Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zware botten

Schijnt toch niet heel veel te verschillen, het gewicht van het skelet van mensen. De dichtheid van zwaardere mensen is vaak hoger omdat het nogal een workout is om al je gewicht te dragen en mee te slepen (even plat gezegd).

"Er bestaat een wiskundige formule om je botmassa mee te schatten, vertelt internist-endocrinoloog Liesbeth Winter van het Leids Universitair Medisch Centrum. “Die is bepaald met behulp van metingen bij overleden mensen”, zegt ze. “Je totale botmassa in kilogram blijkt ongeveer gelijk te zijn aan -0,25 kilogram plus 0,046 keer je lengte in centimeter plus 0,036 keer je lichaamsgewicht in kilogram minus 0,012 keer je leeftijd in jaren.”

Nou kan ik totaal niet rekenen, haak al af bij -0,25, maar misschien kan jij zo kijken of je inderdaad veel kilo's bot hebt. Ben benieuwd. Gespierd zijn legt ook altijd wel wat gewicht in de schaal inderdaad, spieren zijn zwaarder dan vet.

skik

Emmawee

Emmawee

25-08-2020 om 22:14

Hahaha!

Nee, daar kan ik ook niks mee, Skik.

Mijn man en ik zijn ongeveer even lang. Hij is wel veel lichter en slanker dan ik, maar ook duidelijk smaller gebouwd. Mijn kniegewricht heeft ongeveer dezelfde omvang als zijn heup. Ik heb dus wel grotere botten, ik weet natuurlijk niet of ze ook zwaarder zijn.

blik

blik

25-08-2020 om 22:30

Ik ben niet lang

Maar heb met mijn bmi van nu 24 (schatting, ik weeg me niet nu) ook maat 38.
Bmi van 20 heb ik nooit gehad, met 22,5 had ik maat 36.
Ik ben gewoon smal gebouwd, zeker qua heupen, ik denk dat dat meer zegt over maten dan bmi?

Pirata, ik zag het bij het maltbier. Calorieën minder, wel vaak wat meer koolhydraten en wat suiker, wel nog laag.

Hoppa

Opeens 4 kilo er af! Ben ik blij mee. Nu 6 weken bezig met sporten, 1x per week met de trainer en 2x zelf. En ik let meer op wat ik eet, maak gezondere keuzes en koop geen chips en chocola meer. Toch bleef mijn gewicht steeds maar hetzelfde op 1kg in het begin na. En nu opeens dus nog 3 er af die er nu al een paar dagen af zijn 🙂

Ik had een paar dagen niet gekeken hier en opeens veel berichten er bij! Even te veel om op iedereen afzonderlijk te reageren. Wel interessant die verschillen in bouw en zware of lichte botten.
Als ik de som goed lees is het

(0,046 × cm lengte) + (0,036 × kg gewicht) - (0,012 × leeftijd) - 0,25 = botmassa in kg

Ik kom voor mezelf op 10,8kg bot. Maar wat zegt dat? Geen idee.

Tine Winkel

Tine Winkel

26-08-2020 om 09:37

Hier dan

9,52 kg bot. Scheelt toch ruim 1 kg, lengte is 173. Interessant, dit.

Bot gewicht

Tja. Ik vind het toch wat vaag. Als ik nog 15 kg afval en op het ideale gewicht zit midden in het groene bmi gebied, heb ik volgens deze berekening opeens nog maar 8kg bot. Lijkt me niet de bedoeling 😁
Ik ben 1.80 trouwens.

Pirata

Pirata

26-08-2020 om 11:00

Zamio

Zou dat plotselinge gewichtsverlies te maken kunnen hebben met het einde van de warmte? Dat je eerst nog veel vocht vasthield?
Hier opeens 400 gr lichter dan gisteren, zelfs na het ontbijt (ik moet me elke dag wegen van de artsen).

