Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dikkie Dik

Dikkie Dik

27-02-2020 om 14:29

alles is relatief

Ik val onder de onderdeurtjes en ben begonnen met een gewicht van 70,2 kilo. Voor mij is dat veel te veel. Ik zit nu op 63,8 en dat is nog steeds in het oranje gebied. BMI van 26.
Ik heb geen echt buikvet, alles is redelijk evenredig verdeeld, dat scheelt wel.

blik

blik

27-02-2020 om 15:37

Hier

flink misdragen, maar het was super waard
Heerlijke dagen gehad.

Nu weer rustig opstarten, nog niet erg streng, nog steeds niet (of alweer niet) helemaal ok, maar wel al stuk beter dus komt vast snel.

Partner wil afvallen (? mmmh) en vroeg me hulp. Als hij het vraagt is het geen probleem, ik ga alleen nooit meer aan hem trekken.
Ik stelde hem een fors koolhydraatarm dieet voor en dat gaat hij nu proberen.
Voor eventjes dan, voor lang is het niet zo gezond (misschien wel als je extreem uitgekiend eet maar wie doet dat nu? Wij niet
Puur om even wat 'motivatie te kweken'. Hier kan het bijna niet anders mee dan dat hij afvalt en wie weet stimuleert hem dat. (hij doet nu een hoop met 0 resultaat)

Moet hem wel nog even waarschuwen dat ook bij dit dieet het even kan duren eer hij af gaat vallen, voor hij al opgeeft.

Wel even wat gepuzzel voor mij. (was toch al simpel, het eten voor ons gezin
Voor hem maar even wat vlees dan weer, anders wordt het me te ingewikkeld.

zebra

zebra

01-03-2020 om 11:30

Blik

vaak vallen mannen makkelijker af dan vrouwen dus de kans dat hij wel wat gewicht kwijt raakt is zeker wel groot. Wat ga je hem dan zoal voorzetten?

Hier doe ik het rustig aan, voelde me gisteren niet lekker dus weinig gegeten. Vandaag voel ik me een stuk beter maar hou me toch netjes aan het schema van de sportschool, gelukkig vandaag wel pasta op het menu al ga ik wel andere groenten gebruiken voor erdoor, roerbakgroenten ipv broccoli en bloemkool. Die bloemkool komt morgen wel.

Manja

Manja

01-03-2020 om 18:32

Ff dipje

Ik was vrijdag lekker aan de chips en wat kaas
En jeee zaterdag was ik een kilo zwaarder! Dat kan toch niet! Was de eerste keer sinds 1 januari dat ik zondigde.
Wil toch woensdag op het weegmoment niet aangekomen zijn. Dus vandaag eigenlijk vasten. 1 cracker, 1 banaan, veeeel broccoli en een groenteschijf.
Zal wel niet gezond zijn, maar wil absoluut niet dat ik ineens weer zwaarder ben. 94 kilo was ik woensdag, bmi nog steeds 31.
Dus geen tijd voor verslapping blijkbaar

Zout

Door zoute dingen te eten, chips en kaas, houdt je lichaam meer vocht vast. Daardoor weeg je dan ook wat meer.
Als je dan wat minder zout eet raak je dat weer kwijt.

Hangkous

Hangkous

01-03-2020 om 19:40

Zwemmen

Na het weekend ben ik altijd zo'n 300 gram zwaarder dan op vrijdag. In het weekend begin ik op vrijdag al met iets lekkers bij de thee in de avond. De eerste plak cake van mijn baksel voor het weekend bijvoorbeeld. Verder beweeg ik aanzienlijk minder op zaterdag en zondag dan door de week. Door toch wat chips en een toastje brie heb ik dan best wat extra vocht in mijn lijf.
Op woensdag ga ik altijd zwemmen en dan raak ik door de druk van het water tegen mijn lijf best veel vocht kwijt. Dat merk ik doordat ik op woensdag vaker moet plassen dan op andere dagen.
Als ik iedere vrijdag maar ongeveer 62,5 kg weg vind ik het prima.

