Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

23-08-2020 om 21:33

Zo.

Mijn vakantie is voorbij en ik ben er klaar mee. Vanavond nog uit eten geweest, waarbij ik behoorlijk verstandig heb gekozen (salade gerookte zalm). Wel nog een ijsje om het af te leren, want ik ga vanaf nu de suiker en bewerkte producten weer laten staan. In elk geval tot oktober en dan zien we wel weer verder.
Ik heb weer een fijn inspirerend boek (de gelukkige eter, van Carola van Bemmelen) geleend bij de bieb. Op de één of andere manier werkt dat bij mij. Niet dat ik nu alles op haar manier moet doen, maar het helpt me gewoon om weer de juiste instelling te krijgen.

Nu nog een kopje thee, op tijd naar bed en morgen weer aan de slag.

Emmawee

Emmawee

23-08-2020 om 21:57

Reacties

Zebra, dat is een prima begin, om alleen nog water en thee te drinken. Calorieën die je drinkt tikken toch het snelst aan. Hopelijk trekt de pijn verder weg, zodat je weer wat kunt bewegen.

Blik, wat naar dat het zo beroerd gaat. Hopelijk levert de diagnostiek antwoorden waar je wat mee kunt. Tot die tijd is het al een hele kunst om jezelf 'gewoon' netjes te blijven voeden, ipv je ellende weg te snaaien. Tenminste, toen ik ziek was had ik helemaal geen zin om op mijn eten te letten, waardoor ik veel meer at dan ik kon verbranden en dat waren geen groenten. Dus doe maar gewoon wel mee hier. Niet om af te vallen, maar gewoon om niet al teveel aan te komen en/of om jezelf in elk geval zo gezond mogelijk te voeden. Sterkte in elk geval.

Zamioculcas, ik hoop dat ik de werkstress nog een tijdje van me af kan houden, want het helpt inderdaad niet. Afvallen is ook al stressvol, dus dan moet er wel genoeg leuks tegenover staan om het een beetje te kunnen volhouden. Ik vind het soms lastig als ik het werk leuk vindt (en belangrijk) om dan niet te veel (en te hard) te gaan werken, maar inmiddels ben ik daar gelukkig wel beter in geworden (schade & schande).

Ik trakteer mijzelf trouwens op bevroren blauwe bessen. Heerlijk. Heel even de ergste vorst eraf halen door er kokend water overheen te gieten en dan is het gewoon erg lekker. (Tip van de week).

blik

blik

23-08-2020 om 23:12

Ja hoor

Ik doe ook nog mee hier ik ben alleen idd even niet bezig met afvallen en sporten. (Dank je Emmawee)
Maar weer best gezond bezig, kost idd even net wat meer dan in goede doen. Maar nu knop toch weer enigzins om, blij ermee. Vandaag een gebakje afgeslagen!
Niet bewerkt en geen suiker, dat is ook wel zo'n beetje mijn plan weer, al lukt me dat niet voor 100%, maar met zo'n 90 % ben ik voor nu tevreden. (Vandaag wel klein scheutje sojasaus met suiker in saté saus gedaan, bijv)
En ik probeer wat meer groente te eten, overdag ook eens een wortel of paprika bijv.

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 11:52

Ook geen suiker

Ik gebruik dus sinds een week of 6 geen suiker meer en sinds 3 weken geen alcohol. Ook dingen met toegevoegde suiker vermijd ik, behalve mayonaise (ja, mijn guilty pleasure).
Vanmorgen was ik voor het eerst in tijden dus onder de 71. Als ik niet oplet, krijg ik mijn taille nog eens terug!
Dus ja, het werkt, suikers mijden. Mijn glucosewaarde is dan ook fors gekelderd. Qua alcoholachtige zaken: ik drink nu 0.0. Bevalt redelijk, en veeeeel minder calorieeen.

Voor de gammelen onder ons: hou vol hoor, en stel niet uit tot volgende week waar je vandaag mee kunt beginnen. Je kunt natuurlijk altijd een keer uit de band springen, maar waarom uitstellen van gezond eten tot september of een ander moment?

