Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stabiel

Blik, wat goed.
Hier is het gezin nog niet zo ver. Dochter was gisteren boos omdat ze niet 'iets lekkers' mocht bakken van me. Zij is te zwaar, en ik vond het ineens tijd worden om in te grijpen.

Zelf ben ik nog op hetzelfde gewicht (gisteren toch even gewogen).

zebra

zebra

09-02-2020 om 09:27

gisteren nogal gezondigd

met chips ed. Vandaag maar wat rustiger aan dan. Morgen na het werk weer sporten, al hoop ik dat de wind dan wat gaat liggen want het is best een eind fietsen naar de sportschool.

blik

blik

09-02-2020 om 14:24

Sydney

Ik vind het wel grappig te zien dat we er thuis nu allemaal mee bezig zijn, is ook weleens anders geweest.
Dochter doet dit alleen, we doen dit niet samen ofzo. Ze is altijd met periodes er mee bezig geweest maar nooit zo serieus als nu. Leuk om te zien maar ook dubbel. Ik snap dat haar uiterlijk nu erg belangrijk is voor haar maar eigenlijk zie ik haar liever meer ontspannen met eten omgaan.
Maarja, dat is bijna niet mogelijk in onze samenleving zonder ongezond te gaan eten of te dik te worden. Je moet blijven opletten en misschien is het niet slecht dat ze dat nu leert.

Partner heb ik, met dank aan Manja!, eindelijk losgelaten op dit vlak, hem dat toen ook gezegd.
Haha, hij lijkt fanatieker nu dan ooit. Toeval of niet, het is nu aan hem.

zebra

zebra

09-02-2020 om 14:50

Blik

fijn dat de rest van het gezin nu ook meedoet, dat maakt het een stuk makkelijker. Hier namelijk een man die nergens naar kijkt en dat is toch een stuk lastiger.

Manja

Manja

09-02-2020 om 18:12

Heel Holland Bakt

Ik heb vanmiddag een double chocolat brownie taart met mascarpone en veeeel rood fruit gebakken. Ben normaal een fanatieke hobbybakker, laatste maanden wat minder. Bak vooral voor mijn (slanke!) gezin.
We gaan vanavond gezellig samen kijken en de taart verorberen. Ik ga voor de roodfruit onderdelen!

blik

blik

09-02-2020 om 22:43

Zebra, hier was het meestal ook anders, maakt het een stuk lastiger idd.
Nu nog weet ik niet goed wat ik aan partner heb op dit gebied, kan morgen weer omslaan, dus ik geniet er nog maar even van

Manja, wat een lastige combi, bakken en afvallen!
Ik ben blij dat ik er nooit echt aan begonnen ben, lijkt me heerlijk om te doen.

zebra

zebra

10-02-2020 om 13:44

ik baal

als een stekker, vanochtend weer een kilo aangekomen ipv stabiel of afgevallen. Dan valt het sporten na het wegen ook altijd zo tegen. Als ik ben afgevallen, dan heb ik ook zin in het sporten, nu totaal niet. Kan best zijn dat het grotendeels vocht was hoor, ik ben nog steeds een slechte drinker en had dit weekend best veel dingen met bouillon erin gemaakt dus toch wat meer zout, ook best wel wat kaas gegeten.

Pluis

Pluis

10-02-2020 om 13:49

Slecht weekend gehad

caloriegewijs dan. In alle andere opzichten juist een top-weekend . Heb er ook erg van genoten, veel en lekker gegeten en gedronken, maar durfde vanochtend dus niet op de weegschaal ...
Zebra, ja, dat is balen he. Maar een kilo is toch altijd 'in de marge' omdat je gewicht sowieso wel wat schommelt? Daarom wil ik me nu ook niet meer zo vaak wegen als dat ik vroeger deed, want ik herken heel erg dat je dan bij een kilo erbij (vaak juist als ik het gevoel had goed bezig te zijn geweest, heel vreemd) de motivatie kwijt raakt. Dus ik ga vanavond weer lekker sporten en dan morgen pas weer wegen. En dan maar hopen dat de schade beperkt is gebleven!

Pff

Vandaag beschuit met muisjes, cake en chocoladekoekjes afgeslagen. En dat was alleen vanochtend! Nu oppassen dat ik niet vind dat ik het volgende koekje wel verdiend heb.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

10-02-2020 om 17:41

aangekomen...

