Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

01-11-2020 om 15:35

Afvallen en / of gezondere gewoonten in '20 / '21


Gerber

Gerber

04-11-2020 om 12:26

allemaal beloningen!

Ja, die ommetjesapp is wel van het beloningssysteem zeg! Zonder dat je het doorhebt, scoor je XP op XP... Ik wandel met die app niet meer dan anders, maar met al die beloningen krijg je het idee dat je een topprestatie neergezet hebt; maar het is maar een ommetje...

Knurf

Knurf

04-11-2020 om 13:04

Gerber

'maar het is maar een ommetje...'

Máár een ommetje? Ik heb de afgelopen drie dagen elk 23 of 24 minuten meer gelopen dan normaal. Dat is revolutionair!

Ik ben er ook bij!

Ik heb de ommetjes-app ook gedownload en zit in de OudersOnline groep. Ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd in de OOL-groep, wel in de groep "Nederland", mijn lunch-ommetje was 5 punten waard, die me in "Nederland" in de top 100 brengt.
Ik mis het fietsen naar mijn werk wel, niet zozeer de route, maar het onderweg zijn, al is het maar een kwartiertje. Aan de andere kant lukt het me niet om in plaats daarvan een ommetje te doen, daarvoor ligt mijn bed te lekker 's ochends. Ik had gehoopt dat de klok verzetten naar wintertijd me sneller uit bed zou krijgen, maar nee.
Misschien lukt het me wel met de ommetjes-app.

bieb63

bieb63

04-11-2020 om 16:16

Knurf, vega recepten

Zoals beloofd wat vega recepten. Ik ben zelf niet zo van het vega vlees (alhoewel vega gehakt door een pasta of ovenschotel prima te doen is, maar stukjes vega kip door een roepbak ofzo, nou nee niet smakelijk vind ik Dan zou ik eerder kiezen voor een groenteschijf of een kaasplak bij m'n groente.

Hier wat lekkere vega recepten waar geen vega vlees in zit, maar ook totaal niet gemist wordt:

Chili sin carne.

Recept voor 2 porties chili sin carne

1 el olijfolie
1 ui
1 rode paprika
1 gele paprika
½ tl chilipoeder
afgestreken eetlepel komijnpoeder
1 blik kidneybonen in chilisaus (te koop bij AH en Jumbo)
1 avocado
100 gram pittige kaas, geraspt
Benodigde keukenmaterialen:

Hapjespan met deksel

Snipper de ui en snij de paprika in niet te kleine stukken.
Fruit de ui en voeg de paprika toe. Dan de komijn (niet zuinig mee zijn!) en het chilipoeder (en beetje zout) en bak nog een paar minuten zachtjes door.
Voeg de bonen inclusief het vocht toe en doe de deksel op de pan. Laat dit ca. 8 minuten onder af en toe roeren sudderen.
Voeg daarna stukjes avocado toe (niet al te klein snijden). En strooi er geraspte kaas over. Nu de deksel op de pan en even zachtjes op het vuur laten staan, tot dat de kaas is gesmolten.
Evt. met stokbrood er bij. Of (bloemkool)rijst.

Kruidige gepureerde linzensoep:

Voor 4 personen

300 gr gedroogde rode linzen
1 ui
3 tenen knoflook
2 stengels bleekselderij
1/2 blik kokosmelk (of klein pakje)
2 groentebouillonblokjes en een liter water
blik gepelde tomaten
2 tl paprikapoeder
2 tl komijnpoeder
1 tl kurkuma
2 tl kerriepoeder
snufje kaneel
peterselie of koreander

Knoflook en ui fruiten, bleekselderij in smalle ringen erbij en even meebakken. De specerijen toevoegen (niet te zuinig zijn, mag best iets meer) en heel even al roerend meebakken. Dan de gepelde tomaten, de linzen, de bouillonblokjes en het water toevoegen en aan de kook brengen. 20 á 30 minuten zachtjes laten koken. Peper toevoegen en de kokosmelk even meewarmen. Dan van het vuur en met een staafmixer pureren. Serveren met peterselie of koreander en stokbrood

Melanzane

4 personen

2 of 3 aubergines
Eigen gemaakte tomatensaus met basilicum (of uit pot)
2 bolletjes mozzarella in plakken
Pittige geraspte kaas (of parmezaan)
bosje basilicum

