Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

19-09-2020 om 15:07

Krachttraining

Ja dat moet / wil ik ook echt weer oppakken, maar ik houd mezelf vreselijk tegen. Geen tijd, geen zin, uit mijn ritme, enz.

Dan maar in de tuin rommelen en sjouwen met van alles. En minstens 1 keer per week naar mijn kantoor op de negende etage lopen... Dat gaat wel steeds beter en zonder volledig buiten adem te raken.

zebra

zebra

19-09-2020 om 15:18

even rust

qua afvallen en sporten maar ik verwacht in oktober de draad weer op te pakken, op het moment werk ik tijdelijk wat meer en dan heb ik erna geen zin meer om te gaan sporten en in het weekend vind ik het niet fijn om de deur uit te gaan, ik ben nogal een huismus.

Tine Winkel

Tine Winkel

19-09-2020 om 16:11

Emmawee

Wat attent dat je daar naar vraagt, dank je (ik ben altijd verbaasd dat mensen kunnen onthouden welk verhaal bij wie hoort ).

Ja, het gaat gelukkig heel veel beter met me. Mijn schildklier ging idd flink te snel, maar ik reageer gelukkig erg goed op de medicatie. Het heeft wel even geduurd (eerst te snel, toen wat te langzaam), maar ondertussen zijn de bloedwaarden perfect en voel ik me eigenlijk ook wel prima. Ik ben weer aan het sporten (vnl krachttraining, soms cardio), zodat ik weer kracht voel in mijn lijf. Ik kan weer gewoon een heel eind wandelen of fietsen en ik ben weer aan het werk.

Kortom, van mij mag het zo blijven - maar ik zal een keer van die medicijnen af moeten en het is de vraag hoe het dan gaat lopen. Maar als ik geluk heb, ben ik er (weer) voor jaren van af...

En, in de lijn van dit draadje: ondertussen wel weer wat aangekomen, ongeveer 2,5 kg in 1 maand tijd, maar dat ligt in de lijn der verwachtingen als je vanaf een te snelle schildklier komt. Ik zit nog steeds op een heel nette BMI, rond de 23. De laatste 2 weken loopt het niet meer verder op, dus ik vind het wel prima zo.

Pirata

Pirata

20-09-2020 om 11:18

23, dat is inderdaad nog heel mooi. Hopelijk kun je het zo houden!

Ik heb mijn statistieken bekeken en ik blijk eigenlijk 400 gr per week af te vallen. Zelfs mijn jurk die ik wilde laten verbreden knelt niet meer.

Krachttraining

Ik doe inderdaad veel krachttraining. Wel wat cardio maar niet echt zodanig dat ik daar nou van af val. 10-20 minuten per keer. Gelukkig heb ik de trainer die de schema's maakt anders zou ik mezelf misschien wel voorbij gaan lopen.

Die 5kg in 10 weken leek vooral langzaam omdat het eerst vrij snel 1 kg was, toen een hele tijd niks, toen opeens 4kg en nu ook alweer een tijd niks. Maar het is nu ook alweer een hele tijd gelijk dus het zal wel kloppen.
Ik ga het sporten al redelijk leuk vinden zelfs 😊 ik luister podcasts tijdens de krachttraining en kijk Netflix bij de cardio 😂 helemaal prima!

Krachttraining

Ik deed aan krachttraining, maar ik voel niet wanneer ik over mijn grenzen heenga. Ik heb de afgelopen twee jaar een keer tennisarmen opgelopen en een paar keer keer spit. Het duurde even voordat het kwartje viel, want de spit kwam niet op de sportschool, maar twee dagen later. De 20 eurocent viel toen ik op een andere dag van de week naar de sportschool ging en prompt twee dagen later last kreeg.
Ik mis het wel, maar nu door de Corona-crisis ging ik ook niet en sinds ik niet meer ga, geen spit meer gehad. Ik doe nu thuis grondoefeningen en wandel veel.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-09-2020 om 20:42

