Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen


Poezekat schreef op 14-04-2022 om 18:20:

[..]

Hier ook een snoeper maar nu dus even niet. Omdat ik nu zeker een gevuld gevoel wil hebben, let ik extra op mijn voeding. Dus een geschikte periode om weer een begin te maken met afvallen.

Nu heb ik ook wel voldoende tijd om op het gemak te koken, dat scheelt enorm.

Fijn Poezekat.  Dat op je gemak koken, dat scheelt enorm idd. Dan kun je een hoop leuks met groente en kruiden. Ik heb momenteel (veel) minder ruimte hiervoor, dat helpt niet, oa daarom ook gaat het nu minder. 
Draadjes hier motiveerden me altijd erg, hoop dat we dit nu weer warm kunnen houden. 

Vegetarisch eten is echt een kwestie van wennen. Dat je gerechten die je eerder altijd at met vlees of vis met iets anders maakt of het gewoon weglaat. 
En weet ook dat het niet erg is als het een keertje niet lukt of als je ervoor kiest om af en toe nog wel vlees te eten. Er zitten nog heel veel grijstinten tussen wit en zwart. Er zit nog heel veel tussen elke dag vlees/vis eten en nooit. 

Voor af te vallen is het handig als je goedvullende en voedzame dingen eet. Dan heb je minder honger en minder zin in snaai. Wat mij helpt is om zo min mogelijk ongezonde dingen in huis te hebben. Als ik het heb, eet ik het ook. Als het er niet is, mis ik het ook niet.

MamaE, de afgelopen jaren at ik al bewust weinig vlees en vis. Verschil nu is dat ik besloten heb het helemaal te laten. (Thuis dan, voorlopig wil ik niet moeilijk doen bij mensen thuis of als er weinig te krijgen is in een restaurant) 
Vandaar ook mijn ervaring inmiddels met ‘vleesvervangers’, heb veel geprobeerd en zelden vond ik het lekker. 
Maar ik blijf proberen! Wil vooral vanalles zelf proberen te maken en nieuwe recepten uitproberen. 
Het kost alleen wat meer moeite om aan benodigde voedingstoffen te komen, met 1a 2 x vlees/ vis per week kom je al een heel eind. Zonder moet je wat meer moeite doen. Dus vlees gewoon weglaten kan wel, vind ik vaak ook lekker genoeg, maar volwaardig is de maaltijd dan vaak niet. 
En koolhydraatarm lukt ook moeilijker gezond zonder vlees/ vis. Maar goed, dan maar niet koolhydraatarm. 
Als ik het snoepen al laat dan ben ik al blij! Vandaag gaan uiteten en heerlijke tiramisu na. Genieten, maar vanaf volgende week niet meer! 
Dingen niet in huis halen is ook iets dat bij mij goed helpt. We hebben weinig ongezonde dingen in huis. Maar nu ik zo snoep eet ik bijv ook vd yoghurt die ik voor dochter koop, bijv met vanille smaak. Voor mezelf koop ik altijd naturel yoghurt maar daar eet dochter slecht van. 
(maar das natuurlijk ook wennen, misschien ook tijd voor dochter om over te gaan op naturel en dan op andere manier zoeten) 

MamaE schreef op 14-04-2022 om 21:33:

Vegetarisch eten is echt een kwestie van wennen. Dat je gerechten die je eerder altijd at met vlees of vis met iets anders maakt of het gewoon weglaat.
En weet ook dat het niet erg is als het een keertje niet lukt of als je ervoor kiest om af en toe nog wel vlees te eten. Er zitten nog heel veel grijstinten tussen wit en zwart. Er zit nog heel veel tussen elke dag vlees/vis eten en nooit.

Voor af te vallen is het handig als je goedvullende en voedzame dingen eet. Dan heb je minder honger en minder zin in snaai. Wat mij helpt is om zo min mogelijk ongezonde dingen in huis te hebben. Als ik het heb, eet ik het ook. Als het er niet is, mis ik het ook niet.