Zamioculcas

Zo, da's lekker, vier kilo eraf!

skik

Manja, nieuwe BMI

Er is een nieuwe bmi-berekening omdat de bekende methode te weinig rekening hield met lengte. Als je 1.75 bent kan dat zomaar een halve punt schelen. Krijg je gewoon gratis een lager bmi zonder er wat voor te hoeven doen https://bmi-meter.info/nieuwe/

skik

Pluis

Pluis

26-08-2020 om 11:17

Botgewicht

Ik vind die formule ook wat duister. Ik snap dat je botgewicht mede afhangt van je lengte en je leeftijd, vooral bij vrouwen op hogere leeftijd ivm botontkalking. Maar dat ligt dan voor mannen weer anders. En ik zie niet in hoe je botgewicht af kan hangen van je totaalgewicht. Zou je als je meer vet hebt ook zwaardere botten hebben? Lijkt me niet.

bieb63

bieb63

26-08-2020 om 12:54

Dat is toch niet zo ingewikkeld pluis

Stel dat je stevige botten hebt, maar weinig vet. Dan zal je toch echt meer wegen als iemand (even lang) met net zo weinig vet maar rankere botten. BMI houdt dus geen rekening met stevige of ranke botten. Wel natuurlijk met langere botten omdat er rekening wordt gehouden met lengte.

Emmawee

Emmawee

26-08-2020 om 13:08

botten

Bedankt voor de wat beter inzichtelijke formule, Zamioculcas. Mijn botten zouden dan 11,76 kg zijn, maar het lijkt mij ook niet erg aannemelijk dat deze formule klopt. Misschien als je al jaren een stabiel gewicht hebt, dat het dan wel een benadering kan zijn, maar ik hoop niet dat ik 1,41 kg aan botmassa ga verliezen als ik weer 80 kilo wil wegen. Eigenlijk denk ik dat ook de (buik)omvang een onderdeel van de formule zou moeten zijn.
En wat heerlijk, in een keer vier kilo eraf! Zeker als het in het begin zo bleef hangen is het toch wel erg fijn om ook op de weegschaal resultaat te zien. Al is wat je direct aan je lijf voelt natuurlijk het allerbelangrijkste... maar als je het ook kunt meten, werkt dat toch motiverend.

Ik meet nu weer mijn buikomvang en daar is sinds vorige week 1,5 cm vanaf. En ook mijn gewicht is 1,5 kilo minder, dus ik ben ook blij vandaag.
Qua bewegen is het bij mij allemaal nog minimaal. Dit is echt het resultaat van minder (en anders) snoepen en snaaien. En misschien ook wel wat Pirata opmerkt: minder vocht. (hoewel dat dan weer minder belonend werkt.)

En wat een heerlijk cadeau, Skik! Die nieuwe BMI. Bij het voedingscentrum kennen ze hem nog niet. En ik blijf toch maar gewoon streven naar die 80 kilo.

blik

blik

26-08-2020 om 13:36

Buik

Emmawee, dat is snel resultaat!
Die buikomvang meten, dat neem ik me al jaren voor, komt er niet van, lijkt me zinniger ook dan gewicht.
Ik ga eens op zoek naar de meter!

Zware botten

Door lichaamsbeweging neemt de dichtheid van je botten toe. Als je zwaar bent moet je skelet harder werken dus bij mensen met overgewicht komt osteoporose niet zoveel voor (tenzij je zo dik bent dat je helemaal niet uit je bed kan komen ofzo).

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

26-08-2020 om 14:20

Hmm ...

Het klopt dat beweging goed is voor de botdichtheid. Maar wat als het overgewicht is/wordt veroorzaakt door overconsumptie van voeding die veel suiker(s) bevat? Dan riskeert de persoon in kwestie wel degelijk botontkalking door toedoen van die suiker(s), lijkt mij.

Rode krullenbol

Emmawee

Emmawee

26-08-2020 om 14:23

Blik

Ik heb 'm op de weegschaal liggen.
Inderdaad een fijn resultaat, dat had ik nog niet verwacht. En ik verwacht ook niet dat het met deze vaart door zal gaan, maar we zullen zien.