De afgelopen twee weken kon ik vanwege verjaardagen en forse stress op het werk (als ik honger heb word ik prikkelbaar, als er stress bij zit ben ik niet te harden) niet lijnen. Ik heb me enorm ingehouden maar er zit toch een halve kilo bij.
Afgelopen zondag op zumba les hadden we een invaller, ik zit er nog maar net bij en heb nog lang niet alles onder de knie maar die trut zat de twee 70+ dames (heb ik veel respect voor) te pushen om verder te gaan dan ze wilden en noemde mij lui en zette me acuut vooraan, met de toevoeging dat als ik doorging met niets doen ik het afvallen wat ik duidelijk wel nodig had niet zou bereiken (ik heb een BMI van 26 dus ben niet slank maar ook niet superdik).
De volgende keer dat deze dame invalt ga ik linea recta de zaal uit en naar huis.

Manja

Manja

10-02-2020 om 17:55

Dikkie Dik

Jee wat een trut! Hoe motiveer je mensen!
Blij dat ik een positieve trainer heb. Begon met bmi van 37 , nu bijna 30.
En jij met 26! Lijkt me een droom!
Niks van aantrekken hoor! Gewoon lekker doorgaan.

Flavia

Flavia

10-02-2020 om 18:25

Dikkie Dik

heb je je ervaring ook gedeeld met de sportschool, lijkt mij dat die ook niet blij zijn met trainers die zo met de klanten (=geld bron, reden van bestaan) om gaan. Is niet heel goed voor hun naam.

Hangkous

Hangkous

10-02-2020 om 18:44

Och Dikkie

Wat erg zo'n draak van een vrouw. Bij ons wordt niemand gepusht of uitgemaakt voor lui.
Ik zit in een groepje met zelfs een 80 plusser erbij die doet wat ze kan en niet meer. En ja dat wordt steeds een beetje minder maar het is gewoon knap dat ze iedere week trouw komt en dat ze op de hometrainer nu nog 3 kilometer trapt in een half uur en een jaar geleden nog 5 dat is zo. Als ze een goede dag heeft een ze haalt 3,2 is ze helemaal blij en wij voor haar.

blik

blik

10-02-2020 om 18:58

Ach Dikkie Dik

Gewoon lekker niet eten voor je gaat de volgende x, en dan je prikkelbaarheid inzetten om die draak eens flink op haar nummer te zetten!
Is ze nu helemaal! Ik ben plaatsvervangend boos hier, wat een %:###.

Ik sta er nog steeds van te kijken dat het me nu zo goed lukt van alle lekkers af te blijven. Het komt niet eens in me op! Zo maf, zo'n verschil met december. Ik heb ook nog maar weinig eten nodig om me flink vol te voelen.
Ik kan niet wachten tot ik beter ben, wil zo graag wat meer gaan sporten!

blik

blik

11-02-2020 om 08:31

Correctie

Ik schreef dat mijn eetpatroon, motivatie etc nu weer zo enorm anders is als in december, maar eigenlijk ging heel 2019 voor mij mis op dat gebied, niet alleen december. Ik had er wel redelijke weken tussen zitten maar ik wist het niet (meer) vast te houden. Ben ook niet voor niets 8 kg dat jaar bij gekomen.

Ik geniet nu van deze fase van motivatie en goede flow.
Maar sta er momenteel ook wel even bij stil. Wat gebeurde vorig jaar, hoe liet ik dat gebeuren en wat kan ik eraan doen om niet weer terug te vallen.
Nu ben ik ongeveer een maand goed bezig, moeilijkste is achter de rug, geloof niet dat ik vorig jaar een maand haalde.
Van de ene kant plaats ik het voor mezelf in een kader van overmacht en omstandigheden. Vorig jaar was in vele opzichten voor mij een rampjaar en blijkbaar lukt het me dan niet ook eten in de hand te houden voldoende.
Mijn leven is nog niet op orde maar een hoop zaken gaan beter en fysiek kan ik weer heel veel meer.
Misschien moet ik het laten gaan en accepteren dat ik niet altijd alles kan.
Van de andere kant wil ik mezelf niet zo afhankelijk houden van omstandigheden en wil ik sterker komen te staan voor dat wat mogelijk komen gaat.
Ik voel weer sinds lange tijd wat regie (vorig jaar probeerde ik wel maar ik ervaarde er weinig vat op) en ik wil dit toch echt niet meer kwijt.

blik

blik

11-02-2020 om 09:39

En

nog een halve kg eraf, nu dus - 2,5 in deze maand.
Ben blij met dat resultaat, al valt het in het niet bij hoeveel beter ik me voel, dat is onbetaalbaar

zebra

zebra

11-02-2020 om 15:44

Dikkie Dik en Blik

erg jammer, die halve kilo erbij, hopelijk gaat hij er weer snel af. Wat een akelige invalster zeg, je hoort voor je plezier naar het sporten (in dit geval zumba) te gaan maar met zo'n akelig mens zou dat toch een stuk lastiger worden.