Hier haalt mijn man vaak boodschappen, ik neem dan de ontbrekende dingen mee uit een andere supermarkt na het werk. Zeker als ik wat meer op mijn voeding wil letten, neem ik geen snacks ed mee maar hij kijkt nergens naar en dat maakt het wel lastig als de kast vol ligt met lekkernijen. Momenteel snoep ik niet omdat ik zonder tanden zit dus dat maakt het voor nu een stuk makkelijker.

Pinokkio schreef op 17-04-2022 om 00:56:

MamaE, de afgelopen jaren at ik al bewust weinig vlees en vis. Verschil nu is dat ik besloten heb het helemaal te laten. (Thuis dan, voorlopig wil ik niet moeilijk doen bij mensen thuis of als er weinig te krijgen is in een restaurant)
Vandaar ook mijn ervaring inmiddels met ‘vleesvervangers’, heb veel geprobeerd en zelden vond ik het lekker.
Maar ik blijf proberen! Wil vooral vanalles zelf proberen te maken en nieuwe recepten uitproberen.
Het kost alleen wat meer moeite om aan benodigde voedingstoffen te komen, met 1a 2 x vlees/ vis per week kom je al een heel eind. Zonder moet je wat meer moeite doen. Dus vlees gewoon weglaten kan wel, vind ik vaak ook lekker genoeg, maar volwaardig is de maaltijd dan vaak niet.
En koolhydraatarm lukt ook moeilijker gezond zonder vlees/ vis. Maar goed, dan maar niet koolhydraatarm.
Als ik het snoepen al laat dan ben ik al blij! Vandaag gaan uiteten en heerlijke tiramisu na. Genieten, maar vanaf volgende week niet meer!
Dingen niet in huis halen is ook iets dat bij mij goed helpt. We hebben weinig ongezonde dingen in huis. Maar nu ik zo snoep eet ik bijv ook vd yoghurt die ik voor dochter koop, bijv met vanille smaak. Voor mezelf koop ik altijd naturel yoghurt maar daar eet dochter slecht van.
(maar das natuurlijk ook wennen, misschien ook tijd voor dochter om over te gaan op naturel en dan op andere manier zoeten)

Thuis vega en elders aanpassen doen wij ook. Ik moet zeggen dat ik veel vleesvervangers juist wel lekker vind, maar je moet niet verwachten dat het naar vlees smaakt, zeker niet bij groenteburgers, notenburgers, spinaziekaasdingen etc.
Overigens eten wij helemaal niet vaak vleesvervangers. Wel vaak ei of nootjes, peulvruchten, veel groenten.

Als anderen wel dingen in huis halen, zoals de man van poezekat, wordt het wel lastig inderdaad. Nu is het niet zo dat we nooit wat hebben, maar wel beperkt. En af en toe wat lekkers mag natuurlijk ook gewoon. Alles staat of valt met matigheid. 

MamaE schreef op 17-04-2022 om 11:38:

[..]

Thuis vega en elders aanpassen doen wij ook. Ik moet zeggen dat ik veel vleesvervangers juist wel lekker vind, maar je moet niet verwachten dat het naar vlees smaakt, zeker niet bij groenteburgers, notenburgers, spinaziekaasdingen etc.
Overigens eten wij helemaal niet vaak vleesvervangers. Wel vaak ei of nootjes, peulvruchten, veel groenten.

Als anderen wel dingen in huis halen, zoals de man van poezekat, wordt het wel lastig inderdaad. Nu is het niet zo dat we nooit wat hebben, maar wel beperkt. En af en toe wat lekkers mag natuurlijk ook gewoon. Alles staat of valt met matigheid.

Sommige vleesvervangers zijn inderdaad best lekker maar niet alles. Dan liever iets met ei dan een vleesvervanger die ik niet lekker vind. 

Vandaag eet ik wel iets wat niet gezond is hoor, heb een plakje cake op. Ik eet soms ook ijs, wel schepijs want dat kan ik mooi oplepelen. Maar doordeweeks wil ik me toch vooral beperken tot gezond, wat uiteraard ook lekker kan zijn. 

