Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen

Hallo,

al een tijdje ben ik eigenlijk behoorlijk klaar met mijn gewicht. Maar afvallen is zo ontzettend moeilijk!
na twee kinderen te hebben gekregen merk ik dat het nu echt tijd is om te beginnen vooral omdat het erg frustrerend is als er weer een shirtje niet past!
maar het alleen doen is moeilijk dus mijn vraag eigenlijk is.. zijn er andere die dit ook willen zodat we elkaar kunnen motiveren, gewicht kunnen delen, voortgang kunnen delen enz!



groetjes!


Er liep hier ooit (lang) een draadje over afvallen maar met nadruk op gezondere (eet)gewoontes. Ik vond dat een heel fijn draadje, waar we het met elkaar hadden over verstandigere keuzes maken. Elkaar steunen en aanmoedigen helpt inderdaad!

Hier zijn we (allebei begin 50) in coronatijd flink aangekomen. Man kreeg op zijn kop van de huisarts ivm alles te hoog: bloeddruk, suiker, cholesterol. Dus die is met een diëtiste aan de slag gegaan en met een lifestylecoach. We zijn meer gaan bewegen en beter gaan eten. Om te beginnen hebben we de alcohol met een nootje/kaasje in de avond afgeschaft. Sowieso minder gaan snoepen (man, ik ben niet zo van de zoetigheid). En minder koolhydraten eten en meer groenten. Dat scheelt allemaal al een hoop. Man is zo in een jaar 12 kilo afgevallen. Ik helaas maar 2 of 3. Maar goed, ik zit in de overgang, dat helpt niet, en ik ben niet zoveel te zwaar, zit net in het groene gebied met mijn BMI.

Dus dat zou mijn advies zijn. Kijk of je meer kunt bewegen, kinderen lopend van school halen bijvoorbeeld. En kijk kritisch naar je eetgewoonten. Geen grote veranderingen allemaal tegelijk, maar kleine stapjes en steeds zorgen dat een nieuwe gewoonte inslijt. Dat is echt de sleutel tot succes, hou het haalbaar! Stel dus ook haalbare doelen. Geen kilo per week af willen vallen, een kilo per maand is al veel. En zorg voor steun van je partner. Als die tegen de klippen op blijft snoepen hou jij het ook niet vol. 

Ja, die draad ging inderdaad over gezondere leefgewoontes, ik heb ook nog wel meegeschreven onder mijn andere naam. 
Bij mij moeten er ook de nodige kilo's af dus ga zeker meedoen, al ben ik niet zo van het wegen. Ik hoop het vooral te merken aan kleding die weer losser zit. 
Deze week zijn mijn tanden getrokken (zie ander draadje) dus dan let ik noodgedwongen toch al op mijn voeding, zo gezond mogelijk en niet snoepen uiteraard.

Jonagold schreef op 13-04-2022 om 12:27:



Hier zijn we (allebei begin 50) in coronatijd flink aangekomen. Man kreeg op zijn kop van de huisarts ivm alles te hoog: bloeddruk, suiker, cholesterol. Dus die is met een diëtiste aan de slag gegaan en met een lifestylecoach. We zijn meer gaan bewegen en beter gaan eten. Om te beginnen hebben we de alcohol met een nootje/kaasje in de avond afgeschaft. Sowieso minder gaan snoepen (man, ik ben niet zo van de zoetigheid). En minder koolhydraten eten en meer groenten. Dat scheelt allemaal al een hoop. Man is zo in een jaar 12 kilo afgevallen. Ik helaas maar 2 of 3. Maar goed, ik zit in de overgang, dat helpt niet, en ik ben niet zoveel te zwaar, zit net in het groene gebied met mijn BMI.

Mannen vallen vaak makkelijker af dan vrouwen en de overgang is toch al een lastige periode wat dat betreft. Niet onmogelijk maar je moet er meer moeite voor doen terwijl het voorheen toch een stuk makkelijker ging. 

Als je het samen met je partner doet, helpt al wel. Als je geen ongezonde meuk in huis haalt, kun je het ook niet opeten. Als je partner dagelijks een zak chips weg eet voor de tv terwijl jij ernaast zit met een wortel vraagt dat nogal wat van je zelfdiscipline.