Manja

Manja

01-03-2020 om 20:20

Nou ja

Mijn stress over een extra kilo is groot. Eet echt al maanden gewoon niets extra. Geen koekje, chips, worst, kaas of alcohol. Neem ik 1 avondje iets en ben ik direct een kilo zwaarder. En dat was vandaag nog steeds zo. Dit betekent vlgs mij dat ik de rest van mijn leven nooit een extraatje kan nemen. Ben nog steeds te zwaar, moet nog minstens 17 kilo af om op een bmi van 25 te komen. Heavy hoor. Even (minimaal) uit de band springen en ik word al gestraft. Zo voelt het

blik

blik

02-03-2020 om 04:44

Het gaat om vet Manja

Het zal idd gewoon vocht zijn, door het zout.
En pas op, de weegschaal is een hulpmiddel hé! Geen doel op zichzelf!!

Zebra, ik ben zelf al bijna 5 jaar bezig met afvallen/fors veranderen eetpatroon gezin.
Man is daarbij af en toe wel wat afgevallen maar was het zo weer bij.
Hij valt blijkbaar erg moeilijk af, terwijl hij best vaak probeert.
Daarbij heeft hij fors overgewicht. Afvallen gaat dan vaker ook juist wat makkelijker...

Maar ik heb man nog nooit zo gezien, tot nu toe is het een succes! Man deed vaker mee, vaak voor 75 %, nooit echt 100. Hij deed wel braaf mee met mij (hele poos samen met mij if) en veranderde zelf ook een hoop slechte gewoonten.
En nu is hij mega gemoviteerd! Ik weet niet wat ik zie.
Ik had zelf nogal twijfels, vind erg weinig koolhydraten best tricky.
Maarja, zwaar overgewicht is ook ongezond...
Dit is blijkbaar iets dat bij hem past nu, al hoop ik dat hij het niet te lang doet.
Maar als dit snel effect gaat hebben dan kan hij afvallen misschien gaan vasthouden. (ook al verlies je met dit dieet eerst vooral vocht)
Hij is echt gemotiveerd, zelfs enthousiast, leuk hoor!

Wat ik hem voorzet? We hebben bijv courgettini geprobeerd met een avocado-roomsaus. (salade erbij) Helaas vond dochter het helemaal niets, ook niet met de pasta erbij die we voor haar gemaakt hadden. Zelf hebben we er wel zalm bij gegeten. Normaal eten we zga vegetarisch maar dat is me nu te ingewikkeld. (ook goede reden om dit niet te lang te doen)
We eten veel maaltijdsalades (zonder de koolhydraatrijke producten dan) en soepen. Altijd lekker is een simpele groente ovenschotel met bijv geitekaas.
Eigenlijk alles gewoon zonder pasta, rijst, brood, peulvruchten en man eet vooral de wat minder koolhydraatrijke vruchten.
Maar dit stimuleert wel weer tot het zoeken en uitproberen van nieuwe lekkere recepten en dat is leuk.

zebra

zebra

02-03-2020 om 09:00

wel herkenbaar

dat vocht vasthouden als je iets gegeten hebt met zout zoals chips, kaas. Dit blijf ik desondanks wel eten, alhoewel de chips minder vaak maar de kaas laat ik niet staan. Wel let ik erop dat ik kaas neem met minder zout, ook ivm bloedddruk.

Die courgettini met avocado roomsaus lijkt me best lekker, heb wel eens courgettini gegeten, vond het niet verkeerd maar ben er ook niet weg van. Maar ik ben dan ook een echte pasta fan. Denk dat het dan zeker de saus moet zijn die het 'm doet?

