Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suikertje

Suikertje

02-09-2020 om 09:55

Vier maanden

Tine, dank voor je wijze woorden. Ik ben 55 jaar en pas de laatste drie jaar aangekomen. Daarvoor was ik altijd slank. De overgang en het thuis zitten de laatste maanden hebben niet meegeholpen. Mijn eetpatroon veranderen speelt bij mij een kleine rol. Omdat ik diabetes heb snoep ik sowieso al niet, maar de laatste maanden at ik toch meer uit verveling thuis. En mijn oudste had een manie van ijs eten en appeltaarten bakken. Dus daarvan at ik mee en spoot een beetje insuline bij. Als ik daarmee stop en een klein beetje minder eet, moet het me vast lukken.

Manja

Manja

02-09-2020 om 10:18

Blijvende verandering idd

Ik heb vanaf okt 2019 heel serieus ingezet op gezond eten wat blijvend moest zijn. 32 kilo afgevallen. Ben nou zoekende naar een evenwicht. Iets meer eten, met af en toe een glaasje wijn en een keer wat extra bij feestjes. Bmi is nu 26 en ik probeer met kerst op 25 te zitten. Daarvoor moet er nog 4 kgr af. Maar ik vind dit evenwicht zoeken in het eten een grotere uitdaging dan redelijk simpel de richtlijnen volgen waarbij ik die kilo’s afviel.
Merk dat ik bij iets te veel eten/drinken zomaar weer omhoog ga en dat wil ik absoluut niet. Het is een smal koord waarop ik dans.

Pirata

Pirata

02-09-2020 om 10:27

Pluis

Nee hoor, ik voel me letterlijk gerepareerd in de garage van een UMC. 😁🔧

Wij hadden die linzen met tahin erdoor en een gekookt ei er naast, voor de volledigheid.

Pirata

Pirata

02-09-2020 om 10:27

Manja

Zou een kleiner bord voor jou een steuntje in de rug kunnen zijn?

Pluis

Pluis

02-09-2020 om 10:31

Pirata

ik heb een recept gevonden met ovengedroogde tomaatjes. Klinkt er lekker, dus die ga ik uitproberen.

Manja

Manja

02-09-2020 om 10:56

Pirata

Nee kleiner bord helpt niet. Ik eet echt niet te veel bij de maaltijden. Mijn schema met volkorenbrood, groente, fruit en mager vlees gaat prima. Maar na bijna een jaar op dat regiem neem ik af en toe een glaasje wijn, heel soms een gebakje en wat lekkers op een verjaardag. En heeeeeeel soms patat. Maar die extra’s kunnen echt maar in zeer beperkte mate. Die extra’s probeer ik een beetje uit. Maar nog minder basiseten kan eigenlijk niet, dan krijg ik niet genoeg gezonde dingen

Manja

Manja

02-09-2020 om 10:59

Bij een regiem van 1500 calorien

Val ik niet af. Blijf constant, ondanks sporten en elke dag minstens een uur met de hond wandelen. En die 1500 moeten dus wel gezonde dingen zijn om gezond te blijven. Is op zich prima te doen, maar kijk dus nu waar ik toch een beetje kan toevoegen zonder direct kilo’s zwaarder te worden

Emmawee

Emmawee

02-09-2020 om 11:37

Mijn doel

Is toch vooral dat ik eind december nog steeds mijn huidige eetprotocol volg. En dat betekent vooral: plannen en me daaraan houden. Het gaat als een trein. Het voelt nog niet helemaal goed, heb nog veel trek tussendoor, maar als ik er niet aan toegeef is het met een paar minuten weggezakt. En 's avonds voel ik me ook vermoeider (omdat ik dat gevoel niet meer weg-eet), maar dat zorgt ervoor dat ik op tijd ga slapen.
Ik ben weer een kilo en een centimeter kwijt, terwijl ik echt genoeg eet, dus dit is echt fijn, maar misschien moet ik toch nog iets meer inplannen, om niet te hard te gaan.

En inderdaad, lijnen is onzin. Een gezonde leefstijl is voor altijd, maar als het een tijdje verslapt (en dat gebeurt) dan moet je dat wel weer even zeer beslist bijsturen. Daarom kan ik wel zeggen dat mijn doel is om weer op pre-corona gewicht uit te komen. Ik weet nl. dat dat wel gaat lukken als ik mijn verstand blijf gebruiken.

blik

blik

02-09-2020 om 17:09

Ook goed

Dan noemen we het hier geen lijnen, maar bijsturen

Suikertje

Suikertje

02-09-2020 om 17:31

Bijsturen!

