Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

28-08-2020 om 00:00

Hobby

Zo'n hobby wil ik ook wel, Skik! Maar ik kan nog niet helemaal bedenken wat dat dan zou kunnen zijn.

Voor de zomer liep ik zo ongeveer om de dag een vast rondje (ongeveer 20 minuten) hard en ik deed Ring Fit Adventure op de Switch. Die routine wil ik wel weer terug, maar ik denk dat ik eerst maar weer in een werkritme moet komen.

Emmawee

Emmawee

28-08-2020 om 17:27

Stoppen met snaaien

Ik heb me laten overhalen tot het aanschaffen van een online cursus 'Stoppen met snaaien'.
Nieuwsgierigheid en de wil om nu echt NU ECHT iets te veranderen, wonnen het van mijn zuinigheid en scepsis.
Tot nu toe heb ik nog geen spijt, het is net even anders dan wat ik tot nu toe heb gedaan en gelezen.

De kern komt neer op iets wat ik hier ooit eerder schreef (vorig jaar). Dat ik mezelf als een klein kind naar bed moest sturen. Nu moet ik mezelf ook als een klein kind wijzen op wat (en hoeveel) ik wel en niet ga eten. Een erg leuke benadering, waar veel psychologie bij komt kijken (ik verklap niet alles, dat is broodroof). Opeens houd ik het bij 3 maaltijden per dag. En tussendoor heb ik rust (doet me ook denken aan de rust waar Blik het over heeft t.a.v. IF).

Hangkous

Hangkous

28-08-2020 om 17:38

Voorlopig even geen feestjes en vakantie meer

Ik ga mezelf ook een schop onder de kont geven.
De vakantie is voorbij en geen verjaardagen meer voorlopig.
Nu echt even goed opletten en regelmatig eten.
Ontbijt lunch en avondeten en dan tussendoor wil en kop thee, in de ochtend met ontbijtkoek of iets anders vullends na de beweging. (Helaas niet meer 3x in de week sporten. Zwembad is dicht en fysio fit mag ik maar 1x week)
Ik doe wel zelf wat aan beweging maar dat is niet zo effectief als het zwemmen.
In de middag met fruit en in de avond en klein stukje choco.

Stoppen met het onregelmatig eten gaat werken voor mij weet ik uit ervaring.

Succes allemaal weer.

Pirata

Pirata

28-08-2020 om 17:39

Emmawee, en beweging

Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Zelf snaai ik niet meer, behalve een suikervrij koekje bij de koffie en een hand cashewnoten in de middag (da's geen snaaien voor mij), dus ik doe niet mee

Qua sport en bewegen: ik heb besloten toch maar zelf hier aan te werken.
Elke dag wandelen of fietsen en elke dag op de roeimachine, bij goed weer kan ik voorlopig nog rondjes zwemmen.

Ik ga maar weer een crosstrainer kopen voor als het regent (die ik eerder had is gesneuveld). En ik heb de 7m app geïnstalleerd, maar ik vond mijn eerste sessie nog niet zo inspirerend. Heeft iemand ervaring met zo'n soort trainingsprogramma-app? Is er wat leukers te krijgen?

Gered door de Jumbo

Deze week heb ik elke dag tot 22u/23u gewerkt (geen avonddiensten maar overuren). Toen vond ik mezelf zo zielig vanochtend dat ik bij de Jumbo een doos chocoladesoesjes mocht kopen van mezelf. Maar gelukkig waren ze op 😃 en ik heb ze verder ook niet gemist. Dus was ook stom dat ik ze wilde kopen.

Een sport als hobby is ideaal. Ik had een paard en met rijden plus alles er omheen, uitmesten, sjouwen, fietsen, gaat het sporten helemaal vanzelf. Nu is mijn paard er niet meer en kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om een ander paard te rijden.
Dus dan maar fitness. De gewenning en gewoonte begint te komen. Maar het is nog niet helemaal een echte hobby te noemen.

Pluis

Pluis

31-08-2020 om 10:33

Eindelijk, er is iets af...