Pluis

Pluis

24-08-2020 om 12:31

Hier gaat het even qua gewicht helemaal niet goed

Ik had echt gedacht dat structuur in het leven me zou helpen om weer wat strenger te zijn voor mezelf. Maar helaas. En dat ik nu weer sport zet toch ook geen zoden aan de dijk. Ik ben na de vakantie zelfs nog aangekomen. Dus ik ben even wat minder blij... Vind mezelf nu ook echt dik worden, pas geen enkele broek meer. Maar dat is allemaal nog niet genoeg om nee te zeggen tegen dat glaasje wijn en die chipjes. Zucht.
We hebben nu een nieuwe weegschaal, eentje die ook je vetpercentage meet en zo. Ik werd daar heel erg niet blij van... BMI is precies 25, dus op het randje.
Ik heb mateloos veel bewondering voor alle mensen die ondanks gezondheidsproblemen zichzelf zo goed in de hand hebben en netjes gezond eten en niet snacken!

Pirata, hoe doe je dat, geen suiker eten? Ik heb zelf het idee dat we redelijk suikerloos eten, maar als ik er goed over nadenk gaat er in dressings toch wel gemberstroop of zo, en in de zelfgemaakte granola gaat honing, dat zijn natuurlijk ook suikers. Maar als ik dat weglaat vind ik het allemaal niet te nassen...

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 13:18

Pluis

Probeer ook eens 0,0 wijn? En dan alleen 1 handje nootjes erbij? Ik bezondig me momenteel aan de 0.0 bubbelwijn Viverty ofzo van AH, heb ik een beetje het idee dat ik elke dag aan de champagne zit. Of een Leffe 0.0.
Ik eet wel elke dag een koekje van Cereal, zonder toegevoegde suiker (zit stevia oid in, ik proef geen gekke bijsmaak).

Hoe ik dat doe qua suikers, eh, ja, ik lees alle etiketten en als er suiker of fructose of glucose oid is toegevoegd, dan neem ik het gewoon niet (behalve de maaayoooonaise, hurray). Maar mijn drijfveer is misschien nog sterker, door de dreigende diabetes. En de beroerde leverwaarden. Benieuwd wat mijn arts morgen te zeggen heeft (waarschijnlijk "ooooooh, wat bent u mooi slank geworden" , dat zegt iedereen me namelijk de laatste weken).

Ik heb geprobeerd zelf iets te bakken met stevia maar BAH, wat was dat vies. Dus nu neem ik alleen nog maar mijn porties fruit en mijn dagelijkse Cereal koekje.

Pluis

Pluis

24-08-2020 om 14:00

Is dat te doen, die wijn?

Ik heb het nog niet aangedurfd... Maar ik ben op zich ook gelukkig met thee hoor, alleen moet ik weer even omdenken. Ik heb tijden genoeg had aan 1 stukje pure chocolade bij de koffie na het eten, daar moet ik weer naar terug. En ik heb zelf het idee dat ik sinds de overgang wel heel gemakkelijk aankom en maar heel moeizaam afval. En dan raak ik al snel gedemotiveerd. Maar manlief moet ook echt aan de bak, ook wegens dreigende diabetes. Helaas heeft dat nog niet tot echte actie geleid bij hem. En ik heb in mijn eentje ook niet genoeg doorzettingsvermogen voor 2...

Alle etiketten lezen vind ik teveel moeite. En manlief al helemaal. We zijn al blij als we elke avond een redelijk voedzame maaltijd op tafel krijgen die ook nog door de pubers wordt gewaardeerd. We eten al alleen maar volkoren pasta en zilvervlies rijst, eigenlijk nooit aardappels. Verder redelijk veel groenten. Fruit is wat lastiger maar wil ik ook weer meer gaan eten. Ook al omdat dat mooi in de plaats kan van de 4-uur-snaai.
Ik moet ook 'gewoon' weer op tijd naar bed, want ik ga 's avonds steevast voor de bijl. Gaat vast weer beter lukken nu het niet zo warm meer is. Volgende week begint school weer, dan moeten we echt met zijn allen weer een beetje ritme aanhouden.

