Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluis

Pluis

20-01-2020 om 15:20

Smoothie

kan wel een manier zijn om extra groenten binnen te krijgen, maar dan moet je er naast fruit wel groenten in stoppen natuurlijk. Wij maken hier wel eens iets met spinazie. Voor de (extra) vezels havermout erin. Dan valt het wel mee met hoeveel calorieën erin zitten, en door de vezels vult het wel meer. Maar nee, je moet er niet op proberen te leven nee. En roomijs erin, dan is het een milkshake, geen smoothie.

blik

blik

20-01-2020 om 15:53

Ja daaag

Hee, in welk draadje zitten we hier
Alles kun je natuurlijk ongezond maken en net zo goed dus gezond.
Ik maak mijn smoothie nu van groenten, (spinazie is erg lekker) beetje sap, meestal alleen wat citroen, en dan verder water met yoghurt, kefir oid.
En dan kun je er verder ingooien nog natuurlijk nog wat je maar wil; havermout, zaden, kruiden etc.
Avocado of banaan erin vult ook enorm.
Prima gezond hoor, zeker in bender gemaakt. Soep die gepureerd is is toch ook niet opeens ongezond.
Tuurlijk is flink kauwen meestal te prefereren.
Maarja. Ik vind een smoothie ideaal als ik weinig tijd heb om te eten.

blik

blik

20-01-2020 om 15:54

Ha Pluis

Ik had je laatste bericht nog niet gelezen.

blik

blik

20-01-2020 om 15:59

Pluis

Ik wil ook een weekje naar de zon!!
Alleen maar liggen op strand met wat boeken, daar droom ik nu al maanden van!!

Hier ook veel klachten.
Maar vandaag weer gevast. 15 uur dit keer. Voor het eten naar fysio fitness geweest. En weer een enorme opleving van energie, voelde me echt enorm goed!!!
In de winter slik ik nu vaker vit d, helpt me wel wat. En ik zoek elk zonnestraaltje op dat ik maar kan pakken, zeker met wandelen met de hond.

blik

blik

20-01-2020 om 16:10

Gevaarlijke momenten

Ik anticipeer steeds meer op de gevaarlijke momenten.
Bij mij door mijn wisseldiensten niet zo makkelijk, ik heb weinig vaste structuren.
Maar inmiddels probeer ik toch wat voor te werken en neem ik vaker gezonde dingen mee om de gevaarlijke momenten mee op te vullen. Meestal voel ik wel aan of ik het ga redden en hoe.
Meestal neem ik iets mee dat ik zo nodig ook weer kan bewaren mocht ik toch geen trek krijgen. Mandarijntjes, banaan, noten, gezondere repen.

Pluis

Pluis

20-01-2020 om 16:11

Kan me daar wel wat aan ergeren

mensen die beweren dat ze geen bananen willen eten, want daar zitten zoveel calorieën in. Ja daahaag, meer dan in een appel misschien, maar toch echt minder dan in een zak chips. En er zitten wél vezels, vitaminen en mineralen in!! Hetzelfde dus bij smoothies. Ja, als je er roomijs in gooit voeg je alleen vet en suiker toe. Dat is toch echt wat anders dan iets met groenten, (magere) kwark of yoghurt, fruit, zaden, havermout en andere gezonde dingen maken.

Hoorde trouwens laatst van een diëtiste nota bene, dat smoothies uit de blender niet gezond zijn, omdat je dan de vezels teveel kapotmaakt. Kan ik me ook niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd. Dat zou dan toch ook gelden voor de verse soep die ik met de blender fijn maak...?

Misschien moet ik toch eens aan het vasten. Man doet dat sinds een paar dagen, die eet pas na een wandeling van een uur met de hond. Dus op de nuchtere maag eerst (matig intensief) bewegen, dan pas eten. Nu stap ik 's ochtends in de auto naar mijn werk, maar ik kan op vrijdag en zaterdag wél op die manier starten. Dat scheelt misschien toch al een beetje. Hoewel ik eigenlijk altijd flauw wordt van inspanning op een lege maag.

Flavia

Flavia

20-01-2020 om 16:18

Pluis: ja

'Dat zou dan toch ook gelden voor de verse soep die ik met de blender fijn maak...?'

