Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manja

Manja

04-03-2020 om 22:41

Zebra

Ik ben in oktober begonnen met een bmi van 37..... het leek me haast een uitzichtloze situatie. Maar ben nu bijna bij de 30! Dus geef niet op. Ik denk steeds: wat is nou dit half jaar op mijn hele mensenleven. Zo houd ik het vol.
En mijn voeding ia volstrekt normaal. Dat helpt ook. Alleen alles mager en mn niet te veel/

Dikkie Dik

Dikkie Dik

05-03-2020 om 10:17

Prima excuus om te gaan shoppen!

Manja, 7 punten minder qua BMI betekent gegarandeerd dat je je oude kleren niet meer past. Prima excuus om te gaan shoppen!

zebra

zebra

05-03-2020 om 12:41

mijn bmi

is nu 35,9. Ik ben begonnen met een bmi van 38,6 dus het gaat zeker vooruit

Manja

Manja

05-03-2020 om 13:56

Dikkie en Zebra

Heb net een flinke shopactie achter de rug. Van 46/48 nu 42/44. En zoo fijn dat alles past wat in gewone winkels ligt
Top Zebra! Stukje voor stukje kom je er!

zebra

zebra

05-03-2020 om 17:08

Manja

dat zal zeker een fijn gevoel gegeven hebben dat je nu zoveel maten kleiner aan kunt. Gewoon veel meer keuze in leuke dingen dan ook.
Zelf merk ik wel dat bepaalde kleding ruimer begint te zitten, zeker broeken. Maar ik wacht het voorjaar nog ff af voordat ik nieuwe kleding ga kopen want nu nog genoeg in voorraad. Mijn broeken zakken nog niet van mijn kont af.

blik

blik

07-03-2020 om 23:58

Ongelofelijk

Super knap hoor, wat jullie doen.
Ik vind jouw resultaat echt verbijsterend Manja, wat een bevrijding moet dat zijn!
En wat leuk winkelen nu!

Ik ben nog steeds niet zo fit als ik wil, doe zo half half met man mee. Weet niet of het aan het dieet ligt, maar voel me ontzettend vol ervan.
Man is nog enthousiast, iig enthousiaster dan ik hem ooit heb gezien op dit vlak.
Hij zou graag doorgaan, maar ik vind het zelf wat zwaar nu. Niet het eten, maar wel het zorgen voor het juiste eten omdat het weer een nieuw eetpatroon in ons gezin is waar we niet thuis in zijn. En ik heb weinig puf energie en tijd.
Dus we zien wel, wrs wordt het een wat minder strenge variant. Hoewel we nu ook maar wat doen, want echt tellen (koolhydraten) doen we niet en lukt ook echt niet.

zebra

zebra

08-03-2020 om 12:50

Blik

fijn dat je man nog zo enthousiast is maar ik kan me goed voorstellen dat het voor jou wel lastig is, een heel gepuzzel met het eten. En zeker als je zelf weinig puf hebt.

zebra

zebra

08-03-2020 om 12:53

een collega

sport samen met haar man bij een coach, ze vertelde me dat ze dagelijks 1200 cal mag, wat ze dan eten, dat mag ze zelf bepalen en voert ze in op een app. Maar ze gaf zelf aan dat ze dat best weinig vindt, kan ik me goed voorstellen, mijn eetplan van de sportschool omvat tegen de 1500 calorieën.
Ik vind dat wel makkelijk, eten wat er op de lijst staat en eventueel dingen die ik niet lekker vind, door iets anders vervangen. Zo hoef ik er niet zo mee bezig te zijn maar dat is voor elk mens uiteraard anders.

Manja

Manja

08-03-2020 om 14:19

Zebra en blik

Ik ben ook begonnen met het gewoon precies volgen van het lijstje. Ik dacht: niet nadenken, niet denken dat je het beter weet. Dat heeft al 10 jaar niks opgeleverd. Gewoon doen wat de personal trainer zegt. Precies de hoeveelheid broodjes yoghurtjes met het voorgeschreven beleg en afgewogen avondeten.
Het was lastig in het begin, ik ben eigenwijs, boven de 50 en hoger opgeleid dan mijn 28 jarige personal trainer. Maar ik moest me echt overgeven aan het beleid. En het werk dus
Nu na 4 maand ben ik wel in staat om af te wijken van het strakke advies. Ik durf het aan en ik heb het voedingsadvies nu van mezelf gemaakt zeg maar.
Maar om te starten was voor mij een stak voorgeschreven voedingsadvies ideaal.