Aubergine in plakjes snijden en grillen. Als je het hebt in een contactgril, dat gaat makkelijk en minder vet. Kan ook in grillpan.
In een ovenschaal een heel klein laagje van de tomatensaus op de bodem. Dan bedekken met de helft van de aubergine. Beetje peper/zout er op, daarop de helft van de tomatensaus, basilicumblaadjes, dan de helft van de plakjes mozzarella. Vervolgens de tweede laag aubergines, tweede helft van de tomatensaus en de resterende plakjes mozzarella. Dit bestrooien met de geraspte kaas. En dan ca. 30 minuten in de oven (hete lucht 165 gr). Eerst een kwartier met alufolie erover, dan zonder

zebra

zebra

04-11-2020 om 17:21

wel wat gewandeld

maar zonder die app of stappenteller. Maar toch wel een voldaan gevoel want een aantal maanden geleden was me dat zeker niet gelukt door de hernia. Het gaat er bij mij niet om dat ik grote afstanden wandel maar gewoon om wat meer beweging te hebben.

Hangkous

Hangkous

04-11-2020 om 19:31

Moet morgen voor een oogmeting

Voor het beste resultaat moet ik dan mijn bril niet op doen als uit uit bed kom. (prisma glazen)
En dan moet ik er lopend naar toe. Dat is dan wel een ommetje maar echt tempo kan ik dan niet maken daar zie ik dan te weinig voor. Dan heb ik wel weer punten gescoord voor de ommetje app.

Trouwens net heel verantwoorde lasagne gegeten,
1,5 kg groenten erin voor 4 personen. De pasta was helaas niet volkoren made dat heb ik opgelost door wat zemelen door de saus te roeren.

Daar nep ik de pubers ook mee. Die willen pizzadeeg van bloem, doe ik de zemelen door de tomatensaus, merken ze niks van een hebben ze toch de vezels binnen.

blik

blik

05-11-2020 om 00:41

Wat goed Slobbertje!

Wat mooi van je diabetes indicatoren en van je bmi! Die bmi wil ik ook weer!

Ook hier blijven vegetarische recepten welkom.
Ik hou zelf helemaal niet van nepvlees of sojabonen en ben ook niet al te dol op peulvruchten.
Voor mezelf is het niet zo spannend want helaas eet ik weer meer vlees en vis, toch wel 2 a 3 x per week. Dat is zoveel aan eiwitten dat de andere maaltijden niet meer zo uitmaken, een beetje kaas is ook goed dan. Maar dochter eet helemaal geen vlees en vis dus voor haar moet ik toch wel bewust koken opdat ze geen tekorten krijgt.
Lekkere dingen genoeg om te bedenken voor 4 of 5 dagen per week maar 7op 7 vind ik toch andere koek.

En dan lust dochter ook niet alles! Vandaag wortelsoep gemaakt en flatbread van volkoren boekweitmeel, maar mijn probeersel van flatbread vond ze dus niks
Voordeel van eetpatroon van dochter vind ik wel weer dat je gedwongen wordt om een zo hoog mogelijke voedingswaarde na te streven, anders krijgt ze makkelijk tekorten. Ook goed voor de lijn!

Ik ben redelijk tevreden over mijn eten nu. Kan nog iets beter maar gaat vooruit. Ik eet regelmatig wat extra rauwkost omdat ik niet heel veel groente opkrijg bij avondeten. En geniet iedere dag van mijn yoghurt die in grote lijnen steeds hetzelfde is maar het blijft zo super lekker. Ik doe er altijd gojibessen in of andere gedroogde vruchten, noten, hennepzaad, chiazaad, maca poeder en cacaonibs. Fruit wat in huis is, vandaag banaan, mandarijn, druiven en mango. Zo lekker!
Vorige week nog een keertje onderuit gegaan met chips en drop, maar komt nog maar zeer zelden voor.

Koud

Koud

05-11-2020 om 16:43

Olieb-ommetje

Dat ziet die app dan weer niet hè, dat ik tijdens het wandelen langs de oliebollenkraam kom... 🙈

Slobbertje

Slobbertje

05-11-2020 om 16:44

haha Koud

Je bent er natuurlijk heeeeel hard langsgelopen?
Ik heb tijdens mijn ommetje in de rij voor de griepprik geschuifeld. Tikt weer een beetje aan. Ik ben er wel lopend heen gegaan.

Tussen de bedrijven door

Tussen online meetings door heb ik een wandelingetje gemaakt en zodoende ben ik nu mèt punten aanwezig op de OOL-lijst. Maar het was zo mooi weer, zonder app was ik ook naar buiten gegaan.
Morgen wordt een makkie om de wandelminuten te halen, mijn fiets moet naar de fietsenmaker en hun leenfietsen fietsen van geen meter (ze hebben alleen leenfietsen met frames te groot voor mij) en dan wandel ik lekker heen en weer.