Ja daar geldt dat ook voor. Verse soep is vooral een stuk gezonder omdat er minder zout in gaat. Maar soep en gezond, nou nee, niet echt.

zebra

zebra

20-01-2020 om 16:22

soms een smoothie

omdat het op mijn menu staat, maar dat is niet wekelijks. Zeker niet met roomijs, al zal dat vast erg lekker zijn.
Ik eet vaak sinaasappels, het duurt een tijd om ze eetklaar te maken en dan nog op het gemak opeten, dan is de pauze alweer bijna om.

Dikkie Dik: Is het geen optie om inderdaad iets in de namiddag te eten of een handvol noten of een hardgekookt ei bij de hand te houden voordat je de auto in stapt?

zebra

zebra

20-01-2020 om 16:26

daar baal ik wel van

als soep niet zo gezond zou zijn als ik altijd gedacht had. Ik maak mijn soep altijd zelf namelijk met best veel groenten erin, de hoeveelheid zout probeer ik zo ook te beperken. Soep is lekker en vult prima.

Lente

Lente

20-01-2020 om 17:03

Natuurlijk kan soep wel gezond zijn

Deze week een lekkere tomatensoep/tomatensaus gemaakt van tomaten, prei, bleekselderij, wortel, ui, knoflook, paprika, kruiden, beetje zout, peper. Gepureerd en daarna voor de beet nog stukjes bleekselderij, tomaat en wortel.
Allemaal gezond.

Misschien met kapotte vezels maar dat maakt soep echt niet ongezond.

zebra

zebra

20-01-2020 om 17:17

lekker veel groenten

ik vind niet alle groenten lekker en dan is een soep met veel groenten erin verwerkt wel een prima alternatief. Meestal maak ik 1 keer per week een pan verse soep, afgelopen week was dat rode linzensoep, was best lekker eigenlijk. Maar regelmatig ook soep met broccoli, prei, courgette ed erin. Of een pakket van AH voor een pan soep, zo'n verspakket.

Pluis

Pluis

20-01-2020 om 17:33

Flavia

zou het? Dat soep met daarin alleen maar verse groenten en kruiden tóch niet gezond is omdat je hem fijn maakt met de blender? Ik vind (vond) het ook altijd zo'n mooie manier om veel verse groeten (bij de kinderen) naar binnen te krijgen. Wij zijn geen van allen erge groentenfans. Dan moet het allemaal toch maar weer door de molen, kom, hoe heet zo'n ding ook alweer dat mijn moeder vroeger gebruikte...??

Hangkous

Hangkous

20-01-2020 om 17:50

Passé vite?

Passeerzeef, roerzeef?

Nuttige en loze calorieen

'mensen die beweren dat ze geen bananen willen eten, want daar zitten zoveel calorieën in. Ja daahaag, meer dan in een appel misschien, maar toch echt minder dan in een zak chips. En er zitten wél vezels, vitaminen en mineralen in!! Hetzelfde dus bij smoothies. Ja, als je er roomijs in gooit voeg je alleen vet en suiker toe. Dat is toch echt wat anders dan iets met groenten, (magere) kwark of yoghurt, fruit, zaden, havermout en andere gezonde dingen maken.'

Wij hebben het vaak over nuttige en loze calorieen. Loze calorieen bevatten alleen dát, dus verder geen vezels, vitaminen, noem maar op. Snoep bijvoorbeeld. Nuttige calorieen krijg je binnen doordat je dingen eet die goed voor je zijn. Calorieen kun je niet vermijden, maar probeer dan zo veel mogelijk nuttige calorieen binnen te krijgen. Dan heb je er nog wat aan.

Hangkous

Hangkous

20-01-2020 om 18:01

Hoeveelheid suiker van vers geperst sap

Is gelijk aan de hoeveelheid suiker in een net zo groot glas frisdrank.
Dus qua energie inname schiet het zijn doel voorbij als je op een feestje verse jus/ fruit smoothie gaat staan drinken, cola heeft net zoveel suiker.
Als je van je dagelijkse portie fruit en smoothie maakt en het daar ook bij laat is er weinig ongezond aan.
Die week die ik vloeibaar moest eten had ik constant trek en at ik wel meer dan 3 porties fruit om een gevuld gevoel te krijgen, dat was veel suiker die ik normaal niet at.

