Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

24-06-2018 om 20:02

Precies Mia

Het werd ook letterlijk zo benoemd weer tijdens laatste bezoekje: jullie zijn toch niet aan het lijnen nu hé? (en de taart werd ongevraagd voorgezet)
Ik heb iets gemompeld als ' eigenlijk altijd wel hoor' hetgeen ik erg duf vond klinken. Maar wel waar, ik wil nooit meer zomaar, zonder er over na te denken, onbeperkt zaken zoals taart eten.
Logisch niet, want dat kan geen mens zonder (opnieuw) dik te worden.
En partner was erbij en die heeft echt nog fors overgewicht....

Maarja, ik heb op dat moment geen enkele zin in gesprek over lijnen oid.
Dubbel lullig want de gastvrouw heeft ook weer nodige overgewicht enz.

Op dat moment wil ik ook niet super flauw zijn en de (overheerlijke) taart weigeren. Ik weet het niet, misschien toch maar aankondigen bij een bezoekje vantevoren, wil ik ook niet maarja.

En ik had zelf ook al taart gemaakt deze week
Iets minder ongezonde versie maar alsnog cal genoeg. Heb er 3 stukken van gehad in 2 dagen!
En nu gaan nog wat feestjes en verjaardagen komen, hard werken!

Mia9

Mia9

24-06-2018 om 20:13

Blik

"Dubbel lullig want de gastvrouw heeft ook weer nodige overgewicht enz."

Misschien weet ze het zelf echt niet hoe hard het werken is om slank te blijven, hoop ik dan...weet wel dat het ook een soort jaloezie kan zijn, vroeger waren we gezellig met zijn allen te zwaar en nu ben jij slank... Nou ja, iig fijn dat de taart heel lekker was

blik

blik

24-06-2018 om 21:06

Ik kan daar weinig mee en wil daar weinig mee, zou er bijna weer dik van willen worden
Het gaat- blijkbaar-niet alleen mezelf aan maar is tevens communicatie naar anderen.
En dus niet een keertje, maar nonstop.
Toen ik lekker mollig was was dat niet zo, of had ik het niet in de gaten.
Ik vind dat stuk ingewikkeld hoor.

Half a twin

Half a twin

24-06-2018 om 21:06

#13

Blik, heb je die post van mij gelezen? Dat is voor mij een goed te hanteren manier om de verleidingen een beetje in de hand te houden. De 85 plusser uit mijn sportclubje trakteert altijd op topgebak met haar verjaardag, daar wil ik best voor zondigen. De 80 plusser bakt zelf iets dat niet helemaal top is, dan neem ik een klein stukje of als het echt mijn smaak niet is sla ik het af. Boterkoek met spijs, sowieso alles met spijs.

Ik bak bijna ieder weekend iets lekkers en neem dan heel strict een half portie. Dus een halve plak cake, een half puntje kwarktaart.

blik

blik

24-06-2018 om 21:12

Ja maar

werkt bij mij niet.
Ik vind alle taart lekker, sowieso. (en alle gebak, en alle snoep, en)
Maar omdat ik van mezelf nog maar heel weinig mag snoepen, zeker niet iedere week, kies ik dan liever dat wat ik het lekkerst vind. (bonbonbloc, ofzo)
En zeker geen gebak dan.

Maar sociaal gezien vind ik het gewoon lastig.
Vooral dus in kleine gezelschappen, waar men lekkers of andere minder gezonde voeding speciaal voor jou in huis haalt of, erger nog, maakt.
Sociaal gezien zeg ik gewoon het liefst ja tegen iedereen altijd.
Maarja, je kunt niet alles willen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2018 om 21:16

Blik

Als je van te voren aangeeft dat ze jou niet mee moet tellen als ze taart gaat kopen, zou ik niet weten wat daar verkeerd aan is. Als ik 20 gasten krijg en ik weet van niemand of die wel of niet aan het lijnen is, koop ik voor 20 mensen taart. Ik zou het zeer waarderen als ik gewaarschuwd wordt door lijnende gasten.