Soep, zelfgemaakt, gaat er hier ook prima in, al wordt dat vaak in het weekend gegeten als lunch, met brood of broodjes.

zebra

zebra

02-03-2020 om 09:05

gewicht, spieren, vet

vorige week was ik dus afgevallen, mijn spiermassa was wat hoger en mijn vetmassa wat lager. Maar dat kan per keer verschillend zijn, soms ben ik afgevallen maar is mijn spiermassa ook wat minder. Het gaat er, volgens mij, om dat je spiermassa toeneemt en je vetmassa juist vermindert. En soms hou je eens wat meer vocht vast.

Bij mij is het morgen weer sporten en wegen, dat was eerst op maandag maar ik ben nu naar de dinsdag gegaan, is makkelijker want dan ga ik gelijk na het werk sporten. Dat werkt beter dan soms op mijn vrije maandag de deur uit te moeten, dan voelt het als een verplichting. Ik ben van nature geen sporter, ik doe het echt en alleen om een betere conditie te krijgen en af te vallen. Ach, het is er wel gezellig hoor en een prima begeleiding.

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 10:54

Manja, geen paniek

Het is heel normaal als je een langere periode afvalt dat het ergens een keer stopt. Heel demotiverend, dat als je je best doet er niks afgaat, en als je eens een beetje zondigt je zelfs aankomt. Maar ik hoor het zo vaak, als mensen langer aan het lijnen zijn dat het tijdelijk stil staat! Ik heb zelf de theorie dat je lichaam dan weer zoekt naar een nieuwe balans. Geen idee of het echt zo werkt, maar als het jou helpt om de paniek te beteugelen...

Hier gaat het heel langzaam maar gestaag. En dat vind ik prima. Gisteren zat ik op 72,5 maar het weekend heb ik wel gezondigd en niet gesport, dus vanochtend zat ik helaas weer op 73,2. Maar dat is nog altijd minder dan de 74,7 waar ik op startte.
Man gaat een stuk sneller, beetje te snel naar mijn mening. Hij is in de afgelopen maand 7 kilo afgevallen. Was het weekend ineens af en toe draaierig en hij had het koud. Kan natuurlijk ook iets van een verkoudheid zijn, maar omdat hij verder geen symptomen heeft gooi ik het toch op dat zo snel afvallen. Vandaag vast hij dus niet. Idee is nu om dat om de dag te doen. Of misschien een ritme van 4 dagen wel, 3 niet. Zoiets. In ieder geval niet meer elke dag. Het komende weekend gaan we lekker weg, dan zal er van afvallen ook niet heel veel komen . Maar dat kunnen we ons wel permitteren vind ik.

Mijn streven is om begin juni onder de 70 kilo te zitten. Liefst 67 of 68 kilo. Dan vind ik mezelf mooi op gewicht. Toen ik minder woog kreeg ik last van rimpels en krompen mijn borsten, dat heb ik liever niet, ze zijn nu nog mooi stevig en dat wou ik graag zo houden . Als ik doorga zoals nu ga ik dat wel halen.

zebra

zebra

02-03-2020 om 12:59

Pluis

die klachten van je man kunnen zeker komen van erg snel afvallen in korte tijd, dat kouwelijk zijn en draaierig zijn, misschien ook hoofdpijn of niet? Dan beter een tandje lager hoor.

Teveel afvallen is ook niet mooi, ben ooit (zo'n 18 jaar geleden ongeveer) best veel afgevallen en op den duur begon mijn gezicht wat in te vallen. En de rest werd ook wel smalletjes, toen maar gestopt met afvallen.

blik

blik

02-03-2020 om 15:56

Manja

Waarom denk je dat het niet gezond is als je één dag weinig eet?

blik

blik

02-03-2020 om 16:43

Pluis

Dat is wel veel idd, 7 kg in eén maand.
Eet hij soms ook weinig koolhydraten?
(dan kun je tekort elektrolyten krijgen en dat geeft ook last)

Hier blijf ik constant snotteren etc. Bleeh houdt niet op bij mij. Niet heel erg ziek maar ook niet lekker. Ik doe dus maar weer eens rustig aan
Focus op niet (weer) echt ziek worden...