Dat de moderne mixers/ blenders de vezels stuk slaan dat geloof ik zeker maar dat wil niet zeggen dat de soep dan meteen ongezond is, dan moet je de vezels ergens anders vandaan halen.

blik

blik

20-01-2020 om 18:33

Nou Hangkous

'dan moet je de vezels ergens anders vandaan halen'.
Dat valt nog niet mee hoor. De aanbevolen hoeveelheid vezels is best hoog. Daar kom je zo makkelijk nog niet aan. En veel verwacht je dan toch van al die stuk gemaakte groente die je in een saus, soep of smoothie giet.
Ik probeer nu wel hier en daar nog wat extra groente te eten, maar of dat echt een vaste gewoonte gaat worden betwijfel ik. En de meeste mensen doen dat maar nauwelijks.
In volkoren brood zitten ook nogal wat vezels maar dat eten mensen ook steeds minder. Ik nu ook beduidend.

Klopt niet

'De hoeveelheid suiker in vers geperst sap is gelijk aan de hoeveelheid suiker in een net zo groot glas frisdrank.'

Dat klopt niet. In frisdrank zit 11 gram suiker per 100 ml, in verse jus maar 8.

blik

blik

20-01-2020 om 19:06

Ik snap sowieso

die hysterische omgang met suiker niet zo.
Het gaat wel ver om een glas verse jus gelijk te stellen met een glas cola. Ook als er wel evenveel suiker in zou zitten. Dat is toch bizar?
Het ene is (uiteraard met mate, zoals met alles) hartstikke gezond, het andere is, tsja, een fabrieksgoedje dat niks met gezond eten/drinken van doen heeft.
Volgens mij wordt het behoorlijk uit z'n verband gerukt. We eten veel en veel te veel toegevoegde suikers (zonder voedingswaarde) en vanuit die wetenschap heeft suiker een hele slechte naam gekregen.

blik

blik

20-01-2020 om 19:09

Behalve misschien

bij diabetes of als je echt een koolhydraatarm dieet wilt volgen.
Dat laatste zal vast uiteindelijk erg ongezond blijken. (volgens mij komt al geregeld uit onderzoek naar voren dat het grote effect op je gewicht van zo'n dieet slechts tijdelijk is)

blik

blik

20-01-2020 om 19:09

En

cola is natuurlijk wel gewoon lekker, ook veel waard.

Hangkous

Hangkous

20-01-2020 om 19:33

Klopt wel

===Dat klopt niet. In frisdrank zit 11 gram suiker per 100 ml, in verse jus maar 8.===

Volgens de NEVO tabel, die de diëtist gebruikt om je dieet uit te rekenen:

Allebei 10.4 g suiker per 100 ml.

Krijg even de goede link niet geplakt, heb sinds gisteren een nieuwe telefoon in gebruik. Werkt effe anders.

Pluis

Pluis

21-01-2020 om 10:38

Experimentje

Gisteravond behoorlijk fanatiek gesport, en daarna niets meer gegeten. Dat vond ik een hele prestatie van mezelf, lukt meestal niet . En omdat dat goed lukte gisteravond besloten er vandaag meteen een vast-dagje van te maken. Dus vanochtend heb ik het gehouden bij een kopje thee en op het werk tot nu toe 2 kopjes koffie. Ik weet het, koffie is niet gezond, maar ik vond dat ik niet al te streng moest zijn voor mezelf. Bovendien moet ik wel scherp zijn, ik ben tenslotte aan het werk...
Volgens het principe 16-8 mag ik om 11 uur weer iets eten. Heb een bakje magere kwark met noten bij me, een banaan, een komkommer en een volkoren boterham. Ga dat verspreid over de dag eten en vanavond eet ik een salade. Als dit bevalt ga ik vaker zo'n dag plannen. Om te beginnen ga ik dan vrijdag (vrije dag) op een lege maag een lange wandeling maken met de hond, wellicht zelfs hardlopen. Maar dat is misschien iets teveel van het goede. Zal ook afhangen van hoe ik me verder voel denk ik.

zebra

zebra

21-01-2020 om 12:02

gebak

vanochtend alweer gebak van een jarige collega, heb er een met fruit genomen, dan lijkt het althans nog dat ik gezond bezig ben . Maar de rest van de dag hou ik het dan wel zo gezond mogelijk.

blik

blik

21-01-2020 om 13:38

En Pluis

Hoe beviel het je?

Ik ben ook weer bezig vandaag.
Ik heb echt heel sterk het idee dat sporten/bewegen beduidend beter gaat op lege maag. Ik ga dat nog vaker testen!
Ik sport wel nog niet echt (kan ik nog niet) maar wandeling vandaag met hond een uur was lekker.

Koffie is toch niet ongezond?
Ik drink het wel snel te veel, als ik vast.