Blik: dat gaat nu erg goed zeg, fijn!

zebra

zebra

11-02-2020 om 15:48

ik blijf doorgaan

ook al baal ik dat ik deze week weer aangekomen ben. Dus nu maar weer wat strenger het eetplan volgen van de sportschool, misschien helpt het om te zorgen dat die kilo er volgende week weer af is, daarna mag het weer rustiger gaan hoor, er hoeft niet elke week een kilo af te gaan.

Vanavond staat er spaghetti op het menu, dat komt goed uit want daar ben ik dol op.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

11-02-2020 om 16:19

ik laat nog wel even wat vallen

Ik laat nog wel even een opmerking vallen de volgende keer als de normale trainster er is. Dat is de eigenaresse en die zal dit waarschijnlijk niet kunnen waarderen.
Ik baal behoorlijk van die halve kilo, maar we zien wel. Ik heb nog acht kilo te gaan en ik streef naar 2 kg per maand.
Zucht, moed weer bij elkaar rapen en verder gaan. Morgenavond weer een normale les.

blik

blik

12-02-2020 om 20:37

Niet balen dames!

Het is toch gewoon dat het op en neer gaat, het gaat om de grote lijn!
Soms even wat minder strak is volgens mij ook onvermijdelijk/gewenst/effectief.

Komt bij mij ook weer, dus nu even flink gebruik maken van mijn super gezonde stemming.
Ik sport nog zeker niet wat ik wil, maar beweeg meer dan ik in jaren gedaan heb. (behalve afgelopen 2 weken omdat ik zo ziek was)
Meestal liep ik zo'n 4000 stappen bij een grote wandeling met hond, vandaag 5000 gelopen.
Probeer wat hoger tempo maar de hond werkt niet zo mee! (snuf snuf)
Probeer ook meer rust te nemen, valt nog niet mee maar lukt steeds beter.
Zo'n 2 a 3 x per week sla ik lunch over. Ontbijten doe ik sowieso nooit maar daarvoor in de plaats eet ik wel vaak laat op avond nog. Of in nacht als ik wakker word. (veel, vooral door opvliegers)

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-02-2020 om 09:00

iets eraf

Ik heb gisteren een extra lijndag ingelast en dat had in ieder geval het effect dat ik die halve kilo weer kwijt ben. Dat geeft mij in ieder geval weer moed.
Die dansjes met alle passen ken ik nog niet allemaal en zijn ook niet altijd zo makkelijk af te kijken, ik ga denk ik de komende avonden maar eens pasjes oefenen, er zijn voorbeelden op YouTube, ook goed voor wat extra beweging (en voor mijn zelfvertrouwen tijdens de lessen).

blik

blik

13-02-2020 om 09:15

Heej

Dikkie Dik, laat je niet gek maken!

Lijkt me erg leuk trouwens, zumba.

Hier gaat het echt super, vast gemotiveerd om niet terug te vallen in ongezond eten!
Veel zin om te bewegen en gezonde recepten te proberen.
Straks een salade, denk dat ik er weer eens pesto bij ga maken. Voor ons garnaaltjes en voor dochter vegetarische gamba's.

Pluis

Pluis

13-02-2020 om 10:12

Voorzichtig optimistisch

Vanochtend 73,2 op de weegschaal! Dat is toch in 2 weken 1,5 kilo! Ik ben blij! Hopelijk houd ik het vol, want gisteren had ik het ineens moeilijk. Was bij het opstaan wat draaierig, dus ik durfde het niet aan om niet te eten. En meer geluncht dan ik had gewild, maar ik had gewoon veel trek. Ik heb het ook al een paar dagen erg koud, ook 's nachts. Kan aan het weer liggen, aan mijn 'gesteldheid', aan het afvallen, of een combi...
Vanochtend heb ik het wel weer gehouden bij alleen een kopje thee, en dat gaat tot nu toe goed. Heb wel trek, ben wat licht in het hoofd en ik heb, nu ik erover nadenk, ook al een paar dagen hoofdpijn. Ik zou natuurlijk ook nog wat onder de leden kunnen hebben.
Plan voor morgen is met de hond te gaan hardlopen en daarna pas te eten. Zaterdag kan ik ook 's ochtends sporten voor ik ga eten. Maar daar staat tegenover dat we vrijdag uit eten gaan (Valentijn) en ik zaterdagavond een feest heb. Ik hou mezelf maar voor dat er ook genoten moet/mag worden in het leven, maar dat het gaat om de balans. Als ik dan langzaamaan kan zakken naar 69 of misschien wel 67 kilo ben ik heel blij. Ik heb 3 jaar terug 63 gewogen, maar dat was echt niet charmant, hoorde ik van de mensen om me heen. Dus dat hoeft niet. Scheelt toch weer 4 kilo .

