Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

11-07-2019 om 14:00

50 en de anticonceptie


@Emma

@Emma

15-08-2019 om 10:51

Paasei

"Dat is het standaard advies; vrouwen mogen stoppen met anti conceptie op hun 52e. De kans op zwangerschap is dan te verwaarlozen."

Daar heb ik nog nooit van gehoord, en ik ben niet bepaald onbelezen op dat gebied. Ik menstrueerde nog op mijn 56e. Nu ben ik 57. Geen arts die het in zijn/haar hoofd haalde om te garanderen dat er geen kans meer op een zwangerschap was, en ik heb er echt wel een paar gesproken. Iedereen weet dat de kans minimaal is, maar minstens dat dus. Ik ben blij dat mijn (toen nieuwe) vriend zich liet steriliseren.
Ik menstrueerde natuurlijk wel onregelmatig, met als nadeel dat je nooit zeker weet wat het betekent als je overtijd bent. Ik ben toch blij dat dat hele kleine spatje onzekerheid nu ook is weggenomen.

Paasei

Paasei

15-08-2019 om 13:14

Anti conceptie

Dat is het advies dat ik zowel van mijn huisarts als van de gynaecoloog kreeg. En wat je ook vindt als je Googled op het onderwerp. 52 is de gemiddelde menopauze leeftijd. Inderdaad, met uitloop naar boven en beneden. Het spijt me voor jou dat jij daar (zo ver) boven zit... kan me helemaal voorstellen hoe klaar je er mee bent..

De ellende met het gebruiken van hormonen, pil of spiraaltje, is dat je niet kunt weten hoe ver je bent in je natuurlijk overgangsproces. Misschien ben je al postmenopauzaal, misschien ook niet. Dat is een kwestie van uitproberen. Ik moet nu ook afwachten of ik al "klaar" ben; dat weet je pas zeker als je een jaar niet meer hebt gemenstrueerd. Tot die tijd durf ik het uiterst geringe risico wel te nemen. Mocht het mis gaan, dan is de 'wonderbaby' gewoon welkom..

Pennestreek

Pennestreek

15-08-2019 om 13:35

Paasei, en overgang

Nou, dat dacht ik heel lang ook, maar nu denk ik daar toch echt anders over. Ik moet er niet aan denken, weer een baby! Mijn kinderen zijn nu 16 en 19, daar past echt geen baby meer bij. Niet dat ik echt zorg-moe ben, ze mogen heus nog wel een paar jaar blijven, maar nog eentje erbij, neuh, ik hou het wel bij t.z.t. oma worden, hopelijk.

Ben er nog steeds niet uit wat ik nu wil. Ik ben duidelijk in de overgang nu, vorige maand de menstruatie overgeslagen en ik heb sinds de vakantie ook (joechei) opvliegers. Gelukkig niet heftig, en niet veel, dus ik hoop dat het daarbij blijft. Maar dat de kans nu nog weer wat kleiner is geworden wil nog niet zeggen dat hij helemaal 0 is. En doordat ik nu onregelmatig ben is 'voorzichtig doen' ook echt geen optie meer.

@Emma

@Emma

15-08-2019 om 14:35

Paasei

"52 is de gemiddelde menopauze leeftijd"

Ja dat weet ik ook, maar een beetje arts weet toch dat er geen twee vrouwen hetzelfde zijn, dan adviseer je toch niet naar een gemiddelde op google?

Een liefdesbaby op mijn 58e, nou nee bedankt. Mijn dochter ziet me aankomen 😂

Plus of min 10 jaar. Kan bij mij dus nog 11 jaar duren 😊

Paasei

Paasei

15-08-2019 om 17:33

Eisprong

Da's het punt.. elke vrouw is anders.. en als je hormonen gebruikt kun je niet weten hoe ver je bent in het proces. Er zijn stemmen die zeggen dat te lang met hormonen door gaan (tot je 60e, dan ben je overal wel vanaf) niet goed is. Schijnt de kans op kanker e.d. in de hand te werken. Dus moet er op een gegeven monent gestopt worden. Maar wanneer dan. . ? Dan maar het gemiddelde aanhouden. 52. En afwachten wat er gebeurt zonder hormonen.

