Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blik

blik

26-09-2020 om 13:50

Als je meer fruit bent gaan eten kan het zijn dat je lichaam moet wennen aan toename vezels.
Winderigheid is verder ook geen ongezond teken maar wel heel vervelend

zebra

zebra

26-09-2020 om 17:34

heel verhaal getypt

en het is weer weg dus wel balen. Volgende week ga ik het sporten weer oppakken, de afgelopen tijd vaak extra gewerkt en dan echt geen zin gehad om daarna nog te sporten, ook meer gezondigd ook. Op zich wel gezond gegeten bij het avondeten maar wel vaak teveel als het iets is wat ik erg lekker vind dus daar moet ik weer aan werken.
Vanaf volgende week zal ik hier dan weer wat actiever zijn.

blik

blik

26-09-2020 om 23:56

Leuk Zebra

(dat je volgende week weer meer meedoet

Hier lijkt de knop weer redelijk om, nu nog vasthouden.
Bij prominent aanbod van lekkers (blijft veel hier) blijft de twijfel opsteken, maar nee zeggen gaat me steeds makkelijker af.
De twijfel blijft trouwens door sociale motieven vooral, zelf heb ik weinig behoefte aan lekkers.
Maar het blijft gezellig samen iets te snoepen en bij een jarige bijv staat het symbool voor samen vieren.
Ik blijf het dan wel jammer vinden maarja we kunnen niet alles hebben.

Pirata

Pirata

27-09-2020 om 08:50

Lekkers en nee zeggen

Ook al eet ik geen suiker meer, en een hoop andere dingen, ik houd nog best wel van lekkers.
Ik neem dan ook gerust mijn eigen suikervrije koekjes mee als ik ergens heen ga. En zelfs mijn eigen 0.0% als het moet.
Het komt overtuigender over en toch best gezellig. Sommige gedrag, zoals met zijn allen gezellig eten en drinken, is sociaal erg ingesleten. En dat is volgens mij ook belangrijk menselijk gedrag. Door wel mee te doen, maar op jouw manier, is het veel gemakkelijker.

Manja

Manja

27-09-2020 om 10:40

Klopt pirita

Ik vind het meedoen ook echt belangrijk. Maar hoef niet per se wijn, zoals ik gewend was en mijn vriendinnen graag drinken. Met mijn rivella ben ik net zo gezellig tegenwoordig.
Ook qua hapjes is er altijd wel iets wat prima kan. Moet alleen zelf zorgen dat ik de weerstand kan bieden aan de nachos en bitterballen. Uit eten gaat prima zonder voor en nagerecht. Eigenlijk altijd wel een gerecht dat niet al te overladen is aan calorieen. Bv een kip of vis of biefstuk
Ik laat mijn gezellige etentjes en bijeenkomsten met familie en vriendinnen (coronaproof!) niet afpakken.
En het leuke is: de enorme hoeveelheid complimentjes. En navolging. Mijn personal trainer heeft er al een paar klanten bij uit mijn omgeving

blik

blik

28-09-2020 om 01:04

Leuk idee Pirata

om je eigen versies mee te nemen.

Ik had het nu vooral over min of meer spontane acties, bij mij nu vooral op werk, er is 'altijd' wel een collega of client die trakteert of iets viert.
Maar goed, ik blijf stug, met wat tegenzin, afhouden.

Als ik ergens op bezoek ga dan vind ik dat wel genoeg inspanning van mezelf eigenlijk, dan hoef ik van mezelf verder niet mee te doen met eten/drinken.
Van mezelf dan, de druk van anderen blijft vaak wat hardnekkig
Maar goed, nu kom ik door corona nu toch al erg weinig bij mensen thuis, dus dat stuk valt even mee.

Misschien moet ik maar gewoon gaan stoppen met suiker, denk daar echt weleens aan. Das iig duidelijk naar anderen, geen gezever meer, ze wennen er uiteindelijk hopelijk aan. (haha das die rare die geen suiker eet)
En als ik dan toch ooit echt weer wat wil dan kan ik dat altijd nog thuis nuttigen, zonder dat iemand dat weet LOL

12 weken

De eerste 12 weken met mijn personal trainer zitten er op!