MoederMop

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje herken wat jij schrijft. Ik zou het voor mezelf niet spit willen noemen, maar ik merk wel dat ik minder soepel in mijn rug ben (zeker
s morgens) als ik mijn krachttraining heb gedaan. Maar nu ik, na een aantal maanden niet sporten (en dus wel soepel) weer begonnen ben met de krachttrainingen, heb ik van enkele trainers nieuwe aanwijzingen gekregen hoe ik bepaalde oefeningen moet doen (bv. flink gebruiken van je buikspieren bij deadlifts - terwijl die oefening voor mijn gevoel voor je bovenbenen is...). En nu gaat het prima!
Kortom, als je weer naar de sportschool gaat, zou ik dit zeker aankaarten bij een van de trainers, mogelijk kunnen ze je advies geven bij bepaalde oefeningen.

blik

blik

21-09-2020 om 00:12

Uiteten

toch maar even niet meer.
Ging redelijk voor mijn doen, wel brood, geen frietjes, was super heerlijk en dan toch dat toetje genomen! Aarrggh.
Was nu gewoon niet mijn bedoeling en dan ergert me dat nogal.
Verder wel ok, zeg overal braaf nee tegen, paar keer ook flink tegen mijn natuur in
Geniet extra van dat wat ik wel mag van mezelf.
Eerste kg nu kwijt, sinds lang weer wat kwijt dus ik ben tevreden.

Trainer

Het helpt zeker om iemand te hebben die met je mee kijkt of je de oefeningen goed uitvoert bij krachttraining. En om je te beperken. Ik loop anders ook te hard van stapel. Laatst dacht ik, ik ga eens zonder programma zelf eens wat oefeningen doen. Was ik anderhalf uur bezig omdat ik elke keer dacht o ja deze oefening kan ik ook nog doen! En dan ga je ongemerkt inderdaad over grenzen heen. Met mijn vaste programma's denk ik vaak dat ik nog meer had kunnen doen maar het is beter om te doseren.

Moedermop, als ik het zo hoor geldt dat voor jou ook. Bij veel sportscholen kunnen ze zo'n programma voor je maken en kijken ze dan ook wel met je mee als je er naar vraagt. Hoef je niet meteen een personal trainer voor in te huren.

Pirata

Pirata

22-09-2020 om 08:52

Huh

Zat ik vorige week nog mijn < 70 kilo te vieren met een glaasje water, vanmorgen kon de waterfles alweer ontkurkt worden.
Nu 69,2 kilo, maar vooral: ik ben het groen weer in qua BMI! 24,7!!

Wel heb ik 1 keer meegedaan met wat wijn, dit naar aanleiding van mijn ballonvaartluchtdoop. En gisteren 4 suikervrije koekjes gegeten (jaja, het pakje moest even leeg 🙄).

Pluis

Pluis

22-09-2020 om 16:47

Redelijk constant nu

Ik zit nu weer iets onder de 75, BMI 24,6. Dus het aankomen zet niet door gelukkig. Ik was het weekend wel ineen vreselijk depressief. Ik verdenk dus nog steeds de hormonen (overgang) dat ze een feestje vieren waar ik dan de dupe van ben. Ik ga dus nog maar even niet naar de huisarts. Maar dat afvallen schiet nog steeds niet op. En ik ga mezelf dan dus heel zielig vinden, en dan krijg ik trek in ongezonde maar o zo lekkere dingen...
Gisteren niet gesport door omstandigheden maar daarom wel gefietst naar kantoor, twee keer een uur flink doortrappen is ook sport vind ik.

Ik begin een beetje te denken dat dit gewicht (en bijbehorend model) gewoon bij me hoort. Ik wil ook niet mezelf van alles ontzeggen om maar slanker te worden. Mijn conditie en gezondheid zijn verder voor zover ik weet goed. Misschien moet ik mijn zegeningen gewoon tellen? En gewoon zo af en toe genieten van een kaasje en een wijntje 's avonds en af en toe eens uit eten en een gebakje hier of daar. Als ik dat gewoon niet elke dag doe ...

Pluis

Pluis

22-09-2020 om 16:51

Pirata en Zamioculcas

Pirata, dat is lekker! Niet eens heel hard je best hoeven doen en toch afvallen! Die modus zoek ik nog .
Zamioculcas, dat zou mij (helaas?) nou nooit overkomen, anderhalf uur bezig zijn omdat je denkt, dat kan ook nog wel. Ben ik veeeel te lui voor . Qua sporten doe ik wel mijn best hoor, in de sportschool vind ik het toch altijd wel erg lekker als ik hoger spring en harder train dan de jonge blommen daar. Maar in mijn eentje breng ik daar echt de motivatie niet voor op. Daarom werkt hardlopen in mijn eentje ook niet voor mij. Ik doe het wel hoor af en toe, met de hond, maar het tempo is bedroevend en ik stop om de haverklap om hond te laten snuffelen.