blik

blik

08-03-2020 om 17:09

Ja snap ik

Maar ik zou er zelf niet aan moeten denken, ook nog een strak opgelegd voedingsadvies erbij in huis....
Word al moe bij het idee.
Daar is ons leven /huishouden ook veel te chaotisch voor vrees ik.
We moeten heel vaak dingen opmaken, anders plannen enz.
Partner en ik werken beiden vrij onregelmatig en of de kinderen mee eten is ook steeds vaker moeilijk te voorspellen.

Maar ik heb het met partner toch wel vaker over externe hulp gehad, een coach oid.
Ik hoop dat hij dat toch gaat doen mocht dit niet lukken.
Maar vanwege zijn overgewicht wil ik zelf nu best flinke moeite doen voor zijn eten.
Hij is iig 2 kg kwijt, dat motiveert hem natuurlijk wel.

Grote uitdaging wordt bezoek aan familie voor een verjaardag. Zonde als hij daar nu mist in gaat. Hij heeft er alle vertrouwen in maar ik vertrouw zijn moeder niet Die heeft echt een rare verhouding met eten en mest haar kind en kleinkinderen graag vet. Tot nu toe had hij daar weinig weerstand tegen
Als hij haar aankan, dan gaat het hem allemaal wel lukken

Manja

Manja

08-03-2020 om 21:15

Blik

Ik snap je wel hoor. Het is ook ff wennen. Een straks schema. Mijn kinderen zijn op kamers, komen in weekend vaak thuis. Dan is het ook lastiger om vol te houden. Maar gewoon door de week gaat het prima. Komt ook omdat het volstrekt normaal eten in. Ongeveer: Sochtends 2 volkorenbroodjes met mager beleg, 10 uur magere yoghurt met fruit, 1 uur lunch zoals onbijt. 3 uur cracker met fruit, 6 uur veel groente , beetje mager vlees en weinig pasta/aardappel/rijst en om 22 uur bakje yoghurt. Wisselt wel wat per dag maar dit is het zo’n beetje: 1500 calorien zonder honger. Hoef er niks speciaals voor aan te schaffen. Eet nooit kaas of koekjes, dat went snel. En drink alleen thee koffie en magere melk. Heel simpel. Maar dat heb ik blijkbaar nodig.

blik

blik

09-03-2020 om 02:28

Fijn Manja

dat het bij je werkt.
Ik snap het wel, en ik snap het niet
Af willen vallen en *dus* niet meer eten wat je wil en/of eten wat je je omgeving ziet doen kan al flink pijn doen, dan wil ik niet ook nog eens gedicteerd worden wat ik eet. Dat beetje wat ik nog mag eten wil ik dan zelf over beslissen!! Zoiets dus.

Verder is eten hier zelden gewoon, iig niet bij mij.
Ik heb bijv veel nachtdiensten en dan ligt ritme, ook eten, volledig op zijn gat. Na een reeks nachtdiensten heb ik het dan ook vaak lastig weer terug om te schakelen en wordt ik vaak wakker 's nachts en dan wil ik graag iets eten. (maar er dan uiteraard geen moeite voor hoeven doen, is dus meestal plak kaas oid)

Ook vind ik het steeds fijner te 'spelen' met wat vasten. Dus niet volgens vast schema of afspraken maar net zoals het uitkomt.
Juist ook door het vasten eet ik steeds meer naar behoefte. Eigenlijk alleen de vaste avondmaaltijd met gezin staat vast. Dat eten naar behoefte bevalt me steeds beter. Een vast schema zou me momenteel echt niet passen.
Meestal eet ik juist minder vaak, vaak maar 2 keer pd met hoogstens 1 tussendoortje, vaak ook geen.

Partner zou het misschien wel passen, en mocht hij daar ooit voor open staan (en deze poging zou mislukken) steun ik hem daar zeker in. Maar lastig inpassen zou het hier toch zijn.
(maar al zoveel nieuws hier ingepast dat dat anderzijds weer simpel kan)
Partner werkt meestal wel gewoon regelmatig maar soms ook in nacht/weekend. Ik heb totaal geen vaste ritmes.