Gelukkig haalt hier bijna nooit iemand iets ongezonds in huis. (Vroeger wel maar daar heb ik een paar jaar geleden mee afgerekend)  De pubers hebben wel van die vieze noodle soepjes liggen maar daar vind ik niks aan. 
En verder dus gezoete yoghurt. Dat koop ik zelf omdat ik graag wil dat dochter yoghurt eet. Ga ik toch eens laten. 
Dochter eet/kookt wel net wat ongezonder dan ik graag zie. (Witte pasta bijv ipv volkoren of een kant en klare saus of net te weinig groente naar mijn zin) Maarja, ik vind het wel belangrijk dat ze kookt en zich hierin gewaardeerd voelt dus laat ik dat min of meer. 
Mijn partner kookt ook niet altijd zo gezond als ik zou willen (al heeft hij wel een hoop hierin geleerd afgelopen jaren)  maar van hem vraag ik wel dat hij er nu weer meer op gaat letten. Kan hij zelf ook wel gebruiken. Dochter ook wel en wil ook wel, dus dat is een goede basis om morgen weer te starten. (Vandaag overdaad aan lekkere dingen die allemaal vers met veel liefde waren gemaakt dus niet te weerstaan…) 
Poezekat kun je je man niet vragen een poosje rekening met je te houden? Ik zou er toch niet blij van worden als iemand steeds verleidingen voor me klaar zou leggen. (Heb ik buiten de deur al meer dan genoeg) 
Hier houden we wel flink rekening met elkaar want iedereen wil bij tijd en wijle op dit vlak weer aan de bak. Echte verleidingen houden we dan ook bij elkaar weg, leggen we op een andere plek oid.
Hij kan zijn lekkernijen ook even buiten de deur eten natuurlijk.  
MamaE, die matigheid die ken ik pas weer als ik een poosje flink gezond eet. Dan is een uitzondering ook weer mogelijk, maar voelt dan ook als een uitzondering dus dan kan ik weer snel overschakelen naar ‘gewoon gezond’. Nu zit ik weer in een fase dat ik eigenlijk zonder (eigen opgelegde) regels eet en dan loopt het langsaam weer uit de hand. 
Helemaal geen ongezond eten meer vind ik simpeler dan af en toe wel. (Mag ik nu wel, of niet van mezelf?) En na een poosje kunnen dan die uitzonderingen weer, die bij mij dan voorheen meestal alleen een sociale functie hadden. Als ik ben afgekickt tenminste dus weer, morgen start, zie er naar uit! 

Pinokkio schreef op 18-04-2022 om 02:59:

Gelukkig haalt hier bijna nooit iemand iets ongezonds in huis. (Vroeger wel maar daar heb ik een paar jaar geleden mee afgerekend) De pubers hebben wel van die vieze noodle soepjes liggen maar daar vind ik niks aan.
En verder dus gezoete yoghurt. Dat koop ik zelf omdat ik graag wil dat dochter yoghurt eet. Ga ik toch eens laten.

Poezekat kun je je man niet vragen een poosje rekening met je te houden? Ik zou er toch niet blij van worden als iemand steeds verleidingen voor me klaar zou leggen. (Heb ik buiten de deur al meer dan genoeg)

Ik vraag het vaak wel maar hij denkt op een of andere manier dan toch dat hij me er een plezier mee doet omdat het dingen zijn die ik lekker vind. Nu ligt er ook van alles in de kast maar daar kom ik momenteel niet aan, zonder tanden eten sommige dingen toch een stuk minder makkelijk dus dat scheelt. Ik had zaterdag wel zin in een paar croissants maar dan hoef ik er op maandag niet weer terwijl hij die dan gisteren uit zichzelf had meegebracht. Ik denk dat ik die maar in de vriezer stop want weggooien is zonde.

Van mij mag hij eten wat hij wil al zou het een stuk beter voor hem zijn dat hij ook wat afvalt, hij vervalt zo snel weer in zijn oude ongezonde patroon (snoepen, veel jus, bier, roken). 