Pluis

Pluis

02-03-2020 om 17:01

Ja, weinig koolhydraten

Ik herken het van vorige lijnperiodes, hij schiet nogal door . Ineens kunnen bananen ook niet meer (heb ik het al eerder over gehad, wat ik daarvan vind ...). Maar gelukkig ziet hij nu ook wel dat je alles kunt overdrijven. Hij eet trouwens niet koolhydraatloos hoor, maar probeert wel de inname te beperken, en wat hij eet is dan voornamelijk volkoren. Op zich prima natuurlijk, maar het kan dus ook te hard gaan. En ik heb geen zin in een rimpelig exemplaar, dat vind ik net zo min aantrekkelijk als veel te zwaar . En voor iemand gaat over deze opmerking valt: ik ben gek op hem en dat blijf ik ook, ongeacht de verpakking. En er staat een smiley achter. Maar ... het oog wil ook wel wat, toch? Los van dat het dus gewoon niet goed is volgens mij om zo snel te gaan.

Op zich moest hij wel wat doen aan zijn gewicht hoor, hij heeft de afgelopen jaren allemaal klachten ontwikkeld die gewoon niet gezond zijn: te hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, te hoog suiker (hij heeft een maand geleden de diagnose diabetes gekregen) en hij bleek slaapapneu te hebben. Dus dat is allemaal best alarmerend. Hij wordt al een tijdje behandeld voor die apneu, de hoop was dat dat de waarden positief zou beïnvloeden maar dat bleek helaas niet het geval. Dus hij heeft nu een hele batterij pillen, het is net een apotheek bij ons aan het ontbijt. Maar goed, hij is pas 53 dus hij moet nog even. We hopen dat met al die pillen alles onder controle te krijgen is. Het gekke is dat hij nergens last van had, eigenlijk had ik het meeste last van dat snurken van hem, daarmee is het balletje gaan rollen. Gek hoe dingen kunnen lopen.

blik

blik

02-03-2020 om 22:59

Banaan

Grappig Pluis, ik heb mijn man net nog 'gedwongen' een banaan te eten LOL.
Hij had me beloofd iets koolhydraatrijks te nemen mocht hij klachten krijgen, en nu heeft hij flinke hoofdpijn.
Misschien niets met zijn dieet te maken maar je weet maar nooit. Ik blijf het wat eng vinden, maar ben ook wel een bangerd
Man is ook niet meer de jongste en veel vage klachten. Nog geen echte diagnoses.
Jouw partner zou eigenlijk onder begeleiding moeten afvallen, heeft hij overleg met arts?

zebra

zebra

03-03-2020 om 14:37

wel herkenbaar

maar dan bij mezelf: hoge bloeddruk maar de andere genoemde dingen gelukkig niet. Ook dat was een reden om te gaan afvallen en meer bewegen, ik hoop het op die manier zonder extra medicatie te redden.

De weegschaal was weer erg vriendelijk, ruim een kilo eraf en daardoor zit ik nu op een gewichtsverlies van 7 kg.

zebra

zebra

03-03-2020 om 14:39

oja

dat snurken is ook erg herkenbaar, mijn man wordt er soms gek van! Dus nog een reden om af te vallen, baat het niet, het schaadt ook niet.

blik

blik

03-03-2020 om 15:46

Of ik zelf snurk weet ik niet

Man beweert wel vaker van wel, maar hij kan dat helemaal niet weten want hij slaapt altijd
(ik niet
Ik zal trouwens best snurken want zo vaak verkouden. Overgewicht is geen oorzaak meer!
Heerlijk, toen man stopte met snurken! Zo lekker stil in de nacht!! Viel me weer extra op toen hij laatst een keer op stap was geweest en blijkbaar flink gedronken had. Daar was dat oude vertrouwde geluid weer!