bieb63

bieb63

24-08-2020 om 14:12

0.0

Helaas vind ik 0.0 wijn niets. Had zelfs een flinke dure goede gekocht (laten adviseren bij de slijterij). En ja, de wijn rook heerlijk, gewoon zoals wijn moet ruiken. En de smaak is in eerste instantie ook zoals het moet zijn, maar in tweede instantie dus niet...... je mist iets in de smaak. En dat is de alcohol. Ik vind dat geen succes.
Het gekke is dat ik dat met 0.0 bier niet heb. Daar proef ik dat echt niet en mis niks.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-08-2020 om 14:15

hm, hier

ging het heel lang heel erg goed. Helaas bleek dat te komen doordat ik ziek ben, te snelle schildklier. Nu raak ik beter ingesteld v.w.b. schildklierhormonen, met als gevolg dat ik 1 kg (of meer) per week aankom...
Nou ja, voordeel is wel dat ik me nu beter voel (als in: weer helder kunnen nadenken, niet meer extreem moe, geen trillende handen/benen meer en minder last van opvliegers). Ik hoop dat het gewicht niet héél erg gaat oplopen, ik lees regelmatig verhalen van 10 of 15 kg gewichtstoename...

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 17:04

0.0

Ja, de 0.0 wijn smaakt wel iets anders. Laffer. Maar ik wil gewoon toch het gevoel van een glas wijn, en sommige merken benaderen dat wel.

Tine, wat vervelend, hopelijk had je nog wat speling in je gewicht? Misschien kan een dietist helpen?

Pluis, het etiketten pluisen doe je vooral in het begin, na een tijdje weet je welke producten je kunt nemen.
Jammer dat bij jouw man de knop nog niet om wil. Ik wil mijn pas herwonnen gezondheid/leven vasthouden en geen nieuwe ziektes er voor in de plaats krijgen. Diabetes is best ernstig...

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 22:23

Mayo!

Voor de mayo-liefhebbers...
https://www.culy.nl/inspiratie/koken-bakken/snelle-zelfgemaakte-mayonaise/
Erg lekker, zonder suiker.

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 23:02

0.0

Een half glas witte druivensap, een scheutje citroensap en dat aanvullen met 'licht sprankelend' water, of gewoon water (wel echt lekker koud). Dat komt qua beleving nog aardig in de buurt van een wit wijntje. Volgens mijn zus, die een enorme wijnliefhebber is en alle 0.0 wijnen helemaal niks vindt.

0.0 Affligem Blond is trouwens echt héél erg lekker. Zelfs nog lekkerder dan de Liefde Blond 0.0.

Ik probeer gewoon geen calorieën te drinken, dus beperk mezelf tot water, koffie en thee, maar zo af en toe vind ik zo'n nul punt nulletje toch wel heel erg lekker.

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 23:04

Fijne autocorrectiefout

Liefde moet Leffe zijn.

Pirata

Pirata

25-08-2020 om 08:42

Affligem 0.0 is heel erg lekker.
Ik zal het ook eens proberen met druivensap/citroen/bubbelwater. Klinkt eigenlijk meer als een schorle, maar eens kijken wat de citroen doet.

Plaatselijk vet verliezen

Bestaat niet. Niet door oefeningen, niet door pillen, niet door bepaald eten te nuttigen of juist te laten staan. Je blijft altijd hetzelfde model houden, of je nou dik of dun bent. Brede heupen, stevige borsten of een buikje, verhoudingsgewijs blijft alles hetzelfde.

skik

blik

blik

25-08-2020 om 13:30

Ongeveer Skik?

Ik weet niet van iedereen elk verhaal, maar was jij ook dik geweest Skik?
Ik vond mijn lichaam toch echt anders dan toen ik echt dik begon te worden. Toen zat er geen enkele lijn maar in eigenlijk.
Dat geldt zeker niet voor iedereen, sommige mensen worden echt mooi dik, vind ik.
Maar bij mij werd het vormloos. De grote lijnen blijven natuurlijk hetzelfde, maar het totaal ziet er echt anders uit.
Dochter hier doet veel oefeningen, en nu, na een jaar ofzo, heeft ze een heel ander figuur. Ze zal qua gewicht niet eens veel zijn veranderd, maar ze heeft een hele mooie taille gekregen en dat geeft een heel ander beeld.

blik

blik

25-08-2020 om 14:21

Suiker

is ook wennen, vind ik.
Niet alleen qua organisatie en planning maar ook qua smaak.

