Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2018 om 12:36

Emmawee

Ik hoopte ook dat ik met dat inzicht uit de voeten zou kunnen, maar dat gebeurt dus niet. Ik blijf een dwars kind op dit gebied. Nou ja, dat is dan maar zo .

Emmawee

Emmawee

04-11-2018 om 12:50

Kaaskopje

Ook lekker toch? Ik ben nu heel verstandig bezig, maar geef dat kind soms ook lekker de ruimte. De "nou, vooruit dan maar" - modus die ik bij mijn eigen kinderen soms ook hanteer. Altijd maar verstandig is ook een slecht idee.

Half a twin

Half a twin

05-11-2018 om 09:03

Cold Turkey

Vrijdag met de weekendboodschappen had ik vergeten aanvulling te halen voor mijn beloning voor een dag goed opletten dus bij het journaal van 20.00 zat ik aan thee met niks in plaats van de 2 blokjes pure Verkade. Door stevig klussen op zaterdag en tijdig klaar zijn voor een etentje ook niet nog even gehaald. Zit nu al drie dagen te snakken naar chocolade. Heb ontwenningsverschijnselen, heb al twee keer in de kelder gekeken of er toch niet ergens nog wat ligt.
Etentje zaterdag was een speciaal 4 gangen arrangement, verrassing van de chef waarbij je wel mocht aangeven wat je echt niet lustte. Top locatie, en goed inzicht van de chefs hoeveel een mens op kan. Kleine gerechten zodat je ook echt alle gangen op kon. Vaak krijg je 2 sliptongetjes als je dat ergens als hoofdgerecht bestelt, hier maar 1. Ik kwam thuis met een voldaan gevoel maar niet het gevoel dat ik veel teveel gegeten had.
Straks naar de sport, zonder ontbijt want er is weer een traktatie aangekondigd. Die dame haalt altijd bij de banketbakker haar traktaties, te lekker om nee dank je te zeggen. Ik hoop een beetje op chocoladedromen mijn favoriete gebakje van die bakker. Los ik 2 "problemen" in een keer op. Toch een (weliswaar verlaat) ontbijt en de trek in chocolade wordt opgelost.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-11-2018 om 10:10

Haha, Half a Twin

Ik ken dat zo goed, die zoektochten of er toch echt niet per ongeluk, je weet maar nooit, nog ergens iets ligt ).

Wat dat betreft is het handig om altijd bladerdeeg in de vriezer te hebben liggen. Niet het meest calorie-arme deeg, maar je kunt er in korte tijd iets lekkers mee op tafel toveren. Bijvoorbeeld het deeg licht bestrijken met ei, daar een mengsel op van suiker en kaneel, dat tot een gedraaide stengel draaien en zo de oven in. Of als je appels in huis hebt, een paar partjes appel erin, ook wat kaneel met suiker erover, in de oven. Ik vind een heel velletje met vulling al best veel, dus dat kan eventueel ook door de helft.

Hou je meer van hartig, dan kun je ook een 'soepstengel' maken met geraspte kaas. Ik zou dit zelf nooit dagelijks doen, maar voor die enkele keer dat het mag van jezelf .

Flavia

Flavia

05-11-2018 om 11:11

o, ja die drang en dan zoeken

gewoon net zo lang tot je iets vindt dat eetbaar is.

Ik had verwacht dat dit weekend ook te gaan doen. We hebben afgelopen week te horen gekregen dat er gereorganiseerd wordt en dat er mensen uit moeten. En gelijk ook maar het resultaat wie er dan uit moeten (ik mag blijven). Maar nu moet ik nadenken welke functie ik dan wil. (mijn huidige taken komen in 2 afdelingen te liggen) Maar dat is zo moeilijk. Daar wil je bij knagen en dan geen wortels.
Ik kon ook niet uitgebreid gaan sporten want dochter wilde graag hulp bij het leren voor haar proefwerkweek. Het is de eerste keer dat ze dat heeft.

Ik stond met zo'n grote milka reep in mijn mandje al bijna bij de kassa, maar ik heb 'm terg gelegd. Maar thuis stond ik met een pakje bakchocolade in mijn handen om dan dat maar te snaaien. Heb ik ook weer terug gelegd. Maar het knagende gevoel knaagt nog steeds....

