Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blik

blik

29-01-2020 om 23:24

Klinkt goed

Flavia!
Lekker, dat zwemmen, dat wil ik ook nog wel eens gaan doen.

Hier even niks, word alleen maar zieker.
Nuja, dan gaan ook die verleidelijke situaties in het weekend niet door, want te ziek voor.
Ik baal echt enorm.

Flavia

Flavia

30-01-2020 om 07:51

Blik

Elk nadeel heb ze voordeel zullen we dan maar zeggen

Beterschap.

bieb63

bieb63

30-01-2020 om 07:59

balans

Als iemand op 'dieet' is, dan zijn er idd van die momenten dat je van alles wordt voorgeschoteld lastig. Het belangrijkste is dan natuurlijk dat je zelf 'sterk' genoeg bent om van alles te laten staan. Maar daarnaast blijft het vervelend als anderen dingen opdringen en/of gaan lopen zeuren. Persoonlijk denk ik dat je dan gewoon het gezeur langs je moet laten afglijden. Lastig, maar als je een redelijk kordate houding aanneemt, wordt het steeds minder lastig en zul je je er steeds minder iets van aantrekken. Je kunt anderen nu eenmaal niet veranderen en niet elke situatie vermijden.

Anders is het als je bijvoorbeeld uitgenodigd wordt om bij iemand te komen eten. Je kunt moeilijk iemand sommeren een mager diner te maken. Zo werkt dat niet. Dat soort afspraken vermijden is ook niet leuk en ook niet de bedoeling. Uiteraard kun je de hoeveelheden die je opschept matig houden, maar dan nog kan alles bij elkaar een behoorlijke caloriebom zijn.
Ik heb daar uiteindelijk wel een modus in gevonden, zodat ik gewoon bij iemand kan eten, gewoon mee eet wat de pot schaft (maar dan uiteraard niet teveel opschep enz), door dan bijv nauwelijks te lunchen. Op die manier hou ik de totale calorie-opname van die dag nog enigszins in balans.

zebra

zebra

30-01-2020 om 13:35

Blik

beterschap!

Hier vandaag wel een etentje en dit weekend 2 verjaardagen. Ook volgende week nog wat verwennerijen, daarna wordt het rustiger.

Lente

Lente

31-01-2020 om 12:17

Klopt Bieb

"Anders is het als je bijvoorbeeld uitgenodigd wordt om bij iemand te komen eten. Je kunt moeilijk iemand sommeren een mager diner te maken. Zo werkt dat niet."

Maar wat ik wel doe, is dat ik meld dat ik geen zoete dingen eet. Vooraf. Want het zou toch jammer zijn als ze voor mij een grand dessert maken.
Dat doe ik ook als ik voor het eerst bij iemand op de koffie ga. Zodat ze niet voor mij van alles in huis halen.

Toen we nog met het hele gezin ergens gingen eten of naar een feestje, meldde ik dat niet. Dan maakt de rest van het gezin dat wel goed. Dan zeg ik het pas ter plekke.

zebra

zebra

31-01-2020 om 16:24

sporten

vanmiddag weer wezen sporten, ging best goed alleen het steppen vind ik niet echt fijn. Misschien dat ik er na een tijdje ook nog pixformance bij ga doen, is met een scherm waarop de oefening wordt voorgedaan en die doe je dan na. Maar voorlopig hou ik het nog even bij alleen de miloncirkel en daarnaast zoveel mogelijk alles lopend of fietsend doen (boodschappen).

Emmawee

Emmawee

01-02-2020 om 23:39

Februari is het nieuwe januari

Ik ga er weer voor.

Omdat ik in april meer ga werken, moet ik een nieuw plan maken voor het sporten. In plaats van maandag en vrijdag vóór het werk, één keer in het weekend én één keer op mijn vrije woensdag. Ik ga morgen voor het eerst in het weekend.

Verder meet ik dit jaar iedere eerste van de maand mijn buikomvang en die lijkt 1 à 2 cm te zijn afgenomen. Ondanks dat ik deze maand niet bepaald oplettend ben geweest, mijn richtlijnen aardig uit het oog ben verloren af en toe en ook best wel wat stress had. Geen idee of het een trend is, of gewoon een schommeling of een meetfoutje. Mijn gewicht blijft hangen rond de 85. Dat is niet heel problematisch (BMI 26,2), maar ik zou graag die laatste 5 kilo toch nog kwijtraken. Dus nu lekker slapen en morgen weer rustig aan de bak.