Heel veel last heb ik er trouwens nooit van gehad maar zag het wel altijd als een alarmsignaal.
Was/werd ook wel wat licht wanhopig dat man 'niets' deed om af te vallen. (niets klopt natuurlijk niet maar ik bedoel niets dat effect sorteerde)
Ik weet dat het zijn lijf is en zijn beslissingen maar de gevolgen zijn natuurlijk uiteindelijk ook fors voor mij mochten we samen blijven, iets dat toch onze bedoeling is. Man heeft dus nog geen echte diagnoses maar dat lijkt me een kwestie van tijd.

Maar, zoals beloofd aan Manja ik bemoei me er niet meer mee en laat het losss. (tenslotte kan ik hem altijd nog verlaten als hij zijn bed niet meer uit kan komen

Zal me benieuwen, hij is nog erg enthousiast, heeft het er ook veel over, was eerst nooit.
Ik denk dat hij dit dieet ook gewoon lekker vindt. Eindelijk 'mag' hij weer vlees en zelfs zout is opeens weer goed.
Ik hoop dat hij het niet te lang wil doen, zelf ben ik er niet kapot van (ga liever voor meer vasten en verder koolhydraat beperkt, geen toegevoegde suikers en veel groente, eerder mediterraans. En focus op veel bewegen en liefst ook sporten)
Maar ieder zijn eigen eetwijze is wel erg ingewikkeld, het wordt al steeds gecompliceerder hier Zoon had altijd al een sterk afwijkende eetstijl (wel gezond) dochter vegetarisch en wisselt af tussen gezond en puber voer en nu wij dit. Waarbij ik de koolhydraatrijke producten nog steeds erbij moet maken voor dochter en de vleesvervangers.

Pluis

Pluis

03-03-2020 om 16:11

Man

is onder controle bij huisarts/POH en heeft een lifestylecoach. Verder al eerder bij een diëtiste geweest. Hij heeft nu alle kennis en kunde bij elkaar geveegd en daar is een dieet uitgerold dat hij prima kan volhouden. Maar zoals ik al zei, als hij iets doet hij het goed, dus zo ook met dit dieet. Hij heeft gewoon heel de maand februari gevast vanaf het avondeten tot aan de lunch. Dus leeft feitelijk op 2 maaltijden per dag. En is daarbij meer gaan wandelen. Sporten 1 x per week (squash) doet hij al jaaaren. En dan val je dus in een maand 7 kilo af. Wel lekker als kickstart, maar ik ben blij dat hij nu even wat gas terug neemt (of liever: wat meer gaat eten).

De kinderen eten over het algemeen wat wij ook eten, alleen bij de 3e salade in een week maak ik voor hen wel iets met koolhydraten. Ze hoeven er niet meer van te groeien, maar afvallen hoeven ze nu ook weer niet.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 11:32

Weer iets eraf

Het gaat niet snel maar er gaat wel het nodige af (en dat houdt bij mij de motivatie erin).
Bij mij moet de BMI onder de 23 komen en ik heb nu nog 6,5 kilo te gaan 😊.

blik

blik

04-03-2020 om 12:46

Pluis

Ik schotel mijn dochter koolhydraten voor omdat ik het wel erg veel gedoe vind haar volwaardig te laten eten zonder omdat ze geen vlees en vis eet.

Maar at je man dan alleen die 2 maaltijden iedere dag, en waren die maaltijden dan groter dan normaal?
Ik vast niet iedere dag, als ik vast, omdat het me meestal niet lukt alles wat ik moet eten in die paar uur te proppen.
Natuurlijk is het juist ook de bedoeling om minder te eten
Maar ik wil ook geen tekorten oplopen en alleen al voldoende groente en fruit lukte me vaak niet.
Maar misschien is dat een kwestie van goed plannen, organiseren en oefenen.
Scheelt ook dat ik mijn eetraam laat op de dag altijd heb, dit past me het beste door mijn ritme en wisselende werktijden. Laat op de avond heb ik niet zo'n zin meer in groente.