Stiekem had ik gehoopt dat ik al verder zou zijn, meer afgevallen in ieder geval. Maar realistisch gezien is het helemaal prima. En als ik vergelijk wat ik fysiek nu allemaal kan ten opzichte van 12 weken geleden! Push ups, deadlifts, planken, squats, oefeningen waar ik de naam niet eens van weet. En ik vind het nog leuk ook.
Ik heb wel voor nog 12 weken bijgetekend bij de trainer, ik heb dat nog wel echt nodig voorlopig.

Ik ben heel bij dat ik de stap gezet heb om naar een gezondere leefstijl te gaan. Het gaat nog niet vanzelf, zeker qua voeding nog niet. Maar dat komt wel.

Maike

Maike

29-09-2020 om 22:02

Manja

Bedankt voor de aanmoediging!

Je mag ook zeker trots zijn op wat je hebt bereikt. Hopelijk kom ik ook zover, maar elk onsje eraf is voorlopig mijn privé-overwinning.

blik

blik

30-09-2020 om 01:27

Welkom Maike

Of schreef je al mee?
Ik vond/vind het ook een vd mindere kanten van afvallen, dat commentaar erop. Ik ben toen maar 20 kg afgevallen (om daar weer te komen moet ik nu weer ruim 5 kg eraf) maar 20 kg is natuurlijk ook genoeg om commentaar op te krijgen. En natuurlijk is het meestal goed en positief bedoeld. En soms vond ik het ook best leuk. Maar meestal had ik er gewoon geen zin in

Maar goed, het zou wel heel erg zijn als je je om die reden in zou houden met afvallen!
Dan kun je echt veel beter een paar standaard zinnen aanleren om zo'n gesprekje te pareren.
Kun je echt leren hoor!
Ik ben er niet goed in, maar zie een hoop mensen op zeer succesvolle wijze een hoop gesprekken daarmee ontlopen.

Hier gaat het wat moeizaam, sinds ik bijna 0 suikers meer nuttig nu toch wel wat moeite, blijf momenten houden dat ik enorm dagdroom over heeel veel lekkers, slagroomtaarten, bonbons en zo kan ik helaas nog wel even doorgaan!
Ik wacht nog even op het moment dat die behoefte meer naar achtergrond gaat.
Meestal kan Ik mezelf ook wel afleiden met activiteiten of zoeken naar lekkere, gezonde recepten.
Vandaag weer heerlijke paprikasoep gemaakt, zo lekker.
Ontbijt sla ik nu vaker over, gaat prima. Soms zo druk dat lunch ook heel laat wordt. (Maar ik sta meestal niet heel vroeg op, werk vaak tot laat)

Manja

Manja

30-09-2020 om 22:45

Weegmomentje!

Eindelijk na 4 weken stabiel weer 1 kilo eraf! 80,0. Wil zo graag de 7 als eerste cijfer zien, als het goed is volgende week.
Moest de hele dag bijkomen van de 45 minuten training. Heb me flink ingespannen en blijk steeds weer net iets meer te kunnen dan ik dacht.
Ik kick echt op het grafiekje dat mijn gewicht bijhoudt. Een continu dalende lijn, behalve dus de laatste 4 week, toen was hij horizontaal.

blik

blik

30-09-2020 om 23:14

Ja leuk he

Onder dat tiental komen is toch weer extra leuk.
Maar onderschat niet wat afvallen doet met je lichaam hoor, het is een mega aanslag. Je lichaam beschermt zichzelf echt door zo nu en dan op de rem te trappen, even stabiliseren voordat je weer verder afvalt.

