Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 11:14

Ook leuk in dit kader

Broodje Gezond, over koolhydraten.

https://www.npo.nl/broodje-gezond/21-05-2018/KN_1698995

Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 11:30

Ja zeker

Heel lekker hoor, dat er snel enig effect merkbaar is.
Maar een stabiel gewicht stabiel houden is ook heel mooi toch? Of wil je / moet je nog veel afvallen?

Pirata

Pirata

23-05-2018 om 11:59

touwtje springen

Ik begin binnenkort weer met touwtje springen. Schijn je ook als een gek calorieën mee te verbranden. Ik ben benieuwd hoe vaak ik "af" ben.
Springtouw met handvatten ligt nu bij de Action voor 0,99 trouwens. Die hoepel wil ik ook eens gaan proberen.

Ik ben bij de dietiste geweest en zij zag niet echt verbeterpunten qua dieet voor mij (ja, nooit meer chips eten, dat soort dingen, maar daar begin ik niet aan). En iets meer brood eten vanwege het bakkerszout/jodium. In bakkerszout schijnt veel meer jodium te zitten dan in Jozo.

blik

blik

23-05-2018 om 15:47

Stabiel gewicht

Stabiel gewicht is zeker fijn!
Gewicht van mij is wel redelijk nu maar buikomtrek nog niet. Daar wil ik nog wel een paar kilo voor afvallen.

Touwtje springen, leuk! Kan ik helaas niet met mijn klachten.
Kan wel steeds meer gewoon bewegen, ook al heel fijn.

Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 18:44

Blik

Wat zijn jouw klachten, als ik vragen mag?

Ik doe al meer dan twee jaar fit20. Dat is krachttraining onder begeleiding van een personal trainer. Maar voor thuis is zo'n hoepel wel een goed idee. Ik heb dat eerder ook gedaan.

Emmawee

Doet dat iets, dat fit20? 20 minuten per week maakt je, je zweet niet maar levert wel inspanning. Het ziet er te goed uit om waar te zijn. Alleen de prijs weerhoudt mij.

Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 21:17

Ja.

Ik kan t niet anders zeggen. Het is verschrikkelijk veel geld. Maar een abonnement op een sportschool is minder waar voor je geld, vooral als je niet gaat.
Ik heb nog nooit iets zo lang volgehouden als dit en het zet echt zoden aan de dijk. Na 3 maanden merkte ik dat ik zoveel energie had, dat ik wilde gaan hardlopen. Die behoefte had ik echt nog nooit gehad. Ik ben toen begonnen met Evy, maar ben daar wel mee gestopt.
Helaas kon ik fit20 niet volhouden toen ik ziek was (er naartoe fietsen was al teveel gevraagd), maar nu doe ik het weer elke week en ik merk opnieuw de verbetering.
Het werkt als fysiotherapie. Op afspraak. De trainer houdt je heel goed in de gaten en zorgt ervoor dat je niet sjoemelt en dat je met een zwaarder gewicht gaat oefenen zodra dat kan.
Voor mij is het t geld waard en ik betaal het deels uit mijn loopbaanbudget. Ik doe het samen met een oud-collega.Duo-lessen zijn iets goedkoper.
Zowel zij als ik zijn er trouwens mee begonnen omdat we er niks van geloofden.
Sorry voor het reclamepraatje. Ik ben er gewoon erg enthousiast over.

Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 21:25

Herstel

"Duo-lessen zijn iets goedkoper."
Ahum... iets meer dan iets. Het verschil is 20 euro!
(Maar 60 euro per maand blijft een hoop geld)

blik

blik

24-05-2018 om 10:27

Klinkt goed

Emmawee, ik kende het niet, kan me voorstellen dat je er enthousiast over bent.

Ik heb een aantal klachten maar vooral (langdurig) veel pijn aan schenen waardoor ik contant op zoek moet naar balans. Ik beweeg dagelijks best veel maar bij te veel (trappen lopen, staan, met hond wandelen) wordt de pijn erger, moet ik meer rusten enz.
Ik wil heel graag sporten, liefst hardlopen, maar dat zit er (nu?) niet in, te veel druk op schenen.

Fit20 klinkt ideaal, ook voor mij.
Maar voor nu te duur en mijn leven (en klachten) te wisselvallig om op afspraak te sporten. Vooralsnog zag ik een sportschool ook niet haalbaar, maar dat ben ik nu wel aan het onderzoeken.
Krachttraining lijkt me het enige dat haalbaar is, of misschien zwemmen of yoga.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

26-05-2018 om 13:07

stabiel...