Pinokkio, haalt je dochter dan ook zelf alle boodschappen als ze kookt? Anders zelf nog een salade erbij maken als er te weinig groenten in de maaltijd zitten? Of als ze pasta wil maken, tegen haar zeggen dat ze de volkoren variant neemt die je al in huis hebt? Mijn voorkeur gaat ook uit naar volkoren pasta maar mijn man vindt die niet lekker, verwerkt in een ovenschotel merkt hij er vaak niks van. Of ik kies vezelrijk, dat ziet eruit als gewone pasta.

Poezekat schreef op 18-04-2022 om 09:14:

[..]

Ik vraag het vaak wel maar hij denkt op een of andere manier dan toch dat hij me er een plezier mee doet omdat het dingen zijn die ik lekker vind. Nu ligt er ook van alles in de kast maar daar kom ik momenteel niet aan, zonder tanden eten sommige dingen toch een stuk minder makkelijk dus dat scheelt. Ik had zaterdag wel zin in een paar croissants maar dan hoef ik er op maandag niet weer terwijl hij die dan gisteren uit zichzelf had meegebracht. Ik denk dat ik die maar in de vriezer stop want weggooien is zonde.

Van mij mag hij eten wat hij wil al zou het een stuk beter voor hem zijn dat hij ook wat afvalt, hij vervalt zo snel weer in zijn oude ongezonde patroon (snoepen, veel jus, bier, roken).

Jouw man lijkt op mijn ouders. Dat iets lekker is wil niet zeggen dat je het dan elke dag moet eten. Juist af en toe blijft het lekker. 

Hoe gaat het nog zonder je tanden? 

MamaE schreef op 18-04-2022 om 09:28:

[..]

Jouw man lijkt op mijn ouders. Dat iets lekker is wil niet zeggen dat je het dan elke dag moet eten. Juist af en toe blijft het lekker.

Hoe gaat het nog zonder je tanden?

Die croissants kosten me meer moeite dan een ander (zacht) broodje en die hoef ik inderdaad geen 2 keer kort na elkaar. Het liefst eet ik volkorenbrood, dat vult beter.

Op zich gaat het best aardig zonder tanden maar het ene lukt beter dan het andere. Gisteren een hamburger proberen eten van de bbq, dat vond ik geen succes al had ik hem in piepkleine stukjes gesneden. Stukjes brood gaat iets beter, dat wordt sneller zacht als ik het even in mijn mond laat. Ook het binnen lepelen van wat Russisch ei (zo'n schotel) ging prima. 

Maar met producten als yoghurt, soep en pap geen problemen, die lepel ik zo naar binnen. Pasta en risotto gaan ook prima. Deze week eet ik stamppot met aardappel en broccoli, daarmee verwacht ik ook geen problemen. En verder na de middag als tussendoortje soms een  eiwit shake die ik lekker luchtig maak met de blender. Qua fruit moet ik het nog even zoeken, misschien ook wat soorten fruit bij elkaar en pureren ofzo. Heb wel af en toe een banaan door de shake gedaan en ook eens bevroren frambozen. 


Poezekat, die dynamieken spelen hier ook sterk. Lekker (ongezond) eten zit muurvast in onze cultuur verweven, lastig daar tegen op te boksen, juist omdat het allemaal zo positief gelabeld wordt. In mijn eigen beleving uiteraard ook, ik ben zo opgevoed, partner ook en ik ben omringd met mensen die me willen verwennen met allerlei lekkers.
Daar tegenin gaan voelt geregeld als een soort van verraad ofzo. Zware taal! Maar zo werkt het wel. 
Ik heb daarmee geworsteld de afgelopen jaren maar merk dus dat ik, bij wat verslapping, weer al te makkelijk terugval in oude patronen. 
Partner hier is gelukkig wel behoorlijk wat verandert in deze maar dat heeft (ons) behoorlijk wat gekost en ook hij valt geregeld weer terug. 
Bovenstaande is niet de enige reden dat het hier geregeld misgaat (ook weinig tijd, energie etc) maar speelt wel een grote rol denk ik. (Vooral onbewust) 

Poezekat schreef op 18-04-2022 om 09:37:

[..]