Emmawee

Emmawee

30-09-2020 om 23:51

Hier ook meet- en weegdag

Mijn buikomvang neemt duidelijk af nu ik ben gestopt met tussendoor snaaien. Elke week gaat er wel een halve tot een hele centimeter vanaf. Mijn gewicht kruipt weer richting de 85. Verder geeft het me echt rust om me te beperken tot 3 maaltijden en (vrijwel) suikervrij te eten.
Tot zover het goede nieuws. Ik heb alleen nog geen idee waar ik weer de zin om te bewegen vandaan ga halen. Ik ben ontzettend aan het zitten, zeker nu ik weer meer thuis werk en zelfs het naar buiten gaan stel ik steeds maar uit. Echt stom, maar ik heb er gewoon niet zoveel zin in. Ik hoop dat ik die knop ook snel weer om krijg. Zeker als ik zo'n bericht als dat van Zamioculcas lees. Ik weet dat het lekker is om te merken dat je steeds sterker wordt en steeds meer te kunnen, maar mij luiheid zit me nog erg in de weg.

Emmawee

Emmawee

01-10-2020 om 01:01

Oh het is stoptober!

Misschien kan ik vanaf morgen wel stoppen met het nieuwe roken (=zitten).
Even een (kort) nachtje over slapen...

Pirata

Pirata

01-10-2020 om 08:35

Hier

Hier net 68,4... een paar weken geleden zat ik nog te juichen dat ik 69,9 woog (jaaa het is magisch om onder het tiental te komen!).
Maar nu vraag ik me inmiddels af of dit wel goed is, 1-9 woog ik 2,2 kilo meer dan vandaag. Volgende week maar met mijn arts bespreken. En straks een groot stuk zelfgebakken suikervrije perentaart eten. Van bladerdeeg, eigen peren, 1 eigen appel en in poire williams geweekte rozijnen. Op de bodem verkruimelde suikervrije speculaas.
Morgen ga ik ontdekken (bloedprikken) hoe het er met mijn dreigende diabetes en slechte leverfunctie voorstaat. Ik zou ook uit eten en het dan evt vieren met een glas wijn en een dessert maar de vriendin waarmee ik zou gaan zit in quarantaine..

Emmawee

Hier is het juist andersom, het sporten gaat wel goed maar met eten is er toch steeds te veel lekkers in de buurt en ben ik weer even niet zo goed meer in nee zeggen. En dan is er ook nog een verjaardag hier dit weekend... Die knop moet wel echt om nog hier.
Ik zal je niet uitnodigen voor een taartje maar misschien weer voor zo'n fijne boswandeling

Voor het sporten heb ik mezelf ook echt veel stokken achter de deur gegeven, door de personal trainer moet ik wel in ieder geval 1x per week gaan want die staat gewoon op me te wachten. Plus hij vraagt elke keer hoe het sporten de afgelopen week geweest is. Dus dan moet ik wel een goed antwoord hebben...
En ik heb op mijn werk afgesproken dat ik 2 dagen later begin 's ochtends om eerst te kunnen sporten dus als ik dan niet ga is dat wel heel stom.
Dus zo heb ik het mezelf wel lastig gemaakt om niet te sporten.
En dan heb ik ook nog heel kinderachtig een overzichtje gemaakt van mijn sport planning en elke keer als ik gesport heb kruis ik dat aan en dan wil ik dat schema helemaal ingevuld hebben natuurlijk. Kan het niet hebben als ik dan een vakje niet mag afstrepen omdat ik niet geweest ben

Nou ja, dit zijn dingen die voor mij werken, misschien heeft iemand iets aan deze tips

Emmawee

Emmawee

01-10-2020 om 22:54

Ja zo deed ik dat ook!

Ik begon in ook later op mijn werk om te kunnen sporten en dat werkte erg goed.

Maar toen kwam mijn nieuwe baan met 8 uur extra én Corona. In die tijd ging ik om de dag een rondje hardlopen van 15 - 20 minuten en ik deed oefeningen met Ring Fit Adventure (erg lollig).
Maar toen werd het te heet en toen vakantie en toen niks meer.

Maar wandelen in de natuur is altijd fijn. Als het niet al te hard regent natuurlijk.

Mijn eetprogramma werkt trouwens ook met beloning. Ik mag een knikker in een glazen pot doen als ik lekkere trek of snaaizin weet te weerstaan. Hahaha zo kinderachtig, maar het werkt als een tierelier. En het ziet er nog wel leuk uit ook eigenlijk.

Hangkous

Hangkous

02-10-2020 om 07:54

Sparen voor de ultieme beloning?