En nou gaat er geen grammetje af terwijl het vorige maand zo lekker ging. Er komt ook niets bij, dus dat scheelt, maar toch.
Ik merk dat ik 's avonds toch iedere keer weer trek heb en het lekkers dan moeilijk kan laten staan. Sporten gaat wel redelijk en ik kom iedere keer flink bezweet thuis.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-05-2018 om 13:49

Té stabiel

Ik kom maar niet onder de 85. Ik heb er even aan mogen ruiken met 84,9, maar dat was van korte duur. Ik ben kennelijk niet streng genoeg meer voor mezelf. Dit zijn blijkbaar kilo's die er niet 'zomaar' afgaan. Ik 'moet' er nog 3 kwijt, het liefst in 2 maanden.

Marja

Marja

26-05-2018 om 23:31

Dikkie en Kaaskopje

Vergeet niet dat het warm(er) is buiten en gansch Nederland nu zwaarder is door het vasthouden van vocht.

Emmawee

Emmawee

28-05-2018 om 00:36

Kilo's

Wegen jullie jezelf geregeld? Of meten jullie vooral je buikomvang?
Ik ga morgen een weegschaal kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 00:49

Buikomvang

Als ik puur op mijn buikomvang af zou gaan zou ik huilend op stoel zitten . Die buik heeft een eigen agenda en die loopt niet in de pas met de mijne.

Ik heb altijd een buikje gehad. Ook op kinderfoto's zie je dat ik nooit een platte buik heb gehad. Daardoor werd mijn zelfbeeld ook dat ik te dik was. Maar dat was helemaal niet zo. Ik woog een hele tijd zo rond de 71 kilo (bij 1.83) toen ik uitgegroeid was, vanaf mijn 24ste is het bergopwaarts gegaan.

Komende week ga ik met mijn zus een proefles fitness doen. Het is de bedoeling dat we daarna echt regelmatig gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 00:49

Marja

Ja daar zeg je zowat

blik

blik

28-05-2018 om 07:28

Buikomtrek

Kaaskopje, buikomtrek is niet onbelangrijk.
Sterker nog, het is een betere indicatie voor gezondheidsrisico's dan bmi. Althans volgens de heersende consensus.

Verder lijkt het me echt een illusie dat je *zomaar* op een gezond gewicht kunt komen/blijven, zeker als je last hebt gehad van (fors) overgewicht.
Zet dat uit je hoofd, het gaat niet gebeuren.
De waarheid is helaas dat je echt iets (veel) moet doen.
De rekening voor lang te veel en/of ongezond eten krijg je hoe dan ook gepresenteerd.

Mijn partner leeft ook lang in de veronderstelling dat met *wat opletten hier en daar* het wel goed komt. Dat is gewoon niet zo. Bij hem lijkt besef nu wel wat neer te dalen, ik hoop het in ieder geval, dat het blijft.

Bij mij ook stilstand maar dat is niet vreemd, ga teveel in de fout.
Vandaag vastendag.

Emmawee

Emmawee

28-05-2018 om 09:57

Yes!

In augustus woog ik 94, in maart 98 en vamdaag: 92 kilo!
Zo ik ben echt blij.
En, belangrijker, mijn schildklierwaarden zijn in orde en, nóg belangrijker: ik voel mij goed!

blik

blik

28-05-2018 om 10:11

Emmawee

Wat fijn!

En kaaskopje, dat is dus ook de reden dat ik meer wil afvallen: mijn buikomtrek zit nog niet in groen gebied, ook al zit mijn gewicht dat wel.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

28-05-2018 om 10:32

blik

Sporten kan ook helpen, afvallen is niet alles.
Met sporten bouw je spieren op en daarmee verandert je figuur en liefst ook je buikomtrek.

Hoe werkt dat eigenlijk, die buikomtrek?

blik

blik

28-05-2018 om 11:22

Buik

Grofweg smalste deel meten, bij een uitademing. (!)
Bij vrouwen zou die< 80 cm moeten zijn.

Sporten, ja, ik weet!
Vandaar dat ik hoepelen probeer op te bouwen, vergeet het steeds
Hier waanzinnig druk even maar ga proberen een sportschool te vinden. Veel sporten kan ik niet, loop nu teveel. (voor mijn klachten)
Heb een nieuwe telefoon, zit stappenteller op en merk dat ik met gemak aan die 10.000 stappen kom. Maar niets echt inspannend.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

28-05-2018 om 11:37

klimmen?

Misschien een gek idee, maar mijn man en ik zijn weer begonnen met klimmen. Het is geen hele intensieve sport maar je gebruikt al je spieren heel afwisselend en daarmee is het risico op overbelasting niet zo groot.