blik

blik

13-02-2020 om 10:19

Nu je het zegt Pluis

Dat had ik een poos geleden ook, ook zo enorm koud vooral. Ik weet dat toen wel aan het vasten/ afvallen, iig iets met eten
Precies weet ik het ook niet meer naar ben toen wel gestopt met vasten.
Nu vast ik min of meer weer vrij regelmatig en nu heb ik het eigenlijk helemaal niet. Geen idee hoe het precies zit, maar ik zag het wel als een duidelijk signaal.
Ook niet vreemd want er gebeurt natuurlijk een hele hoop in je lijf als je afvalt, stofwisseling gaat flink veranderen.

Pas ook op dat je niet te weinig drinkt. In voeding zit ook heel veel vocht en als je niet eet moet je echt flink meer drinken.

Pluis

Pluis

13-02-2020 om 10:29

Drinken

Ja, dat is inderdaad iets om in de gaten te houden. Maar ik sla alleen de boterhammen 's ochtends over, dus daar zal nou ik nou niet heel veel vocht op mislopen. En ik drink 's middags altijd liters thee, dus daar maak ik me niet heel druk over. Zal wel tussen de middag wat meer drinken bij het eten, dat vergeet ik nog wel eens.

En ik moet meer bewegen, dat helpt ook tegen het koud hebben. Een glaasje port voor het naar bed gaan trouwens ook, maar dat was nou net niet de bedoeling !

Flavia

Flavia

13-02-2020 om 12:01

terugval

ik ben niet terug bij af, maar zo goed als het ging gaat het nu even niet.
Het is mega druk en stressvol op het werk. En dan is mijn eerste reactie: meer gaan werken. Maar dat lost het onderliggende probleem niet op maar zorgt er wel voor dat ik niet genoeg tijd heb om de prikkels te verwerken en te ontspannen en dan ga ik maar eten.

Goed, ik heb dus zelf inzicht, bewust onbekwaam. Nu de stap naar bewust bekwaam maken en het niet meer doen.
Ik heb dus maar geaccepteerd dat ik gister mijn dag op mijn telefoon doorgebracht heb en dat ik vooral ongezond en veel gegeten heb.

Al met al 1 kg erbij sinds vorige week. Dat valt me, gezien wat ik de afgelopen week naar binnen heb geschoven, alles mee. Sporten lukt ook niet door de drukte en een schouderblessure en de kou en nattigheid nodigen ook niet uit om te gaan hardlopen of zelfs maar te gaan wandelen.

Hopelijk is het er volgende week weer af, of in elk geval de helft.

zebra

zebra

13-02-2020 om 13:53

Pluis

als je aan het afvallen bent, kun je inderdaad kouwelijker zijn, heb ik destijds ook gehad.

zebra

zebra

13-02-2020 om 13:55

Flavia

ik hoop ook voor je dat er volgende week weer wat af is.

Hier was ik dus ook aangekomen dus deze week hou ik me toch wat meer aan de richtlijnen van het menu van de sportschool. En verder dan wel sporten.

blik

blik

13-02-2020 om 14:46

Klopt

Veel te nat en veel te koud!
Ik ben zelden met meer tegenzin gaan wandelen dan vandaag!
Maar da's het leuke aan een hond natuurlijk, je moet toch.
Mezelf bij elkaar geraapt en toch weer flink gegaan, 5000 stappen. Zeiknat en onder de modder, maar na een half uur was ik flink warm en genoten!
Wel flink wat pijn dus morgen ben ik misschien minder blij..

Thuis toch maar uiensoep gemaakt, alleen salade past nu niet zo goed bij deze dag. (waar blijft de zomer)
En pesto met vijzel, moet ik echt vaker gaan maken, zo goddelijk, dat denk ik iedere x weer als ik het zo maak. Veel werk voor een piepklein beetje maar alle moeite zeer waard.
(gelukkig ook maar dat het maar een beetje is, ik zou er ladingen van kunnen eten)
Voor mezelf een smoothie met overdosis groen, ik voel me heel goed bezig!

zebra

zebra

13-02-2020 om 17:15

hier ook stevige kost

namelijk ovenschotel van zuurkool, blokjes ananas, gehakt en aardappelpuree met daarover geraspte kaas. Zoiets smaakt prima bij koudere dagen.
Er stonden wel aardappels op het menu van de sportschool maar dan eigenlijk met bloemkool. Maar ik mag wel dingen vervangen dus dat zal geen kwaad kunnen, de geraspte kaas is een ander verhaal, dit was nu nog een restje 48+ ipv de 30+ die ik meestal koop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.