Dikkie Dik, wat fijn dat je af blijft vallen. We willen nu nog ongeveer hetzelfde
Nog niet fit genoeg, wel gister weer wat gevast.

En ik baal ervan dat partner toch niet zo goed meedoet als nodig is Hij baalde dat we koekjes met kimchi en kikkererwten aten (super lekker) omdat er flink koolhydraten zitten in kikkererwten.
Bleeh, hij mag zelf ook eens iets verzinnen!
Vervolgens eet hij dan veel te veel van die koekjes... Met mate is er natuurlijk niets mis mee, hij zal zelf ook moeten minderen. Hij denkt geloof ik dat ik hem 'het goede' eten voorschotelt en hij onbeperkt kan eten.
Nee dus, op deze manier blijf ik niet al die moeite doen voor zijn dieet.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 12:53

Koekjes met kimchi en kikkererwten?

Dat heb ik nog nooit gehad! Mag ik het recept?

Manja

Manja

04-03-2020 om 13:02

Weegmoment

Ben toch wel weer trots en bedankt voor al jullie steunende en relativerende woorden. Was 600 gram afgevallen deze week. Prima dus! Heb na de ontsporing op vrijdag de zondag bijna helema gevast. Daarna weer het gewone gezonde ritme van volkorenbrood, magere yoghurt mager vlees en veel groente en 2 fruit. En voila gewoon weer 600 gram eraf
Bmi is nog net geen 30, dus het glaasje wijn moet nog een weekje wachten

blik

blik

04-03-2020 om 13:05

Ik had recept

van ah, zoek op kimchi-kikkererwten koekjes met courgettesalade.
Ik heb kimchi mat gebruikt, zonder toegevoegde suiker en iets minder koolhydraten dan fried.
Ik vond het erg lekker, koekjes hadden wel iets meer smaak mogen hebben.
In de salade kwam een rode peper, maar ook in de koekjes was het denk ik wel lekker geweest. En misschien koriander ofzo.

blik

blik

04-03-2020 om 13:10

Dat wordt een lekker

glaasje Manja!

Je hebt de juist instelling!
Losgaan kan best hier en daar, zolang je er een balans dag oid to stelt.
Dat mis ik bij mij wel in tijden dat het niet goed gaat en ik het los laat.

Focus blijven houden, daar ben ik niet zo goed in...
Maar goed, wil nu weer langsaam op gaan starten.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 14:48

Go Manja!

Bijna de 30 bereikt! Dat betekent dat je alleen nog maar overgewicht hebt en geen obesitas meer, dus je bent uit het rood 🥳!

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 14:53

smiley

Ik bedoel de feestsmiley met muts en toeter.

Manja

Manja

04-03-2020 om 18:00

Dank

Blik en Dikkie, dank!
Ik vind de steun hier echt fijn, al ken ik jullie niet.
Ik hoorde dat het vandaag wereld obesitas dag was. Das dus de bmi boven de 30. Hoor ik bijna niet meer bij zoals Dikkie Dik al lief opmerkte.
Ik ga rustig verder en houd jullie op de hoogte, of jullie het nou interesseert of niet haha

zebra

zebra

04-03-2020 om 19:54

hier

nog wel een bmi ruim boven de 30 dus ik moet nog wel flink afvallen tot ik zover ben dat ik alleen overgewicht heb. Maar ik doe mijn best al gun ik mezelf zeker wel wat zo op zijn tijd hoor, de dag erna dan weer extra goed mijn best doen.

Hier een man die niet op zijn gewicht let, tja, ik ga er niet achteraan zitten maar echt blij ben ik er niet mee. Het is wel zo dat als hij echt wil afvallen, dat het dan ook wel (tijdelijk) lukt.

Verder vind ik het ook fijn om ieders verhalen te lezen, het motiveert toch zeker wel en is een steuntje in de rug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.