Ik geniet alleen maar meer van mijn bakje yoghurt met vanalles daarin zonder extra suikers, verveelt nooit na al die jaren. Ik vind het fruit erin al zoet genoeg, en vaak doe ik er ook wat gedroogd fruit in, vooral gojibessen vind ik waanzinnig lekker. Macapoeder vind ik ook lekker erin en soms cacaonibs. Ik doe er flink noten in, wat zaadjes en soms wat havermout.

Dressing is hier wel een slechte gewoonte, we zijn verslaafd aan een best wel calorie en suikerrijke balsamico.
Uit haast en gemak grijpen we daar de laatste tijd alleen maar naar. Maakt wel elk stukje groente verukkelijker dan verrukkelijk dus het voordeel is dat we meer salade en rauwkost eten.
Maar voorheen gebruikte ik ook vaker citroensap ipv azijn, of een laffe azijn met weinig calorieen en daar mogen we wel weer naar terug, dat vaker afwisselen.

Maar goed, balsamico, gedroogd fruit, suikerbommen maar als je geen (dreigende) diabetes hebt ook, met mate, heel gezond. Zelfde geldt natuurlijk ook voor dingen als gemberstroop en honing.

Pirata

Pirata

25-08-2020 om 14:35

Arts

Mijn arts was vanmorgen ook erg blij met mijn resultaten van het bloedprikken. Maar of ik nog even wat maanden wilde volhouden met suiker- en alcoholvrij leven...
Nou ja, goed voor de lijn. Straks moet ik nog nieuwe broeken kopen.

Producten met suiker en wijn afslaan is trouwens verrekt gemakkelijk als je het doktersadvies erbij vermeldt.

blik

blik

25-08-2020 om 15:20

Pirata

Wat goed!!
Super hoor, 't went vast wel!

Ja, natuurlijk ben ik blij dat ik geen doktersvoorschrift nodig heb, echt niet, maar soms...
Het lijnen zelf vasthouden vind ik soms al een probleem, maar de oeverloze communicatie hierover met anderen al helemaal.
Ik heb zo geen zin om steeds maar meer het hele gedoe te hebben rond het afslaan van iets lekkers dat ik soms het gewoon maar opeet.
(nu even geen energie voor)

Maar acuutste spelbreker is nu dochter, die verplicht van me moet koken 1 x per week. Afgelopen periode zelfs 2x per week. Maar ik heb mijn hulpmiddelen nu in keuken dus kan redelijk zelf koken weer.
Nog even bedenken hoe ik haar meer naar mijn smaak kan laten koken.
Misschien moet ik maar even een ruil voorstellen, dat ze wat andere klussen op zich neemt en het koken even laat.

blik

blik

25-08-2020 om 15:28

Alcohol

Maar zit er niet juist veel suiker in alcolvrije dranken?

Pirata

Pirata

25-08-2020 om 15:46

Blik

Niet als het niet is toegevoegd. Meeste 0.0-versies hebben de helft van de kcal van de originele versie. Moet je geem Radler pakken natuurlijk 🍺

blik

Ja, ik woog op mijn zwaarst 98 kilo, nu 63. Desondanks is er weinig veranderd aan mijn model. Ik heb nog steeds een soort zadeltassen aan de binnenkant van mijn dijen. Destijds schuurden mijn dijen tegen elkaar en nu heb ik een heuse thigh gap, de grootte is veranderd maar de vorm niet. Destijds had ik cup E, maar op dat toen best grote lijf waren dat nog steeds bescheiden borsten. Nu heb ik A, de verhouding is eigenlijk nog steeds hetzelfde.

Als je vet voornamelijk rond je middel zit kan je lijnen tot je mager bent maar zal je nog steeds een buikje hebben. Hoewel vet er daar het eerste bijkomt en ook het eerste afgaat. Vrouwen met een figuur dat je vaak ziet, smalle schouders, slanke taille, brede heupen en dijen zullen ook met een bmi van 19 niet ineens een rechter figuur krijgen. Tenminste, da's mijn ervaring.

skik

Pluis

Pluis

25-08-2020 om 16:17

Klopt, skik

Hier zo'n appeltje op stokjes. Die stokjes heb ik nog steeds, met 75 kilo, maar het appeltje wordt steeds ronder. Mijn borsten groeien wel mee, maar het meeste vet zit echt op mijn buik. Ook op mijn trouwdag, toen ik 63 woog, moest ik mijn buikje nog wegwerken met corrigerend ondergoed. En geloof me, in het jaar aanloop naar de bruiloft heb ik me dagelijks in het zweet gewerkt met allerhande oefeningen. Ik hoopte op resultaat zoals de dochter van blik, maar helaas...