Half a twin

Half a twin

05-11-2018 om 11:12

O er was/is vanalles

Maar ik ben een hard-core chocoholic. En dat was er niet.
Brn inmiddels fris gedoucht terug van sport en zit aan ern soort brunch. De dame die zou trakteren was ziek. Ik heb een boterham met hazelnootpasta gesmeerd (eet ik normaal nooit) om toch iets aan mijn chocotrek te doen. Maar heb toch liever pure chocolade

Dikkie Dik

Dikkie Dik

05-11-2018 om 12:49

ik meld mij weer even

Vorige week was ik ondanks lijnen verdorie aangekomen en zat ik op 63,5. Deze week is dat gelukkig weer net onder de 63.
Aangezien we de sleutels van ons nieuwe huis hebben gekregen zet ik het lijnen nu even op een laag pitje. We eten nu vaker wat makkelijker omdat we zitten te klussen en ik eet normaal mee. Ik zorg nog steeds dat ik me niet helemaal rond eet, maar ik laat het vasten (doe ik altijd op de zaterdag) even voor wat het is. Ik word er behoorlijk prikkelbaar van en met alle stress rond het klussen en de verhuizing ben ik bang dat ik meerdere keren per dag compleet ga ontploffen.
Eind november zijn we over, dan weeg ik wel weer en hoop ik dat ik stabiel ben gebleven of afgevallen ben.

Emmawee

Emmawee

05-11-2018 om 18:30

Dikkie Dik

Gefeliciteerdmet je nieuwe woning! Toch ook altijd een periode waarin je fysiek flink in de weer bent, dus misschien verbrand je ook nog wat meer.
Ja vraagt niet om tips, maar mocht je het toch nog willen...Ik heb tijdens de verhuizing gezorgd voor heel veel makkelijk fruit, wortelen, komkommer etc in huis. Verder smeerde is 's morgens een stapel volkoren boterhammen. Hierdoor at ik tussendoor genoeg, waardoor ik 's avonds bij de afhaalmaaltijd niet de behoefte had om mezelf vol te stoppen.
Succes met klussen!!

Emmawee

Emmawee

05-11-2018 om 18:34

Chocola

Ja pure chocola, dat is toch echt het allerlekkerst en door niets te vervangen. Ik neem geregeld een volkorenboterham met chocoladevlokken bij het ontbijt. Heerlijk met een kopje koffie erbij en gelukkig heb ik aan één tegenwoordig genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2018 om 09:07

Dikkie Dik

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis

Weet je... dat verhuizen alleen al vreet energie, dus ik zou alleen daarom al even rustig aan doen met lijnen. Zolang je maar niet al te veel alles overboord gooit, dus opeens doorschieten naar veel en dat vet en zoet, dan komt het vast wel goed. (Ik kom ongemerkt in Sint-stemming zie ik, haha)

Emmawee

Emmawee

06-11-2018 om 22:36

Aargh stom

Kaneelstokjes gekocht en schuimpjes. En dat tetwijl de kindeten steeds zo lief zijn om de soorten snoep en chips te kopen die ik niet lust.
En van mijn schoonouders hebben we een zak erg lekkere pepernoten gekregen.
Man oh man....Ik kan er maar slecht vanaf blijven. Wel iets beter dan eerder. En ik heb er ook wel eerder genoeg van. Maar het moet maar.snel op zijn. En dan weer winegums, bastognekoeken en ketchup-chips halen.

blik

blik

06-11-2018 om 23:40

Ja Emmawee

Zo zat ik ook lang, inmiddels wordt er door niemand in gezin nog flink gesnoept dus dat is super, heel makkelijk voor mij.
Heel soms koopt dochter iets of laat me wat meenemen maar dan eet ze het gelijk op of bewaart ze de rest uit mijn zicht we helpen elkaar nogal dus, dat scheelt echt. (oudste snoept sowieso niet, en partner alleen stiekem, als hij het al doet, weet ik niet)
Vorige week ging het wel weer mis want toen hadden we snoep in huis om uit te delen voor halloween. Helaas was er een flinke rest en niemand ruimde die op en dat viel samen met slecht moment bij mij, dus, tsja.

Dikkie Dik, gefeliciteerd met huis! Geniet ervan!

Ik ben weer bijna terug bij laagste gewicht, (waar ik op wilde blijven) zat vandaag voor eerst weer onder de 60. Poeh, kort overeten en dan toch wel weer lang bezig zijn om dat weer 'recht' te trekken, toch ook weer leerzaam. Fout gaan kan snel gaan en het weer goed krijgen moeizaam.
Niet dat het echt moeite kost, eigenlijk eet ik bijzonder lekker en mis ik al het snoepen echt niet. Maar ik moet wel gefocused blijven, voor ik het weet zeg ik weer gewoon ja tegen al het riante aanbod van familie, collega's etc van snoep, gebak, minder gezond voer etc.
Iets voor mezelf gekocht (snoep) heb ik al lang niet meer gedaan, had nooit gedacht dat ik dat zou kunnen laten. (nu komt wel lastigste periode, niets zo lekker als sint en kerst snoep! Schuimpjes idd en marsepein, pepernoten, speculaas, achener prints, kerstkransjes! Ik denk dat ik vorig jaar misschien al niets heb gekocht voor het eerst, ik weet het niet meer zo goed, benieuwd of het dit jaar lukt. (herinner me opeens dat ik het vorig jaar wel op mijn verlanglijstje had gezet voor surprise en natuurlijk ook gekregen.