====Mijn eetprogramma werkt trouwens ook met beloning. Ik mag een knikker in een glazen pot doen als ik lekkere trek of snaaizin weet te weerstaan.===

Net als zo'n sticker kaart voor een peuter die zindelijk moet worden?
Bij 10 knikkers mag je een stukje chocolade en bij 100 knikkers en gebakje als beloning?
Of misschien is het beter als we de beloning niet eetbaar maken. Dat mocht bij mijn peuters ook niet volgens het consternatie bureau.
Met 10 knikkers in de pot mag je een half uurtje op de computer en bij 100 knikkers mag je een serie binge watchen.
Allebei de beloningen zijn niet goed voor de lijn maar wel "lekker".

Ik ga vandaag heel nuttig maar wel zittend werk doen. Wasbare mondkapjes maken. Gisteren een patroon gevonden en de eerste gemaakt, nog 7 te gaan. Dan hebben we er allemaal 2.

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 09:33

Nee dat niet

Het gaat echt alleen om die directe beloning. Het hele idee is inderdaad dat het deel van jezelf dat wil snaaien (ze noemt het 'je oerbrein'), eigenlijk een soort peuter is. Die NU iets lekkers wil, want anders... en dan heb je een heel repertoire. Ik ken:
-moet ik het weggooien en dat is zonde
-houd ik trek
-word ik slaperig
-kan ik vannacht niet slapen
-heb ik niet genoeg gegeten / te weinig voedingsstoffen binnengekregen (echt hoor, dat denk ik dan, slaat nergens op!)
-blijf ik me zo chagrijnig / verveeld / geïrriteerd voelen
-etc.

Het hele idee is dat je dan dus geduldig naar die argumenten luistert en je gevoelens onder ogen komt (en dus niet wegstopt) en daar dan dus niet aan toegeeft (want: ik eet alleen wat ik heb ingepland). En ik geef eerlijk toe, dat dat soms best confronterend is, al heb ik echt geen eetstoornis ofzo, maar blijkbaar wel een diepe overtuiging dat eten een oplossing voor alles is.

Als dat lukt, doe ik een knikker in de fles en dat vindt die inwendige peuter dus echt serieus leuk. En verder, als ik echt veel zin heb in iets, dan plan ik het dus in. Dat is ook alsof je tegen die peuter zegt: vandaag niet, maar in het weekend gaan we een ijsje eten. (Traantjes drogen en weer door).

Morgen 3 oktober en geen feest in Leiden dit jaar, maar wel een oliebol voor mij.

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 10:08

Peuter

Nooit je inwendige peuter vergeten dus! 😁

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 10:30

Precies

Maar goed, ondertussen moet ik die inwendige peuter wel.een beetje meer laten buitenspelen en dat lukt nog niet helemaal.

Angela67

Angela67

02-10-2020 om 10:33

laat je peuter kiezen

we gaan naar buiten: wil je lopen of fietsen?
gr Angela

Hangkous

Hangkous

02-10-2020 om 10:50

Oeps

Mijn real life peuters had ik een jaar of 15 geleden best goed onder controle, geen gedram van ik wil dieieieieieiei! In de supermarkt en zo.
Maar mijn inwendige peuter is zeker de laatste weken moeilijk te temmen.
Die willen is ook die nemen en dan vooral chocolade.

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 11:50

mijn peuter

Mijn peuter heeft pech, mijn bloedwaarden wezen net uit: toch echt nog geen suiker nemen. En geen alcohol. Zooooo makkelijk, het mag gewoon niet, geen discussie over mogelijk.

blik

blik

02-10-2020 om 13:15

Aah Pirata

Betekent dat dat je waardes niet verbeterd zijn?

Hier kom ik momenteel uit op een mix van steeds meer plannen en steeds meer 'op gevoel' eten.
Ik hou wel van een middenweg

Gepland heb ik nu bijv dat ik nu even rustig aan doe, krijg een heel drukke week. Daarna wil ik weer fanatieker aan de slag.
Gepland is ook dat ik suikers mijd. (ik bedoel dan altijd toegevoegde)
Ik plan wel steeds meer maaltijden, boodschappen etc.
Mijn plan is ook dat ik nu probeer rond de 65 kg te blijven, na deze week wil ik wel graag weer naar beneden.