Mooier woord. Ik wil mijn BMI bijsturen van 23,5 naar 22,5 en liever nog naar 22, maar laat ik beginnen met een kleine stuurbeweging.

Manja, petje af! 32 kilo, ik kan daar alleen bewondering voor hebben.
En ja misschien is het minder goed om over kilo’s te hebben en beter over het/de bmi.

Pluis

Pluis

07-09-2020 om 16:10

Het ging goed...

Vrijdag was de weegschaal erg lief voor me, hij gaf 72,6 aan (BMI van 24). Dus 2,5 kilo eraf, dat vind ik heel netjes. Maar ... dit weekend twee bijzondere verjaardagen, op vrijdag kaasfondue gegeten (stond al heel lang op het wenslijstje van de kinderen) en om het af te leren had manlief gisteravond voor toastjes met kaas en een lekkere port gezorgd, dus dat haal ik nu niet meer ben ik bang. Vanavond gaat mijn sportavond niet door vanwege een vergadering dus dat komt er ook nog bij. Maar ik kan het dus nog wel, afvallen! Vandaag weer met frisse moed de draad opgepakt. Even kijken of ik het sporten deze week nog in kan halen, maar zo aan het begin van het schooljaar is het altijd erg druk, privé, dus ben bang dat het pas weer zaterdag wordt.

Suikertje

Suikertje

07-09-2020 om 16:42

Ik ben tevreden

Mijn weegschaal was vanmorgen na een week een kilo bijgestuurd in de goede richting en de bmi was meebewogen.
Wel veel hypo’s gehad, dus de pomp nog wat lager gezet, dat is wel lastig. Maar daar vind ik wel weer een nieuw evenwicht in. Ik heb zo’n spijt dat ik het niet gedaan heb tijdens de lockdown. Ik ga nu toch weer naar het werk en daar is het moeilijker. Niet omdat er taart wordt aangeboden, iedereen weet dat ik dat nooit eet, maar omdat ik het huis uit moet. Maar gedane zaken nemen geen keer.

blik

blik

09-09-2020 om 13:57

gaat nu echt verkeerde

kant uit met mijn gewicht.
Moet iets rigoreus weer!
Vrijdag een etentje gepland, daarna wil ik serieus aan de slag.
Met m'n lijf kan ik langzaam weer iets meer, nog steeds niet veel maar het is al heel veel beter dan het was. Langsaam weer wat meer oefeningen doen, wie weet zet dat nog zoden aan de dijk.
Want ik eet dan niet veel en ook best gezond meestal maar ik verbruik weinig.

Pirata

Pirata

09-09-2020 om 15:21

Maar Blik

Als je vrijdag een etentje hebt, dan moet je niet wachten tot zaterdag voor je "aan de slag" gaat, maar vandaag al. En wat wil je dan gaan doen, want je eet naar eigen zeggen al goed? Gelukkig gaat het je fysiek weer wat beter!

Hier weer iets afgevallen, er gaat ongeveer 200 gram per week af, zonder enige moeite want mijn dieet ben ik al aan gewend.
Gisteren wel een groot glas wijn gedronken, tegen de regels in. Maar mijn konijn was na 12 jaar trouwe vriendschap overleden, ik had echt een borrel nodig na de begrafenis.

Karin

Karin

09-09-2020 om 21:43

Pirata

Pirata sterkte, wat sneu voor je, mijn konijn is ook ooit 12 geworden, erg oud voor een konijn.

Manja

Manja

09-09-2020 om 22:17

Blik

Ben het wel met Pirata eens. Gewoon beginnen als je vindt dat het moet.
Ik kan ondertussen prima uit eten en afvallen. Of in elk geval gezond eten. Ik “moet” geregeld uit eten. Neem dan meestal geen voorgerecht of heldere soep, een stukje vis, kip of biefstuk zonder saus en geen patat oid. En geen toetje. En water oid
Toch geniet ik enorm van deze uitjes. Het samenzijn en de gezelligheid is belangrijker dan het eten tegenwoordig.
Ik had vandaag mijn weegdag en sport. Nog steeds 81, deze week 0 afgevallen. Prima, ook niks erbij. Gaat ondertussen niet meer zo hard als in het begin, toen ik begon met 114 kilo en wekelijks een kilo afviel. Wil nog 5 kilo kwijt voor Kerst

Emmawee

Emmawee

09-09-2020 om 23:00

Ach Pirata...