Die croissants kosten me meer moeite dan een ander (zacht) broodje en die hoef ik inderdaad geen 2 keer kort na elkaar. Het liefst eet ik volkorenbrood, dat vult beter.

Op zich gaat het best aardig zonder tanden maar het ene lukt beter dan het andere. Gisteren een hamburger proberen eten van de bbq, dat vond ik geen succes al had ik hem in piepkleine stukjes gesneden. Stukjes brood gaat iets beter, dat wordt sneller zacht als ik het even in mijn mond laat. Ook het binnen lepelen van wat Russisch ei (zo'n schotel) ging prima.

Maar met producten als yoghurt, soep en pap geen problemen, die lepel ik zo naar binnen. Pasta en risotto gaan ook prima. Deze week eet ik stamppot met aardappel en broccoli, daarmee verwacht ik ook geen problemen. En verder na de middag als tussendoortje soms een eiwit shake die ik lekker luchtig maak met de blender. Qua fruit moet ik het nog even zoeken, misschien ook wat soorten fruit bij elkaar en pureren ofzo. Heb wel af en toe een banaan door de shake gedaan en ook eens bevroren frambozen.


Croissant plakt nogal overal aan de binnenkant van je mond inderdaad. 
Ik vind wel dat je goed bezig bent en ondanks alles gevarieerd en gezond eet.
Banaan is heel geschikt qua fruit. Een appel zou je kunnen raspen. Aardbeien zijn ook vrij zacht. En je kunt ook meerdere soorten fruit mixen in de blender. Erg lekker. 
Probeer vooral niet gefrustreerd te worden als het niet lukt. Het hoeft niet allemaal, als het niet gaat, dan gaat het niet. 


Pinokkio, das waar van die cultuur. We hebben een natuurlijke voorkeur voor zoet en vet omdat dat in de oertijd zeldzaam was en je er dan veel van at als het er was als 'reserve' voor mindere tijden. Dat mechanisme hebben we nog steeds, alleen is ongezond eten nu in overvloed aanwezig. En heel eerlijk, ik ga op een verjaardag ook niet vragen om een rauwe wortel als iedereen taart eet. 

MamaE schreef op 18-04-2022 om 23:14:

[..]

Croissant plakt nogal overal aan de binnenkant van je mond inderdaad.
Ik vind wel dat je goed bezig bent en ondanks alles gevarieerd en gezond eet.
Banaan is heel geschikt qua fruit. Een appel zou je kunnen raspen. Aardbeien zijn ook vrij zacht. En je kunt ook meerdere soorten fruit mixen in de blender. Erg lekker.
Probeer vooral niet gefrustreerd te worden als het niet lukt. Het hoeft niet allemaal, als het niet gaat, dan gaat het niet.


Pinokkio, das waar van die cultuur. We hebben een natuurlijke voorkeur voor zoet en vet omdat dat in de oertijd zeldzaam was en je er dan veel van at als het er was als 'reserve' voor mindere tijden. Dat mechanisme hebben we nog steeds, alleen is ongezond eten nu in overvloed aanwezig. En heel eerlijk, ik ga op een verjaardag ook niet vragen om een rauwe wortel als iedereen taart eet.

Ik probeer inderdaad zo afwisselend en gezond mogelijk te eten, ook om het herstelproces te bevorderen. Na het werk aardbeien meegenomen, die kan ik prakken en is weer eens wat anders. Ook een paar avocado's, die vind ik ook erg lekker op brood en dan een omeletje er bovenop , een pakket om risotto te maken, dat lepelt lekker naar binnen en bevat ook diverse groentes en ingrediënten om bami te maken. Vanavond maak ik iets met aardappel en broccoli en dat gaat in de oven, toch weer wat anders en wel gezond. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.