Wat ik me wel afvraag, hoe nuttig is fietsen in plaats van wandelen voor het brein?

Koud

Daarvoor vallen is natuurlijk een olie-dommetje!

Hangkous

Hangkous

05-11-2020 om 17:12

Het gaat om 20 minuten

En dan matig intensief bewegen. Gisteren geleerd tijdens het max college van Erik Scherder. Terug kijken waard.
Dus 20 minuten fietsen kan ook als ommetje. Als je maar aan een stuk door matig intensief beweegt.
Als je lijf matig intensief nog niet aan kan is matig bewegen ook goed als je die 20 minuten aan een stuk maar haalt.
En zelfs als je 20 niet haalt is 10 of zelfs maar 5 ook goed om mee te beginnen. Als je maar beweegt.

Knurf

Knurf

05-11-2020 om 19:48

Bieb

Bedankt voor de recepten.

Top 10 gehaald vandaag, maar ik neem aan dat ik wel weer ingehaald word door lunch-ommetjes-punten. Bij de app ben ik Shanks&M trouwens.

MaddyD

MaddyD

07-11-2020 om 09:36

Ook aangehaakt bij de ommetjes

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 60 jaar, moeder van drie volwassen kinderen, die allen het huis hebben verlaten. Ik werk 4 dagen per week.
Ik heb nooit meegedaan met de afval-draadjes, omdat mijn gewicht beweegt rond de bovengrens van de groene BMI-zone. Wel een reden om op mijn eetgewoontes te letten. Af en toe val ik zonder te lijnen een paar kilo af, maar dat eet ik er altijd weer aan. Ik ben vorig jaar ernstig ziek geweest en mede door Corona is mijn conditie nog steeds heel slecht. De belangrijkste reden om mee te doen is dan ook het opbouwen van conditie. Ik weet dat mijn gewicht vanzelf weer gaat zakken als ik maar genoeg doe. Ik wil proberen mijn gewicht dan op dat wat lagere niveau te houden door wat beter op mijn eten te letten.
Veel succes allemaal!

Knurf

Knurf

07-11-2020 om 20:15

Balen

Gisteren had ik geen wifi bij mijn ommetje, en later thuis (met wifi) vergat ik de app te laten lopen om de wandeling alsnog in te voeren. Nu ben ik mijn serie kwijt. En prompt kost het moeite om mezelf weer te motiveren. Balen, want het beviel me eigenlijk wel.
Morgen probeer ik het weer op te pakken.

Vergeten uit te zetten

En dan slaat de app automatisch af na 60 minuten. In dit geval terecht, want ik zat na 45 minuten weer op mijn kont, maar ik wandel ook regelmatig langer dan een uur. Let de app ook op je snelheid bij het uitschakelen?

Slobbertje

Slobbertje

07-11-2020 om 21:02

Bij mij ook

Mijne flipte ook uit, maar ik liep nog, heel storend.
Maar het lopen is lekker.

En welkom, nieuwe gezonde lopers!

MaddyD

MaddyD

08-11-2020 om 22:00

Ommetjes

Die app is een leuk idee, maar niet zo slim geïmplementeerd. Toen ik vanavond thuis kwam na een ommetje van 30 minuten en buiten het bereik van de Wi-Fi op klaar drukte, kon hij mijn score niet updaten, ook niet nadat hij al lang weer Wifi had. Uiteindelijk alle apps gesloten en ommetje weer opnieuw opgestart en toe zei de app dat ik al 45 minuten gelopen had. Vlug op klaar geklikt en toen kon hij wel updaten. Dus je moet het ommetje starten en stoppen als je wifi bereik hebt (Als je geen 4G of 5G hebt).
Verder is de virtuele competitie stimulerend.

Feedback geven?

Als iets nieuws ontwikkeld wordt, is het handig als gebruikers feedback geven aan de makers, dus Maddy, je probleem naar hen mailen? Kunnen ze proberen dit te optimaliseren.

MaddyD

MaddyD

09-11-2020 om 22:12

Goed idee MoederMop

Ik zal zo eens op de site kijken of ze een support email hebben om het te melden.