He he, eindelijk is de knop om, en het heeft ook wat resultaat. Een ruime kilo eraf, het begin is er! Nu doorzetten/doorpakken. Hopelijk lukt dat ook. Al gaat vanavond mijn sportavond niet door wegens andere afspraken. Dat is dan wel weer jammer...

blik

blik

31-08-2020 om 13:30

Mooi

Pluis, dat eerste begin, daar kun je weer mooi mee verder!
Hier nog teveel overaantrekkelijk aanbod dat ik eigenlijk rigoreus zou moeten afslaan, ik kan het nog lang niet bij een beetje houden en voor ik het weet zit ik weer nonstop te snaaien.
Daarna weer 'starten' kost dan weer veel meer.

Emmawee

Emmawee

31-08-2020 om 22:14

Blik

Misschien heb je het al eens verteld, maar hoe krijg jij zoveel eten aangeboden? In welke situaties? Ik haal het gewoon echt allemaal zelf uit de kast. Of eigenlijk, haalde. Ik ben nu vijf dagen succesvol in het niet snaaien.

blik

blik

31-08-2020 om 23:59

Werk

Sowieso op mijn werk, dat helpt niet echt...
Er wordt veel gesnoept en gesnaaid en uitgedeeld, ook de lekkerste dingen, vaak zelfgemaakt.
Dan bakt mijn dochter veel en onze families zijn ook behoorlijk van het samen veel lekkers eten.
(en toch steeds weer wat in huis halen voor me ook al sla ik bijna alles af)
Hier nu dag 2!

blik

blik

01-09-2020 om 01:45

vrienden eigenlijk ook wel vaak. Lekkere hapjes etc.
Ik zit gewoon in een erg bourgondische omgeving... Erg leuk maar minder voor de lijn.

Ik kan niet heel veel uit de kast halen want de kast hier thuis is al een paar jaar behoorlijk gezond.
Daar eet ik ook wel 'ns veel van, gezoute pinda's, kaasjes of tosties, maar dat vind ik minder erg omdat ik dat minder ongezond vind.
Als ik weer echt wil gaan afvallen moet ik daar natuurlijk wel ook in minderen.
Maar de echt ongezonde dingen eten we thuis bijna niet meer, (puur omdat ik het niet in huis haal) wel gaan we graag uiteten en dat is ook niet altijd effectief.
(ik weet, uiteten kan ook best verantwoord, dat leer ik ooit nog wel!

Suikertje

Suikertje

01-09-2020 om 08:17

Afvallen

Ik ben in de afgelopen drie jaar 4 kilo aangekomen! Ik ben nu 70 kilo bij 1.74. Niet dramatisch dik, maar de broekband knelt. Echt verschrikkelijk. Bij mijn jaarlijkse controle bij de internist word ik niet altijd gewogen, maar na drie jaar wel weer een keer. Ik denk ook dat het halve jaar thuis werken ook niet meegeholpen heeft. Op mijn werk loop ik meer dan thuis, ondanks de bijna dagelijkse wandeling.

Ik heb nu mijn insulinepomp lager gezet om hypo’s te voorkomen en bedenk ‘s morgens wat ik allemaal ga eten op een dag. Dat zet ik in de Eetmeter, waarin ik het aantal kilocalorieën en koolhydraten kan zien. Dat gaat nu een week goed.

Ik hoop een ons per dag af te vallen. Is dat realistisch? Ik heb nu dit strakke regime voor heel september en oktober in mijn planning staan. Vermoedelijk gaat 4 kilo in twee maanden wel lukken toch?

Hangkous

Hangkous

01-09-2020 om 08:28

300 g per week

Dat is realistisch. Wat jij wilt is met dan het dubbele. Ook gezien je diabetes niet aan te raden. 4 kg eraf voor kerst zou ik al een hele prestatie vinden.
Wat jij wilt gaan doen is een soort crashdieet en daarvan is bekent dart je als je er mee stopt net zo hard weer aankomt meestal meer erbij dan je er eerst af had.
Ik ben zelf in 2 jaar tijd 10 kg afgevallen en dat is mijn of meer blijvend geweest. Ik schommelde best en beetje rond mijn ideale gewicht. Met corona is er aardig wat bij gekomen dus ik ben deze week ook weer begonnen. Nu de vakantie voorbij is en de kinderen weer naar school zijn.
Helaas kan ik nog niet voluit sporten door corona maatregelen dus het gaat niet zo hard.