Blik, beterschap!

blik

blik

02-02-2020 om 18:29

Dank

jullie.
Ben zo ziek dat het me echt niet lukt me ook maar enigzins druk te maken om mijn eten. (ben nu wel bezig met m'n eten maar op andere manier LOL)
Positief is wel dat ik ook nu ik ziek ben weinig zin voor mijn doen heb in ongezond eten.
Ik eet dus nog wel redelijk gezond, zeker tov andere keren dat ik ziek was.
Ben nog niet beter, eea is nog wat ongewis maar lijk aan de beterende hand, maar wel veel zin weer te starten als ik weer beter ben!

Jammer is alleen dat ik nu weer een nieuw pijntje erbij heb zucht. Mijn knie doet zoveel pijn dat ik niet eens de trap goed op of af kom. En het is mijn goede knie.... Aan deze knie nooit eerder last gehad en erg vreemd dat deze pijn opkomt na vnl in bed liggen afgelopen dagen.. Mijn slechte knie voelt juist heel goed heel vreemd.
Hoop dat het niks is en ik weer kan gaan bewegen en licht sporten, zo'n zin in en ik was net op aan het bouwen ermee, da's nu allemaal wel weer weg

Wat fijn Emmawee de afname van buikomtrek!
Daar doen we het voor
Stom dat ik nooit gemeten heb, toch maar eens doen als ik beter ben.

blik

blik

02-02-2020 om 18:37

Buikomtrek

vast wel ooit eens gemeten trouwens, maar niet bijgehouden ofzo.

zebra

zebra

02-02-2020 om 19:31

Emmawee en Blik

Emmawee: fijn dat je buikomvang is afgenomen, dat geeft de burger moed. En goed bezig met het sporten! Ik ga morgen weer, zie wel wat op tegen het weegmoment door al die verjaardagen en ook nog een etentje afgelopen week.

Blik: beterschap verder en wat vervelend van je knie. Misschien toch eens langs de huisarts hiermee?

zebra

zebra

03-02-2020 om 12:52

snap er niks van

maar de weegschaal bij de sportschool gaf toch echt aan dat ik deze week 1,6 kg was afgevallen. Dit ondanks 2 verjaardagen en een etentje dus misschien moet ik dat maar vaker doen

Vlak voordat ik wilde gaan sporten, had ik last van mijn knie, echt pijn. Getwijfeld of ik dan wel zou gaan of het een dag uitstellen, toch maar gegaan en gelukkig ging de pijn weer snel over dus kon gewoon mijn rondjes doen.

zebra

zebra

03-02-2020 om 12:54

in totaal

ben ik nu 6,2 kg kwijt sinds begin november, het gaat niet snel maar dat is niet erg, ik ben toch erg tevreden met het resultaat.

Pluis

Pluis

03-02-2020 om 13:28

Goed zeg, zebra!

Dat is wel heel fijn, na zo'n week met uitspattingen!

Ik had er dit weekend echt heel veel moeite mee, me netjes te gedragen. Is dus ook niet echt gelukt . Dus ik ben allang blij dat ik niet ben aangekomen. Maar al met al is er niks vanaf nog, ik zit nog op 74,7. Ik word er een beetje moedeloos van. Als ik al op moet letten om alleen maar niet aan te komen zie ik niet heel erg vooruit naar de rest van mijn leven eerlijk gezegd... Of klink ik dan wel heel erg verwend? Moet ik meer geduld hebben? Ik doe nu sinds 2 weken aan IF. En 's avonds eten we best verantwoord. Ik probeer wat te minderen met koolhydraten en suiker en vet. Geen tussendoortjes meer en vooral 's avonds geen nootjes, chips of toast met kaas met een glas likeur of port. Je zou toch denken dat dat zoden aan de dijk zou zetten...

Blik: sterkte! Het lijkt me ondoenlijk, als je ziek bent en niet kunt bewegen ook nog eens zo bewust bezig zijn met je eten. Ik zou me dan te buiten gaan aan lekkere dingen, als troost en als afleiding. Dus ik vind je toch een kanjer!

Emmawee, goed idee om buikomvang te meten en dat bij te houden! Alleen denk ik dat ik als ik nu zou meten, ik Heel Verdrietig zou worden van het resultaat .

zebra

zebra

03-02-2020 om 15:03

Pluis

het is zeker best lastig om te zorgen dat je niet aankomt, als het afvallen momenteel ook niet lukt, stabiel blijven is dan al heel fijn.

blik

blik

03-02-2020 om 16:47

Haha

Ja, voorheen ging ik me ook te buiten aan ongezond eten als ik zo ziek was. Blijkbaar leer ik toch wel wat, al gaat het langsaam...
Vandaag redelijk gezonde havermout koekjes gebakken. Niet voor vaak, want voor de lijn net zo goed funest, maar toch beter dan een hoop andere dingen. Lekker!!!
De lijn doet toch even niet mee, eerst beter worden.