We snoepen hier thuis wel hoor, maar ik beschouw nu andere producten als snoep. Stukje kaas, olijven, stukje amandelbrood oid. Of gewoon 6 boterhammen met kaas Of een speciaal biertje of glas (droge, dat dan weer wel) wijn.
Of ik schep een keer teveel op en zie dat dan wel als extra.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-11-2018 om 18:31

Redelijk stabiel

Ondanks niet lijnen blijf ik redelijk stabiel net onder de 63 kilo, pffft. Zometeen echt verhuizen, dan gaat er hopelijk nog een kilo af.
Sinterklaas en kerst komen er aan maar ik heb zo het vermoeden dat ik dan nog zoveel te doen heb dat het niet zo hard gaat met aankomen. Ergens in januari hebben de meeste sportscholen aanbiedingen en dan begin ik daar wel weer mee.
We zijn aan het witten, sauzen, schilderen en behangen.

Emmawee

Emmawee

13-11-2018 om 21:13

Aan het eind van de week zijn we allemaal iets lichter!!

Goed nieuws op BNR 😀
Wetenschap Vandaag https://www.bnr.nl/podcast/wetenschap-vandaag

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 01:01

Ik heb begrepen dat

we niet veel van de nieuwe kilo zullen merken. Pas als ik echt een gewicht heb bereikt waarvan ik het gevoel heb dat minder echt niet hoeft, dat zal zo'n beetje 70 kilo zijn, dán koop ik wel een nieuwe aangepaste weegschaal, als die er al komt.

Emmawee

Emmawee

14-11-2018 om 07:21

Het was een grapje

Natuurlijk merken we daar niks van. Net als met de schrikkelseconde. Daar verzet je ook klok niet voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2018 om 08:41

Emmawee

Ja dat dacht ik ook zo begrepen te hebben .

Half a twin

Half a twin

21-11-2018 om 21:44

Oeps!

Vanochtend na mijn zwemuur een half pak koek opgegeten. Ik wilde snel wat eten, niet wachten op het ontdooien van brood. Folie eraf en knagen. Zo lekker zo zoetmaar nu een beetje spijt. Bloos.....
ik had natuurlijk wel flink calorieën verbrand met 70 minuten aquajoggen.
Vrijdag weer wegen en dan sint vieren op zondag met weer een overload aan zoete lekkernijen.
Maandag water en brood dan maar.

Emmawee

Emmawee

21-11-2018 om 22:01

983,3 kcal

Dat verbrand je met 70 minuten aquajoggen.
Ik weet niet welke koek je hebt gegeten, maar volgens mij valt t wel mee.
Hier ook flink aan t snaaien geweest vandaag en gisteren. Verder ben ik ook echt een stuk minder actief. Ik slaap op dit moment 10 tot 12 uur per dag. Dus eigenlijk moet ik voorzichtig zijn nu. Morgen weer nieuwe ronde nieuwe kansen.

Half a twin

Half a twin

21-11-2018 om 22:15

Rond de 600 kCal gesnaaid

Met 6 zandkoekjes allerhande. Dus netto nog wat eigen reserves verbrand volgens jouw schatting van het verbruik.
Valt mee. Maar echt slim was het niet.
welterusten, ik ga in bed nog even lezen in een papieren boek.

blik

blik

22-11-2018 om 00:36

Gebeurt me ook regelmatig, dat snaaien.
Voor mij is het lastige dat eenmaal gesnaaid ik gewoon blijf snaaien. Dagen of wel weken lang. (weken dan meer dan gewoonlijk, niet nonstop
Nu heb ik het weer even doorbroken en een poosje weinig suiker genuttigd. Dat helpt me onmiddellijk, zin in snaaien verdwijnt binnen enkele dagen.
En dan kan ik de focus verleggen van ongezond naar heerlijk gezond eten. Betekent soms wel dat ik brood half bevroren eet
En dan blijft de sociale druk over. Of gewoon per ongeluk mee eten omdat omgeving zoveel snoept en snaait. Blijft een punt. Vooral familie en collega's. Thuis nog steeds weinig verleiding maar we gaan wel geregeld hapje eten ergens tegenwoordig (alarm) en de feestdagen komen er natuurlijk aan. Haa, ben benieuwd. (ook een hoop verjaardagen nu)
Heb nog geen enkele pepernoot of stukje speculaas gehad, knap! (wel al 1 oliebol)
Dochter heeft laatst vurrukulukke pannekoekjes gemaakt, helemaal gezond, volkoren enzo, met bessen, zo lekker! Ze kan dat goed.
(en ik kreeg ze op bed!! Recalcitrante pubers worden groot! Voelde me enorm verwend.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2018 om 01:04