Met een vriendin doe ik een soort aqua joggen, erg leuk en erg vermoeiend, ook minimaal blessure-risico. Daarbij zitten wel flink wat buikspieroefeningen, mijn vriendin en ik zijn daar niet de enigen waar wat kilo's teveel aan zitten.

blik

blik

28-05-2018 om 11:50

Leuk!

Klimmen lijkt me leuk, maar ik hoop eerst pijn aan schenen nog wat te verminderen. Klimmen geeft druk op schenen, dat merk ik ook wel als ik heuvelachtiger wandel.
Iets in water is denk ik altijd goed. Maar een vaste groep kan ik nu niet, sowieso lastig met wisseldiensten. (en nog wat factoren waardoor leven onregelmatig is)

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 14:34

Blik

Als je een gezondheidsprobleem met je schenen hebt, is het uiteraard iets anders, maar als je pijn in je schenen hebt door ongewone belasting als heuvels, dan moet je juist doorgaan. Mijn ervaring is dat je binnen een paar dagen meer heuvelproof bent dan bij de start.

Kaori

Kaori

28-05-2018 om 14:41

Blik

aquajoggen is bij de meeste zwembaden wel een vaste tijd (meestal meerdere per week) maar geen vaste groep hoewel veel mensen steeds op dezelfde tijd gaan. Meestal koop je een meerbadenkaart en kun je een aantal keer gaan op het door jou gewenste tijdstip.

blik

blik

28-05-2018 om 14:46

Kan

Maar inmiddels ben ik zelf, door enorm ellendige problemen met schenen (chronisch) echt enorm voorzichtig geworden met pijn aan schenen.
Ik zou jouw advies Kaaskopje dan ook nooit aan iemand geven.
Problemen met schenen beginnen altijd ergens, vaak met ongewone belasting.
In ieder geval nooit door scheenbeen klachten heenlopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 14:49

Buikomtrek

Ja, buikomtrek is inderdaad belangrijk. Ik heb een appelmodel en dat is niet goed. Maar ik ga er geen stress-toestand van maken. Alles wat er af gaat is positief. En als fitness helpt, is dat uiteraard erg prettig.

Vorig jaar stond ik nooit op een weegschaal, bij gebrek aan die weegschaal, dus ik zag nooit schommelingen in mijn gewicht. Ik zag alleen het resultaat toen er weer een weegschaal was en dat was verbluffend. Ik ben wel bewuster gaan eten, maar evengoed ijsjes en een paar koekjes.
Nu merk ik dat ik meteen aankom als ik iets heb gegeten met veel calorieën. Een gebakje, iets vettiger eten dan gebruikelijk, dat soort zaken. Maar dat wordt dan later weer gecorrigeerd als ik in mijn normale patroon door ga. Maar ik moet nu kennelijk meer moeite doen om met dat corrigeren ook nog af te vallen. De beruchte 'laatste loodjes'.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-05-2018 om 14:52

Blik

Nee, daarom zei ik ook dat als je een gezondheidsprobleem hebt dat het wat anders is . Als het om spierpijn gaat, is door die spierpijn heenlopen (niet als een dolle uiteraard) het beste, zo raak je binnen een paar dagen gewend aan het lopen in heuvels en doet het al snel minder pijn.

blik

blik

29-05-2018 om 15:52

Kaori

Ja, misschien is aquajoggen wel wat, dank voor de tip!
Eerst eens een nieuw badbak kopen!
Door het afvallen heb ik nog maar heel weinig kleren die goed passen. Hoe blij ik ook ben met het afvallen, daar baal ik soms wel van. Ik geef normaal weinig uit aan kleding (doe er heel lang mee) en geen geld om heel nieuwe garderobe te kopen. Nu koop ik maar met en met iets nieuws. Vind het ook niet leuk om in veel te grote slobberkleren rond te lopen. Heb mijn lijf nu lang genoeg verstopt in wijde kleding, hoeft niet meer
(het hoeft natuurlijk nooit!! Maar ik vond het zelf wel fijner)

Dikkie Dik

Dikkie Dik

29-05-2018 om 16:22

Primark

Meestal koop ik hier alleen voor pubertjes die zwaar in de groei zijn, maar het is wel lekker goedkoop. Mocht je nog meer willen afvallen is dat misschien een handige winkel om wat tussendoor spul te kopen.

blik

blik

30-05-2018 om 11:15

Kaaskopje

Volgens mij krijg je niet snel 'gewoon spierpijn' aan schenen. Pas daar mee op, meestal is het toch een overbelasting of verkeerde looptechniek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.