Het helpt wel dat dochter super fanatiek mee is aan het doen, leuk!
Geen overgewicht, maar meestal aan de mollige kant, houdt enorm van lekker eten, snoepen, bakken en haar vrienden snoepen veel.
Ze is flink afgevallen en doet fanatiek aan work outs thuis. Ik hoop ooit nog eens mee te kunnen doen.

Pluis, ieder lichaam reageert natuurlijk weer anders en na overgewicht kan het heel wat kosten eer je lichaam goed is omgeschakeld naar een gezonder patroon. Dat je niet afvalt wil niet zeggen dat je niet goed bezig bent. Kan best dat dat een tijdje duurt en dan kan het opeens best snel gaan...
Kijk maar naar Zebra, daar gaat het nu haast vanzelf Blijkbaar is haar verbranding nu veel optimaler.

zebra

zebra

04-02-2020 om 12:47

Blik

fijn dat je dochter ook zo goed meedoet met gezond eten, dat stimuleert toch ook.

blik

blik

04-02-2020 om 16:03

Zebra

Ja, dat stimuleert zeker.
Al is het maar dat niet meer iedere 2 weken het hele huis onweerstaanbaar ruikt naar haar zeer traditionele (dus foute) baksels
En nieuwe gezonde (diner) uitprobeersels van mij (die meestal hartstikke mislukken) worden met minder argwaan bekeken, dat eet net wat lekkerder.

Vandaag wat al te fanatiek aan de gang, niet eens belachelijk veel groente gehad maar aan mijn buik te voelen de vezelopvoering wat te snel gedaan. Nu verloopt stoelgang toch al niet geweldig door een ab kuur.
Liever ga ik 'vol erin' maar nu probeer ik te matigen, wel meer focus op gezondheid maar liever niet afvallen nu. Lijkt me niet gezond omdat ik nog niet in orde ben en het ook nog even duurt eer ik behandeld kan worden.
Ik hoop wel snel weer energie te krijgen om te bewegen, lukt nu nog niet echt.

Manja

Manja

05-02-2020 om 20:41

Vandaag weer sport en wegen

Ik kan het nog steeds goed volhouden. Nu in een week 600 gram eraf. Lijkt me prima, laatste twee week was het steeds meer dan een kilo per week.
Nu 96 kilo, 18 kilo minder dan in oktober 2019. Het meest rare vind ik dat ik het helemaal niet moeilijk vind. Waarom kon ik dit 5 jaar geleden niet??? Dan was ik niet doorgegroeid tot 114. Heb gewoon 8 jaar geen weegschaal aangeraakt, soort van angst.

Pluis

Pluis

05-02-2020 om 21:08

Wat goed Manja!

Dat is echt indrukwekkend! En volgens mij het bewijs dat het toch vooral ‘tussen je oren’ moet gebeuren.

Vanochtend bij mij 72,8 op de weegschaal, dus eindelijk wat eraf! Helaas (?) vandaag een lunchdate met vriendinnen, en bij de koffie hebben we onszelf getrakteerd op gebak. Dus vandaag zal er niks af zijn 😜. Maar ik heb er heel bewust van genoten. En wel veel bewogen, dus er was wel enige compensatie. Morgen weer met frisse moed verder!

blik

blik

05-02-2020 om 23:22

Wat leuk

Manja en Pluis!
Wat fijn dat je het je nu lukt Manja (ja, maf hoe zoiets werkt toch?) en Pluis, volhouden dus!

Zelf heb ik nu omdat ik ziek ben iets meer tijd en flink gezond gekookt, super fijn.
Maarja, met tijd is dat niet zo lastig... Moeilijk vind ik het altijd als het erg druk is.
Iemand van jullie wel eens iets van een green powder oid gebruikt?
Ik wil proberen meer groente te eten (en aan te bieden aan rest van gezin) maar dat lukt me vaak niet om structureel vast te houden.
Smoothies met veel groente vind ik een fijne en makkelijke manier om zo nu en dan wat meer groente binnen te krijgen. Maar ook dat is me vaak te veel werk of ik heb niet alles ervoor in huis.
'Groen poeder' klinkt vrij ideaal om zo nu en dan op makkelijke manier wat meer voedingsstoffen binnen te krijgen?
Iemand ervaring hiermee?