Emmawee

Emmawee

01-09-2020 om 09:07

Blik

Oh ja, op je werk. Dat is echt lastig. Op mijn oude werk was er ook vaak wel iemand die trakteerde. En er zat een erg goede banketbakker in de buurt.

Met die methode die ik nu doe, mag ik eigenlijk alles eten, als ik het maar meer dan 24 uur van tevoren heb ingepland. Dat heeft echt een heel apart effect. Ik ga namelijk niet inplannen dat ik morgen een halve zak chips ga leeg eten. Terwijl ik dat 'spontaan' toch geregeld een prima idee vind.

Als ik weet dat ik naar een verjaardag ga, kan ik wel inplannen dat ik 1 gebakje eet en 4 toastjes, 4 handjes chips en 2 blokjes kaas. Of het dubbele. Het maakt niet uit. Als ik het maar van tevoren inplan. En me eraan houd.
Het lastige vind ik hiermee wel dat je van tevoren niet weet wat anderen je gaan voorschotelen. Nu heb ik daar gelukkig véél minder last van dan jij. (minder Bourgondische omgeving).

En verder werkt het dus echt goed. Het is wel erg wennen, ik leef nooit zo gepland, maar het geeft me heel veel inzicht in hoe mijn hoofd (mijn oerbrein, noemt zij het) voortdurend smoesjes bedenkt om toch weer van alles te gaan lopen eten. En hoe zich dit vertaalt in een soort alarmerend hongergevoel, wat écht geen honger kán zijn. Nu ga ik daar dus niet op in. Hoewel dat wel moeite kost, wéét ik nu gewoon dat ik dat gevoel (die dreinende peuter) niet z'n zin moet geven. Ik kan hooguit tegen mezelf zeggen: ik plan het in voor overmorgen. En dat werkt dus. Ik heb gewoon het gevoel alsof ik een interne oplichter ontmaskerd heb!

Suikertje

Suikertje

01-09-2020 om 09:25

Hangkous

Dank voor je reactie. Dan zal ik sept t/m december aanhouden als lijnmaanden.
Ik weet dat een crashdieet niet goed is, maar ik heb nog nooit gelijnd in mijn leven. Nu ik bijna 55 ben en na de overgang ben ik dikker geworden. De 57 kilo die ik woog tijdens mijn turnjaren, daarvstreef ik al niet eens naar. Maar als ik 67 weeg op 1 januari ben ik al blij. We gaan het zien.

blik

blik

01-09-2020 om 15:33

Mmhh

Ik vind 4 kg in 2 maanden niet echt crashen.
Al is langzamer natuurlijk ook prima, en misschien wat veiliger met diabetes?
Ik weet ook niet of het niet achterhaald is dat crashen per definitie niet werkt.
Suikertje, had je al eens meegeschreven hier? Of was het iemand anders met die naam?

Emmawee, klinkt goed!
Voor mij wat te veel afspraken, maar zonder afspraken met jezelf kom je er vast niet.
Liever zou ik even met mezelf afspreken gewoon geen suiker te nemen. Maar nog wat verjaardagen opstaan ed en dat is me nu teveel gedoe denk ik.

Pluis

Pluis

01-09-2020 om 15:49

Vandaag lekker op de fiets naar het werk

Hopelijk ook op de terugweg droog, want ik ben een goed uur onderweg... Voelt wel goed, zeker omdat ik gisteravond niet kon sporten. En nu mijn hulp zich heeft afgemeld voor deze week ga ik vanavond ook nog maar even met de stofzuiger en dweil door het huis. Dat is ook calorieën verbranden. Geluncht met een salade, maar nu net ook nog maar even een ham/kaas croissant gegeten. Guilty pleasure, en heel erg niet gezond, maar ik heb voor de terugreis brandstof nodig heb ik gemerkt. Anders haal ik het niet wegens een te lage bloedsuikerspiegel (denk ik, ik ben dan helemaal bibberig als ik afstap). Dus dat doe ik tegenwoordig anders. Ik heb ook nog een banaan en een appel liggen, die eet ik straks voor ik vertrek. En vanavond staat er thuis ook weer een gezonde salade op het menu. Nu alleen vanavond niet voor de bijl gaan na de fysieke arbeid. Dat wordt nog een dingetje denk ik.

