volgens mij gaat dat inderdaad voor mij op.

blik

blik

13-09-2019 om 19:40

Slaap

Ook wel logisch lijkt me, je lichaam voelt moe en wil ENERGIE.
Ik reageer daar iig sterk op.
En slaap slecht.. focus ligt dan ook daar op voor mij nu.
Ben ik fit en uitgerust dan kost het me 20x minder moeite weinig en/of alleen gezond te eten.

karin

karin

14-09-2019 om 09:12

eindelijk

Hier de zomer goed doorgekomen. Na een halfjaar stil te hebben gestaan zijn er nu eindelijk ruim 3 kilo af yes!

De stand staat nu op -20 en nog 10 te gaan om een gezond bmi te hebben, stug volhouden dus.

Van de zomer ipv heel veel hometrainer op de gewone fiets gegaan en zo'n 100 km per week gefietst. Misschien dat dat het verschil maakt, hometrainer stond wel zwaar en de afstand was ook hetzelfde, maar in de polder fietsen met forse wind tegen zal toch zwaarder zijn.

Op vakantie in Amerika mijzelf toegestaan om na ruim anderhalfjaar een megapunt cheesecake van de cheesecakefactory te gunnen, zooooo heerlijk na al die tijd)

Zo te lezen hebben jullie het ook niet verkeerd gedaan, hetzelfde of een klein beetje erbij, goed hoor!

We gaan gewoon door met zn allen, op naar een blijvend gezond gewicht!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2019 om 09:48

Na het eten

niets meer eten... ik vind het knap! Dan breekt bij mij juist het tijdvak aan waarin ik me niet zo goed in kan houden. Overdag eet ik, steek ik een paar dropjes zo her en der op de dag in mijn mond en dat is het wel. 's Avonds nemen we een ijsje (snik, die traditie is over een maand weer afgelopen tot het volgend jaar weer 18-20 graden is), bij de thee koekjes en daarna komt het ook aan op zelfdiscipline. Heb ik 'foute dingen' in huis, dan kan ik de mist in gaan en zelfs gezonde dingen kan ik de mist in laten gaan. Zoals gister. Worteltjes met rode pepersaus (uit een potje) als dip. Die saus ontdekte ik een paar weken geleden en vind ik verdraaid lekker. Daarna eet ik als het even kan ook nog fruit. We hebben héél veel druiventrossen gekregen van een vriendin en die waren zo lekker! Dus elke avond een bak vol. Heerlijk. Die zijn nu op. Nu wordt het bijvoorbeeld een appel, of een appel en een banaan.

Die enorme punt cheesecake... mmmm, ik snap het hoor!

Elke week 100 km fietsen vind ik ook wel een prestatie, als het puur voor de lol is vooral ook. Ik zit bij fitness wel minimaal 1 x per week op de fiets en fiets dan een kwartier of langer. Afhankelijk van hoe mijn puf is doe ik dat langzamer of sneller en dus ook minder of meer zogenaamde kilometers. Op de loopband 20 minuten, ik loop ook naar fitness toe, dus lopen doe ik in totaal zo'n 50 minuten. Plasrondje met het hondje 1 of 2 x per dag erbij dan zit ik op een uur tot zo'n 70 minuten. Op andere dagen beduidend minder. Ik ben elke dag wel even in de tuin te vinden, maar het arbeidsintensieve deel is achter de rug. Wat moet ik nu eens verzinnen. De tuin is echt een kleine verslaving geworden. Een dag niet in de tuin is geen goede dag. Ook al heb ik maar een paar blaadjes opgeruimd bij wijze van spreken.

karin

karin

14-09-2019 om 10:30

Kaaskopje

Jij bent ook lekker bezig met bewegen als ik het zo lees -. Lastig he om extra beweging te bedenken, kan me voorstellen dat je werk in de tuin goed voor de conditie en de lijn is.

Mijn 100 km fietsen is zonder de gewone boodschappen rondjes of even naar het stadje enzo. Ik fiets meestal 4x een rondje van 20 km, dan heb ik geen last van stoplichten enzo in de polder en 2 x een sprint rondje van 10 km zo hard als ik kan.
Ik doe trouwens 55 min over de 20 km op mijn simpele, oude fietsje -.

Geen idee hoe het van de winter moet als het te slecht weer wordt... nu steeds tussen de buien door gefietst, meestal..

Heb jij/ jullie nog ideeen om te sporten in de winter voor iemand met een rugprobleem?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2019 om 11:39

Dan toch fitness

daar kun je toch wat meer kanten op dan thuis. Als oefeningen pijn doen in je rug, dan kun je toch binnen fietsen, op de loopband, met je voeten een bord wegdrukken (geen idee hoe dat heet), zou roeien mogelijk zijn? Ik ben lid van een fitnesscentrum voor 7,50 per maand, wel voor 3 jaar. Als ik een week oversla voel ik me niet bezwaard over dit geld. Dat komt een enkele keer voor. Ons doel is 2 x per week, maar in de zomer kwam het ook regelmatig voor dat het 1 x werd en soms niet. Hopelijk komt de regelmaat er nu weer in.

Mijn ervaring is, maar dat is voor iedereen anders, dat fitness mijn rug sterker heeft gemaakt en de kans op rugpijn zo goed als verdwenen is. Of laat ik het zo zeggen, rugpijn door klusjes te doen. Als ik lang moet staan, voel ik het uiteindelijk wel. Ik heb artrose midden/boven in mijn rug. Ik stel me voor dat bij lang staan de boel dan toch te veel op elkaar gaat drukken. Als ik lang in de keuken sta kan ik me echt vervelend gaan voelen, zowel in de rug als in/rond mijn longen. Ik vrees dat daar niet veel aan weg te sporten is.

Hangkous

Hangkous

14-09-2019 om 12:05

Jullie gaan goed dames!

Hier nu bezig aan 4 moeilijke dagen. Het is feestweek in Hangkousen dorp en ik woon vlakbij de kermis en de straat achter ons is 2 van de 4 dagen evenementen terrein.
Ik heb dus veel aanloop, bekenden die even bij mij op adem komen met een kop koffie, het toilet komen gebruiken en dan ongevraagd zakken oliebollen meebrengen. En zo'n hete net gebakken oliebol is wel moeilijk om af te slaan.
Er wordt ook wat minder uitgebreid gekookt en dat is bij mij dan vaak minder gezond.
Gelukkig volgende week wel weer alle uren naar de sport en een ochtend vrijwilligerswerk doen waarvoor ik veel moet fietsen, dan hoop ik de schade wat te compenseren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.