Dat is zo rot... Sterkte. Ik kan me voorstellen dat een worteltje op zo'n moment niet voldoet.

Hier was het weer meet- en dag en ik weet weer een kilo minder. Buik is gelijk. Dat gaat dus prima.

Maar belangrijker: het lukt me steeds beter om het bij 3 maaltijden te houden en alleen te eten wat ik heb ingepland. Superfijn. Morgen is mijn jongste jarig, dus dan plan ik gewoon een stuk appeltaart in. Lekker! Maar de behoefte om te snaaien is veel minder overheersend en ik kan er al wat beter mee omgaan wanneer het zich wél in alle heftigheid aandient.

Ik word echt blij van deze manier van zelfcoaching die ik nu krijg aangereikt in die cursus 'Stoppen met snaaien'.
Vandaag heb ik weer een tussendoor-webinar gevolgd van deze mevrouw. Ze probeert natuurlijk wel deelnemers te trekken voor het grotere programma, maar dat ga ik niet doen, vind ik te duur. Bovendien denk ik dat ik een heel eind kom met de dingen die ik nu hoor en lees.

Belangrijkste ding is eigenlijk dat het helemaal niet om eten en afvallen draait, maar vooral om hoe je omgaat met je gevoelens. Ze maakt echt wel goed helder hoe dat in je hoofd werkt en hoe je dat kunt beïnvloeden. En dus niet op wilskracht, maar door op te merken wat je 'oerbrein' aan het doen is. Dat is op meer terreinen toe te passen, merk ik nu al, maar... niet alles tegelijk, kleine stapjes.

blik

blik

10-09-2020 om 01:17

Ach Pirata

12 jaar, das een hele tijd!

Ik ben nu niet slecht bezig, een aantal zaken beginnen echt ingesleten te raken.
Maar het kan beter en dat wil ik ook maar daar is wel even wat voorbereiding voor nodig.
Gezin inlichten bijv met een vooraankondiging werkt dat goed. Zaken opmaken die ik voorlopig even niet wil, dat soort dingen.
Mezelf voorbereiden, dat vooral.
Ik heb het veel te druk met vanalles en echt plannen om weer de focus hierop te gaan leggen beviel me de laatste keer goed.
Ik moet nog even bedenken hoe ik het ga doen want heel veel winst is nu ook niet meer te behalen in hoe ik eet. Toch maar minder koolhydraten denk ik. Liefst wil ik weer een vorm van vasten maar dat durf ik met mijn gezondheid nog even niet aan.

Manja

Manja

10-09-2020 om 07:34

Blik

Volgens mij moet je niet vasten. Je lichaam Moet juist bezig blijven. Tenminste dat zegt mijn voedingsadvies bij de personal trainer. 6 keer per dag eten, maar wel heel gezond. En idd niet te veel koolhydraat, maar ik eet wel gewoon volkorenbrood. En dan om 10 sochtends uur beetje kwark oid en voor het slapen gaan ook.
Ik zit nu op 1600 calorien en dan val in heel langzaam nog een beetje af. Maar belangrijker is momenteel niet aankomen en gezond normaal eten om het de rest van mijn leven vol te kunnen houden. En dan is vasten vlgs mij niet de beste oplossing

blik

blik

10-09-2020 om 07:57

Manja

Volgens mij ben jij zeer gedisciplineerd en gestructureerd, dat ben ik totaal niet.
Het is mij bijv in al die jaren niet eens gelukt om mijn cal inname van 1 dag te registreren (behalve zeer globaal een enkele keer op een vastendag, maar dat ging over erg weinig eten) laat staan dat me dat zou lukken over langere tijd.

Of vasten gezond is zal blijken de komende jaren, vooralsnog zijn de uitkomsten daarover positief.
Voor mij geldt vooral dat het vasten, in de zeer minimale en aangepaste versie waarin ik het deed, me erg goed beviel.
Ik vond het heerlijk urenlang niet met eten bezig te hoeven zijn, voelde me enorm energiek en het eten smaakte me zo ontzettend goed.
Sinds ik dat gedaan heb geloof ik ook niet meer in 6 x eten pd. Ik denk ook niet dat het kwaad kan doorgaans, als het bij je past. Ik zou er gek van worden, zo vaak eten.