Wat betreft taart eten... je slaat wat door, vind ik, bij je woordkeuze door het over 'onbeperkt taart eten' te hebben. Een stukje taart in een periode van een paar weken, is niet onbeperkt. Dus tenzij jij wel iedere week taart voorgeschoteld krijgt, kan een stukje taart echt niet meteen veel kwaad. Als je teveel krijgt en je wilt jezelf beschermen, dan zou ik even naar de keuken lopen en zeggen dat je er een stukje af wilt snijden. Dan kan dat weer in de doos en kijkt het stuk wat je niet wilt je niet langer smachtend aan .

Als je geen taart lust, dus daar geen plezier aan beleeft, dan zou ik zéker zeggen dat je geen taart wilt, dan kun je in ieder geval zonder al te veel gewetensbezwaren nog wat hartigs eten. Lust je juist wel graag taart en is er niet iets ernstigs aan de hand waardoor je geen taart mág, wees dan niet te streng voor jezelf. Ik wil afvallen, maar ook nog een beetje van de geneugten des levens genieten.

Mia9

Mia9

24-06-2018 om 21:59

HaT

Ik vond je bericht #13 een eye-opener! Vooral die sociale schaal😊 Niet dat het me al altijd lukt om het toe te passen, maar ok, goede gewoontes nemen wat tijd om in te slijten

Kaori

Kaori

24-06-2018 om 22:07

Mia

Een ovenschotel opwarmen duurt net zo lang als koken, ik heb geen magnetron. Ik had al iets heel eenvoudigs als pasta rode saus gepland. (groente aanzetten, rode saus er bij en een pan met pasta koken) maar zelfs dat is dan teveel werk.

En er van genieten, nou nee, het is vooral heel snel en geen moeite hoeven doen. Want na dat koken komt ook de afwas en daar heb ik dan al helemaal geen zin meer in.

blik

blik

24-06-2018 om 22:36

Precies Kaaskopje

Jij vindt me doorslaan, en dat vinden natuurlijk wel meer mensen 'ach, dat ene stukje taart' enz.
Punt is dat ik daar dus niet steeds mee geconfronteerd wil worden, eigenlijk, met wat mensen wel niet van mijn voedingspatroon vinden.
Dat vind ik dus veel moeilijker dan het lijnen zelf.

Als ik ergens kom waar 20 mensen komen dan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt iets door te geven over mogelijke taart oid.
In zo'n gezelschappen heb ik geen enkele moeite met afslaan en als de gastheer of dame er van uit gaat dat iedereen automatisch alles neemt dan is dat zijn/haar probleem vind ik. Daar maak ik me echt niet druk om.
Ik heb het meer over echt kleine gezelschappen, als wij bijv de enige gasten zijn en er speciaal voor ons is gekocht.
Natuurlijk kan ik vanalles doorgeven vantevoren maar ik voel daar dus wel weerstand tegen.
Ik praat niet graag over mezelf en wil niet graag een Toestand maken van het lijnen.

Kaori

Kaori

24-06-2018 om 22:44

taart

Met het afslaan van taart heb ik geen moeite, gewoon omdat ik dat ook bijna nooit hoef te doen.
Als ik jou verhaal lees Blik klinkt het alsof je elke week minstens 3x taart aangeboden krijgt. Dat heb ik nou nooit. Misschien 1x per maand, en dan meestal op het werk en dat is dan meestal slagroomtaart en daarvan is inmiddels wel algemeen bekend dat ik dat niet lust.
In mijn prive omgeving krijg ik bijna nooit taart aangeboden. Nou komt er ook niet zo veel bezoek en ga ik ook niet zo vaak bij anderen op bezoek.