Emmawee

Emmawee

22-09-2020 om 18:10

Pluis

"Mijn conditie en gezondheid zijn verder voor zover ik weet goed. Misschien moet ik mijn zegeningen gewoon tellen? En gewoon zo af en toe genieten van een kaasje en een wijntje 's avonds en af en toe eens uit eten en een gebakje hier of daar. Als ik dat gewoon niet elke dag doe ..."

Dit klinkt als acceptatie van jezelf en dat lijkt me echt een uitstekend idee. Op die manier kun je ook jojo'en voorkomen.

Het wordt bij mij pas problematisch als ik het idee van 'af en toe even genieten' oprek tot 'alle dagen feest'. Nog erger wordt het als ik grenzeloos ga grazen, uit verveling of uit stress. Zodra ik wat dat betreft meer op mezelf kan vertrouwen, laat ik het graag wat meer los.

Enneh... "Ik was het weekend wel ineen vreselijk depressief. Ik verdenk dus nog steeds de hormonen (overgang) dat ze een feestje vieren waar ik dan de dupe van ben. Ik ga dus nog maar even niet naar de huisarts."

Ik snap de 'dus' niet helemaal. De huisarts zou ook bij hormonale problemen iets moeten kunnen betekenen. 'Vreselijk depressief' klinkt niet als iets onschuldigs.
Sterkte ermee!

Pluis

Ik was zelf ook verbaasd hoor, dat ik zo lang bezig was! Blijkbaar ga ik het echt leuk vinden. En er zit ook iets in dat ik dan álle oefeningen wil doen die ik ken. Wat nergens op slaat natuurlijk.

Voor hardlopen in mijn eentje gebruikte ik de mp3s van Start to Run met Evy. Op de een of andere manier helpt het mij enorm dat zij dan opeens roept "ik ben fier op u!", ik voel me echt gesteund dan 😂

Mijn trainer heeft me enorm aan het werk gezet vanochtend, echt weer een niveau hoger. Zo leuk dat ik dat nu kan! We hebben ook afgesproken dat we volgende keer wegen en meten (vetpercentage en zo) en dat dan elke 12 weken doen. Wat voor mij ook vaak genoeg is.

blik

blik

22-09-2020 om 20:23

Pluis

Het is me ook wat, we moeten tegenwoordig ook wel enorm in de train en gezondheidscultus mee.
Maar al dat trainen is gekomen (buiten dat het geweldige marketing betreft) omdat we praktisch niet meer bewogen.
Draai het niet om! Jouw incidentele rennen met de hond of fietsen naar het werk is NIET inferieur aan gestructureerd zweten in de sportschool. Integendeel.
Je moet gewoon jouw eigen gedoetjes vinden.
En nu wrs door overgang weer nieuwe gedoetjes/balans.
(herkenbaar)

Hier zit ik, hoewel fysiek niet helemaal in orde, in een goede flow. Ben bijna weer gewend aan strengere regiem en eet minder en gezonder. (niet bewust minder maar omdat ik zo gezond eet nu ga ik vanzelf minder eten altijd)
Mijn klachten raken op achtergrond en ik moet weer oppassen niet al te snel te actief te zijn.
(door mijn inactiviteit zijn natuurlijk tig dingen blijven liggen en ik wil die achterstand dan te snel weg)

Ben ook weer lekkere dingen aan het maken, net pesto gemaakt, gezonde koekjes, leuk allemaal.
Door het maken van dingen, het proeven, de geuren ervan, zit ik dan al zo vol dat ik weinig meer hoef.

Pirata, kom je ons nu weer jaloers maken, dat doe je altijd! Hoe was het in de ballon?

