Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen


Toevallig kwam dit weekend het woord melkwei  voorbij. Wei helpt bij afvallen, verbeterde spijsvertering en is vochtafdrijvend. Ik overweeg dagelijks een glas wei te gaan drinken, (smaakt als karnemelk). Enkele ervaringen met melkwei?

Of is Molkosan melkwei zo zuur ( volgens dr Vogel te vergelijken met citroenzuurdieet) dat het je glazuur van je tanden aantast?

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/82688-wondermiddel-afvallen-door-molkosan-van-avogel.html

Flanagan schreef op 02-05-2022 om 14:09:

Toevallig kwam dit weekend het woord melkwei voorbij. Wei helpt bij afvallen, verbeterde spijsvertering en is vochtafdrijvend. Ik overweeg dagelijks een glas wei te gaan drinken, (smaakt als karnemelk). Enkele ervaringen met melkwei?


Ik heb het ooit wel eens gedronken, vond het niet echt vies maar ook niet echt lekker. Dus kan ook niet vertellen of het helpt bij afvallen. 

Ik wilde het proberen omdat het ook rijk is aan calcium en kalium.

Flanagan schreef op 02-05-2022 om 14:15:

Ik wilde het proberen omdat het ook rijk is aan calcium en kalium.

Zeker doen dan. En wie weet helpt het ook nog bij het afvallen. 

Hoe zou wei moeten helpen bij het afvallen? Ik snap dat als je wei drinkt ipv een smoothie of milkshake, dat dat calorieën scheelt, maar bovenop je gewone eten een glas wei drinken, wat zou dat moeten doen dat dan maakt dat je afvalt?

Temet schreef op 02-05-2022 om 14:20:

Hoe zou wei moeten helpen bij het afvallen? Ik snap dat als je wei drinkt ipv een smoothie of milkshake, dat dat calorieën scheelt, maar bovenop je gewone eten een glas wei drinken, wat zou dat moeten doen dat dan maakt dat je afvalt?

Het toverwoord is hier denk ik vochtafdrijvend. Dat scheelt wel gewicht, maar dat is dan dus geen vet maar vocht. Schiet je niet heel veel mee op...

Bijtje82

Bijtje82

02-05-2022 om 14:33

Ik drink heel veel (melk) Kefir, heb het een poosje ook zelf gemaakt. Maar ik merk dat het qua ontlasting en darmflora veel doet. 
Mocht je Kefir willen kopen (smaakt naar karnemelk, maar is dikker en lekkerder.) dan raadt ik die van Arla aan(alleen de nature, die andere is ook met nep cultuur) . Dit is de enige supermarkt Kefir die echte culture gebruikt. Alle andere merken gebruiken geen echte culturen.

Er bestaat ook waterkefir. Dit heb ik nog nooit op, maar schijnt ook heel fris te zijn. 
Mocht je willen afvallen, dan is Kefir echt een aanrader. Verder heeft het nog veel meer gezondheids voor delen. 

https://www.dietist-tom.be/2019/06/20/is-kefir-echt-gezond/

Temet schreef op 02-05-2022 om 14:20:

Hoe zou wei moeten helpen bij het afvallen? Ik snap dat als je wei drinkt ipv een smoothie of milkshake, dat dat calorieën scheelt, maar bovenop je gewone eten een glas wei drinken, wat zou dat moeten doen dat dan maakt dat je afvalt?

Temet, afvallen heeft een relatie met je darmflora idd. Dat zou ook kunnen verklaren waarom de een beter afvalt dan de ander. 
Molkosan ken ik niet maar zelf wel ook fan van (idd Arla) kefir. 
Of het me helpt? Geen idee maar ik vind het wel lekker. En extra calcium en eiwitten zijn vanaf een bepaalde leeftijd ook niet echt slecht. 
Voor je darmflora is alle gefermenteerde drank en voeding wel goed. 

Daarbij is je darmflora (vaak of altijd?) per definitie ontregeld bij obesitas. Er zijn natuurlijk ook andere ontregelaars: ziekte, gebruik van antibiotica.

Jonagold schreef op 02-05-2022 om 11:10:

[..]

Ach Jojoju, dat is wel ingewikkeld bij jou dan. Maar op zich wel fijn dat je man ook nu mooi vindt, anders zou het nog vervelender zijn! Ik hoop dat de diëtiste inderdaad jou kan helpen om een goede balans te vinden.

Ik denk dat je niet zozeer moet focussen op je gewicht/je uiterlijk (zeker omdat je ook dik makende medicatie gebruikt), maar op hoe je je voelt. Gezond eten en genoeg bewegen (vooral in de buitenlucht) is gewoon heel belangrijk, los van hoe je eruit ziet.

Voor zover ik weet heeft lipoedeem niets te maken met gewicht en raak je het ook niet kwijt door afvallen. Daar zou je, als je er veel last van hebt, een apart traject voor moeten volgen via de huisarts denk ik.

Maar hoe dan ook, welkom in het draadje!


De enige manier om de lipoedeem te verminderen is liposuctie. Helaas wordt dat niet vergoed door de zorgverzekering en zou ik zo'n 12.000 euro kwijt zijn

 

Naast de lipoedeem heb ik ook gewoon overgewicht, als ik af zou vallen zal dat ook voornamelijk aan de bovenkant zijn, dus armen, gezicht, buik, borsten. Mijn heupen en billen zullen vrijwel hetzelfde blijven

Vandaag zaten we op een terrasje aan het strand en wilde wat eten. Ik koos voor een salade met gegrilde kip, trots op mezelf 😀

Na het werk zo'n 10 km gefietst, het was mooi weer. Ik had een broodbox gereserveerd, via Too good to go, bij een supermarkt in een dorp zo'n 5 km verderop dus die mooi op de (gewone) fiets opgehaald. Dus in elk geval wat extra beweging gehad. 

Bij mij staat nu een pak kefir in koelkast. Mogelijk dat door de aanwezigheid van dat pak de flessen frisdrank nu dicht blijven.

Grappig, hier ook. Maar ik heb niet de illusie dat kefir frisdrank gaat vervangen hoor. Denk je dat dat echt zo werkt??
Ik heb vanmiddag kefir met zelfgemaakte granola gegeten. Tjesses wat is dat spul zuur! Ik eet normaal altijd magere kwark met een smaakje, vanille of aardbei of zo. Dan is dit wel een klap in je gezicht… Maar goed, voor je gezondheid en/of slanke lijn moet je wat over hebben, nietwaar?

Jonagold schreef op 04-05-2022 om 17:58:

Grappig, hier ook. Maar ik heb niet de illusie dat kefir frisdrank gaat vervangen hoor. Denk je dat dat echt zo werkt??
Ik heb vanmiddag kefir met zelfgemaakte granola gegeten. Tjesses wat is dat spul zuur! Ik eet normaal altijd magere kwark met een smaakje, vanille of aardbei of zo. Dan is dit wel een klap in je gezicht… Maar goed, voor je gezondheid en/of slanke lijn moet je wat over hebben, nietwaar?

Ik eet graag Griekse yoghurt, die kun je zelfs eten zonder iets erin, niet zuur. Zelfs de katten vinden het lekker 

Bijtje82

Bijtje82

04-05-2022 om 18:33

Ik vind kefir juist fris, helemaal niet zuur. 
Maar kan best een smaak/aanleg ding zijn. Iedereen ervaart smaak anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.