Verder eet dochter vegetarisch en we eten zo veel mogelijk met haar mee. (behalve nu dan even) Dat is dan ook niet zo'n standaard maaltijd vaak.

Manja

Manja

09-03-2020 om 09:38

Oo blik

Ik snap dat het heel lastig is hoor!!!! Ik heb er ook 10 jaar over gedaan om eindelijk iets te vinden wat bij mij werkt. En dat hoeft bij een ander helemaal niet te passen natuurlijk. Ik ben van mezelf nogal eigenwijs en had er echt moeite mee om mezelf over te geven aan een regiem van een ander, die ook nog eens jonger en veel lager opgeleid is dan ik. Gewoon een domme eigenwijze gedachte, want mijn eigen zogenaamd intelligente manier werkte al 10 jaar niet. Toen ik dat besef had, gooide ik al mijn bedenkingen, tegenwerpingen en argumenten aan de kant en ben slaafs gaan volgen. Echt als een slaaf van het systeem. En niemand kon mij nu ook verleiden om af te wijken. Zelfs ikzelf niet.
Bijna een sekte met een goeroe haha. Maar het is het eerste wat werkt in lange tijd.

blik

blik

09-03-2020 om 10:40

Mooi

Heel mooi dat je eindelijk iets gevonden hebt dat bij je past Manja!

Ik hoop voor man dat hij zijn knopje ook gaat vinden, ik moet ervoor blijven waken dat niet ik daar naar op zoek blijf!

Voor mij lijkt het best te passen vaker te vasten, en verder toegevoegde suikers zoveel mogelijk te mijden. En verder zo gezond mogelijk, veel groente, voldoende fruit en matig met zout. Weinig koolhydraten en dan iig vezelrijke varianten.
Als ik dat doe dan overeet ik me niet, eet meer op gevoel, heb nauwelijks trek in vanalles en val ik vanzelf af.
Het gaat bij mij mis als ik me laat verleiden tot minder gezond voedsel mn allerlei gesnoep. Gebeurt dat te vaak dan gaat het helemaal mis.

En verder natuurlijk veel bewegen, ontspannen en slapen. Die laatste 2 blijven mijn grootste uitdaging.

Man had verjaardag 'overleefd' en de taart geskipt, super goed voor zijn doen!
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Flavia

Flavia

09-03-2020 om 10:46

stresssss

Nou ik heb de kilo's die ik er zo mooi af had weer bij.
Blessure verhindert me om te sporten, op het werk is het onveranderd belachelijk druk. Mijn taken pakket is een dag per week meer dan mijn contract groot is en dan heb ik de verlofuren per week daar nog niet bijgeteld.
Tel er nog wat maatregelen mbt het Coronavirus bij op die het werken er niet makkelijker op maken en de stress is voldoende om mijn gezonde eetpatroon te niet te doen.

Maar ik heb me voorgenomen vanaf vandaag de knop toch weer om te zetten en te proberen deze maand weer 2 kg kwijt te raken. Dat betekend ongeveer een kg per week en dat is goed te doen als ik het snaaien laat en toch wat meer probeer te bewegen ondanks mijn blessure.

Flavia

Flavia

09-03-2020 om 10:47

Herkenning Manja

dat besef dat wat je deed niet werkt en dat iemand anders het misschien toch wel beter weet dan jijzelf.

Wat ben je goed op weg zeg.

zebra

zebra

09-03-2020 om 12:03

Blik, elk doet het op zijn manier

en wat voor de een prima werkt, is voor de ander niet haalbaar. Is ook geen ramp als je dan een manier vindt die wél bij jou past. Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is als je onregelmatige diensten hebt.
Goed dat je man niet overstag is gegaan voor de taart.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

09-03-2020 om 13:01

Weer iets eraf

Weer een halve kilo eraf deze week, nog 1,2 kg te gaan voor een bmi-punt eraf.

blik

blik

09-03-2020 om 20:59

Zebra

Ik had mijn manier wel zo ongeveer gevonden.
Moet me er wél aan houden natuurlijk
Maar dat geldt voor elke manier. Toch paste het me het best. (voor nu dan)
Maarja ik leef niet alleen en mijn manier bleek voor partner niets te doen.
Deze manier moet zich ook nog bewijzen maar partner is iig nu veel enthousiaster dan bij 'mijn' manier, past blijkbaar veel beter.