Manja

Manja

22-09-2020 om 21:50

Sport en bewegen

Tot mijn dertigste ging sporten vanzelf. Teamsport en ik was best goed ook. Was nooit nodig om me te motiveren. Na mijn dertigste kreeg ik een paar kinderen en bleef het sporten erbij. Mijn gewicht bleef wel prima,, druk jong gezin en hard werken. Na mijn 45e nam mijn gewicht met 25 kilo toe in 10 jaar! Vorig jaar op mijn 55e eindelijk weer begonnen met serieus sporten. Ik merk dat ik ook echt iemand van buitenaf nodig heb om mij te motiveren. Anders loop ik de kantjes eraf. Gelukkig had ik die gevonden! In een jaar 32 kilo eraf!

Pluis

"Gisteren niet gesport door omstandigheden maar daarom wel gefietst naar kantoor, twee keer een uur flink doortrappen is ook sport vind ik."

Zeker weten. Alleen wij Nederlanders vinden het gewoon een manier om je te verplaatsen, in de meeste andere landen wordt fietsen als sport beschouwd. En met een uur stevig doortrappen ben je zeker aan het sporten, kost aardig wat inspanning en is supergoed voor je conditie!

skik

Pirata

Pirata

23-09-2020 om 08:19

Sport/geen sport

Gisteren ben ik op de fiets naar de bouwmarkt gegaan, heb een boom omgezaagd (met de hand), en ook nog een grote struik gehalveerd, die allebei in stukken gezaagd/geknipt. 2 Groenbakken vol. En ik heb nog een wandeling gemaakt. Als dat geen sport is! 💪🏻
Daarna wel k&k roti gehaald want ik had wel genoeg gedaan. Slechts de helft opgekregen, vroeger at ik de hele bak. Geen idee waar mijn grote eetlust heen is.

blik

blik

23-09-2020 om 08:42

Pirata

Krachtpatser

Denk je niet dat het de suiker is? Ik denk echt dat dat bij mij op z'n minst een grote rol speelt.
Ik merk dat iedere keer, als ik redelijk suikerloos ga. Dan verdwijnt die enorme honger/trek, en eet ik min of meer 'nornaal'.
Nu pas een paar dagen bezig eigenlijk en direct resultaat. (op mijn eten, energiepeil, gewicht)

Pirata

Pirata

23-09-2020 om 08:47

Misschien

Misschien komt het toch omdat ik nu meer eiwitten mag eten ipv koolhydraten. En een stukje gewenning erbij.
Ik heb in elk geval nog lekker roti voor de lunch straks!

blik

blik

25-09-2020 om 09:03

Rem

Hoe gaat het bij jullie?
Hier wil ik wat rustiger aan doen, ben nu 2,5 kg afgevallen in amper 2 weken, gaat me wat snel. Zit nu weer onder de 65.
Maar gister een wat rare dag waardoor ik door nachtdienst en wat lichamelijke onderzoeken veel te moe was om nog wat te eten, speelt ook mee.
Maar het zga suikerloze houd ik nog even erin, voelt goed.
Wil ook meer groente, blijft wat lastig hier. Hoeveel groente eten jullie? Ik krijg dat niet goed ingebouwd in vaste regelmaat. Schat dat ik op dagen dat ik er niet bewust mee bezig ben tussen 1 en 2 ons zit, wil dat graag omhoog.
Ik ga toch maar eens voor een betere blender.
En nu champignonsoep maken!

Pirata

Pirata

25-09-2020 om 09:30

Groente

Er gaat hier 800 a 1000 gr groente in de avondmaaltijd (aardappelen niet meegerekend).
Een groot deel zit vaak verstopt in soep of saus.
Pizzasaus van gisteren bestond bv. uit 1 blik tomaten en 200 gr gepureerde groente ipv kant en klare waar vaak veel glucosesiroop in zit. En toen nog groente bovenop de pizza's. Voor 4 personen. Maar dit was eigenlijk aan de krappe kant, gelukkig was het volkorendeeg.