Bij de badminton hebben we dan wel wat last van baknijd, maar daar beschouw ik het als mijn avondmaaltijd. Na de training breng ik dochter naar haar vader en dan ben ik zelf pas om 10 uur thuis, dan hoef ik geen eten meer. Maar dat is meestal worteltjestaart zonder topping want over de topping hebben we als ouders altijd discussie: moet het zoet of hartig dus dat zit er dan niet op en dan doe ik het er ook niet op.

blik

blik

24-06-2018 om 23:07

Nouja

Soms vallen een hoop gelegenheden samen. Nu net een aantal situaties waarin ik het dus lastig vond nee te zeggen.
Het gaat trouwens niet perse over taart, kan ook iets anders zijn. Maar in kleine kring dus waarin het speciaal voor mij gehaald/gemaakt is.
Wat ik dus dubbel vind want enerzijds hartstikke lief maar anderzijds soms wat dwingend.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2018 om 23:14

Blik

Misschien is het een nieuwe gedachte voor je dat taart best duur is. Ik baal er soms van hoeveel ik overhou. Teveel inslaan is mijn "schuld", maar genoeg voor iedereen halen is het minste. Dus als jij zou melden dat je geen taart wilt, zou ik dat niet zien als aandachtvragerij, maar attent gedrag.

Emmawee

Emmawee

24-06-2018 om 23:38

Mooie eigenschap, jouw bescheidenheid

"Ik praat niet graag over mezelf en wil niet graag een Toestand maken van het lijnen."
Ik vind het mooi dat je je zo bescheiden opstelt, Blik. Maar het is op die manier wel lastiger om sociale druk te weerstaan. Super lief als mensen iets lekkers in huis halen, of zelfs bakken als je bij ze langs gaat. Ik zou daar slecht nee tegen kunnen zeggen. Maar ik zou daar dan een boterham voor overslaan. Of... hm... hoeveel boterhammen gaan er in een gebakje? Maar jij wordt er dan eigenliijk niet blij van... dat is eigenlijk wel zonde toch?
Misschien kun je een manier bedenken waarmee je er geen toestand van maakt, maar wel het aanbod kunt beperken. Bijvoorbeeld van tevoren zeggen: ik wil het er verder niet over hebben, maar ik eet tegenwoordig niet meer alles. Dus haal alsjeblieft niet speciaal voor mij van alles in huis, want ik vind dat allemaal even lekker, maar ik moet gewoon beperkt eten voor mijn gezondheid.
Nou ja, zoiets. Het is maar een idee.

blik

blik

24-06-2018 om 23:40

Snap ik

Toch zou ik daar nooit voor kiezen.
Ik heb zelf ook weer een feestje binnenkort en ja, het is altijd nogal inschatten wat er voor gehaald kan worden.
Hier zijn we toch wel wat zuiniger geworden qua inslag, en daar ben ik blij om. Vroeger waren we nogal uitbundig met vanalles bij feestjes en bezoek (eten, gebak) waardoor er altijd veel teveel was. Nu probeer ik 'te weinig' te hebben, en dat wil nog altijd niet goed lukken maar het gaat steeds beter.
Vooral partner vond dit heel lastig, nu zijn we allebei blij als het opgaat, dan vinden we dat we goed hebben ingekocht.
Er van uitgaan dat alle gasten alles eten doe ik nooit. Ik bied alles aan maar dring niets op.
Wat over is wordt uitgedeeld op school of werk, bijv. Of bezoek mee naar huis gegeven.
Ik heb nog nooit gehad dat iemand me vantevoren inseinde geen taart te willen oid. Ik zou het ook niet toejuichen als we naar die norm zouden gaan. Wat mij betreft is het niet vanzelfsprekend dat je de taart eet en dat zou ik graag zo houden. Hoe oneconomisch dan ook voor de koper.
Het is gewoon ook niet zo dat ik #geen # taart eet. Ik kies mijn momenten, en de taart uiteraard Het kan verkeren, van moment tot moment, ik wil me helemaal niet vantevoren vastleggen.

