Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

48 en nog aan de pil

Hallo, ik ben inmiddels 48 en nog steeds aan de pil en daar wil ik mee stoppen. Misschien ben ik wel in de overgang of doet het wat met mijn gezondheid. Ik ben wel benieuwd. De kans om zwanger te worden lijkt mij vrij klein maar welke alternatieven raden jullie aan..

bespreek het gewoon eens met je huisarts, hij kan jou de voors- en tegens duidelijk maken! 

Inderdaad dat bespreek je met de huisarts. Ik kreeg de Mirena met 42 jaar, na 5 jaar weer een nieuwe en deze mag 7 jaar blijven zitten. Wel zo makkelijk. Ook nog geen last van overgangsverschijnselen nog. 

Ik ben een jaar ouder dan jou en slik de pil ook nog. Ik ben van plan in de herfst te stoppen om te kijken wat er dan gebeurt, mijn menstruatie is altijd nogal heftig en als het zonder pil erger wordt ga ik naar de huisarts. We gaan nog wel anticonceptie (condooms) gebruiken, moet er niet aan denken om nog een kindje te krijgen. Ik heb nu trouwens vrij veel last van opvliegers, maar verder heb ik volgens mij weinig last van de overgang.

Ik zou dit met de huisarts bespreken. Zomaar stoppen zonder alternatieve anticonceptie lijkt me niet zo'n goed idee. Zelf heb ik een koperspiraal en daardoor een natuurlijke hormooncyclus.

Stop gewoon als je wilt stoppen. Kijk het een half jaartje aan of het bevalt. Het kost wel een paar maanden tijd voor je lichaam om te resetten/ontpillen. Ondertussen uiteraard voor andere anticonceptie zorgen. 
Je kunt naar de huisarts gaan natuurlijk, maar dan wordt het wel erg groot gemaakt. 

Zonne2017 schreef op 01-08-2022 om 22:04:

Stop gewoon als je wilt stoppen. Kijk het een half jaartje aan of het bevalt. Het kost wel een paar maanden tijd voor je lichaam om te resetten/ontpillen. Ondertussen uiteraard voor andere anticonceptie zorgen.
Je kunt naar de huisarts gaan natuurlijk, maar dan wordt het wel erg groot gemaakt.

Hoezo groot. Bespreek de mogelijkheden. Mirena is echt een goed idee vaak.

Ik heb sinds de geboorte van de jongste een Mirena gehad. Heel tevreden mee. Maar ik kreeg zo rond mijn 48e wat rare klachten. Om te kijken of die met de overgang samen hingen heb ik de Mirena laten verwijderen. Ik bleek eigenlijk niet meer echt ongesteld te worden, heel onregelmatig met maanden ertussen en als ik het al eens was heel erg licht. Dus inderdaad overgang. Wij hebben nog een tijdje aangeklooid met condooms, maar daar werden van lieverlee wat minder zorgvuldig mee. Niet slim, maar gelukkig goed gegaan. Intussen ben ik 52 en de laatste keer ongesteld is meer dan een jaar geleden.

Als ik jou was zou ik gewoon stoppen met de pil en kijken wat er gebeurt. Daarvoor hoef je niet langs de huisarts lijkt mij. De eerste tijd condooms gebruiken. Blijk je nog gewoon ongesteld te worden dan kan ik je inderdaad de Mirena aanraden. Die kun je (minstens) 5 jaar laten zitten. Kijk je daarna weer verder.

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 09:41:



Als ik jou was zou ik gewoon stoppen met de pil en kijken wat er gebeurt. Daarvoor hoef je niet langs de huisarts lijkt mij. De eerste tijd condooms gebruiken. Blijk je nog gewoon ongesteld te worden dan kan ik je inderdaad de Mirena aanraden. Die kun je (minstens) 5 jaar laten zitten. Kijk je daarna weer verder.

De gemiddelde leeftijd van je laatste menstruatie is 51 jaar dus de kans is groot dat ze nog gewoon ongesteld wordt met 48 jaar. Waarom zou je daar naar gaan zitten kijken en op wachten? 

Suusje. schreef op 02-08-2022 om 16:58:

[..]

De gemiddelde leeftijd van je laatste menstruatie is 51 jaar dus de kans is groot dat ze nog gewoon ongesteld wordt met 48 jaar. Waarom zou je daar naar gaan zitten kijken en op wachten?

Omdat het zinnig is dat te weten. Zolang je de pil slikt of een mirena hebt weet je niks. En TO's vraag is dat ze wil stoppen met de pil en op zoek is naar alternatieven. Maar als je de overgang al hebt gehad zijn die alternatieven niet eens nodig. Vandaar.

Bovendien, zo heel veel alternatieven zijn er niet dan condooms, een pessarium en een spiraaltje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.