Emmawee, dat klinkt inderdaad als iets dat kan werken. Maar ik ben tegen mijn kinderen en de hond ook nooit streng genoeg, dus of dat bij mezelf lukt...?? Dat je van tevoren bedenkt wat je mag eten/gaat eten, ja, dat zie ik wel gebeuren. Doe ik in ieder geval op werkdagen al. Dan neem ik afgepaste lunch mee, fruit en een snack. Het zijn bij mij vooral de avonden en de vrije dagen die lastig zijn, maar die kan ik natuurlijk ook zo proberen te plannen. Dank voor de tip.

Ik vind 4 kg in 2 maanden ook niet heel raar klinken, maar een ons per dag wel. Dat is wel wat meer, dan kom je op 6 kilo en dat lijkt me voor iemand die niet zwaar obees is wel veel. Liever langzamer en op een manier die je vol kunt houden. Zeg ik, maar ik moet het ook nog maar zien te halen hoor, die 4 kilo eraf. Dan zit ik op 70, net eronder aan het eind van het jaar zou ik prachtig vinden!

blik

blik

01-09-2020 om 17:01

Misschien

niet alleen afspraken maken met onszelf maar ook met elkaar
Ik vind het wel een mooie, zo'n doel voor het eind van het jaar, ipv goede voornemens in nieuwe jaar nog voor het oude jaar.
Gezien mijn nu instabiele lichamelijke toestand wil ik niet heel raar doen, maar 3 kg wil ik er wel af voor eind jaar. (mag ook wel, ben nu 7,5 kg boven streefgewicht)

Dadelijk gezonde(re) risotto maken, met zilvervliesrijst, zin in!

Suikertje

Suikertje

01-09-2020 om 18:35

Blik

Ja, ik ben dezelfde. Berichten die met diabetes te maken hebben schrijf ik onder deze naam.
Toen ik diabetes kreeg was ik in nog kortere tijd 8 kilo afgevallen: van 63 naar 55. Maar met de insuline kwamen ook de kilo’s weer terug 😩

Die ons per dag is een streven, dat ga ik natuurlijk niet elke dag halen, daarom is wat langer lijnen misschien beter. Vooral omdat ik sowieso al niet snoep, behalve wat drop bij een hypo. Want dan moet het!

Pirata

Pirata

01-09-2020 om 19:08

Rode pepers

Rode pepers eten, zeggen ze in het AD: Val je door het eten van hete pepers echt af?

https://www.ad.nl/koken-en-eten/val-je-door-het-eten-van-hete-pepers-echt-af~a9bcb350/

Pluis

Pluis

01-09-2020 om 20:00

Dat deed ik al

regelmatig pittig eten. Dus daar hoef ik helaas verder geen verwachtingen van te hebben. Als de kinderen de deur uit zijn, zullen we hier nog wel vaker pittig en pittiger eten. Dus wie weet, op termijn?

Emmawee

Emmawee

01-09-2020 om 20:41

Streven

Ja fijn, een doel voor dit jaar! Dat voorkomt misschien ook de jaarlijkse december-verslapping.

Ik wil eigenlijk mijn doel niet vastleggen in kilo's en centimeters, maar ik wil wel echt heel graag dit jaar nog terug naar het punt waar ik was voor Corona (en mijn nieuwe baan) zich aandienden. Ik woog toen 83 kilo. Maar belangrijker nog: ik bewoog toen meer en ik sportte twee keer per week.

Ik heb nog steeds een enorme weerstand om naar de sportschool te gaan, maar met het minimale aantal besmettingen in onze regio en de maatregelen die zijn genomen, denk ik dat het inmiddels gewoon een smoesje is. Bovendien doe ik thuis ook niks meer, terwijl ik voor de vakantie nog ging hardlopen en Ring Fit Adventure deed op de Switch. Dus ik wil in elk geval weer in beweging komen.

Ik ga even nadenken over de concrete doelen die ik op 31 december wil hebben behaald.

blik

blik

01-09-2020 om 22:08

Leuk Emmawee!

Ik houd het maar even op een bepaald gewicht want genoeg bewegen zit er even niet in.

Suikertje, (welkom terug!) ja, funest voor je lijn, insuline
Sorry, ben het weer kwijt, heb je een vorm van diabetes die door voeding nog beïnvloed kan worden?
Een ons per dag klinkt wel lekker concreet, al haal je het niet iedere dag. Maar wel overzichtelijk, als ik in orde zou zijn zou ik het ook wel een leuk streven vinden.