En ik wil me helemaal niet in een hokje laten stoppen van 'geen taart-eter', 'de eeuwige lijner' of zelfs maar 'de lijner', hoe graag mensen die hokjes dan ook zien.

blik

blik

24-06-2018 om 23:42

Emmawee

Mijn reactie boven was op Kaaskopje.
Ja zoiets, zoals je zegt, daar ben ik wel op aan het broeden en moet het toch maar worden geloof ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 02:30

Blik

Ik twijfel of ik zelf zou melden dat ik geen taart wil. Ik denk in bepaalde situaties wel. Als ik naar een van mijn zussen ga, weet ik dat er het een en ander wordt ingeslagen en dat er geen man overboord is als je geen taart wilt. Misschien zou ze flauwvallen van verbazing, omdat het ongewoon is voor mij, maar ze zou het nog toejuichen ook. Ze kan het niet laten om de risico's van overgewicht te benoemen, dus elk taartje minder is er een.

Ga ik naar mijn andere zus, dan weet ik dat ze speciaal voor mij naar de winkel gaat voor iets lekkers en dan zou ik vooraf zeggen dat ze die moeite niet hoeft te doen. Als ik de volgende keer lekker taart wil eten, zou ik zo brutaal zijn om dat ook te melden .

Het is dus maar net wat de omstandigheden zijn, hoe normaal het is om dit soort zaken uit te wisselen, of je laat weten of je taart wilt of niet. Zeker nu heel veel mensen behept zijn met whatsapp is het helemaal makkelijk om dat soort informatie uit te wisselen. Maar goed, ik besef ook wel dat je dat niet met iedereen zo kunt doen.

Half a twin

Half a twin

25-06-2018 om 11:28

Klein weekje vloeibaar heeft weinig opgeleverd

Zeg maar gerust helemaal niks. Afgelopen vrijdag bij de sport konden we niet wegen, de batterij van de weegschaal deed niks. Vandaag was ik er ook ( niet mijn wekelijkse weegmoment) en nu de weegschaal het weer deed toch maar even erop gesprongen. Ruim een kilo erbij! Oeps. De troost chocolade om mijn, o wat ben ik toch zielig met mijn vloeibare hapjes, gevoel te dempen was toch wel erg veel.
Nog bijna 4 weken de tijd om weer onder de 64 te raken. Dat wilde ik voor ik op vakantie ging. Ik was goed onderweg met 64,2. Nu 1100 g in 3 weken te verliezen. Moet gaan lukken met echt alles de helft.

blik

blik

25-06-2018 om 11:44

Ik kan het me goed voorstellen

HAT, lijkt me dat je snel teveel neemt van alles omdat vloeibaar toch niet/ anders verzadigt.
Goed kauwen is ook hard werken waardoor je al eea verbruikt.
Ik moet zelf altijd oppassen dat ik mijn salade niet te groot maak. Ik hou vaak over omdat ik halverwege het kauwen gewoon zat ben
Ik heb dan het gevoel vol te zijn en de salade niet meer op te kunnen. Hetgeen cal-technisch onzin is (meestal vrij cal arm) maar ik heb gewoon geen zin meer verder te eten.

Zal ook wel een groot verschil zijn tussen partner en mij. Ik eet enorm langzaam, zal dus best ook goed kauwen. Ik heb het langsame eten nooit fijn gevonden en vaak proberen te versnellen, maar dat lukt niet.
Partner eet juist heel snel.
Vraag me wel eens af of daar HET verschil zit.
We eten in grote lijnen nu best redelijk vergelijkbaar, al best lang. Hij doet het soms beter dan mij, laatst gaan uiteten en ik nam een toetje (oei) en hij niet. (voor hem groots)
Toch is mijn gewicht nu echt prima, dat van hem nog lang niet.

Maar goed, zo langzaam als ik eet, zo snel beweeg ik, en dat geldt voor partner ook maar dan andersom
Dat zal ook wel veel maken.
Alleen al in huishouden doet hij alles rustig aan en ik storm door het huis, ik maak stevigere wandelingen etc.

blik

blik

25-06-2018 om 11:46

HAT

Gaat het gewone eten weer goed?

