Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Afvallen


Poezekat schreef op 04-05-2022 om 18:24:

[..]

Ik eet graag Griekse yoghurt, die kun je zelfs eten zonder iets erin, niet zuur. Zelfs de katten vinden het lekker

Ja, vind ook lekker, maar kefir schijnt errug gezond te zijn, en te helpen bij afvallen. Vandaar.

Jonagold schreef op 04-05-2022 om 17:58:

Grappig, hier ook. Maar ik heb niet de illusie dat kefir frisdrank gaat vervangen hoor. Denk je dat dat echt zo werkt??
Ik heb vanmiddag kefir met zelfgemaakte granola gegeten. Tjesses wat is dat spul zuur! Ik eet normaal altijd magere kwark met een smaakje, vanille of aardbei of zo. Dan is dit wel een klap in je gezicht… Maar goed, voor je gezondheid en/of slanke lijn moet je wat over hebben, nietwaar?

Das ook wel een behoorlijk verschil Jonagold, zuivel met of zonder  (veel) extra suikers/zoetstoffen. 
Maar van zuur moet je idd ook wel houden, ik hou er wel van. Hier dus echt een kefir fan! 
Maar bijv cola vind ik ook veel te lekker, dat drink ik dus gewoon praktisch nooit, veel te verslavend voor mij. 

Hier gaat het wel goed, eten nog niet 100% zoals ik wil (gister nog stuk vlaai gehad en witte bolletjes) maar wel bijna en eet meer groente. Misschien toeval maar voel me (relatief) enorm goed, fit, energiek. 

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 01:11:

[..]

Das ook wel een behoorlijk verschil Jonagold, zuivel met of zonder (veel) extra suikers/zoetstoffen.
Maar van zuur moet je idd ook wel houden, ik hou er wel van. Hier dus echt een kefir fan!
Maar bijv cola vind ik ook veel te lekker, dat drink ik dus gewoon praktisch nooit, veel te verslavend voor mij.

Hier gaat het wel goed, eten nog niet 100% zoals ik wil (gister nog stuk vlaai gehad en witte bolletjes) maar wel bijna en eet meer groente. Misschien toeval maar voel me (relatief) enorm goed, fit, energiek.

Gisteren wel wat gesnoept, koffiekoek in kleine stukjes, restje brie, dat soort dingen. Moet ook eens kunnen maar vandaag weer goed er tegenaan. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 11:56

Ik begreep dat je kefir ook kunt drinken als je lactose intolerant bent. 

Poezekat schreef op 05-05-2022 om 10:09:

[..]

Gisteren wel wat gesnoept, koffiekoek in kleine stukjes, restje brie, dat soort dingen. Moet ook eens kunnen maar vandaag weer goed er tegenaan.

Brie zie ik niet als snoepen, dat schaar ik onder gewone gezonde voeding, ik kook er ook vaak mee. Als vegetariër zou je het ook wel erg lastig hebben als kaas niet mag. 
Vetten zijn nog steeds discutabel maar ik ben sterk van het kamp ‘juist gezond’. 
Maar alles met mate natuurlijk, maar dat geldt voor echt alles. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 14:52

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 14:13:

[..]

Brie zie ik niet als snoepen, dat schaar ik onder gewone gezonde voeding, ik kook er ook vaak mee. Als vegetariër zou je het ook wel erg lastig hebben als kaas niet mag.
Vetten zijn nog steeds discutabel maar ik ben sterk van het kamp ‘juist gezond’.
Maar alles met mate natuurlijk, maar dat geldt voor echt alles.

Er moet juist opgepast worden met koolhydraten en suikers.

Aardappelen, rijst, pasta, brood.. Zou je eigenlijk moeten mijden.

Zetmeel wordt namelijk om gezet in glucose/suikers. 

Bijtje82 schreef op 05-05-2022 om 14:52:

[..]

Er moet juist opgepast worden met koolhydraten en suikers.

Aardappelen, rijst, pasta, brood.. Zou je eigenlijk moeten mijden.

Zetmeel wordt namelijk om gezet in glucose/suikers.

Weet ik Bijltje maar dat is als vegetariër eigenlijk niet te doen verantwoord. Je mist dan teveel voedingsstoffen. Ik probeer het op volkoren te houden. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 15:49

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 15:27:

[..]

Weet ik Bijltje maar dat is als vegetariër eigenlijk niet te doen verantwoord. Je mist dan teveel voedingsstoffen. Ik probeer het op volkoren te houden.

Nou dat valt wel mee denk ik.

Er is genoem om mee te compenseren. 

