Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dikkie Dik

Dikkie Dik

07-06-2020 om 11:21

pogingen

Ik probeer regelmatig soep op het menu te zetten, zelfgemaakte met veel groente, en dan geen brood erbij te nemen. Dat is zo ongeveer het meest calorie-arme wat ik kan verzinnen qua avondeten. Pokebowl zijn de kinderen gek op, komt ook regelmatig op tafel, is in ieder geval erg gezond. Maar we hebben de regel dat ieder kind op z'n verjaardag mag weten wat hij/zij eet en de traditie dat als je een belangrijke wedstrijd wint dat er dan patatjes op tafel komen...
Nou ja, in de zomer beter.

Hoe gaat het met de rest van de lappenmand?

Hier gaat ie lekker

Na de coronakilo's door stress en verdriet kwijt te zijn geraakt kan ik nu, stress- en verdrietloos, lekker door afvallen. Zo'n beginnetje maakt het altijd makkelijker om door te zetten. Ik had me voor 2020 voorgenomen om op 72 te komen en dat zit ik nu. En dit eetpatroon houd ik, met het feit dat ik weer kan sporten zoals ik gewend ben, nog wel even vol dus ik ga nu voor 68 kilo, het gewicht dat ik had voor ik 24 jaar geleden moeder werd.

Wat vervelend dat sommigen van jullie een blessure hebben die bewegen verhindert! Hoop dat jullie snel herstellen, want de combi verantwoord eten én bewegen werkt toch het beste.

skik

Pirata

Pirata

07-06-2020 om 11:34

Soep

Ja, soep is geweldig! Ook om het vitaminegehalte van de pubers op te krikken en restjes op te maken.
Hier gaat alles vooruit, gisteren een miniwandeling buiten kunnen maken en morgen ga ik 8 etages op en neer lopen bij mijn ziekenhuiscontrole.
Inmiddels stabiel 72 kilo net als skik en jawel, behoorlijk slanke benen.
Ik hoop dat dat zo blijft want ik moet waarschijnlijk levenslang prednison slikken, dat heeft nogal een slechte naam qua bijwerkingen en slanke lijn....

Dikkie Dik

Dikkie Dik

07-06-2020 om 12:36

Nu op een BMI van 25,2

Ik weet het, da's geen zwaar overgewicht, maar vanwege mijn genen moet ik eigenlijk naar 23 toe werken. Nog 7 kilo te gaan...
Ik baal want ik zat op 25.
Nou ja, maar weer met frisse moed balansdagen inlassen om de schade van alle feestelijkheden te beperken.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

07-06-2020 om 22:28

Skik

Ik gun je een prettigere manier om van kilo's af te komen dan stress en verdriet...

Dikkie Dik

Lief van je. Het gaat nu weer goed hoor!

Als je bmi op 25 of er onder komt wordt het tijd voor een nieuwe nick voor je

skik

bieb63

bieb63

08-06-2020 om 18:27

ja soep: optie

Wat hier een gewaardeerde maaltijd met veel groenten is en behoorlijk calorie-arm, is een gepureerde soep. Daar kan je dan echt heel veel groente in kwijt. Veel meer dan in een 'heldere' soep. En je hebt dan ook niet het gevoel dat je er nog iets bij moet zoals brood. Het is dan echt een vullende maaltijd.
Voor 4 personen neem ik dan 1 ui, 2 preitjes, een winterpeen, een halve broccoli, een halve bloemkool, een onsje sperziebonen, een kleine courgette, een rode paprika en 2 teentjes knoflook. Eventueel 2 aardappels erbij. Alles in grove stukken snijden. In een grote braadpan een beetje (olijf)olie verhitten en groenten even aanfruiten. Dan ca. 1,5 liter bouillon van een blokje erbij 20 a 30 minuten koken. Peper erbij en pureren. Heel smakelijk en vullend. Uiteraard kun je er voor de leuk nog wat plakjes rookworst door doen (voor je kinderen en zelf kan je die laten voor wat het is.

bieb63

bieb63

08-06-2020 om 18:28

Pureren

Uiteraard met een staafmixer

Linzensoep

Heel vullend een voedzaam: rode linzen koken in water met een bouillonblokje, gefruit uitje, knoflook, sambal, basilicum en tomatenpassata, pureren en klaar. Zo lekker

skik

Pirata

Pirata

08-06-2020 om 19:31

Goed idee

Goed idee. Die linzensoep kan morgen op het menu!

blik

blik

08-06-2020 om 19:49

Lekker skik

Dat recept ga ik ook proberen.
Ik vind soep ook wel ideaal. Zeker om allerlei restjes op te maken, ik gooi er gewoon alle groente in die nog liggen en op moeten.
Met fruit deed ik dat vaak in smoothies, maar er wordt hier nu zoveel fruit gegeten dat er nooit meer iets te lang blijft liggen.