Manja

Manja

26-08-2020 om 14:27

Skik

Met de nieuwe bmi mag ik 2 kilo meer wegen voor de bmi van 25! Scheelt mij een paar weekjes.
Maar ik hou toch de oude maar aan. Zit lekker in de flow. Vandaag weer weegmoment en sport: 800 gram eraf in een week. Ben nu kapot, de personal trainer overschat me hahaha

Pluis

Pluis

26-08-2020 om 15:12

Bieb

Dat bedoel ik volgens mij ook. Maar die formule zegt niks over vet of een verhouding. Daarom lijkt mij die formule niet te kloppen. Of eigenlijk meer dat ik denk dat er geen formule is waarin iedereen past.
Volgens de bedenkers van die formule bestaan ‘zware botten’ niet. Nou zal het soortelijk gewicht van bot niet veel verschillen tussen personen, maar de bouw van je skelet maakt volgens mij wel uit. En dat zit ‘m niet alleen in de lengte maar dus (inderdaad) ook in je bouw.

Pluis

Pluis

26-08-2020 om 15:13

Nieuwe BMI

Scheelt bij mij bij dit gewicht niet veel. Helaas zal ik het dus toch gewoon van afvallen moeten hebben 🤪

bmi skik

Een bmi van onder de 20 en dan in een afvaldraadje? Ik ben al enorm tevreden met een bmi van 22,5 of zo (en pieker er niet over om te gaan lijnen). Ik lees hier weleens mee voor nuttige beweegtips. Ik had ooit een hoelahoep gekocht en bij tips zoeken kwam ik hier terecht. En met die hoelahoep is het nooit wat geworden

blik

blik

26-08-2020 om 16:00

Voor mij scheelt het ook niet

maar BMI vind ik ook niet meer zo interessant, al is het natuurlijk erg leuk om in groen gebied te komen.
Hoewel je dat zelf ook wel voelt en ziet.
Ik las trouwens ook dat buikomtrek voor langere mensen ook wat hoger mag zijn.

Fijn dat het hier weer actief speelt, stimuleert mij toch ook weer.
Manja, jij blijft wel in een sneltreinvaart gaan. Vind je het niet ook eng zo snel?

Vocht

oh zou wel jammer zijn als het allemaal vocht was.

Ik hoopte zelf eigenlijk dat het door het sporten en opbouw van spieren kwam dat het eerst langzamer ging en nu even wat harder.

Ach we zullen zien. Ik heb geen tijdsplanning wanneer ik op een bepaald doel moet zijn. Mijn doel is ook met name fitter en sterker worden door het sporten. En dan daarmee ook hopelijk gewicht verliezen. Zo heb ik de doelen ook met de trainer afgesproken dus daar trainen we ook op, niet specifiek op afvallen.

Alkes

Dat afvallen is nu ook echt wel klaar hoor, minder wegen zou echt niet goed zijn. En als ik straks vanwege geen zomerweer en geen vakantie meer niet meer bijna elke dag sport komt er wel weer wat bij, ga ik vanuit. M'n te ruim geworden broeken heb ik dus niet weggedaan.

Toen de corona lockdown begon was ik een paar kilo aangekomen. Ik was in de loop van een paar jaar afgevallen van 97 naar 75 kilo maar zat al weer richting de 80. Toen ben ik even flink op de rem gaan staan en de kilo's vlogen er af. Ben helemaal gewend aan bescheiden eten in plaats van me vol te proppen, ging eigenlijk verbazingwekkend makkelijk. Bijna zo makkelijk dat ik me afvroeg of ik niet ongemerkt een slopende ziekte onder de leden had. Maar nu is het stabiel, voel ik me prettig, maar dat voel ik me ook bij een bmi van 22,5.