Ik slaap (heel hard afkloppen) veel beter nu. Vraag me af welke rol suikers daarin spelen. (het wordt wel beweerd ook maar of het ook klopt..)

Pluis

Pluis

21-01-2020 om 13:58

So far, so good

He, ik had een hele reactie geschreven, maar toen ik op Versturen klikte was ie weg... Even nieuwe poging dan maar.
Tot nu toe valt het me heel erg mee. Ik heb om 11 uur een volkoren boterham gegeten met mager beleg. Net mijn kwark met noten. En een kopje soep (krijg ik hier op het werk gratis). En vanmiddag heb ik dan nog mijn banaan en komkommer om te zorgen dat ik niet omval. Geen honger of overweldigende trek tot nu toe. Ik word meestal wakker met een rammelende maag, dan lijkt het me lastiger. Maar vanwege het sporten heb ik dat moment denk ik vannacht al ergens gehad, dat scheelt. Benieuwd wat de weegschaal morgen zegt!

Ik slaap best goed, dus daar verwacht ik niet een enorme verbetering. Ik ben ook niet bezig met mijn suikerinname. Normaal gesproken gebruik ik ook niet heel veel toegevoegde suikers. Sprak net een collega die ivm een dieet een tijdje terug heel rigoureus alle suikers uit haar menu had geschrapt, maar die kan er nu ook echt niet meer tegen. Dat is nou ook weer niet mijn bedoeling . Ik zou het wel fijn vinden als ik van die lekkere trek af zou kunnen komen, waardoor ik vaak 's avonds de fout in ga. Op tijd naar bed zal ook schelen, dus dat ga ik in ieder geval ook de komende dagen doen.

Pluis

Pluis

22-01-2020 om 10:08

Hmmm

bijna een kilo aangekomen... Ik hoop dat het iets hormonaals is, hoewel ik daar al een tijd geen last meer van heb gehad ivm overgang. Vandaag doe ik toch maar weer een poging, maar ik heb nu wel een rammelende maag, dus wel iets lastiger vol te houden. Dat ik vrij ben helpt ook niet, de kast met snaai roept heel hard .

Hangkous

Hangkous

22-01-2020 om 10:22

Tikkende chocolade

Heb il hier ook last van. Ben net terug van een uur zwemmen en heb recht op míjn uitgestelde halve ontbijt maar die saaie boterham wil opgeleukt worden.
De chocolade tikt aan de binnenkant van de deur om te laten weten dat het nog niet op is.
Zo vervelend.

blik

blik

22-01-2020 om 10:51

Tikkende chocolade

Zonde wellicht, maar ik gooi zoiets onmiddellijk weg.
Heb ik een minder resolute bui dan wil ik nog wel de moeite doen het weg te geven.
Maar laten liggen? Echt niet.
Ik kan niet zo goed tegen 'nee'. (en ik moet op werk al zoveel nee zeggen tegen verleidelijke hapjes)
Ik probeer zoveel mogelijk te zoeken naar 'ja' ipv 'nee'. Het is voor mij ook veel makkelijker vol te houden als ik zoek naar wat wel ipv dat ik allemaal verboden heb en hoor.
Dus als ik graag iets lekkers wil dan maak ik iets heel lekkers. Koop ik een extra lekker gezond broodje en leuk dat extra lekker op, kan heel verantwoord. En mijn kom yoghurt met vanalles is nog iedere dag een godenmaal.
Een saaie boterham is idd niet genoeg voor die momenten.
Hoewel ik een simpele tostie altijd heerlijk vind, zeker nu ik nog weinig brood eet. Of een kop tomatensoep bij de boterham.

Even pas op de plaats

Maandag gesport, voelde me heerlijk, gisteren stress door vergqdering oo werk die niet liep zoals ik gehoopt had en door telefoontje van ex-vriend, compleet verbolgen omdat hij gebeld werd door de gemeente over zijn woonadres. Vanacht slecht feslapen, ik dacht vanochtend: nou laat ik maar lekker gaan sporten. Maar... tijdens de tweede cardio (15 mn loopband niveau 4, 5.2 km per uur voordat iemand denkt dat ik mezelf afbeul..) begon ik me echt zwak te voelen, ik stopte gelijk, ging water ddibken en even zitten. Last van mijn darmen....
Nu ben na een uurtje liggen op de bank weer redelijk ok maar wel moe. Dus tja, dat om de dag gaan we om de 2 dagen doen voorlopig.
Verder voel ik me ok, en blijf ik langzaam afvallen.
Sini

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.