Ik heb trouwens vooralsnog nooit lang gevast, hoogstens 16 uur geloof ik. Voor vrouwen is het ook maar de vraag of het gezond is, begreep ik, om het lang te doen.
(Ik heb het over vasten maar bedoel dan intermittent fasting)

Manja

Manja

10-09-2020 om 11:23

Haha blik

Leuk dat je me gedisciplineerd en gestructureerd noemt! Dat was ik mbt eten tot okt vorig jaar juist helemaal niet.
Maar het is wel de enige manier waarop het me lukt af te vallen. Eindelijk na 10 jaar. Moest in het begin gewoon de wekker zetten om niet te vergeten om om 10 uur sochtends mijn kwark oid of fruitje te nemen. Nu na een jaar is het routine

Pirata

Pirata

10-09-2020 om 11:27

Konijn

Bedankt voor de steun. Ik voelde mezelf nogal dwaas, de hele dag in tranen om een konijn, op mijn leeftijd. Maar ja, 't was jarenlang ons vriendje.

Manja

Manja

10-09-2020 om 11:28

Blik

Ik registreer niks hoor.
At gewoon wat op mijn lijstje stond vanaf okt, maar nu gaat het vanzelf. Heb geen lijstjes meer nodig. En 6 keer eten is niet heel veel hoor. 3 maaltijden, 10 uur koffie met kwarkje, fruit om 3 uur oid bij een kopje thee en ipv toetje na het eten neem ik yoghurt oid om een uur of 10 savonds

Pluis

Pluis

10-09-2020 om 12:11

Ach Pirata

Natuurlijk ben je even van de kaart als je konijn na 12 jaar overlijdt. Is toch een deel van je leven/gezin geweest al die jaren? Heb je hem begraven? Een vriendin van mij heeft haar overleden konijnen (intussen al een stuk of 5) begraven in haar achtertuin. Ik vind dat wel mooi. Sterkte!

Hier gaat het even wat minder, of althans, na de uitspattingen van het weekend ben ik nog niet terug op het oude niveau. Ik zit nu op 73,8 en dat is een ruime kilo meer dan vrijdagochtend. Terwijl ik deze week heel keurig netjes niet snack en geen alcohol drink. Maaltijden zijn bij ons altijd redelijk koolhydraat- en caloriearm. Dus ik baal een beetje dat er geen vooruitgang meer in zit. Meer beweging lijkt mij toch wel de sleutel voor mij, dus ik heb voor vanavond een yogales geboekt en zaterdagochtend doe ik weer een les in de sportschool. En ik ga maar weer eens hardlopen. Ik heb er een hekel aan, maar lekker met de hond is het wel te doen.

blik

blik

10-09-2020 om 13:55

Manja

Ik denk dat ik 5 jaar geleden toen ik startte met afvallen ook vaak op een dag probeerde te eten.
Dat is lang ook het devies geweest natuurlijk.
Ik begrijp dat het routine kan worden maar mijn leven is nergens erg regelmatig.

Toen ik startte met vasten vond ik het niet-eten (dat natuurlijk nogal tegennatuurlijk voelde) een opluchting. En eigenlijk at ik wel vaker uren niet, alleen voorheen was er wel zo'n vaag stemmetje dat me zei dat het erg ongezond was.
Nu denk ik daar dus anders over en ook als ik niet met vasten dieet bezig ben sla ik vaker maaltijden over, ik vind het erg fijn. Nuja, overslaan is het niet eens meer nu want ik plan niet veel maaltijden meer. Alleen het avondeten en ik neem een maaltijd mee naar mijn werk die ik meestal wel eet. Verder eet ik op gevoel, honger of gelegenheid. Soms 2 maaltijden op een dag soms misschien wel 5.

blik

blik

10-09-2020 om 14:05

Pluis

Frustrerend he, dat een uitspatting zo afgestraft wordt!
Ik denk dat het bij mij ook bijna niet meer kan, leeftijd zal ook wel meespelen.
Vorig jaar kon ik uitspattingen redelijk goed opvangen door de rest van maaltijden daar dan op aan te passen. Dat lukt me op gevoel als ik een hele tijd bezig ben. Dat duurt bij mij wel even eer het goed in mijn systeem zit, daarom wil ik ook even een periode extra goed op gaan letten.
(iig streng met suiker)

Pirata

Pirata

11-09-2020 om 09:26

Hehe

Eindelijk zat ik vanmorgen nét onder de 70 kilo! Proost, daar drink ik een glas water op!