Ik wil wel vaker smoothies gaan maken, vooral om meer groente te 'eten'. (drinken wordt het dan maar goed)
Ik heb nu een erg bewerkelijke blender, die vooral veel tijd vergt alles schoon te maken/ houden.
Iemand nog een tip voor een betaalbare maar handige blender, die vooral makkelijk schoon te houden is?

Pirata

Pirata

09-06-2020 om 18:50

De soep

De soep als voorgerecht gemaakt, met lavas ipv basilicum. En een lepeltje creme fraiche met knoflook middenin.
Erg lekker. Gelukkig nog iets over voor morgen.

Tessa

Tessa

09-06-2020 om 22:53

blik

Misschien een tip voor je bewerkelijke blender. Uitspoelen en met bodempje water terug op het apparaat. Klein beetje afwasmiddel erbij en aanzetten. Naspoelen en eventueel herhalen als het nog niet schoon is. Succes.

zebra

zebra

12-06-2020 om 23:28

hoe het hier gaat

nog steeds regelmatig pijn, volgende week moet ik naar de neuroloog. Wat ik wel regelmatig doe is een stukje fietsen, dan heb ik weinig tot geen pijn. Ik hoop wel dat ik binnenkort weer binnen kan sporten op een aantal toestellen, zeker toestellen waarbij ik kan zitten, de andere sla ik dan maar over.
Hoe het met mijn gewicht is, geen idee, daar kom ik wel achter als ik weer op de weegschaal ga bij de sportschool maar ik zal zeker wel wat aangekomen zijn. Ik probeer wat meer water te drinken maar de ene dag lukt dat beter dan de andere.

De soepen die hierboven genoemd zijn, ga ik zeker eens proberen, vind het leuk om soep te maken en ook nog lekker bovendien.

blik

blik

13-06-2020 om 22:21

Balen Zebra

Dat je nog zoveel pijn hebt... Beterschap!

Hier ook geen feestje op lichamelijk gebied, nu weer (nog? weer? nog? ik weet het niet meer!!!) forse klachten en ik kan niets lichamelijk, ook niet het minste dat nodig is. (probeer wel te blijven werken, zwaar maar lukt nog, maar thuis kan ik dan niets meer)
Dus ook de gewone beweging en wandelen is er even niet meer, laat staan sporten.
Terwijl de behoefte aan sporten zo groot blijft of zelfs toeneemt! Aarrgg, super frustrerend.

Ik weeg me niet maar hoeft niet, ik ben duidelijk uit aan het dijen.

Enige positieve is dat het me wel lukt redelijk gezond te blijven eten. Groente en fruit kan nog iets meer, verder ben ik wel tevreden.
Ik eet gewoon te veel nu, maar wat ik eet is meestal redelijk gezond en ik kan me de laatste keer dat ik echt gesnoept heb niet meer herinneren.
Ik eet wel even weer regelmatig vlees, dat voelt wat dubbel maar is wel een keuze nu. Het moet zo simpel mogelijk allemaal nu en bovendien vrees ik voor een ijzertekort door hormonale gedoetjes en dan is vlees wel zo makkelijk.
L
Pirata, wat een rotmiddel, prednison!

Pirata

Pirata

13-06-2020 om 22:55

Blik

Toen ik eenmaal alle energie in het werk stopte en daarna stuk zat, werd het tijd om me ziek te melden. Toen ben ik rust gaan nemen en aan mijn conditie gaan werken. Was niet fijn voor de collega's maar onvermijdelijk. Probeer jezelf niet uit te wonen!
Zebra jij ook voorzichtig met jezelf!

Prednison, ja, en dat is maar 1 van de medicijnen die ik moet nemen. Maar over 2 maanden mag het misschien gehalveerd!

Fit

Durf het haast niet te zeggen na al jullie verhalen over pijnen en medicijnen, maar de kilo's vliegen eraf. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheden dat ik kerngezond ben en de overgang bij mij geen invloed heeft op afvallen, want de afgelopen 6, 7 weken is er 8 kilo afgegaan. Zit nu heel blij in een jeans maat 38. Nog wel steeds wat zorgen en verdriet waardoor ik niet zoveel trek heb, maar het is hanteerbaar.