Het zit 'm in het weer denk ik

We hebben een cake gekregen en ik riep uit dat dat slecht voor me was, maar we snijden er wel elke avond weer een plak af voor bij de thee. Man dacht 'komaan, dat smaakt naar meer!', dus er is een speculaascake in huis gekomen en ook daar snijden we vrolijk mee verder. Ja, daar val je dus niet mee af ). Gelukkig is het gewicht wel redelijk stabiel. Ik betwijfel of ik mijn streefgewicht nog ga halen dit jaar, maar ach, dan valt er nog iets voor te nemen voor volgend jaar.

blik

blik

22-11-2018 om 01:20

Ik blijf niet snappen hoe je dat doet Kaaskopje

Iedere dag cake, ik zou in no time weer flink bijkomen. Misschien toen ik 20 was niet, maar nu toch echt wel.
Of snij je echt super dunne plakjes?
Of eet je dan verder de hele dag bijna niets?
Als ik snoep dan neem ik daarna, of daarvoor wel mijn maatregelen. En soms is dat niet voldoende en moet ik weer een paar weken aan de slag om weer op gewicht te komen.
Maar toch probeer ik het snoepen sowieso te beperken. Mijn hoofdreden om af te vallen is toch mijn gezondheid. Met iedere dag cake lijkt me dat die ondermijnt wordt, slank of niet.

blik

blik

22-11-2018 om 01:27

Nieuwe voornemen

Is voor mij trouwens weer opnieuw meer groente.
Ik denk dat ik maar 2 of 3 dagen aan mijn gewenste hoeveelheid kom. (per week) Vaak eet ik salade en daar heb ik snel genoeg van. Buiten avondeten om lukt het me vaak niet, te weinig tijd etc. Nu van die 'groenteshots' bij ah, best handig voor drukke dagen. (in 1 shot 75 gram) Kinderen hebben uitgeprobeerd. Wel duur.
Ik maak ook vaker smoothie zelf met avocado en wat groente erin maar komt er vaak niet van.
Met avonddienst pak ik snel een kloeke uit vriezer en meestal geen tijd daar nog wat rauwkost bij te maken. Wordt prioriteit!
Hoeveel groente eten jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2018 om 02:03

Blik

Aula-plakjes Man krijgt een dikkere plak.

Ik merk dat het scheelt dat ik thuis ben en niet hoef te werken. Laatst moest ik vroeg op pad en rammelde mijn maag om 10 uur 'al'. Als ik thuis ben, rustig wakker word met een kop koffie, later nog een kop koffie, daarna een rondje met het hondje, dan heb ik om half 1 wel zin in eten, maar rammel ik nog niet. Dus het is relatief gemakkelijk om een halve dag te vasten. Ik eet dan ook minder als wanneer ik zou werken. Toen ik werkte nam ik vier boterhammen mee en die gingen schoon op. Daar at ik dan vaak ook nog een kom gebonden soep bij. Nu eet ik vaak niet meer dan twee, hooguit drie boterhammen of bolletjes, of een flinke bak yoghurt met muesli en een schepje zoetigheid (jam, honing, suiker).

Toen ik werkte, maar ook nog toen ik daar inmiddels met ontslag was weggegaan, ben ik in rap tempo 20 kilo afgevallen, in vier maanden ongeveer. Toen deed ik veel meer echt moeite. Crackers met magere kaas, twee biskwietjes en echt niets anders, geen of amper jus op de aardappels, zo karig als maar kon. Die kilo's zijn er in 3 jaar tijd weer aangekomen. Het komt er nú dus op neer dat ik minder moeite doe, maar wel meer beweeg, waardoor het langzamer gaat, maar dat ik daardoor ook langzaam maar zeker gewend ben geraakt om anders met eten en lekkers om te gaan.