En nu eten we dus zo ongeveer alle 4 verschillend en enerzijds vind ik dat prima, (en ook wel logisch) maar zucht het is wel heel veel werk nu.
En daarom eet ik zoveel mogelijk mee met partner maar voel me toch niet helemaal fijn erbij.
Maar dat kan ook toeval zijn, misschien ben ik gewoon nog (of weer) ziek.
Maar we eten nu iig weer meer vlees en vis en dat vind ik zelf toch jammer.

Maarja, vandaag tempeh gemaakt (overheerlijk deze keer!) en kipfilet maar qua koolhydraten scheelt het wel. En omdat we weinig koolhydraten eten heb ik vanzelf ook meer behoefte aan bijv vlees.

We blijven zoeken hoor.
Partner gaat wat mij betreft nu voor, zou fijn zijn als zijn overgewicht verminderde. Ik wil gewoon nog een paar kilo kwijt maar echt noodzakelijk is dat niet.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

10-03-2020 om 09:11

Flavia

Sterkte, misschien helpt het om bleekselderij mee te nemen tegen de trek. Kun je toch knabbelen zonder dat je er kilo's van aankomt.
Ik heb als avondknabbeltje van die gezouten zonnebloempitten uit de Turkse winkel. Het kost moeite om het eetbare pitje eruit te krijgen en helpt mij als ik wil snaaien. Bovendien vind ik het matig lekker en dat helpt om van de gewoonte af te komen.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

10-03-2020 om 09:16

eten naar behoefte

Blik, eten naar behoefte schijnt een van de beste manieren te zijn om af te vallen. Het gaat wel langzaam maar je blijft daarna makkelijk op gewicht. Een vriendin van mij doet dit al jaren en is van maat 42 naar maat 36/38 gegaan.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

10-03-2020 om 09:20

Manja

Hoe gaat het nu, is het al bijna tijd voor je glaasje wijn?
Manlief en ik hebben ook besloten om de wijn flink te laten staan, het werd teveel een gewoonte om de dag mee af te sluiten. Het bevalt, we slapen beter en kunnen ons beter concentreren.

Pluis

Pluis

10-03-2020 om 11:38

Jammer, nu toch weer op 74 kg...

Wel heel erg genoten van het weekend weg, alles te voet gedaan, dus flink wat meters gemaakt en enigszins met beleid genoten van al het lokale lekkers, maar toch een kilo erbij. Dat mijn lijf dit het goede moment vond om toch weer ongesteld te worden (na ruim 5 maanden niet) zal hopelijk wat schelen. Ik weet van mezelf dat ik nogal schommel in gewicht rond die periode.
Maar, nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dus gisteravond genoten van een salade, gesport en vanochtend weer begonnen met IF. Hopelijk ben ik die extra kilo dan snel weer kwijt.

Flavia, jammer dat je meteen zo gestraft wordt voor het iets laten vieren van de teugels. Dat heb ik dit weekend dus ook ervaren. 'Vroeger' had ik daar nauwelijks last van, maar de overgang maakt blijkbaar meer kapot dan je lief is . Hopelijk lukt het je om nu even niet meer aan te komen, dat vind ik al heel wat onder de omstandigheden.

Dikkie Dik, knap dat je zo mindert met wijn. Ik vind zelf dat glaasje alcohol (meestal port of een likeur) voor het slapen gaan wel heel lekker, ik slaap er juist heel goed op. Dus dat neem ik toch nog met enige regelmaat, want goed slapen is intussen ook een dingetje, met dank (denk ik) aan die overgang. Vorige week zelfs een paar keer naar een slaappilletje gegrepen, ik was heel blij dat ik er nog een paar had liggen. Echt een paar nachten helemaal niet of nauwelijks geslapen, dat helpt absoluut niet bij het afvallen .

zebra

zebra

10-03-2020 om 14:11

tja

vorige week zoveel afgevallen in 1 week tijd (eigenlijk teveel zelfs) en dat zat er deze week, op 3 ons na, weer terug aan. Nu heb ik dit weekend wel wat meer dingen gegeten met best wat zout (toastjes met brie, paturain, salades ivm verjaardag) dus misschien hield ik daardoor meer vocht vast maar het is wel jammer. Al was ik maar stabiel gebleven, dat had ik niet erg gevonden. Ach ja, we gaan rustig verder.