Over vasten: Dat beviel mij ook heel goed. En wel hierom: met al die vaste eetmomenten die je in NL traditioneel per dag hebt, leer je je eigen hongergevoel niet eens herkennen. Af en toe een beetje honger hebben mag best! Sterker nog, het is zelfs goed voor je, zie de alom beschreven theorieën over IF. Bovendien viel IF mij in het gebruik enorm mee. Alleen vlak voor het avondeten (meestal veeeel boontjes met kipsaté zonder saus en een lepeltje rijst) kreeg ik last van "hongerklop". De rest van de dag, tja, ach, het is niet erg als je maag een beetje rommelt.

Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat andere manieren om af te vallen niet kunnen werken!

Hier ga ik dus gewoon door met mijn methode, geen suiker, geen alcohol, en ik krijg sowieso nog maar ongeveer 2/3 op van wat ik vroeger op mijn bord schepte. En ik eet iets meer eiwitten en iets minder koolhydraten (dat was doktersvoorschrift).

Overigens heb ik een interessant artikeltje gelezen in de meest recente uitgave van New Science. Een experiment met sprinkhanen die van jongs af aan voedsel in verschillende samenstellingen krijgen, later herhaald met een groepje mensen (ik vond het bewijs wel wat dunnetjes, maar alla). Kwam er kort gezegd op neer dat ze bleven dooreten totdat ze voldoende energie uit eiwitten binnen hadden gekregen. Dus als ze minder eiwitrijk voedsel ter beschikking hadden, bléven ze maar dooreten van het vet en de koolhydraten, en werden ze dik. De grap is: al dat door en door bewerkte voedsel dat je in de gemiddelde NL supermarkt kunt kopen, dat bevat te weinig eiwitten. Bv. chips, brood, pasta, cakejes... (PS, als ze het zeer eiwitrijke voedsel aangeboden kregen, stopten ze met eten en bleven ze te mager).

blik

blik

11-09-2020 om 16:51

Goed Pirata!

Ik proost met je mee!

Ik merk zelf ook dat ik heel veel meer vol zit na een eitje of yoghurt dan na brood.

Ik heb mijn plan nog steeds niet helemaal klaar, iig geen toegevoegde suikers.
(en geen 'witte koolhydraten' maar dat deed ik sowieso al bijna niet)
Geen alcohol is me nog een brug te ver
Verder zal bewegen ook wel spelen, ik at al redelijk maar bewoog nauwelijks meer. Nu weer alles op aan het starten, huishouden, wandelen met hond, fysio fitness.
Vooral doseren met bewegen en rust, dat is wel belangrijkste peiler van mijn plan.

Manja

Manja

11-09-2020 om 17:55

Dat van die eiwitten

Zegt mijn personal trainer/coach ook. Genoeg eiwit eten. Bij elke maaltijd. Dus niet alleen volkorenbroodje met iets zoets voor het ontbijt, ook al zijn dat niet zo veel calorieen. Er is altijd eiwit bij in mijn voedingsadvies. Dus volkorenbrood met magere kaas en beker melk. Yoghurt oid tussendoor. En het werkt bij mij idd heel goed. Zelden honger/
Juist het “schemaloos” eten met lange pauzes en geen planning en wachten op honger heeft mij in de afgelopen 10 jaar juist enorm doen groeien, 30 kilo. En die heb ik er nu met mijn aardige strakke schema er weer af! Dus voor mij werkt het juist om me eindelijk eens aan een vast ritme te houden. Al voelde dat in het begin heel tegennatuurlijk

blik

blik

11-09-2020 om 18:03

Fijn Manja

Wat werkt dat werkt
Als het bij jou goed past zeker vasthouden.

Hier dan weer geen magere producten, ik bezuinig op suikers en slechte vetten, niet op gezonde vetten en eiwitten. Eiwitten idd juist wat meer en ook meer fruit en vooral groente.

Vandaag mandarijntjes, ze zijn er weer, fijn, vooral makkelijk, dat eet wat makkelijker dan een grapefruit die ik ook vaak eet. Met gekookte eitjes en ik heb wat zeekraal gehad, super lekker. Tevreden maar vanaf morgen wil ik meer groente.
Eerst vanavond nog genieten met uiteten.
(ik probeer wel toetje te skippen maar weet nog niet of me dat lukt)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.