Half a twin

Half a twin

22-11-2018 om 10:01

300 g per week

Verantwoord afvallen doe je met ongeveer 300 g per week. Dat lijkt weinig maar is wel een tempo en een leefwijze die je vol kunt houden. Een eetpatroon waarbij ook ruimte is voor af en toe wat lekkers. Een kleine snack bij je koffie/thee om 10.00 uur, al is het een appel of een cracker, kan dan prima.
Dieetmethodes waarbij je een kilo in de week af valt of meer lijken geweldig maar zijn eigenlijk een recept om, als je stopt met diëten, weer evenveel aan te komen of vaak nog meer. Crash diëten worden dat genoemd. Het maakt niet uit of het shakes zijn of Sonja Bakker als het dagmenu maar 1200 kCal bevat of soms zelfs minder is het risico dat je weer aankomt na stoppen met het dieet heel erg groot.
Een vrouw heeft ongeveer 2000 kCal nodig per dag, door minder te eten zeg 1500 tot 1800 kCal val je af op een manier die vol te houden is. Dan is even een dagje de fout ingaan zoals ik gisteren deed niet handig maar heel veel schade richt het ook niet aan.

Crashdiëten mogen eigenlijk alleen als je dat onder begeleiding doet in de aanloop naar een operatie of zo. Waar het grote overgewicht een operatierisico op zich is.
30 jaar geleden geleerd op de opleiding Voeding en Diëtetiek en eigenlijk nog steeds actueel.

Mijn twee tantes die eerst fanatiek Montignac deden en daarna Sonja Bakker zijn weer even mollig als vanouds. Alleen hun bankrekening is in "gewicht" gedaald door de dure dingen die ze moesten eten van de dieetgoeroes.

blik

blik

22-11-2018 om 11:11

Volgens mij

wordt steeds meer duidelijk dat het helemaal niet zo veel uitmaakt *hoe* je afvalt, voor het effect op langere termijn. Het is hoe dan ook lastig op gewicht te blijven, een groot percentage valt weer terug in oude gewicht.
En dan zijn een hoop dingen ook nog per persoon verschillend. Ik ben er blij mee dat er eindelijk een inzicht ontstaat dat mensen verschillen, ook op dat gebied. (hetgeen eigenlijk gewoon logisch is, maar er werd nooit rekening mee gehouden)

Met crashen loop je wel grotere kans op voedingstekorten.
Maar de tekorten die we momenteel oplopen krijgen we eerder door overschotten van andere stoffen. (alles draait om balans)

Ik heb me nog steeds niet erg verdiept in 'vasten' maar het heeft mijn kijk op voeding en alle oude denkbeelden daar omheen wel sterk veranderd. (in hele voedingswereld eigenlijk) Vooral door zelf te vasten.

Kaaskopje, op onze leeftijd lopen we wel een groter risico op bepaalde tekorten van voedingsstoffen. Natuurlijke voorraden raken uitgeput. Dat betekent dat, vooral wij vrouwen, meer baat hebben bij gezonde voeding. Veel snoepen en weinig eten kan funest zijn voor je gezondheid. (waarbij je dan ook weer makkelijk dik kunt worden)

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 15:10

Rust

Hier blijf ik zo'n beetje op de 85 kg hangen en dat vind ik voorlopig prima. Ik rust veel en verbrand daardoor minder. Ik ben niet meer gaan eten dan ik deed, maar ook niet minder. Mijn prioriteit ligt nu bij het verkrijgen van meer energie en daarvoor moet ik nu vb veel rusten, ontspannen, mediteren etc.
Verder afvallen is nog wel het plan. Maar eerst maar proberen om deze winter niet weer aan te komen.

Ik laat al het Sinterklaasspul wel redelijk langs me heen gaan. De kinderen missen niet, gelukkig. Ik hoor ze er in elk geval niet over.
Hoe gaat dat bij jullie?

Half a twin

Half a twin

02-12-2018 om 16:40

Jippie

Bij het weegmoment afgelopen vrijdag zat ik voor het eerst sinds 20 jaar onder de 63 kg. 62.9 maar toch. Nog 900 gram en dan ben ik terug op het gewicht van mijn trouwdag. De vraag is of ik dat wil.
Nee denk ik. Nu kloppen alle verhoudingen. Met nog meer eraf blijft toch die wat gevulde buik. Ik ben al 3 cm gekrompen tov mijn oorspronkelijke lengte en die buikinhoud krimpt niet dus komt naar voren. 😥
Nu staat dat niet zo gek met wat vollere armen en wangen. Als er nog meer af gaat is die buik wat meer zichtbaar vermoed ik.
Dit weekend is mijn periode van stabiel blijven begonnen.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 20:25

Gefeliciteerd

Dat is toch mooi om te bereiken. En vanaf hier wordt het lastig, heb ik me laten vertellen. Dus: heel veel succes met op gewicht blijven!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.