Ik ben hier stiekem steeds meer peper toe aan het voegen bij bijna alle maaltijden. Kinderen en ik zijn er dol op maar partner niet zo, maar hij klaagt al steeds minder, maar als hij kookt gebruikt hij het niet.
'risotto' van zilvervliesrijst was heerlijk. Wel wat meer werk dan normaal (maak het meestal van orzo) maar iedereen vond het lekker.
Uiteraard met peper.

Suikertje

Suikertje

01-09-2020 om 23:00

Helaas Blik

Helaas, ik heb diabetes type 1, de onomkeerbare. Dus pakken koekjes en zakken drop eet ik al niet. Was het maar zo dat ik veel snoep, dan kon ik dat laten staan en daardoor afvallen. nu moet ik dus ietsje minder eten en minder insuline spuiten.
Het gaat me wel lukken, het is tenslotte maar vier maanden tot mijn streefdatum.
Wij aten trouwens ook risotto vanavond!

Inspanningsverplichting

ik heb expres met mezelf geen afspraak over kilo's gemaakt maar een inspanningsverplichting. Ik moet 3x per week sporten, zoveel mogelijk gezonde keuzes maken en als mijn zoontje op bed ligt (na 19u ongeveer) niet meer eten. Dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan op de zaken waar ik invloed op heb. Wat de kilo's dan doen is dan bijzaak. Dat helpt mij om vol te houden als het gewicht niet in een lijn snel naar beneden gaat.

Pirata

Pirata

02-09-2020 om 08:58

Ik niet

Ik ga mezelf ook geen doel op leggen, behalve dat ik in november 100% gereintegreerd wil zijn op het werk. En daar moet ook voor bewogen worden!

Suikertje, kan dat dan, minder insuline gebruiken? Ik heb er geen verstand van natuurlijk!

Gisteren hadden wij een linzenschotel van Ottolenghi, met brood en salade. Erg gezond en lekker. Zelfs oudste heeft 2 keer opgeschept. Ik eet zelf vrij kleine porties tegenwoordig, dat is maar goed ook want dan blijft er voor hem meer over (het blijft een mager stokje).

Suikertje

Suikertje

02-09-2020 om 09:03

Insuline

Ja, ik kan met de insuline variëren. Ik heb een pomp die de hele dag een klein beetje afgeeft en voor het eten geef ik een stoot extra. Ik heb nu de dagelijkse hoeveelheid iets naar beneden gezet, zodat de kans op hypo’s verkleind is nu ik minder koolhydraten eet. Als ik bijvoorbeeld spaghetti eet, spuit ik 8 eenheden, als ik een bietensalade van ottolenghi eet, dan spuit ik 5 eenheden. Het is de hele dag rekenen en hopen dat het goed gaat. Erg vervelend.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-09-2020 om 09:17

at 744, het is ten slotte maar 4 maanden

Nee, gezond afvallen is niet 'maar 4 maanden', je moet je eetpatroon wijzigen, blijvend. Want net als bij:
als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

is het bij eten en gewicht:
als je eet wat je at, weeg je wat je woog (of meer).

Pirata

Pirata

02-09-2020 om 09:29

Aha

Aha, nu begrijp ik het iets beter van die insuline.

Ja Tine, dat is zeker waar. Daarom val ik ook eigenlijk wel over termen als "lijnen". Dat klinkt niet als een blijvend aangepast patroon.

Voor mij geldt nu dus (nadat ik eerder dit jaar ben gerepareerd, want dat heeft ook grote invloed) dat ik simpelweg minder eet. En ik heb er nog genoeg aan ook. En natuurlijk mag/eet ik geen suiker, alcohol en Franse kazen meer. Sommige kleding slobbert nu echt al. Dus nu moet ik niet opeens denken dat ik dan wel grotere porties kan opscheppen.

Pluis

Pluis

02-09-2020 om 09:51

Pirata, klinkt lekker!

Ik heb hem meteen opgezocht en uitgeprint zodat ik hem van de week kan maken. Dank voor de (onbedoelde) tip!

Pluis

Pluis

02-09-2020 om 09:52

Grinnik

gerepareerd. Autocorrectie? Toch ook wel toepasselijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.