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 11:47

Balen Half a Twin

Nou... met goede moed toch maar weer doorgaan

Half a twin

Half a twin

25-06-2018 om 11:52

Ja gaat weer goed

Brood met korst gegeten gisteren en als avondmaaltijd zelfgemaakte pizza ging goed.
Vanochtend voor het eerst weer zonnepittenbrood gegeten, die voelde ik nog wel even pijnlijk naar beneden gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 12:00

Rug

Mijn ietwat roekeloze gedrag op de fitness-apparaten heeft me het hele weekend beziggehouden. Ik ben zaterdagochtend wel met mijn wandelgroepje gaan wandelen, maar man man, iedere stap deed zeer. Gelukkig leek men daar een béétje rekening mee te houden, want het tempo lag naar mijn gevoel minder hoog dan anders. Ik moest ook echt in beweging blijven. Ik heb een moment even op iemand gewacht en toen moest ik mezelf weer helemaal aanzwengelen .

Bij het rondje met het hondje vannacht kon ik weer iets ruimere stappen nemen vergeleken met vrijdag- en zaterdagnacht, dus het gaat de goede kant op. Ik heb wel eens spit gehad door werken in de tuin bijvoorbeeld en daar was ik drie weken zoet mee. Dit gaat vlotter. Dit zal dus toch 'gewoon' spierpijn zijn, maar op een vervelende plek. Alles gaat ook meteen meedoen, doordat ik niet goed kan stappen, dus doen mijn knieën vervelend en kreeg ik ook weer een paar steken in mijn enkel. Dus mijn artrose-gedoe werd hier kennelijk wel door belast. Vanmiddag ga ik wel weer naar fitness, maar heel rustig aan.

Ik moet nog op de weegschaal. Ik vrees het ergste, geen idee of dat terecht is.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

25-06-2018 om 14:23

niet wezen sporten afgelopen week

We zetten ons huis in de verkoop dus ik ben afgelopen weekend bezig geweest met dozen inpakken en versjouwen om het huis een stuk leger te laten lijken. Iedere avond ook een paar dozen.
Ik hoop dat dat genoeg lichaamsbeweging is, ik liep regelmatig behoorlijk te hijgen en te puffen.
En nou maar hopen dat de stress mijn gewicht ook positief beinvloed.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 23:36

Dat is vast genoeg Dikkie Dik 😃

Spannende tijden dus 😊

blik

blik

26-06-2018 om 16:53

Lijkt me ook

genoeg, Dikkie Dik!
We moeten immers sporten omdat we niet sjouwen ed.
Succes met huis!

Hier een beetje zoeken naar evenwicht.
Ondanks alle taart afgevallen. Mag nog wel wat af en wil niet weer bijkomen natuurlijk maar ik probeer te doseren, gaat me te snel. (eerst wennen aan lijf!)
Komt denk ik ook omdat ik buiten gezonde eten voor mijn doen ook heel actief ben. Laatste jaren flink immobiel geweest door forse klachten. Klachten zijn er nog maar beheersbaarder.

Liefst liet ik 'vasten' even los. Maarja, dan laat partner het ook los hem kennende en dat is ook zo jammer, begint net een beetje in zijn systeem te komen. Partner is nog steeds gevaarlijk dik.
Misschien maar even voor de vorm gaan meedoen maar dat is ook weer zoiets. Ik zie wel.