Ik hoop dat jullie voorspoedig herstellen, het is niet alleen voor je gewicht maar vooral voor je welbevinden zo fijn om lekker te kunnen wandelen, fietsen of sporten.

skik

Pirata

Pirata

14-06-2020 om 09:27

Jaloers skik

Sorry Skik, het is al gebeurd, jaloezie op je maat 38. 😉
Maar mijn gewicht is ook al terug naar netjes, 72. Gisteren weer de eerste onnette man tijdens het wandelen die rare geluiden naar me maakte. 🙄

Ik houd het even op dit gewicht, heel veel afvallen na operatie lijkt me niet zo gezond. Gisteren McD afgehaald als diner, man kon niet koken want hij begint sleets te raken van het mantelzorgen. Ik kan nog maar weinig namelijk, kort staan, niet tillen en maar weinig wandelen.

Pirata

Pirata

14-06-2020 om 09:55

McD

Het viel mee trouwens, voor mij een fishburger en een side salad en een halve grote frites. Geen Big Dinges of cola

ElenaH

ElenaH

14-06-2020 om 11:50

Pirata

'Gisteren weer de eerste onnette man tijdens het wandelen die rare geluiden naar me maakte. 🙄'

Kijk, daar doen we het allemaal voor! 😂😂

Onnette mannen

Toen ik gisteren ging wandelen met een vriendin was er een kudde scooterjongens die gingen toeteren en wheelies maken, hilarisch. Maar daar doe ik het dan weer in het geheel niet voor.

skik

blik

blik

23-06-2020 om 01:29

Jaloers

Prirata, dank voor je zorg.
Ik zal er aan denken, snap wat je bedoelt, maar ben daar geen ster in.
Gelukkig krijg ik het rusten thuis gecombineerd met aardig wat werk dat ook nuttig is, zoals kinderen helpen met toetsen en examens. Dat voelt al wat minder nutteloos
Maar ook thuis wil ik teveel doen en blijf ik geregeld teveel doen, een vervuild huis is natuurlijk ook niet alles..
Partner doet al veel maar neemt zoveel van me over (boodschappen, koken, hond, flink stuk begeleiding van kinderen met school) dat het voor hem ook flink aanpoten is buiten zijn meer dan fulltime baan.

Het blijft voor mij lastig me over te geven aan dat wat is. Heb vergelijkbare klachten als 5 jaar geleden. (klachten zijn nooit overgegaan maar werden wel dragelijk, nu dus even weer niet meer) Ik heb het toen kunnen tackelen dus houd goede hoop dat dat nu ook weer gebeurt.

Jij nog steeds veel succes met je herstel.
Hoe gaat het nu?

Skik, wat fijn, hier ook wel wat jaloers!
Maat 38 heb ik nog wel maar dat zorgt bij mij niet voor sjans, dat was vorig jaar met maat 36 wel zo, blijft toch wel grappig als oudere dame. Maar het geen sjans hebben komt vast ook door mijn stemming, baal nog steeds enorm. Voelde me zielig dat ik niet kon sporten en nu kan ik niet eens wandelen... tjezus.

Ik wil ook gewoon even MC Donalds ed, zit er nog niet in vanwege dieet partner. Maar hij valt nog steeds niet af lol wie weet wat hij erbij snaait als ik even niet oplet. Zolang ik er ben houdt hij zich eraan ook als ik anders eet. Hij kookt nu meestal en maakt voor ons bijv pasta bij zijn gerecht, die laat hij dan staan. Ik wil terug naar fit en redelijk mobiel en dan weer if, mis dat maar durf dat nu niet. Teveel kwalen en klachten nu.

Maar goed, we eten nog steeds gezond, dat is pure winst. Vrij simpel en basic momenteel en voor dochter niet altijd 100 %verantwoord, gebruiken voor haar wel geregeld kant en klare vega vervangers etc. Maar voor haar best redelijk. Snoepen doen we allemaal al tijden niet. (behalve dat ik dus niet weet of partner dat stiekum doet, we hebben iig niets in huis0)
Ik mis het ook steeds minder en skip op werk alle koekjes ed.