skik

Manja

Manja

26-08-2020 om 18:07

Blik

Niet eng hoor. Heb de hele zomer bijna stil gestaan, was na mijn vakantie 1 kilo aangekomen. En nu sinds 2 week gaat het weer naar beneden. Heel fijn, want ik doe wel echt mijn best en eet uitsluitend gezond.
Als ik loslaat gaat het vrij snel weer omhoog, dat was bv in mijn vakantie, terwijl ik ook toen echt nog steeds heel bescheiden at. Alleen het ritme was eruit. Nu merk ik weer dat ik het beste afval in mijn redelijk saaie 6 eetmomenten per dag met uitsluitend mager, volkoren, fruit en groente en kwark.

skik

Ik snap het. Ik ben 1.63 en heb mijn hele volwassen leven ergens tussen de 64 kilo (fase dat ik dacht o nu moet ik mss iets gaan doen) en de 56 kilo woog (dat ik dacht, nou echt veel minder staat me niet). Ik ken dus geen grote schommelingen. Dat is trouwens louter genetisch en niet een gevolg van inspanningen mijnerzijds. Waar ik nu wel wat meer aan zou kunnen doen is het kweken van spieren. Vandaar dat ik hier terecht kwam (de hoelahoep waar ik wonderen van verwachtte). Maar ik moet constateren dat ik gewoon weinig discipline heb voor veel sporten.

blik

blik

26-08-2020 om 22:09

Manja

Ik was vergeten dat je stil had gestaan in zomer.
Gelukkig ook maar, lijkt me, constant maar afvallen lijkt me een zware wissel trekken op je lijf, een pauze tussendoor lijkt me heel gezond.

Alkes, sporten

Ik heb ook geen discipline om ook maar iets te doen van al die workout video's die ik op mijn Pinterest heb bewaard. Maar sinds ik roei, sport ik heel veel. Ik vind het gewoon een fantastische bezigheid, lekker op het water, aan m'n techniek sleutelen, of stevig doortrappen, gezellig met mijn team. Voelt niet als 'sporten' en al helemaal niet als taak. Ik heb inmiddels heuse abs. Ik ben genetisch net als m'n vader en broer, we kunnen heel makkelijk aankomen, ik kan voor de kerst nog wel 25 kilo aankomen als het zou moeten. Het zal altijd een beetje een strijd blijven om op een gezond en prettig gewicht te blijven.

skik

Emmawee

Emmawee

27-08-2020 om 08:51

Volgend jaar...(Alkes)

Noemen we de draad 'afvallen en op gewicht blijven', of misschien zelfs: 'gezonde leefstijl krijgen en behouden'. Dat dekt de lading meer, in elk geval voor mij.

Ik ben bang dat het altijd een aandachtspunt zal blijven. Bij verslapping, zoals nu door Corona, vliegen de kilo's er weer aan (van 84 naar 89).

blik

blik

27-08-2020 om 10:28

Eenmaal dik

en het blijft flink werken, iig jarenlang. Je lichaam functioneert anders na afvallen en je kunt minder eten dan iemand die altijd op gewicht is gebleven.
Bovendien blijven oude gewoonten altijd trekken en op zwakke momenten bovenpiepen. De gewoonten die je ooit dik maakten zijn toen toch een onderdeel van je geworden, in die zin gaan ze nooit weg.
Jouw manier Skik, er echt iets nieuws tegenaan gooien (hobby waar je veel plezier aan hebt) lijkt me één vd succesvolste manieren.

Klopt blik

Wat ook geholpen heeft is dat mijn werk verhuisde van auto-afstand naar fietsafstand. Elke ochtend 6 km heen en elke avond weer terug is geen mega-afstand, maar zorgt er wel voor dat je ongemerkt dagelijks een portie beweging krijgt. Je wordt er fitter en energieker van en pakt ook sneller de fiets waar je eerst met de auto heen ging. Je huppelt dan ook zo drie trappen op waar je eerder de lift zou nemen.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.