Peuter

Mijn daadwerkelijke peuter krijgt een sticker als hij zijn vervelende medicijnen heeft genomen. Dus hij was inderdaad mijn inspiratie om mezelf ook een vel met hokjes te geven. Misschien ga ik ook nog over van kruisjes/krulletjes naar stickers want zijn papier ziet er wel veel mooier uit dan het mijne.

Na 18x mag ik een kadootje uitkiezen van mezelf. Ik denk dat dat nieuwe sportkleding wordt 🙃 maar dat us eigenlijk meer omdat ik toch nieuwe sportkleding moet hebben. Net als bij Emmawee is alleen al dat vakje afstrepen eigenlijk beloning genoeg.

@Emmawee kun je eens een link plaatsen van dat programma dat jij doet?

Emmawee

Emmawee

02-10-2020 om 22:10

De gelukkige eter

Ik had het boek 'de gelukkige eter' geleend van de bieb en zo ben ik bij de 'stop met snaaien challenge' terechtkomen.
https://de-gelukkige-eter.nl/universiteit/stop-met-snaaien/welkom/

Ik heb er wel voor betaald (natuurlijk met flinke 'korting' ). Vervolgens heb ik vriendelijk bedankt voor deelname aan de eetgeluk universiteit, waar je natuurlijk 'echt' leert hoe je heel ontspannen met eten kunt omgaan en van een eetstoornis afkomt. Het is wel duidelijk dat ze je HEEL GRAAG wil helpen. Tegen betaling.
Maar goed, het helpt me dus, gek genoeg. De juiste boodschap op het juiste moment, denk ik.

Het is maar een getal, maar toch

Ik schrijf dus op wat ik eet en dat help als een tierelier. Tenminste, vorige week hielp dat, volgens de weegschaal. Ik heb echt alles braaf weer genoteerd en keurig niet teveel gegeten volgens de app, maar de weegschaal is van mening veranderd.
Lose a few, win a few.
Neem me het Engels niet kwalijk, maar dit gezegde in omgekeerde volgorde is zo toepasselijk...!

Pirata

Pirata

03-10-2020 om 10:52

Mijn waardes

Mijn leverwaarde is iets verbeterd maar nog niet goed genoeg. Ik kon het gisteren niet laten toch een kwart glas wijn te nemen. Ik had me nogal verheugd op een heel glas eigenlijk, maar okee, dit was ook lekker.

Helaas is mijn diabetesindicator niet verbeterd. Ik hoop nu op verdere afbouw van de medicatie die dat vermoedelijk veroorzaakt.

Inmiddels slobbert mijn kleding en ik durf nog niet veel nieuws te bestellen, of te veel weg te doen...

En een vraag: mijn huid slobbert nu wat, na -8,5 kilo. Hebben jullie dat ook? Trekt dat nog wat bij?

blik

blik

05-10-2020 om 00:51

Bah Pirata

Ik hoop dat de waardes toch nog gaan verbeteren!

Slobberende huid, mmh, denk een beetje te snappen wat je bedoelt. Vond Ik lastig inschatten want word ook ouder en wijt daar dan ook eea aan...
Verder ben ik na mijn afvallen weer vrij snel bijgekomen dus tsja wel bijgetrokken hier maar eerder weer door het bijkomen haha.
In hoeveel tijd ben je die 8 kg kwijt geraakt?
Oa om die reden wil ik zelf niet te snel. Was vast van plan dan ook nu te stabiliseren maar toch weer wat afgevallen.
(Ondanks dat ik toch eea heb gehad van mijn verboden lijst, vooral sociale motieven)

Slobberende huid

Ja, dat heb ik ook. Mijn buik lijkt net een leeggelopen ballon. Na drie zwangerschappen waaronder een tweeling en zo'n 35 kilo eraf hangt het er als een hangmat bij, kan twee volle handen los vel vastpakken. Borsten zijn ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Ziet er in kleding prima uit, maar in m'n blootje niet zo.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.