Het sporten gaat momenteel ook niet geweldig, wel de gewone toestellen maar het fietsen en de stepper gaan een stuk moeizamer, ben al weken verkouden ook. Dan lijkt het beter te gaan en de week erna is het weer mis. Ben ook al maanden erg moe, of het gaat helpen weet ik niet maar ik heb volgende week een afspraak bij een osteopaat.

zebra

zebra

10-03-2020 om 14:13

port

hier in het weekend mijn glas port en heel soms doordeweeks als ik me echt erg verkouden voel, dan slaap ik soms toch net iets beter.

blik

blik

10-03-2020 om 15:36

Bleeh

Ook hier schiet het niet op. Blijf maar op en neer verkouden en/of ziek zijn. Zo blij als het even goede kant opgaat en dan weer bleeeh.
Maakt het niet makkelijker om dieet van man te blijven organiseren.
Normaal gesproken zou ik nu gewoon even voor afhaal kiezen, of iets heel simpels met wat we hebben liggen, pasta oid. En dat 'mag' nu ook niet.
We zullen het zien, en anders maar even niet.
Heb geen energie!

(slapen hier ook vreselijk, vooral door overgang)

Manja

Manja

11-03-2020 om 08:45

Dikkie

Vanochtend was het zover! De bmi 30 is bereikt!!
Ik neem vanavond een heerlijk glas rode wijn! Mijn eerste alcohol sinds 7 oktober. Ik ga ervan genieten. En neem er ook een lekker hapje bij.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

11-03-2020 om 12:45

Geniet er van!

En nou hopen dat je niet direct weer boven de 30 komt 😉

blik

blik

11-03-2020 om 13:12

Nee joh

Helemaal niet erg als je nu weer boven de 30 komt!
Je hebt er nu onder gezeten dus als je het niet blijft dan kom je er heel snel definitief onder!!
Wat een mijlpaal en wat leuk. Proost!

Partner hier had zo'n zin in friet met gebakken vis, ik zei hem toen dat hij dat kon doen als hij onder de 30 kwam... (wel wat minder onschuldig als een glaasje wijn)
Poeh het blijft voor ons verschrikkelijk moeilijk om niet de verantwoordelijkheid over partners overgewicht bij mij te leggen. Hij doet dat, ik blijf dat doen zucht.
Scheidslijn tussen steunen, enthousiast zijn en overnemen is dun.
Hij blijft wel gemotiveerd. Wilde niet met me uiteten omdat hij bang is verleidingen niet te kunnen weerstaan. Echt nieuwe stappen voor hem.

Hangkous

Hangkous

11-03-2020 om 13:42

Dames allemaal gefeliciteerd met jullie mijlpalen

Ik ben inmiddels al weken stabiel op 62,5 met plus of min 300 g en dat voelt goed.
Recent een lang weekend weggeweest en in restaurants de lunch en het diner gegeten dat is soms wat vetter dan ik zelf doe en de porties zijn ook groter maar de schade lijkt mee te vallen. Op de weegschaal thuis had ik er bijna niks bij. Dat is zo'n antieke met een wijzerplaat, als je scheef staat is je gewicht anders dan dat je recht staat. De weegschaal op de sport is een digitale die per 100 g weegt en daar ga ik vrijdag pas op.
Ik ben benieuwd.

Nadat ik in 2017 en 2018 10 kg was afgevallen had ik een nieuw badpak gekocht voor mijn wekelijkse uurtje zwemmen. Dat was geen kwaliteitsding daar hingen na ruim een jaar de elastische vezels uit dus ik had mijn oude badpak al weer een paar weken aan maar dat is een beetje te groot.
Gisteren een nieuw badpak kunnen kopen (in de winter is dat altijd een beetje moeilijk) en dat vandaag voor de eerste keer aan. Mooi strak aansluitend, de buik is helemaal plat in dat ding. Als bijkomend nadeel is er ook wat anders helemaal plat.
-10 kilo betekende voor mijn cupmaat al terug van B naar A en nu met dat strakke badpak ben ik helemaal plat, geen boezem meer over😭 Hoop dat in het gebruik de elastische vezels een beetje oprekken, geen gezicht zo zonder borsten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.