Verder zou ik vooral inzetten op een gezonde leefstijl; veel groenten en fruit, regelmatig bewegen, weinig ongezonde dingen. Dan wordt het een gewoonte om zo te leven en houd je het ook op de lange termijn beter vol.


"Mannen vallen vaak makkelijker af dan vrouwen"
Het zou mij niet verbazen als dat komt omdat mannen, als ze gaan afvallen, vaak meer overgewicht hebben. Hoe groter het aantal kilo's dat je te zwaar bent, hoe sneller je in het begin afvalt. 
En hoe slechter je eet- en drinkpatroon, hoe makkelijker je kan ingrijpen. Het heeft bijvoorbeeld weinig effect om de frisdrank te laten staan als je dat toch al nooit dronk...

Ons zusterforum heeft wel een draad over afvallen en het delen van ervaringen. 

https://www.viafora.nl/forum/jouw-lijf/op-een-gezond-tempo-naar-een-gezond-bmi 

Temet schreef op 13-04-2022 om 13:22:


"Mannen vallen vaak makkelijker af dan vrouwen"
Het zou mij niet verbazen als dat komt omdat mannen, als ze gaan afvallen, vaak meer overgewicht hebben. Hoe groter het aantal kilo's dat je te zwaar bent, hoe sneller je in het begin afvalt.
En hoe slechter je eet- en drinkpatroon, hoe makkelijker je kan ingrijpen. Het heeft bijvoorbeeld weinig effect om de frisdrank te laten staan als je dat toch al nooit dronk...

Dat is ook zo. Ik zie het hier ook maar mijn man kan inderdaad meer ongezonde dingen schrappen dan ik. Als hij een tijdje zijn best doet, dan gaat er echt wel wat af (maar helaas voor korte duur). 

Ik deed ook mee aan de eerdere draadjes op OO. 
Ik kan ook wel wat samen sparren weer gebruiken: de laatste tijd gaat het weer langsaam achteruit, ik ga vooral weer steeds meer snoepen. Tijd om daar weer mee te gaan stoppen. 
Ik heb recent besloten geen vlees en vis meer te eten en dat maakt het voor mij net wat uitdagender lekker en gezond te eten. 

Pinokkio schreef op 14-04-2022 om 02:47:

Ik deed ook mee aan de eerdere draadjes op OO.
Ik kan ook wel wat samen sparren weer gebruiken: de laatste tijd gaat het weer langsaam achteruit, ik ga vooral weer steeds meer snoepen. Tijd om daar weer mee te gaan stoppen.
Ik heb recent besloten geen vlees en vis meer te eten en dat maakt het voor mij net wat uitdagender lekker en gezond te eten.

Een uitdaging kan best leuk zijn, zelf eet ik weinig vlees (vaker niet dan wel, ik hou niet zo van de textuur in mijn mond) en helemaal geen vis. Maar ik gebruik veel verschillende groenten en kruiden, soms vleesvervangers maar niet altijd. Wat linzen door de pasta vind ik ook lekker. Soms heb ik een maaltijdbox en de recepten die me bevallen maak ik naderhand vaak zelf, soms wat aangepast met wat ik al in huis heb. Mijn man eet overigens wel vlees. 

Poezekat schreef op 14-04-2022 om 09:06:

[..]

Een uitdaging kan best leuk zijn, zelf eet ik weinig vlees (vaker niet dan wel, ik hou niet zo van de textuur in mijn mond) en helemaal geen vis. Maar ik gebruik veel verschillende groenten en kruiden, soms vleesvervangers maar niet altijd. Wat linzen door de pasta vind ik ook lekker. Soms heb ik een maaltijdbox en de recepten die me bevallen maak ik naderhand vaak zelf, soms wat aangepast met wat ik al in huis heb. Mijn man eet overigens wel vlees.

Poezekat, ja, soms is een uitdaging leuk. Maar als het niet uitkomt is het soms minder. Wil echt weer gezonder gaan eten dus hoop er straks ook meer plezier in te krijgen (weer).

Ik hou juist erg van vlees en vis. (en vond het daarmee niet moeilijk lekker en gezond te eten.) Ik hou weer niet van de ‘vleesvervangers’ op de markt (heel veel geprobeerd) en ook niet van peulvruchten. Tofu en tempeh vind ik ook echt niet lekker.  Partner hier eet ook wel vlees en vis. 