Slobbertje

Slobbertje

10-11-2020 om 08:52

Keurig

Zojuist mezelf weer eens gewogen en ik was heel mooi op gewicht gebleven.
Het werkt echt, weer gezond geworden, en dus weer kunnen bewegen. En veel minder trek in eten hebben, zodat ik bij het diner meestal met de helft toe kan van wat ik eerst nam. Dat is natuurlijk ook een kwestie van wennen.
Mijn gewichtsduik naar beneden is in elk geval gestopt, maar dat is goed, anders zou ik nog wegwaaien in een storm.

Als nieuw dingetje begin ik de dag nu met rek- en strekoefeningen.

Slobbertje

Slobbertje

10-11-2020 om 08:53

Oh en geslobber

Mijn slobberende huid begint iets strakker te worden. Misschien van alle ommetjes, of gewoon door de tijd.

Annemie

Annemie

10-11-2020 om 21:05

App werkt zeer motiverend!

Ik sta al een paar dagen bovenaan, omdat ik bijna elke dag vóór 9 uur met de hond ga lopen of naar de supermarkt ga voor vers brood, haha! Ik merk echt dat ik, met de app in het achterhoofd, heel graag in ieder geval 1 wandeling per dag wil maken (voor de serie, zodat ie niet onderbroken wordt), én graag voor 9 uur want dat zijn veel punten!
En steeds delen via Whatsapp met de kinderen want dat is ook weer extra punten haha!

Qua gewicht zit ik denk ik nog 2 kg boven wat ik wil. Wat ik wél gemerkt heb nu, en dit is echt heel opvallend, is dat nu ik sinds 2 weken weer gezond eet (geen suiker, weinig vet, veel groenten en fruit), ik geen opvliegers heb, en toen ik een tijdje meer snoepte en snackte had ik ze de hele dag door en ook 's nachts. Het zou natuurlijk toeval kunnen zijn...

Herkent iemand dit?

Opvliegers komen opvliegers gaan

Of ik nou gezond eet of wat meer snoep, ik merk geen verschil.

Ik had dus gemaild met de vraag waarom de app na 60 minuten stopt en heb antwoord gekregen. Ze hebben de vraag al eerder gehad en gaan nu uitzoeken hoeveel mensen verlangen dat je ook een Om kan registreren ipv een Ommetje. Dus vooral melden bij de app!

Ik heb ook het verzoek om een pauzeknop gedaan. Ik kwam vandaag na 15 minuten lopen een vriendin tegen die ik al een poos niet "life" had gezien, dus daarmee 10 minuten staan kletsen. De app stoppen kan niet, ben ik mijn ommetje kwijt. Maar 35 minuten lopen was dus wel 10 minuten te lang!

Sas

Sas

11-11-2020 om 07:58

Hier geen problemen met 35 minuten lopen

Ook niet met 45.

Ik herken wel dat e.e.a. niet goed werkt als je de app pas start buiten bereik van WiFi en stopt binnen bereik van WIFI. Terwijl ik gewoon mobiel internet heb.

Annemie

Annemie

11-11-2020 om 18:48

Vandaag

Vandaag 30 km gefietst (wel met elektrische fiets dus niet super inspannend, maar goed) en een uur gelopen. Ik heb het fietsen als 'ommetje' gedaan, dat mag toch?
Dus 3 ommetjes vandaag: 1x heen fietsen, 1x wandelen, 1x terugfietsen

Wel patat gegeten vandaag want jongste dochter wilde patat eten van de snackbar (doen we heel zelden, meestal uit de airfryer als we het al eten) en het was zoveel dat ik wel mee moest eten anders moesten we het weggooien en ik hou niet van eten weggooien. Ik baal er wel van want ik had liever iets anders gegeten, maar ja, morgen beter.

MoederMop: ja misschien is het wel gewoon toeval dan, van die opvliegers...in ieder geval blij dat ik er momenteel geen last van heb

Opvliegers hangen ook van de persoon af

Wat bij de ene een opvlieger triggert, hoeft bij de andere niks uit te maken. Ik heb nu al wekenlang bijna alleen een opvlieger als ik geknield het (behoorlijk grote) caviahok schoonmaak. Of het nou komt omdat het een inspannend karweitje is, of dat mijn lijf die handelingen associeert met een opvlieger krijgen, geen idee.

Tine Winkel

Tine Winkel

12-11-2020 om 10:15

ik haak af & opvliegers

ik merk dat ik steeds vergeet die app te activeren bij mijn (vrijwel dagelijkse) wandelingen... dat werkt niet.

Mbt opvliegers - bij mij zijn ze vrijwel verdwenen nu mijn schildklier goed is ingesteld. Alleen 's avonds laat bij het naar bed gaan even last, is na 10 minuten over. Wat een verademing

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.