Manja

Manja

23-06-2020 om 17:52

Ik paste

Gisteren met mijn bmi van nog steeds 27 in maat 38 broek. En een shirt medium. Het was uitverkoop en van 1 model broek was alleen 38. Die had ik links laten liggen, tot de verkoopster er mee aan kwam zetten.
Ik wil tot een bmi van 25, dat is nog 7 kilo. Alhoewel ik met maat 38 wel ga twijfelen of dit eigenljjk wel nodig is. Ben redelijk gespierd. Misschien past 27 wel beter bij me
Ben vanaf 6 oktober nu 31 kilo kwijt! Uiteindelijk moeten het er dus 38 worden. Hoop aan het eind van het jaar zover te zijn. Gaat nu wat rustiger en ik drink af en toe weer een wijntje. Verder eet ik louter gezond.

blik

blik

23-06-2020 om 23:15

Manja

Ik heb niet van iedereen alles paraat, maar ik denk dat jij toch de kroon spant hier
Ongelofelijk wat een prestatie, en wat een gevoel moet je dat geven dat je van flink dik naar slank bent gegaan!!
En dat in zo'n korte tijd.
Ik herkende mezelf niet meer, moest enorm wennen, en dan was er bij mij veel minder eraf en over langere tijd verspreid. Heb jij dat niet?
(ik denk het wel, als je 38 links liet liggen, herkenbaar.)

Pirata

Pirata

24-06-2020 om 09:03

Mooi

Te gek Manja, maat 38!!!!
En Blik, hou vol he, nogmaals, zet jezelf even hoog op 1. Uiteindelijk kom je er dan toch sneller bovenop.

Ik ga behoorlijk goed, maar langzaam. Volgende week hoor ik of ik eindelijk mag fietsen en weer op de roeimachine. Op dit moment mag ik alleen maar wandelen en lichte dingetjes.
Vanmorgen een kilo lichter dan vorige week, er zit dus nog vooruitgang in. Ik eet alleen ietsje minder dan voorheen, verder doe ik er niks aan.

Wow!

Al 31 kilo kwijt, petje af!

Die kledingmaten zeggen ook niks hè, voor maat 38 heb ik bij mijn lengte een bmi van onder de 22 nodig (zit ik nu ook op/onder) maar zo'n labeltje met 38 geeft je gek genoeg toch een beter gevoel dan eentje met 46 er op. En meer keuze in winkels.

skik

blik

blik

24-06-2020 om 22:58

Pirata, dank je, doe ik.
Wat fijn dat het steeds beter met je gaat!

Skik, ligt dat aan lengte of bouw van je lichaam?
Pas maat 38 onder bmi 22 is best bijzonder vind ik, dan ben je ook breed gebouwd?
Hier begint 38 nu krap te zitten, echt wel alarmfase!
Terwijl mijn bmi 'nog maar' 24 is.
Maar bij mij zit buik in de weg en gespierd ben ik steeds minder. Buikvet is bepalender voor gezondheid dan bmi.
(komt wel weer)

Doenja

Doenja

24-06-2020 om 23:24

Verbazing

Ik zit ook te stoeien met wat ik hier lees over die BMI van 25 en maat 38. Dan ben je toch heel klein? En dan ook nog breed/flink van boven? Wil ik in maat 38 passen qua broek, nou uhhhh dan heb ik een BMI van 19 of 20. Dat was voor t laatst toen ik nog balletdanseres was! Ik ben eigenlijk nergens dik, maar heb een flinke kont en zware bovenbenen. (Ooit sprak iemand mij aan dat ik misschien wel lipoedeem heb) Met een BMI nu van 24 kan ik geen enkele broek aan in de winkels. En ik heb er wat gepast. Zelfs maat 48 in momjeans zit klem om mijn bovenbenen en krijg ik niet hoog genoeg. Ik ben wel 1.80 lang. Kloppen die BMI berekeningen wel? Of zit ik fouten te maken??

blik

blik

25-06-2020 om 00:35

Nou

Sowieso zijn die maten niet zo precies, het verschilt vaak enorm van kledingstuk tot kledingstuk (vaak binnen hetzelfde merk) toch?

Ik heb idd flinke borsten, en weinig kont en smalle heupen.
Uiteraard bepaalt je lichaamsbouw voor een groot deel je maten.
Bmi zegt verder natuurlijk ook niet zoveel (wordt toch ook afgeschaft?) Het zegt bijv niks over verhouding vet/spieren.
Bmi zou je ook altijd moeten combineren met buikomtrek om iets zinnigs over een gezonde verdeling te kunnen zeggen. (dan kleurt het bij mij minder groen)

Maar bmi 24 en niet passen in maat 48 lijkt me idd wel wat vreemd...

Blik

Ik ben 1.80 meter en weeg 70 kilo. Da's bij mij maat 38.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.