Hangkous

Hangkous

25-09-2020 om 15:23

Groente

Voor 4 personen haal ik meestal rond de 800 g van bijvoorbeeld boontjes/worteltjes. Rode kool haal ik heel en daar blijft meestal iets van over (die dingen wegen vaak meer dan een kilo)
Gek genoeg gaat er bij mij in lasagne de meeste groente. 900 g zelfgemaakte tomatenbasis waar behalve tomaat ook al wortel, knoflook, ui, prei en bleekselderij in zit en dan alles gemalen. Als ik dan de lasagne klaarmaak gaat er nog een 100 g ui in en 250 g champignons.
Niet iedereen is overal even gek op dus vaak heb ik ook nog rauwkost of sla bij de maaltijd.
Bij de lunch eten we ook regelmatig tomaten, komkommer, paprika uit het vuistje of in de soep.
Persoonlijk haal ik makkelijk de 1400 g groenten per week, jongste vaak wat minder. Die is niet zo dol op groene gekookte groenten. Wat dan niet wil zeggen dat ik iedere dag keurig mijn 200 g eet. Kan gerust zijn dat ik de ene dag aan 350 g kom en (zoals vanavond) met bami maar 150 g.

Maike

Maike

25-09-2020 om 17:15

Manja

Wat knap, Manja! Ik sta daarvan nu aan het begin: 32.4 kg moeten eraf om weer tot een gezond BMI te komen. Inmiddels 4.4 kg kwijt in vier weken. Plan blauw van Weight Watchers (alleen online, geen meetings). De knop ging ineens om in mijn hoofd. Ik merk wel dat ik het er liever niet over heb, gewoon rustig mijn gang wil gaan, dus ik heb het verder nog aan niemand verteld (enige ouder hier, maar kind is natuurlijk wel op de hoogte, hihi). Ik zie er eerlijk gezegd wel tegenop als het zichtbaar wordt want ik heb geen zin in reacties (zelfs geen positieve) dus hopelijk ga ik me niet zelf onbewust saboteren.

blik

blik

25-09-2020 om 17:20

Misschien

moet ik wat meer meetellen, de tomaten bijv in tomatensaus, misschien eten we meer dan ik denk.
Ik ga maar eens meten!
Maar hangkous, 2 ons per dag is ook niet echt veel, meer is wel aanbevolen.
Vandaag gelucht met zeker 2 ons groente, maarja, dit is dus weer een dag dat ik er bewust mee bezig ben. Ben ik dat niet dat lukt dat zeker niet. Liever zou ik het me meer eigen maken.
Van alleen de avondmaaltijd kan ik het niet hebben, ik heb na een ons boontjes (bijv) wel weer genoeg boontjes gehad.

Hangkous

Hangkous

25-09-2020 om 17:42

200 g groente en 2 stuks fruit

Dat is aanbevolen per dag en gemiddeld genomen haal ik zeker de 1400 g groenten per week. Gisteren sperziebonen 200 g pp en nog wat komkommer en een tomaat bij de lunch. Nu sta ik banjo te maken daar gaat 550 g groenten in voor 4 personen en vanmiddag heb ik niks op aan groenten.
Da's dan effe jammer. Haal ik zondag wel weer in dan maak ik een gerecht waar 800 g groenten in gaat en daar eten we dan ook nog sla bij.
Zo lukt het de ene dag beter dan de andere om voldoende groente te eten.

Manja

Manja

25-09-2020 om 18:23

Maike

Ik heb de eerste maanden ook niemand iets verteld, behalve mijn gezin.Na een paar maand begon het echt op te vallen. Toen begon corona en zag ik weinig mensen. In de zomer ging alles weer wat open en toen was ik ondertussen bijna 28 kilo kwijt en bleef het complimentjes regenen. In begin vond ik het wat genant. Nu niet meer. Nu reageer ik vrolijk en trots: ja knap he, is echt niet vanzelf gegaan dus is ben heel trots op mezelf. En dan krijg je leuke gesprekken met mensen
Zet hem op he! Hup Maike!

blik

blik

26-09-2020 om 00:58

Hangkous

Het advies voor groente is bijgesteld naar 250 gr.
En dat schijnt volgens velen erg aan de krappe kant te zijn. Ik heb ook vaker 375 gr gelezen.

Tax

Tax

26-09-2020 om 01:11

Klopt 250 gr

250 gram is het per dag en meer is prima. En beter rauw of gekookt dan in de blender helaas; ivm bv vezel( enz.) verlies; dan moet je bij eten.

ElenaH

ElenaH

26-09-2020 om 07:21

Veel fruit

Ik eet veel fruit (groente lukt nog niet zo). Maar zijn er meer mensen die daar winderig van worden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.