Bijtje82 schreef op 05-05-2022 om 15:49:

[..]

Nou dat valt wel mee denk ik.

Er is genoem om mee te compenseren.

Dat denk ik niet Bijltje. Alternatieven voor vlees bevatten sowieso vaak veel koolhydraten (noten, peulvruchten) en kaas en room ed kun je natuurlijk maar beperkt inzetten. 
Hoe dan ook zou me dat veel te ingewikkeld worden. 

Vergeet niet, ik heb het over (bijna geheel) vegetarisch. Dat is echt wel heel anders dan 5 dagen per week vega ofzo. (2x per week vlees geeft veel eiwitten en ijzer ed)

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 16:32

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 16:08:

[..]

Dat denk ik niet Bijltje. Alternatieven voor vlees bevatten sowieso vaak veel koolhydraten (noten, peulvruchten) en kaas en room ed kun je natuurlijk maar beperkt inzetten.
Hoe dan ook zou me dat veel te ingewikkeld worden.

Vergeet niet, ik heb het over (bijna geheel) vegetarisch. Dat is echt wel heel anders dan 5 dagen per week vega ofzo. (2x per week vlees geeft veel eiwitten en ijzer ed)

Ik had het over brood, aardappelen en pasta vanwege de hoge hoeveelheid zetmeel. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 16:39

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 15:27:

[..]

Weet ik Bijltje maar dat is als vegetariër eigenlijk niet te doen verantwoord. Je mist dan teveel voedingsstoffen. Ik probeer het op volkoren te houden.

Dubbel 

Van aardappelen hou ik niet maar eet wel beduidend meer pasta en brood, rijst etc  sinds ik geen vlees meer eet. Anders vind ik het echt niet meer lekker en ik zou ook echt niet weten wat ik dan steeds zou moeten eten. Scheelt dus wel dat ik echt niet houd van peulvruchten, tofu, tempeh etc. Maar zelf denk ik ook niet dat zilvervliesrijst, volkoren pasta ed ongezond zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 19:18

Pinokkio schreef op 05-05-2022 om 19:03:

Van aardappelen hou ik niet maar eet wel beduidend meer pasta en brood, rijst etc sinds ik geen vlees meer eet. Anders vind ik het echt niet meer lekker en ik zou ook echt niet weten wat ik dan steeds zou moeten eten. Scheelt dus wel dat ik echt niet houd van peulvruchten, tofu, tempeh etc. Maar zelf denk ik ook niet dat zilvervliesrijst, volkoren pasta ed ongezond zijn.

Nee het is zeker niet ongezond hoor. Alles heeft z'n voor en tegens.

Weet niet precies hoe het zit, maar sommige soorten aardappelen schijnen gezonder te zijn of beter in een dieet te passen dan anderen. 

Als je dan toch veel brood eet kun je beter echt volkoren brood eten met veel zaden. Het wordt je ook niet makkelijk gemaakt, want veel supers belazeren de boel gewoon. Maisbrood waar geen mais in zit, donker volkoren waar bijna geen vlokje vezel in te vinden is. Maar ja, altijd maar de Bakker om je brood te halen is voor een normaal gezin ook bijna geen doen. 

Bijtje82

Bijtje82

05-05-2022 om 19:52

Uiteindelijk heeft afvallen met zoveel verschillende factoren te maken. Geen lijf is hetzelfde. De een heeft een snelle verbranding, de ander traag. 
Afvallen begint uiteraard bij de inname hoeveelheid, maar teveel mensen vergeten genoeg te bewegen.
Een uurtje wandelen is niet genoeg. Wel gezond uiteraard, maar je moet meer. Hartslag omhoog al is het maar iets en probeer een beetje spieren te kweken. 

Het is niet voor iedereen weggelegd, maar touwtje springen of trampoline is echt een Meester verbrander. 
Als je dat niet goed kunt om welke reden dan ook, dan kun je ook korte halve sprongetjes maken. Plat op je voeten staan, knieen iets buigen en dan steeds een een beetje op je tenen omhoog vieren. 

Ik check meestal het etiket van brood op hoeveelheid vezels. 
Alleen jammer dat er geen etiket is bij verse harde bollen ed. Die zien er idd vaak gezonder uit dan ze zijn. 
Volkoren mag er alleen op staan als ook echt volkoren meel gebruikt wordt. 
Jammer, bij ah hadden ze een erg lekkere harde volkoren muesli bol. Lekker om zo te eten en ideaal voor mij als ik weer eens met teveel honger boodschappen ging doen. En nu al een jaar uit het assortiment hier. Waarom? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.