Ja dat lijkt een risico, hoe gering ook. Wat als je nog menstrueert ben je nog vruchtbaar, is de algemene opinie. Maar de gyn legde me uit dat niet elke menstruatie ook inhoudt dat er een ovulatie is geweest. In puberteit en overgang kan bloedverlies ook voorkomen door sterke hormoonwisseling. Dat is dan geen echte, formele, menstruatie natuurlijk maar dat verschil is bijna niet te zien. Geen eisprong = geen kans op zwangerschap. Of buitenbaarmoederlijk. Dat soort complicaties komt dan nog wel voor.

Paasei

'Geen eisprong = geen kans op zwangerschap.'

Het lastige is dat je dat pas achteraf weet. Niet iedere vrouw voelt haar eisprong, dus kun je achteraf bij de positieve zwangerschapstest concluderen dat het die ene keer dus wél ...

Tineke

Ik heb niet alle berichten helemaal gelezen dus misschien heb ik iets gemist, maar kan je niet in plaats van de Diane overstappen op Microgynon? Toen ik jaren geleden na een zwangerschap mijn Diane weer terugwilde kreeg ik van de huisarts te horen dat die niet meer werd geadviseerd en dat ik eerst maar eens Microgynon moest proberen. Zou de acne in alle hevigheid terugkeren (daar was die Diane natuurlijk oorspronkelijk ook voor) dan kon ik altijd nog terugkomen.
Dat bleek niet nodig, Microgynon voldeed en voldoet prima.

Dus als je niet op een Mirena zit te wachten is een lichtere pil wellicht bespreekbaar.

Groeten,

Temet

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

16-08-2019 om 15:25

Temet

Daar heb ik het ook over gehad. De gynaecoloog vond het niet nodig om over te stappen. Ik slik de Diane al heel lang probleemloos, rook niet en heb geen overgewicht. Wel zei ze dat ik over 2 jaar moest stoppen. Dan kijken hoe het gaat. Of ik dan weer ga menstrueren, of ik ergens last van krijg en of er dan nog anticonceptie nodig is.
Over 2 jaar kan ik wel het klooster in zijn gegaan 🤣🤣🤣

Pas op hoor Tineke

'Over 2 jaar kan ik wel het klooster in zijn gegaan'

Dat kan je zo maar een onbevlekte ontvangenis opleveren ☺

verschil in adviezen

Toen ik 51 was en mijn mirena vervangen moest worden, heb ik even de pil overwogen (vooral omdat ik nogal opzag tegen het weer plaatsen van de spiraal). Mijn huisarts adviseerde echter de mirena in plaats van de pil vanwege mindere hormoonafgifte en de risico's daarvan op latere leeftijd.
(en ik rook ook niet en heb ook geen overgewicht)

Lanza

Lanza

26-08-2019 om 12:20

Sterilisatie

Ik ben nu 35 en mijn man heeft zich laten steriliseren. Waarom is dat voor jullie nooit een optie geweest? Ik vind het ideaal. Nooit meer ergens zorgen om en geen rommel meer in mijn lijf.

Omdat

Sterilisatie van de man niet helpt tegen endometriose.

Lanza

Lanza

26-08-2019 om 12:40

Daar had ik niet aan gedacht

... dat is wel balen. Ik raad het zoveel mogelijk stellen met een vervulde kinderwens aan. Sterilisatie bij de man is zo gepiept.

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2019 om 13:41

Omdat

ik het wel heel erg prettig vond om niet meer ongesteld te zijn. Ook voor mijn omgeving fijn, omdat ik veel minder last had van PMS. En omdat ik zelf nog lang heb getwijfeld over een derde. Intussen was ik zo blij met mijn Mirena dat ik hem lekker heb gehouden. Bovendien blijft het toch een operatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.