Manja

Manja

25-08-2020 om 17:11

Figuur

Ik was op mijn zwaarst 114 kilo oktober vorig jaar. Nu 81, maar heb nog hetzelfde figuur. Ik heb overal wat vet. Het ging ook overal tegelijk af. Niemand die me kent gelooft die 114 kilo. En ook niemand gelooft dat ik nu nog 81 kilo ben en mijn bmi nog 26 is. Zullen zware botten dan toch echt bestaan?
Eigenlijk vind ik mijn figuur nu prima, heb maat 40, soms zelfs m of 38. Maar toch wil ik naar de bmi van 25, gezond gewicht. Gewoon omdat ik denk dat dat nu gaat lukken

Emmawee

Emmawee

25-08-2020 om 17:42

Moet lukken, Manja

Nog zo'n 4 kilo, denk ik?
Hoewel het vaak wel moeilijker wordt naarmate je langer bezig bent. En op lager gewicht blijven is helemaal een klus. Maar gezien jouw aanpak tot nu toe, zal het je vast lukken.

Ik wil ook naar een gezond BMI en vooral ook een gezonde buikomvang. Ik was aardig op weg, maar verslapte volledig en kreeg er gewoon weer 4 kilo bij! Nu dus op weg naar (max) 80 kilo. Vooral door flinke maaltijden met veel voedingsstoffen en weinig tot geen suiker.
Ik heb nu van woensdag mijn weegdag gemaakt, dus morgen eens zien of ik al enig resultaat heb geboekt.

Manja

Manja

25-08-2020 om 17:52

Klopt bijna

Nog 5 kilo. Dan is mijn bmi 25
Mijn weegmoment is ook woensdag. Ik hoop met kerst die laatste 5 kilo kwijt te zijn. Gaat lukken

blik

blik

25-08-2020 om 17:52

Ja verhoudingen blijven natuurlijk

wel enigzins. Ik zal nooit dik worden in mijn gezicht of billen. (of ik ben daar nog niet dik genoeg voor geweest)
Maar je kunt wel een bepaald gewicht hebben waarbij je eigen verhoudingen het beste, of het slechtste, tot hun recht komen.
Omdat bij mij ook alles snel op mijn buik gaat zitten vond ik het bij mij dus mooier en prettiger als ik aan de slanke kant ben.
Nog los van feit dat buikvet natuurlijk veel ongezonder is dan ander vet.
Zoals ik nu ben vind ik trouwens ook wel prima (ik schat zo'n 5 a 7 kg boven mijn laagste gewicht van afgelopen jaren) maar minder vind ik echt fijner en leuker en daar wil ik toch weer naar toe. (maar eerst opknappen)

Toen ik op mijn laagste gewicht was van laatste jaren werd mijn buik ook echt wel platter, wel pas de laatste 3 of zelfs 2 kg.
Misschien niet echt super plat maar dat vind ik zelf ook helemaal niet nodig.

Pluis, mijn dochter is natuurlijk wel nog erg jong, dat scheelt misschien? Ik vind haar figuur echt flink veranderd.
Zelf heb ik geen idee, vaak oefeningen gedaan maar nog nooit gelukt dat een jaar vol te houden achter elkaar.

Hoe lang ben je Manja?

Ik heb maat 38 van broeken met een bmi van net onder de 20, ik ben 1.78. Toen ik 81 kilo woog kon ik me met moeite in een maat 42 persen. Ben jij heel lang misschien?

skik

Manja

Manja

25-08-2020 om 18:47

Skik

175 ben ik
Ik snap het ook niet hoor. Ik pas sowieso in maat 40. En soms dus in 38
En heb onlangs een normaal goed passende jumpsuit maat m gekocht.
Daarom zei ik ook: zullen zware botten echt bestaan.

Manja

Manja

25-08-2020 om 19:03

Skik

Ben dus niet zo groot maar wel redelijk gespierd en een flinke buste. Daarmee moet ik met de maten wel rekening houden, die buste. Maar dat heeft meer met model dan met maat te maken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.