Manja

Manja

06-02-2020 om 06:54

Geen ervaring

Maar persoonlijk lijkt het me niks.
Ik vind trouwens de groente niet een probleem qua tijd. Twee zakken roerbakgroente van 400 gram in de wok en je hebt in 5 minuten een gezonde maaltijd. Beetje woksaus evt wat kip of runderreepjes. (Volkoren) noodles zijn klaar in een paar minuten. Succes verzekerd hier.
Overigens zijn potten of diepvries groente ook heel gemakkelijk en snel en bijna net zo gezond als vers. En anders is er altijd nog mijn snelle tomaten/komkommer/ui salade. Je hoort het: geen groen poeder hier.
Wel vervelend blik ziek te zijn! Maar fijn dat gezond eten door meer tijd toch lukt!

Wat goed Manja

Wat goed!

'Heb gewoon 8 jaar geen weegschaal aangeraakt, soort van angst.'

Dat heb ik op dit moment ook. Ik durf me niet te wegen uit angst voor de uitslag.

blik

blik

06-02-2020 om 07:42

Manja

Groente bij avondeten hier ook geen probleem hoor.
Maar met alleen groente met avondeten is je groente inname redelijk beperkt. Ik probeer nu juist meer groente te eten, dus ook bij lunch bijv.

Manja

Manja

06-02-2020 om 08:03

Blik

Ohokee. Nouja, ik denk dat ik met ruim groente bij het avondeten en 2 keer fruit wel genoeg heb. Evt tomaten oid bij de lunch.
Ik begin niet aan allerlei poeders of shakes. Ook niet aan superfoods of smoothy’s. Hooguit een bananenpannekoekje met bessen als lunch. Maar meestal toch gewoon volkorenbrood of havermout.

blik

blik

06-02-2020 om 12:00

Niet de bedoeling

maar toch een kg afgevallen, no 2 vd 8.
Leuker vind ik het dat ik gewend begin te raken aan gezonder patroon, behoefte aan zoet begint te verdwijnen.
Ook wel makkelijk verdiend nu want weinig verleidelijke input momenteel maar toch.

Manja, uit verschillende onderzoeken blijkt de aanbevolen hoeveelheid groente aan de zeer krappe kant. Liever zo'n 300 a 400 gr minimaal pd.
Dat lukt me nooit met avondeten alleen.
En al helemaal niet met gewoon-haast-eten.
We eten ook allemaal liefst niet teveel van 1 product tegelijkertijd. Dus 4 lepels bloemkool ofzo krijg ik echt niet weg.

En ik eet geregeld niet mee, en ik weet dat er nog minder groente gegeten wordt als ik er niet ben. Geen punt maar ik compenseer dat op andere dagen dan toch wel wat.

Zo veel groente eten ga ik vast ook niet vasthouden.
Maar door er nu even op te focussen kom ik even in een gezond ritme en als ik dat loslaat blijft er vast hoop ik eea hangen
Zo heb ik de laatste jaren toch een hoop verkeerde gewoontes bijgeschaafd/vervangen. En er een hoop nieuwe lekkere dingen bijgeleerd /ingeburgerd.

Het blijft voor mij soms ingewikkeld omdat dochter vegetarisch is, met vlees of vis vind ik alles veel makkelijker en sneller klaar.
Heeft ook z'n voordelen want ik ben nu min of meer gedwongen er meer werk van te maken. Soms leuk maar vaak ook minder leuk.

zebra

zebra

07-02-2020 om 12:33

Manja

goed bezig hoor!

zebra

zebra

07-02-2020 om 12:35

Pluis

fijn dat er wat af is en misschien valt het wel mee met dat lunchen en het gebak?
Vaak let je daardoor op de andere dagen bewust meer op en blijft de schade beperkt of blijk je toch afgevallen te zijn.
Hier afgelopen maandag 1,6 kg kwijt terwijl ik een etentje en 2 verjaardagen had in de week ervoor.

zebra

zebra

07-02-2020 om 12:37

Blik

ik heb wel eens zo'n poeder gebruikt door smoothies maar ik vond het echt vies.

blik

blik

08-02-2020 om 22:00

Flow

Ik zit hier nu echt helemaal in de goede flow, lachen hoor!
Hele gezin trouwens wel een beetje, dat stimuleert elkaar dan weer flink.
En misschien heb ik juist zoveel behoefte aan gezond voer omdat ik niet in orde of fit ben.
Kan juist nu wel wat extra gezond goed gebruiken.
Maar het leuke is dat ik (weer) enorm geniet van simpel, gezond eten. Daarstraks een simpele salade gehad (oké, wel vrij luxe, met garnaaltjes, pijnboompitten en goede balsemico) en daar zo van genoten.
(altijd wel hoor, maar nu ik een heel stuk gezonder bezig ben weer smaakt het op en de een of andere manier allemaal nog veel beter, hebben jullie dat ook?)

Manja

Manja

08-02-2020 om 22:45

Blik

Ja! Alles smaakt heerlijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.