Emmawee

Emmawee

26-06-2018 om 23:10

vasten

tja... in het begin was het echt makkelijk voor mij om 's ochtends niet te eten, maar al na een paar keer, merkte ik dat ik er toch last van had en flauw was als ik niet ontbeet. Dus toch maar weer een boterham gesmeerd 's ochtends. Eigenlijk zou ik eens moeten proberen om dan te ontbijten met sla of komkommer ofzo. Of misschien is het gewoon iets waar ik aan moet wennen of anders moet aanpakken. Ik weet het nog even niet.
En ik heb toch ook alweer wat avonden gehad waarop ik me even wat laat gaan. Knackebrod met hummus, nootjes, een bakje kwark met muesli. Heerlijk en niet per se ongezond, maar ik stop niet na één ding. Dat is het punt. Maar vanavond gaat het weer goed en houd ik het lekker bij mijn kopjes thee.
En in grote lijnen gaat het goed. Ik schommelde steeds tussen de 92 en 94, de afgelopen week tussen de 91 en de 93 en vanmorgen stond de wijzer echt precies op de 90! Ik merk het ook wel aan mijn lijf, Kan toch alweer een jurkje aan dat in september net wat te strak zat. Kortom, positieve ontwikkelingen.
En ik hoelahoep! Leuk om te doen, alleen mijn oudste (15) wil het niet zien (hahaha!)
Nou goed, zo gaat het hier.

Mia9

Mia9

27-06-2018 om 08:13

Emmawee

Wat lekker, weer een jurkje aankunnen dat eerst strak zat! Ik ken de avondlijke trek. Bij mij helpt het om met een pot thee alvast naar de slaapkamer te gaan, ik lees dan nog in bed of kijk een serietje. Die drempel om dan nog even naar de keuken te lopen is dan hoger dan als ik op de bank zit. Als man thuis is, vind ik een avondwandeling heel lekker, en daarna heb ik minder neiging om te gaan eten. Verantwoordde het eten eerst ook voor mezelf, ja maar het is niet ongezond wat ik eet, en ik heb ook echt trek.
Ik heb het gevoel dat ik lekkerder slaap nu ik niet meer eet na het avondeten en uitgeruster wakker word. Dat stimuleert weer om het vol te houden.
Succes!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2018 om 08:51

Vasten

Ik werk nu niet, dus makkelijk praten, maar als jullie moeite hebben om het ontbijt over te slaan, kun je dan niet een stuk fruit eten? Blik, ik weet niet wat jij 's morgens doet, maar als je de deur uit moet, zou je bijvoorbeeld een bakje druiven in je tas kunnen stoppen en daar dus buiten beeld van je man van kunnen snoepen. Of snoeptomaatjes, of -komkommertjes. In komkommer zit niet veel meer dan water en een beetje vruchtvlees. Als je man de deur uit moet en jij niet, kan dat ook natuurlijk.

blik

blik

27-06-2018 om 18:18

Haha

Kaaskopje, ik denk niet dat ik partner ondraaglijk in verleiding breng door komkommers voor zijn neus te eten

Was dat maar waar trouwens, ik voer een verbeten strijd hier in huis de groente consumptie omhoog te krijgen.
Wat ik ook nog gedoseerd moet doen zucht want anders krijg ik alleen maar weerstand.
Het wordt wel (redelijk) gegeten als ik er ben. Maar als ik een paar dagen niet mee eet dan zie ik al die arme groente gewoon verschrompeld op het aanrecht liggen.
Maar hee, de aanhouder wint. (vast wel)
Gister had partner eten gemaakt, ik lag in bed met hoofdpijn, en toen had hij flink wat rauwkost geserveerd bij de soep.

Maar op groente bezuinig ik sowieso nooit, ik eet er zelf ook juist eerder te weinig van dan te veel.

Ik bezuinig eigenlijk bijna nooit op gezond eten, maar ik overeet me daar ook zelden van.
Soms heb ik wel veel trek en eet dan ook gewoon meer, goed voor het evenwicht denk ik!

Emmawee, you go girl!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2018 om 23:30

Blik,

Ik bedoel ook niet dat je ze uit beeld moet zetten om hem niet in verleiding te brengen, maar om zelf ongemerkt toch wat gezonds te eten als je echt teveel honger hebt. Geen ontbijt, maar een komkommer of tomaatje en dat hoeft je man niet per se te weten. Leugentje om bestwil dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.