Pinokkio schreef op 14-04-2022 om 16:10:

[..]

Poezekat, ja, soms is een uitdaging leuk. Maar als het niet uitkomt is het soms minder. Wil echt weer gezonder gaan eten dus hoop er straks ook meer plezier in te krijgen (weer).

Ik hou juist erg van vlees en vis. (en vond het daarmee niet moeilijk lekker en gezond te eten.) Ik hou weer niet van de ‘vleesvervangers’ op de markt (heel veel geprobeerd) en ook niet van peulvruchten. Tofu en tempeh vind ik ook echt niet lekker. Partner hier eet ook wel vlees en vis.

Maar waarom leg je jezelf dan op om geen vlees en vis meer te eten? Minder snoepen kost je al genoeg moeite toch?

Ik houd erg van koken (en eten , maar ik hou niet van het eeuwige bedenken wat er nu weer op tafel moet komen. Ik vind dat al ingewikkeld zat als ik de koolhydraten wil beperken en rekening moet houden met allergieën en de verschillende smaken (wel/niet pittig bijvoorbeeld) en ook nog een beetje vlot aan tafel wil kunnen...

Jonagold schreef op 14-04-2022 om 16:22:

[..]

Maar waarom leg je jezelf dan op om geen vlees en vis meer te eten? Minder snoepen kost je al genoeg moeite toch?

Ik houd erg van koken (en eten , maar ik hou niet van het eeuwige bedenken wat er nu weer op tafel moet komen. Ik vind dat al ingewikkeld zat als ik de koolhydraten wil beperken en rekening moet houden met allergieën en de verschillende smaken (wel/niet pittig bijvoorbeeld) en ook nog een beetje vlot aan tafel wil kunnen...

Dat wat jij schrijft houdt me al lang tegen om (volledig) vegetarisch te gaan eten, maar ik vond het op een bepaald moment geen voldoende argument meer voor mezelf. 
Vegetarisch kost meer energie omdat het nog minder in het systeem zit. In drukke tijden val je toch vaak makkelijk terug op simpele dingen waar je aan gewend bent. 
Zolang ik vlees en vis eet blijft dat ook gewoon in mijn systeem, vegetarisch zal uiteindelijk wel wennen hoop ik. 

Pinokkio schreef op 14-04-2022 om 16:33:

[..]

Dat wat jij schrijft houdt me al lang tegen om (volledig) vegetarisch te gaan eten, maar ik vond het op een bepaald moment geen voldoende argument meer voor mezelf.
Vegetarisch kost meer energie omdat het nog minder in het systeem zit. In drukke tijden val je toch vaak makkelijk terug op simpele dingen waar je aan gewend bent.
Zolang ik vlees en vis eet blijft dat ook gewoon in mijn systeem, vegetarisch zal uiteindelijk wel wennen hoop ik.

En op snoepen, omdat dat koken je door het per se vegetarisch te willen doen ook meer tijd en energie kost. Denk ik. Geldt voor mijzelf in ieder geval...

Ik denk dat het snoepen bij mij los staat van vegetarisch willen eten. (Hoop ik toch) Het snoepen zit ook erg in mijn systeem  
Ik zit nu niet echt lekker in mijn vel en dan val ik makkelijk terug in snoep gedrag. Stoppen met snoepen hielp me in verleden wel, nu vast ook.
Maar er is hier nog een hoop gepland met Pasen dus ik ga pas daarna aan de slag. 

Pinokkio schreef op 14-04-2022 om 17:19:

Ik denk dat het snoepen bij mij los staat van vegetarisch willen eten. (Hoop ik toch) Het snoepen zit ook erg in mijn systeem
Ik zit nu niet echt lekker in mijn vel en dan val ik makkelijk terug in snoep gedrag. Stoppen met snoepen hielp me in verleden wel, nu vast ook.
Maar er is hier nog een hoop gepland met Pasen dus ik ga pas daarna aan de slag.

Hier ook een snoeper maar nu dus even niet. Omdat ik nu zeker een gevuld gevoel wil hebben, let ik extra op mijn voeding. Dus een geschikte periode om weer een begin te maken met afvallen. 

Nu heb ik ook wel voldoende tijd om op het gemak te koken, dat scheelt enorm. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.